Lohjan uimahalli sallii uimapuvut saunassa, nuoret eivät tahdo saunoa alasti
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011352980.html
"Lohjan Liikuntakeskus on päättänyt sallia uima-asun käytön uimala Neidonkeitaan saunatiloissa.
Liikuntakeskuksen toimitusjohtaja Jukka Vienonen kertoo, että aiheesta tehtiin asiakaskysely.
Saimme palautetta, että asiakkaat kaipaavat yksityisyyden takaavat suihku- ja pukutilat. Palautteen mukaan myös nuoret kokevat alastomuuden kiusalliseksi, mikä estää heitä tulemasta uimahalliin, Vienonen sanoo.
Uima-asujen kieltoa saunatiloissa on tyypillisesti perusteltu hygieniasyillä. Vienosen mukaan Neidonkeitaassa on neljän vuoden ajan ollut käytössä uimapuvullinen pihasauna, mutta uimaveden laatu on silti pysynyt hyvänä."
"Liikuntakeskuksen toiminnanjohtajana Vienonen ajattelee, että hänen tavoitteensa on saada lohjalaiset liikkumaan ja tehdä liikuntapalveluista mahdollisimman esteettömiä.
Fyysinen esteettömyys taataan esimerkiksi rampeilla. Uimapukujen salliminen takaa sosiaalisen esteettömyyden.
Mielestäni mahtava juttu! Olisipa kaikkialla näin! On paljon meitä kantasuomalaisia, jotka emme tykkää olla alasti vieraiden läsnäollessa.
Kommentit (135)
Ensinnäkään Neikkari ei oo uimahalli vaan likainen kylpylä jossa ei ole koskaan tilaa kunto uimarille. Ja jos on lapset tulee leikkimään radalle eikä ketään kiinnosta. Johtajalle ei kelvannut nuoret kilpauimarit valvojiksi. Piti ottaa kolmansien ja neljänsien maiden.. Kyttäävät nuoria naisia tai ovat kiinni kännykässä. Nähnyt vaara tilanteita useampia enkä suosittele paikkaa kellekään. Se nuori noin 25v jätkä kassalla naureskeli tutulle pariskunnalle, kun ovat sairauden takia vähän pyöreitä."ei mahdu enää ketään" Kun oli niitä yksityis tunteja koronan aikaan niillä oli joku virhe omassa järjestelmässä. Olivat laittaneet mulle lasten altaan vahingossa. Tulin paikalla, niin sai jonku hullun nauru kohtauksen. "Ai sinä sinne" hahaahaa. Kun valitettiin, niin se Huittisten Hinaaja ei edes vastannu. 4 viestillä "eivät mitään myöntäneet"
Hul.. suojatyöpaikka. No siivoojat on ystävällisiä ja paikalliset kunnioittaa toisia. Ainiin 4 tulehdusta korvaan vaikka se uimarinkorva suihke ja hyvät tulpat. Kumma että vaivat jäi kun vaihdoin Espooseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on hyvä että annetaan vaihtoehtoja. Tosin julkisilta palveluista ei voi sitä vaatia, koska ei aina resursseja järjestää vaihtoehtoja, mutta muuten hyvä antaa vaihtoehtoja.
Hieman turhaa oli ehkä tuon yhden vouhotus siitä, että jos saa mennä uimapuvussa, ei kukaan uskallamennä ilman? Ei sitä niin laumasieluja tarvitse olla?En näe mitään syytä, että ei voisi mennä jos mieli tekee?
Nythän on niin, että on vain yksi mahdollisuus ja se on ilman uimapukua. Miksei saisi valita? Joo, ne hygienia jutut, mutta kuinka tärkeitä ne sitten on? Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, jos saisi valita, mikä olisi prosenttiosuus uimapuvulla ja ilman?
Mä menisin mieluiten pyyhe päällä. Ei tarttisi peflettiäkään, kun pyyhe suojaisi pepun.
Saunaan meno pyyhkeessä on saunomisen kannalta kaikkein hulluin ratkaisu. No, Suomessa on kohta ruotsalaiset saunatavat, eli saunaa ei lämmitetä kunnolla ja löylyä ei saa heittää, ja varmaan ovella on jaossa iltasanomat, joten samakos se, vaikka menisi fleece päällä saunaan.
Mitäs hullua tuossa on? Toki tarvitaan sitten toinen pyyhe suihkun jälkeen kuivaamiseen. Mäkin ottaisin saunaan pyyhkeen mieluummin kuin uikkarit, se imisi valuavaa hikeä itseensä ja olisi nopea kietaista päälle. Ei sitä lämmön takia pueta päälle. Itse olen käyttänyt kotioloissa saunassa pyyhettä hiusten suojana.
Kloori uimapukuineen ei höyrysty saunassa, kun laittaa paljaan vartalon ympärille puhtaan ja kuivan pyyhkeen. Iso suositus on myös laittaa pään ympäri pyyhe, koska ei ole hyvä, jos pää kuumenee saunassa liikaa.
Lohjan uimala Neidonkeitaassa kainot ihmiset voivat rauhaisasti peseytyä suihkuverholla eristetyssä osiossa, verhot kiinni, ainakin naisten puolella.
Neidonkeidas on palveluineen mukava ja nätti uimala Lohjan harjulla, jossa voi uinnin jälkeen levätä lepotuoleissa, välipalaa voi ostaa ja nautiskella olostaan.
Tervetulloo Lohjalle käymäsiltään!
Vierailija kirjoitti:
Näin eilen naisen pelkissä stringeissä kaupungilla. Että ei niitä paljoa ujostuta.
Ahaa, juujuu. Tissit paljaana ja ilman kenkiä. Tosi uskottavaa.
Voisko olla, että ne saunassa ujostelevat ja kaduilla vähiinpukeutuvat henkilöt olisi eri henkilöitä? Luuletko? Oisko mitenkään mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
onpa outoa. olen koko ikäni käynyt uimahallissa, ja en ikinä ole kokenut mitään häpeää omaa kehoani kohtaan, en ikinä ole pahastunut jos joku on katsonut. Teininä ehkä vähän hävetti mutta aika nopeasti se olo meni ohi hämärässä saunassa. Olisi todella outoa jos pesulla käydään alasti mutta saunaan pitää sitte mennä uikkarit päällä.
Sulla on varmaan sitten jo nuorosta lähtien ollut täydellisen kiinteät B- tai C-kupit, timmi vatsa jossa näkyy lihakset läpi, pyöreät muodokkaat pakarat ja pitkät hoikat reidet. Toista se on muilla naisilla.
Itse olin peruskoulussa aina kipeä tai menkoissa, kun oli pakolliset uimahallikäynnit, ihan tuon alastomuuden takia. Oisihan se uiminen ollut kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kloori uimapukuineen ei höyrysty saunassa, kun laittaa paljaan vartalon ympärille puhtaan ja kuivan pyyhkeen. Iso suositus on myös laittaa pään ympäri pyyhe, koska ei ole hyvä, jos pää kuumenee saunassa liikaa.
Lohjan uimala Neidonkeitaassa kainot ihmiset voivat rauhaisasti peseytyä suihkuverholla eristetyssä osiossa, verhot kiinni, ainakin naisten puolella.
Neidonkeidas on palveluineen mukava ja nätti uimala Lohjan harjulla, jossa voi uinnin jälkeen levätä lepotuoleissa, välipalaa voi ostaa ja nautiskella olostaan.
Tervetulloo Lohjalle käymäsiltään!
Tuohan on hyvä juttu! Siis jos niitä suihkuosioita on tarpeeksi. Sellaiseen jonottaminen on varmaan ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on hyvä että annetaan vaihtoehtoja. Tosin julkisilta palveluista ei voi sitä vaatia, koska ei aina resursseja järjestää vaihtoehtoja, mutta muuten hyvä antaa vaihtoehtoja.
Hieman turhaa oli ehkä tuon yhden vouhotus siitä, että jos saa mennä uimapuvussa, ei kukaan uskallamennä ilman? Ei sitä niin laumasieluja tarvitse olla?En näe mitään syytä, että ei voisi mennä jos mieli tekee?
Nythän on niin, että on vain yksi mahdollisuus ja se on ilman uimapukua. Miksei saisi valita? Joo, ne hygienia jutut, mutta kuinka tärkeitä ne sitten on? Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, jos saisi valita, mikä olisi prosenttiosuus uimapuvulla ja ilman?
Mä menisin mieluiten pyyhe päällä. Ei tarttisi peflettiäkään, kun pyyhe suojaisi pepun.
Saunaan meno py
Tuolla on jo. Lapset pakotetaan saunaan, mutta löylyä ei saa heittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onpa outoa. olen koko ikäni käynyt uimahallissa, ja en ikinä ole kokenut mitään häpeää omaa kehoani kohtaan, en ikinä ole pahastunut jos joku on katsonut. Teininä ehkä vähän hävetti mutta aika nopeasti se olo meni ohi hämärässä saunassa. Olisi todella outoa jos pesulla käydään alasti mutta saunaan pitää sitte mennä uikkarit päällä.
Sulla on varmaan sitten jo nuorosta lähtien ollut täydellisen kiinteät B- tai C-kupit, timmi vatsa jossa näkyy lihakset läpi, pyöreät muodokkaat pakarat ja pitkät hoikat reidet. Toista se on muilla naisilla.
Mitä hittoa? Minulla ei ole mitään noista, mutta en häpeä itseäni enkä piittaa siitä katsooko joku vai ei. Mutta minulla onkin terve itsetunto eikä sitä ylipaino tai selluliitti horjuta. Olen ihan tuikitavallinen keski-ikäinen nainen, eikä kukaan oikeasti näytä todellisessa elämässä siltä miltä jossain instassa. Tsiisus.
- Eri
Kotoa ottaa puhtaan uimapuvun ja pesee vehkeensä. Mistä se kloori ilmestyy uimapukuun? Uinnin jälkeen ei ole pakko mennä saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä saunassa tähän asti ollut joku uimapukupoliisi, joka valvoo, ettei uimapukuja käytetä?
Lapsuudessa oli. Sama laitosmies vahti ettei meidän viiden esiteinin joukko istu saunassa uikkarit jalassa, kävi aina kurkkaamassa kun näki meidän menevän pesutiloihin. Jälkeenpäin tajusin että se pikkupoikiin päin.
Käykääpä joskus saksalaisessa saunamaailmassa tutustumassa sivistyneisiin saunatapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömiä kermaperseita nämä nykynuoret.
Niin. Ihan kauheeta kun ne ei enää salli limaisten persusetien ahdistelevan, raiskaavan ja tirkistelevän.
Mistä sulle taas tuli persut mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa? Minulla ei ole mitään noista, mutta en häpeä itseäni enkä piittaa siitä katsooko joku vai ei. Mutta minulla onkin terve itsetunto eikä sitä ylipaino tai selluliitti horjuta. Olen ihan tuikitavallinen keski-ikäinen nainen, eikä kukaan o
Ikinä ei ole ollut niin huono itsetunto kuin nuorena, kun oli vielä timmissä kunnossa. Voi kauheaa miten vaikeita asiat olivat. Mutta en mä nyt uimahallin saunaa kokenut ongelmaksi. Nehän on täynnä naisia.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret tarkoittaa oikeasti muualta tulleita nuoria.
Juu ei tarkoita. Ihan me 90-luvun tavis suomalaiset nuoret jo kärsittiin alastomuuspakosta. Kiva mennä koulukiusaajien kanssa alasti saunaan ja suihkuun haukuttavaksi ja pilkattavaksi. Täyttä helvettiä kaikille joiden kroppa ei ollut täydellinen ja jotka eivät olleet luokan suosituimpia, täydellisiä, kaunottaria ja komistuksia.
Siellä sitten sadistinen liikanope vielä tuijottaa että varmasti joka väli pestään ja antaa silti kutosen liikasta, vaikka teet kaikkesi, osaat uida ja osallistut kaikkeen vaikka ahdistus alkaa jo kesäloman puolessa välissä. Vain koska et ole se luokan tähti.
En ole koskaan kouluaikojen jälkeen mennyt uimaan, enkä mene jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa? Minulla ei ole mitään noista, mutta en häpeä itseäni enkä piittaa siitä katsooko joku vai ei. Mutta minulla onkin terve itsetunto eikä sitä ylipaino tai selluliitti horjuta. Olen ihan tuikitavallinen keski-ikäinen nainen, eikä kukaan o
Niin, oletkin tuiki tavallinen. Mutta me, jotka jotenkin poikkeamme siitä tavallisesta kovastikin, saatamme tuntea toisin. Enkä tarkoita selluliitttia tai muuta joka toisella olevaa ominaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epistä. Minä en halua saunoa uimapuku päällä vaan alasti. Inhottavaa se kloorin höyry saunassa ja saunomisen jälkeen hikinen uimapuku. Mutta jos kaikki muut ovat uimapuku päällä saunassa, niin ei sinne viitsi mennä nakuilemaan ja saamaan pervon tädin mainetta.
Eihän enää klooria käytetä juurikaan. Ja sä voit suihkussa pestä sen uikkarisi. Tai mennä vasta uimisen jälkeen saunaan, niin sun ei sitä uikkaria tarvi käyttää saunan jälkeen.
Mikäs järki siinä on, että ensin uimaan ja sitten saunaan? Silloinhan sitä klooria vasta onkin siinä uikkarissa. Ja ihan turha fantasia, että sen saisi siitä pestyä pois suihkun alla. Ja kuka sitäkin valvoisi, kun nämä ujo-iitat peseytyy jossain verhon takana.
No, en mä enää koskaan mene uimahalleihin muutenkaan, mutta surullista, että hyvä perinne ja hyvä uimataito ei voi periytyä enää uusille sukupolville, kun hygienialle, terveydelle ja järjelle viitataan kintaalla ja aletaan hypätä jonkun hätähousun oikkujen mukaan.
Pyyhkeen saatan hyväksyä, muuten en. Järki käteen, ei ne monimutkaiset säännöt tule toteutumaan!
Toki uimahalleissa muutenkin ällöttää ihmisten huono peseytyminen ja paskaiset uimapuvutkin, niitäkään ei moni pese joka käynnin jälkeen.
Ei nämä kurdit ota suihkussakaan uikkareita pois. Persereikä liukenee uikkareiden alla ja loput liukenee uidessa. Samoin suomalaiset 10-13v pojat. Niillä on jo halliin tullessa uikkarit alimmaisena ja sitten ilman suihkua altaaseen. Kukaan ei valvo mitä pojat tekee. Kilpauimarit eivät käy saunassa vaan ovat vartin lämpimän suihkun alla ja veronmaksajat maksaa tämänkin.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään Neikkari ei oo uimahalli vaan likainen kylpylä jossa ei ole koskaan tilaa kunto uimarille. Ja jos on lapset tulee leikkimään radalle eikä ketään kiinnosta. Johtajalle ei kelvannut nuoret kilpauimarit valvojiksi. Piti ottaa kolmansien ja neljänsien maiden.. Kyttäävät nuoria naisia tai ovat kiinni kännykässä. Nähnyt vaara tilanteita useampia enkä suosittele paikkaa kellekään. Se nuori noin 25v jätkä kassalla naureskeli tutulle pariskunnalle, kun ovat sairauden takia vähän pyöreitä."ei mahdu enää ketään" Kun oli niitä yksityis tunteja koronan aikaan niillä oli joku virhe omassa järjestelmässä. Olivat laittaneet mulle lasten altaan vahingossa. Tulin paikalla, niin sai jonku hullun nauru kohtauksen. "Ai sinä sinne" hahaahaa. Kun valitettiin, niin se Huittisten Hinaaja ei edes vastannu. 4 viestillä "eivät mitään myöntäneet"
Hul.. suojatyöpaikka. No siivoojat on ystävällisiä ja paikalliset kunnioittaa toisia. Ainiin
Kertoisitteko mikä viestissäni ärsyttää Alapeukuttajat? Vihervassarin mielestä työt ulkkareille joiden takia moni lähtenyt mustelmilla ja 18-26v suomalaiset kilpa uimarit sossun luukulle, jos ei muuta työtä saa. Yksi näistä oma tytär. Onneksi on säästänyt.
10%työttömänä ja 44% haluaa ulkomailta työvoimaa. Sairas kansa jolle toisen kärsimys on onni. Niin paha olo jollain vauva palstalaisilla.
Näin eilen naisen pelkissä stringeissä kaupungilla. Että ei niitä paljoa ujostuta.