Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsinkieliset raivoissaan - Vaasan kaupunki kertoi some-mainoksessa että vain 20% ruotsinkielisiä

Vierailija
13.07.2025 |

Vaasan some-mainoksessa kerrottiin että kaupungissa vain 20% puhuu äidinkielenään ruotsia, tietenkin oikaistaakseen yleistä harhaluuloa että olisi joku ruotsinkielinen kaupunki.

Vaikka tuo 20% on ihan oikea fakta, tapaus nosti silti raivon alueen ruotsinkielisissä. Kaupungin markkinointia syytetään kielivihasta, vihasta väestönryhmää kohti jne.

Itsekin kaksikielisenä entisen vaasalaisena tunnistan taas hyvin alueen suurimman haasteen, eli jatkuvat kieliriidat missä erityisesti ruotsinkieliset vetää herneet nenään pienimmistäkin asioista. En ymmärrä mitä pelkäävät kun laki kuitenkin määrää että peruspalvelut saatava myös ruotsiksi.

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/896916

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasa on ruotsinkieleisten pääkaupunki Suomessa. 

Vierailija
22/24 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän Suomessa ei voi virallisesti rekisteröityä kaksikieliseksi? Esim. presidentti Stubb on tosiasiassa ennemminkin kaksikielinen kuin ruotsinkielinen.

Onhan se outoa että voin 120kg/190cm miehenä helpommin muuttaa itseni virallisesti naiseksi kuin että saisin rekisteröityä itseni kaksikieliseksi. Nyt vähän sekavaa kun veropaperit tulee ruotsiksi, mutta esim puolustusvoimilta suomeksi. En edes itse tiedä mikä virallinen äidinkieleni on, vanhemmat ehkä tietää mutta ei ole tullut puheeksi. Osaan siis molempia kieliä yhtä hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi jo korkea aika muuttaa Suomi yksikieliseksi ja korkeintaan Ahvenanmaalle kaksikielisyys. Manner-Suomessa ei ruotsia tarvita. Halvemmaksi tulisi tarjota vaikka tulkkipuhelin niille muutamalle ummikolle. Suomi menee tällä menoa konkurssiin.

Nimenomaan Ahvenanmaalle pakkosuomenkielisyys! Vielä markka-aikaan myyjä kysyi kaupassa ruotsiksi että haluatteko maksaa Suomen markoilla. No, milläs sitten? Ollaan kuitenkin Suomessa, mikä tälle daamille taisi olla epäselvää.

Vierailija
24/24 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänäkesänä lomareissulla ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Minua oikeasti jännitti mennä asioimaan, kun en puhu hyvin ruotsia ja paikalliset murteet ovat sellaisia, että niitä en ymmärrä senkään vertaa.

Minä olen kulkenut jonkin verran eri maissa, selviän muilla huonoilla kielilläni monessa maassa, joten en normaalisti jännitä kielitaitoani.

Ilmeisesti ap:n kuvaamien tapausten kaltainen suhtautuminen on saanut minut kuitenkin arastelemaan ja tähän saakka olen vain ajanut läpi ruotsinkielisistä alueista, kunnes tänä kesänä päätin tehdä toisin.

Ja hyvinhän se meni: En edes puhunut kahta sanaa enempää ruotsia, kun joka paikassa meitä palveltiin  automaattisesti suomeksi, kun kuulivat jo etäältä papupatana jatkuvasti äänessä olevan lapseni höpöttävän suomea. Ja ihmiset olivat mukavia.

Eli uskaltaudun tuonne toistekin. Mutta (eräiden)  ruotsinkielisten kannattaisi myös huomata, että turha

Ette varmaan Närpiössä käyneet? Sen sanotaan olevan pahin paikka suomenkielisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän