Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoan tilaaminen woltin tai muun vastaavan kautta. Onko se oikein?

Vierailija
13.07.2025 |

Jos valkoinen etuoikeutettu suvaitsevainen tilaa ruualleen kyydin rodullistetulta ihmiseltä joka saa siitä pienen summan? Onko se moraalisesti oikein?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se rodullistettu toi eilenkin mun ruuat 70k sähköautolla. Kyllä se varmaan ihan ok palkkion saa.

Täällä päin näkyy lähes poikkeuksetta liikkuvan fillarilla. Voi ressukoita näillä ilmoilla.

Ja suomalaisethan ei tippiä anna.

Mulle ei ole koskaan tuotu fillarilla. Aina autolla. Suurin osa ajaa tavallisilla halvoilla autoilla, mutta pari kuskia näillä kalliilla uusilla sähköautoilla. Oon antanut tippiä monta kertaa. 

Saatko sinäkin osan palkastasi verottomina tippeinä?

En. Mutta olen työskennellyt pelkällä provikkapalkalla ja silloin tipit oli veroton osa mun palkkaa. Puolisoni on myös joutunut käyttämään omaa autoa työssään ja saanut siitä työnantajan maksaman kilometrikorvauksen, joka oli verotonta. Oli iso summa kuukaudessa, kattoi auton kulut ja jäi plussalle, mutta eläkettä se osa ei kerryttänyt. 

Saavat nämäkin kilometrikorvauksen tai/ja tulonhankkimisvähennykset. Outoa että sait tipit verottomana. Tietysti kun ei verottajalle ilmoita, niin verottomiahan ne ovat. 

Vierailija
22/26 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se että ne kuljetuskustannukset maksaa myös se asiakas, joka itse käy kaupassa. Jotta asia olisi oikein sekä keräily, kuljetus että kuskin palkka pitäisi sisältyä niihin kustannuksiin, mitkä tilaava asiakas maksaa.

No eikä maksa. Jos olisit tutustunut palveluun niin tietäisit että sama tuote maksaa vähemmän kaupassa kuin woltin kautta tilattuna ja yleensä myös ne kaupan tarjoukset on rajattu woltin tilauksista pois. Toki Woltilla sitten omat tarjoukset, esim. krediittien keräys tilauksista joilla saa sitten rahallista etua.

Näyttää että woltista tehdyt valitukset on tuottaneet hedelmää. Aikaisemmin wolt ei sallinut eri hinnoittelua ravintolassa itse asioiville ja woltin palveluita käyttäville.

"Wolt luopuu yksinoikeussopimuksista ja hintapariteetista syyskuun loppuun mennessä. Hintapariteetilla tarkoitetaan sitä, että annoksen ulosmyyntihinta Woltin sovelluksen kautta ei ole saanut olla korkeampi kuin ravintolassa myytävän annoksen hinta."

https://www.mara.fi/ajankohtaista/uutiset/2024/wolt-muuttaa-sopimuskayt

Aikaisemmin tuo tosiaan toimi niin että piti olla yksi hinta kaikille. Ravintoloille ei meinannut jäädä mitään käteen 30% komissioiden takia ja sen vuoksi nostelivat hintoja kautta linjan.

Ovatko laskeneet hinnat takaisin aikaisemmalle tasolle? Epäilen kovasti. Kyllä kaikki maksavat vieläkin wolt kuljetukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on niin tyhmä, että ilmoittaa verottajalle käteisenä maksetut tipit? Aivan. Ei kukaan. 

Vierailija
24/26 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on niin tyhmä, että ilmoittaa verottajalle käteisenä maksetut tipit? Aivan. Ei kukaan. 

Miksi tämä ei haittaa kun kyseessä on wolt kuski? Jos tämän saman tekee yrittäjä tai persu, alkaa kauhea ulina.

Vierailija
25/26 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä ei haittaa kun kyseessä on wolt kuski? Jos tämän saman tekee yrittäjä tai persu, alkaa kauhea ulina.

Olisiko rasistista antaa tippi ensin wolt kuskille ja sitten verottajalle? Sen ensimmäisen tipin voisi dokumentoida vaikka kameralla.

Vierailija
26/26 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä