Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työtön voi toimia oikeasti näin?

Vierailija
13.07.2025 |

Eli elintapatyötön Tomi, 47, kertoo lehtiartikkelissa, että ei laiskuuden vuoksi mene töihin vaan pelaa vain kotona, jonka vuoksi hän on ostanut uuden hienon television, xBoxin, pelikonsolit yms. Joita lyhentää 100€:lla kuukaudessa. Ruoat käy hakemassa 5 kertaa viikossa ruokajonoista ja lopuilla 450€ käyttörahalla asumiskulujen ja sähköjen jälkeen (jotka kela maksaa lähes kokonaan) niin on varaa ravintolapitsoihin, olueen ja sätkäpapereihin ja herkkuihin.

Silti diakoni maksaa yhteishuoltajuudella olevan poikansa extrakuluja ja Kelalta saa 8€ extra ruokarahaa niiltä päiviltä kun poika on hänen luonaan.

Eli voiko tosiaan ottaa velkaa kalliisiin pelijuttuihin ja maksaa niitä, ja Kela auttaa sitten muissa elämänmenossa jos 450€/kk ei riitä humputteluun ja ruokaan.

https://kotiliesi.fi/ihmiset/talous/pitkaaikaistyoton-tomi-on-tottunut-…

Kommentit (160)

Vierailija
41/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite julkiselle. Suunnitelmana on irtisanoa vakituisia tammikuusta alkaen.

Vierailija
42/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen valinnut edullisen elämän, asun pienessä omakotitalossa pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja rahaa ruokaan, juomiin ja herkkuihin menee 150€ kuukaudessa. Muut menot on alle 100€. Saan säästöön työkkärirahoista melkein 200€ matkakassaan. On jäljellä myös säästöjä työvuosista aikoinaan. Menen Aasiaan aina kuukaudeksi tammikuussa. Toissa vuonna olin 2 kuukautta reissussa, kävin samalla Australiassa. En saa asuntotukea omaan kämppään enkä ole hakenut toimeentulotukea.

Siskoni asuu puolestaan Helsingissä ja maksaa 1000€/kk vuokrakaksiostaan. Hänellä myös hevonen, jonka kulut varmaan jotain samaa luokkaa. Käy myös usein ravintoloissa ja ulkomailla. Toki hän käy myös töissä. Eli toki voi itse valita oman elämäntapansa ja paljonko rahaa haluaa käyttöönsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömän yksinhuoltajaäidin pojalta puuttui (työssä käyvän) miehen malli. Siinä on juurisyy.

Millaisilla elämänvalinnoilla ja politiikalla ehkäisemme "Tomien" määrän kasvua yhteiskunnassamme. Sitä sopii jokaisen miettiä.

Mä en näe pitää pahaa tossa, että ei jaksa käydä töissä ja on mieluummin kotona. Mutta sitten pitää tyytyä siihen, ettei ole varaa ostaa 30 tonnin uutta autoa vaan pitää ajaa tonnin autolla tai kulkea julkisilla. Tomin tilanteessa niin joutuu myös ostamaan niitä ravintolan tarjouspitsoja 7€ ja juomaan odottaessa vain yhden halpis oluen. Työssä käyvä voi mennä 3 ruokalajin dinnerille hienoon näköalapaikkaa. ja maksaa viinipullosta 100€ ja ottaa vielä drinkin sen päälle. Valintojahan nää on. Jos tyytyy vaatimattomaan elämään ni mikäs siin. Ei se ole minulta mitään pois toisen elämä :D

Vierailija
44/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomille siis jää pakollisten laskujen jälkeen 550€/kk, josta maksaa pleikkapeli ja jättitelkkarimaksuja 100€/kk. Ruokaan jää siis 450€ ja Tomi käy 3-5 kertaa viikossa leipäjonossa hakemassa ruokaa. Käy myös kaljalla ja pitsalla.

Kaupasta osti viikon aikana vain: olutta, tupakkaa, juuston, jugurttia, voin, omar-munkkeja, omenaviinereitä, suklaata, karkkia, perunaa, sipulia, uunilenkin ja maidon. Miksei 450€ kuukaudessa tekee viikossa 112,50€. Miten kukaan edes saa 100€ kulutettua noihin ostoksiin? Tomi kertoi myös että pakastin oli täynnä ilmaiseksi leipäjonosta saatua ruokaa. Ei Tomilla ole mitään hätää ja tosiaan rahaa viikottain myös pariin 3 täytteen omavalinta ravintolapitsaan ja oluisiin. Ei ole pakko käydä töissä elääksesi kivaa elämää.

Ja tosiaan saa harkinnanmukaista tukea eli diakoni maksaa uuden jos tiskikoneen tai pyykinpesukoneen jos menee rikki eli ei kannata olla säästöjä. Muuten joutuu maksaa ite. Eli kannattaakin tuhlata ne ylimääräiset rahat joka kuukausi vaikkapa siihen pitsaan, röökiin ja kaljaan.

Vierailija
45/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomi ei ostanut viikon aikana mitään kasvista tai hedelmää kaupasta :D Pelkkää munkkia, viineriä, karkkia, suklaata, uunilenkkiä, juustoa, tupakkia ja kaljaa :D Toivottavasti Kela maksaa myös Tomin sairaalamaksut ja verenpainelääkkeet :D Järkyttävä ruokavalio koko päivän kotona videopelejä pelaavalla henkilöllä. En tosiaankaan ole kateellinen Tomille :D Itse syön kanaa ja kasviksia ja käyn lenkillä joka päivä. En siis valitsisi Tomin elämää, enkä ole kateellinen vaikka tienaisi 3000€ nettona kuukaudessa osinkoja tekemättä mitään :D

Vierailija
46/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän yksinhuoltajaäidin pojalta puuttui (työssä käyvän) miehen malli. Siinä on juurisyy.

Millaisilla elämänvalinnoilla ja politiikalla ehkäisemme "Tomien" määrän kasvua yhteiskunnassamme. Sitä sopii jokaisen miettiä.

Mä en näe pitää pahaa tossa, että ei jaksa käydä töissä ja on mieluummin kotona. Mutta sitten pitää tyytyä siihen, ettei ole varaa ostaa 30 tonnin uutta autoa vaan pitää ajaa tonnin autolla tai kulkea julkisilla. Tomin tilanteessa niin joutuu myös ostamaan niitä ravintolan tarjouspitsoja 7€ ja juomaan odottaessa vain yhden halpis oluen. Työssä käyvä voi mennä 3 ruokalajin dinnerille hienoon näköalapaikkaa. ja maksaa viinipullosta 100€ ja ottaa vielä drinkin sen päälle. Valintojahan nää on. Jos tyytyy vaatimattomaan elämään ni mikäs siin. Ei se ole minulta mitään pois toisen elämä :D

"Ei se ole minulta mitään pois toisen elämä".

Itse asiassa se on kaikilta veronmaksajilta pois. Ei kukaan nainen tuollaista katsele, ja jos ei siitä välitä, välittäisi edes omasta lapsestaan ja hänen toimeentulostaan + millaisen esimerkin ja mallin isänä hänelle antaa.

Vierailija
47/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Tomin pitäisi välittää 10-vuotiaan poikansa toimeentulosta? Lapsi saa ilmaisen koulun ja siellä ruoan ja puolet ajasta asuu äidillään. Uudet vaatteet tai puhelimen maksaa äiti lapsilisistä tai Tomi ostaa diakonian piikkiin. 10-vuotias käy koulua vielä monta vuotta ja päättää sitten itse, että meneekö lukioon vai hankkiiko ammatin vai alkaako sossupummiksi. Ei se ole kenenkään muun perheen asia päättää lapsen puolesta tämän elämästä. Ei munkaan lapsesta tullut lääkäriä vaikka olisin halunnut. Itseasiassa työttömänä kotirouvana on nykyään, mutta hänellä suuri vastuu perheessä vaikka puoliso tuokin miljoonat kotiin. Ei tarvitse aina olla työelämässä että olisi rikas.

Vierailija
48/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu on vuodelta 2016. Ei nykyään välttämättä enää onnistu tuo. Vähintään tulee käsky muuttaa halvempaan asuntoon (joita ei välttämättä ole).

Kannattaako taivastellakseen lainata noin ikivanhaa artikkelia?

Muuten en kyllä tiedä, kuka tuollaisen Tonin töihin edes haluaisi. Työhaluisiakin työttömiä kun on pilvin pimein joista valita.

Vierailija
49/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat menoni ovat n. 4000€/kk. Raha kuuluu kiertoon. Köyhäilemällä köyhtyy koko kansakunta.

Miksi välittäisin kenestäkään Kainuussa asuvasta Ahmedista? Jokainen huolehtikoot omasta elämästä ja onnesta

Vierailija
50/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttu on vuodelta 2016. Ei nykyään välttämättä enää onnistu tuo. Vähintään tulee käsky muuttaa halvempaan asuntoon (joita ei välttämättä ole).

Kannattaako taivastellakseen lainata noin ikivanhaa artikkelia?

Muuten en kyllä tiedä, kuka tuollaisen Tonin töihin edes haluaisi. Työhaluisiakin työttömiä kun on pilvin pimein joista valita.

No Eikai kukaan palkkaisi halutonta työntekijää töihin. Ei edes kunta puutarhuriksi, koska olisi hidas ja tulisi aina myöhässä töihin. Toi Tomin kämppään oli halpa. Maksoi vuokraa 320€, en tiedä miksi pitäisi muuttaa halvempaan asuntoon? Tai no siis joo itse maksoi 152€ ja Kela maksoi 168€.

Vierailija
51/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin ollut koko aikuisikäni työtön. Jos tarvitsen jostakin ekstrarahaa osaan sen kyllä järjestää. Ei kiinnosta osallistua tällaiseen yhteiskuntaan, jossa kiusataan ja juoruillaan kehdosta hautaan ja etenkin niillä työpaikoilla. Koska työttömiä on enemmän kuin työpaikkoja, tämä on siis ihan oikea fakta, niin mikä siinä on teidän marmattajien takia ongelmallista jos joku ihan vapaaehtoisesti tyytyy vähään. Tuet tietysti pitäisi ottaa kokonaan pois ja samaan aikaan kitisette, että neljän tonnin kuukausipalkalla ei tule toimeen.

Vierailija
52/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot työtön, niin ethän sä maksa itse asumisesta mitään, vaikka paperilla maksaisit melkein puolet ja kela puolet. Ne sun saamat rahat on jo valmiiksi kelan eli kela maksaa todellisuudessa molemmat puolet. Työtön on pummi, jolle muut veronmaksajat antavat rahaa ruokaan ja alkoholiin ja harrastuksiin yms. Mihin myt se työtön haluaakaan ne käyttää.

Samoten maksat paperilla sen 125€ tuettua perhelomaa, johon kuuluu siis kylpylähotelli, kaikki ravintolaruoat, leiriohjelma yms. Kaikki alle 17-vuotiaat lapset ilmaiseksi. Ja siis tuo 125€ maksu on siis muutenkin kela-rahaa. Jos työssäkäyvä aikuinen haluaa viedä lapsensa vaikka kylpylähotellin 5 päiväksi, se maksaisi vähintään 750€, ruoat 580€, tekeminen ja oma ohjaaja xx €. Kuitenkin vähän eri että työssäkäyvän pitää säästää 1330€ vähintään ja työtön joutuu maksaa ton 125€ ilmaisrahaa stressaamatta ollenkaan sohvalla istuen kaljaa juoden. Toki jokainen voi halutessaan olla työtön ja ottaa ilon irti mistä pystyy.

Vierailija
53/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata luottaa siihen, että jos ei oo yhtään omia säästöjä niin Kela maksaa uudet tiskikoneet ja pyykinpesukoneet. Käy vielä niin, ettei maksakaaan ja joudut pesemään pyykit ja tiskit ihan omin käsin. Ja siis usein työttömät on laiskoja, niin oiskin kauheeta käyttää tollaseen kotityöhön energiaa. Toki mun työtön 20-vuotias naapuri sai pesulaan oman mattonsa kelan piikkiin, kun itse joudun menemään käsin pesemään mattoni ulos pesupaikalle. En silti kadehdi mitenkään köyhiä työttömiä. Jos olisin miljonääri niin irtisanoutuisin itsekin töistä ja vaan matkustelisin tai katselisin televisiota tai uisin mökillä.

Vierailija
54/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Tomin vuokra-asunto maksaa 320€ Helsingissä niin ei voi olla kovin iso. Ja lapsi kuitenkin 11 päivää kuukaudessa hänen luonaan, niin missä se esiteini oikein nukkuu? Sohvalla? Isänsä kuorsatessa samassa huoneessa? Olisi myös mielenkiintoista tietää, miten sen lapsen äiti asuu. Surullista toki lapsen elämä, jos isä käy leipäjonosta hakemassa ruoat lapselle, että saa itse tuhlata 450€ kuukaudessa sokeriin, rasvaan, alkoholiin ja nikotiiniin. Ei mitään terveellistä koko elämässä. Jopa 1 pysäkinväli piti mennä pummilla. Minkä ihmeen takia ei voinut kävellä tuota matkaa?

Vierailija
55/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niitä muitakin työpaikkoja on kuin ISS tai valtio.

Vierailija
56/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot työtön, niin ethän sä maksa itse asumisesta mitään, vaikka paperilla maksaisit melkein puolet ja kela puolet. Ne sun saamat rahat on jo valmiiksi kelan eli kela maksaa todellisuudessa molemmat puolet. Työtön on pummi, jolle muut veronmaksajat antavat rahaa ruokaan ja alkoholiin ja harrastuksiin yms. Mihin myt se työtön haluaakaan ne käyttää.

Samoten maksat paperilla sen 125€ tuettua perhelomaa, johon kuuluu siis kylpylähotelli, kaikki ravintolaruoat, leiriohjelma yms. Kaikki alle 17-vuotiaat lapset ilmaiseksi. Ja siis tuo 125€ maksu on siis muutenkin kela-rahaa. Jos työssäkäyvä aikuinen haluaa viedä lapsensa vaikka kylpylähotellin 5 päiväksi, se maksaisi vähintään 750€, ruoat 580€, tekeminen ja oma ohjaaja xx €. Kuitenkin vähän eri että työssäkäyvän pitää säästää 1330€ vähintään ja työtön joutuu maksaa ton 125€ ilmaisrahaa stressaamatta ollenkaan sohvalla istuen kaljaa juoden. Toki jokainen voi halutessaan ol

Meidän perheen kesälomamatka oli päiväretki Serenaan. Liput maksoi 35,50€ naama eli minä ja lapset x 2 yhteensä 106,50€, lokerikko 4€, ranskalaisista ja limun hinnasta ei hajuakaan, maksoin 50€ ja sain 20€ takaisin. Ja joo, ihan kotona nukuttiin ja kotona myös syötiin aamupala, iltapala ja pakastepitsat. Hemmetin hieno juttu!! Ja vaikka ei laske bensoja eikä pysäköintimaksua niin rahaa meni jo enemmän kuin hiton kylpyläloma viikoksi ruokineen.

Vierailija
57/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henkilöitä jotka tosiaan tekee niin että ruuat ruokajonosta ja kovalla rahalla ostetaan kaljaa ja tupakkaa. He ei ole kuitenkaan normityöttömiä, itseasiassa kaukana siitä.

Eiks kaikki tee noin? Helpompi saada ilmaiseksi ruokaa ja vaatteita kun joku maksamaan sun huumeet tai rööki tai viina.

Vierailija
58/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työttömät ei ole köyhiä. Olen tällä hetkellä työtön mutta rahaa on ihan riittävästi tilillä ja omakotitalo,  hyvä koulutus ja työkokemus. Töitä saan sitten kun saan. Mitään paskaduunia en ota vastaan. Joku itsekunnioitus täytyy olla. 

Minäkin ajattelin lopettaa työn tekemisen ja alkaa elämään tuilla. Sama raha jää käteen.

Mä lopetin jo. Käteen jää vuoden ajan 1200€ vähemmän kuussa kun normaalisti, mutta en vaan siirrä rahastoihin ja säästötilille nyt työttömänä sitten niin paljoa. Käytän työttömyysrahat ihan kokonaan itse ruokaan, alkoholiin ja matkusteluun. Säästöjä toki on jos tarttee. Ainakin 3-5 vuotta ajattelin työttömänä olla.

Vierailija
59/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on varmasti kämänen kämppä jos vuokra Helsingissä 320€ ja Tomi itse maksaa 152€, jossa myös 10v. poika asuu puolet kuukaudesta. Jotkut haluaa asua noin halvasti, mutta toki sit jää enemmän rahaa niihin herkkuihin. Paras kaverini tienaa 7000€/kk mutta ajaa silti vanhaa ja rumaa autoa, koska ei kuulemma halua leveillä. Tomilla ehkä sama juttu. Mieluummin vaatimaton elämä.

Vierailija
60/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tulot vaan menot. Itse pystyisin elämään vuosikausia niin, että rahaa menee kaikkinensa 400€/kk. Olen kuitenkin alkanut polttamaan ja käyttämään alkoholia ja muutenkin törsäilemään herkkuihin ja uusiin puhelimiin, niin keskimääräisesti menee rahaa 1200€/kk. Mutta mulla ei rahasta ole puutetta. Asuminen (solukämppä) maksaa 200€ sis. Sähköt ja veden, puhelin 23€, ruoka n. 150€ jos en siis ostelisi kaikkea extraa huvikseni. Ja kyllä, olen myös työtön, jolla tosin säästöjä niin ei tarvitse miettiä tuloja tai menoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi