Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko autolla ajo vaikeaa ulkomailla? Onko tullut esim sakkoja siellä?

Vierailija
13.07.2025 |

Saa kertoa kokemuksia.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin Suomessa kuin muuallakin seurataan liikennemerkkejä, ei arvosta nopeuksia eikä ajella vanhasta muistista jne 

Vierailija
22/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa se vasta hankalaa on, monella on vilkkujen käyttö integroituna rattiin kun ulkomailla ensin laitetaan vilkku ja sitten aletaan miettimään kaistan vaihtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sakkoja tullut. tuosta ajaa ruotsin läpi tanskaan ja sieltä saksaan ja espanjaan saakka helposti.

Vierailija
24/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta vain Espanjasta. Onhan se monikaistaisilla motareilla vähän kiivaampaa kuin meillä mutta myös joustavampaa kuin meillä. Parkkeeraaminen on oma lukunsa. Jos hotellin kaikki parkkiruudut on täynnä on parkkialue vasta puolillaan😅

Vierailija
25/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksan autobaanalla on helppo ajaa kun ei tarvitse edes nopeusrajoituksista murehtia. Talla pohjaan vaan!

Vierailija
26/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksan jälkeen ajo Sveitsissä tuntui siltä, kuin olisi ollut hidastetussa filmissä. Kamera räpsähti Sveitsissä, mutta ei ole tullut sakkoa kotiin. Tästä on nyt jo useampi vuosi aikaa. 

Vierailija
27/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ajanut Ruotsissa ja Sloveniassa. Ruotsi nyt on ihan kuin meillä ja sitten taas Slovenia.. ihan ok, mutta tiet ovat kapeampia kuin täällä ja moottoriteillä sai painaa 130km/h niin tottumattomalle ei niin mukavaa. Mutta siis siellä voi ajaa vaikka rekan perässä niin saa olla rauhassa. Tunnelit olivat ehkä vähän kurjia, ihan vain koska pimeämpää ja edelleen koska ne kaistat oli kapeampia niin koin, että saa olla jotenkin tarkempana, että ajaa oikein... Mutta siis muuten, ihan helppoa oli ja ajaisin koska tahansa uudelleen.

N52

Vierailija
28/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut ulkomailla sakkoja, toki on aina pikkuinen pelko persiissä, kanssa-autoilijat ovat myös usein joustavampia. Maassa, jossa oli vääränpuoleinen liikenne, jätettiin pitkässä autoletkassa minulle väli, että pääsin kääntymään kolmion takaa vasemmalle.

Vierailija
29/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksan autobaanalla on helppo ajaa kun ei tarvitse edes nopeusrajoituksista murehtia. Talla pohjaan vaan!

Jep, mutta ohittaminen vaarallista kun takaa saattaa tulla auto 100 kmh lujempaa mitä itse ajat

Vierailija
30/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut ulkomailla sakkoja, toki on aina pikkuinen pelko persiissä, kanssa-autoilijat ovat myös usein joustavampia. Maassa, jossa oli vääränpuoleinen liikenne, jätettiin pitkässä autoletkassa minulle väli, että pääsin kääntymään kolmion takaa vasemmalle.

Jatkoa. . . Enemmän häiritsee kaikki ylimääräiset maksut, joita pitää olla suoritettuina eri maissa ajaessa.

Vierailija
31/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ajanut Ruotsissa ja Sloveniassa. Ruotsi nyt on ihan kuin meillä ja sitten taas Slovenia.. ihan ok, mutta tiet ovat kapeampia kuin täällä ja moottoriteillä sai painaa 130km/h niin tottumattomalle ei niin mukavaa. Mutta siis siellä voi ajaa vaikka rekan perässä niin saa olla rauhassa. Tunnelit olivat ehkä vähän kurjia, ihan vain koska pimeämpää ja edelleen koska ne kaistat oli kapeampia niin koin, että saa olla jotenkin tarkempana, että ajaa oikein... Mutta siis muuten, ihan helppoa oli ja ajaisin koska tahansa uudelleen.

N52

Ai niin, parkkeeraamisesta vielä... Sloveniassa kun oli vuokra-auto, niin olin hetken sormi suussa että ööö, mites maksan parkin? Mutta mulla oli easy park sovellus autolle Suomessa niin sama toimi saumatta siellä! Lisäsin vain auton rekkarin ja se tunnisti, että auto on Slovenian kilvissä. Sitä ei tullut koettua, että siellä ois ollut kiekkopaikkoja... autossakaan ei muistaakseni ollut edes kiekkoa varusteena. Tai sitten muistan väärin. 

Sellainen vinkki vielä, että jos vuokraat auton ja sulla on kotona sellainen irrotettava puhelinteline autossasi, niin ota se mukaan! Oli ihan hitsin kätevä. Menee niihin tuuletussäleikköihin kiinni, ainakin omani.

Vierailija
32/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa. . . Enemmän häiritsee kaikki ylimääräiset maksut, joita pitää olla suoritettuina eri maissa ajaessa.

Ne onkin kusetusta.

Vierailija
33/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti maasta.  Ota maan mukaan etukäteen selvää maan liikennesäännöistä ja ajokulttuurista. Jossain Puolassa ja Baltiassakin ajaminen on sinänsä samanlaista, mutta mittarilla ohituksia voi tulla molemmilta puolilta autoa ja tilanteissa, joissa ei näytä tilaa olevan. Ruuhkan käsite on eri maissa hyvin erilainen. Siksi lyhytkin matka saattaa joskus kestää kauan. Jos on lapsia matkassa, muista selvittää etukäteen turva-istuinasia. 

Vierailija
34/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sakkoja tullut. tuosta ajaa ruotsin läpi tanskaan ja sieltä saksaan ja espanjaan saakka helposti.

Ruotsissa on outoa autoilla kun 90 nopeus alueella ajetaan 89 mittarinopeutta.

Vierailija
35/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne onkin kusetusta.

No tietulleja piti maksaa Ranskassa ja Sveitsiin oli se vuoden voimassa oleva tarra. 

Vierailija
36/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 eri maassa ulkomailla ajanut,  ihan samoin siellä ajetaan.  Ei ole sakkoja tullut, tietullimaksu tuli 2,22 e Ruotsista

Vierailija
37/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa ja Sveitsi-Saksa-Itävalta-akselilla liikenne on todella joustavaa sekä ns. vetoketju toimii. Sveitsissä ja Itävallassa pitää huomioida vinjetti tuulilasiin. Itävallassa ja Sveitsissä ollaan tarkkoja nooeusrajoitusten noudattamisesta. Saksan autibahnit - seuraa myös tausta- ja sivupeilejä jatkuvasti.

Vierailija
38/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut autoa Norjassa, Ruotsissa, Hollanissa, Belgiassa, Saksassa, Tsekissä, Ranskassa, Sveitsissä ja Italiassa. Ilman ongelmia on tullut ajettua.  

Vierailija
39/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Englannissa, joten olen tottunut sekä vasemman että oikean puoleiseen liikenteeseen. Ei sinänsä vaikeata, mutta esim. Lontoossa on ruuhka-aikaan ajaminen yhtä helvettiä. Jollain vuoristoteillä pelottaisi ajaa.

Vierailija
40/53 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mutta ohittaminen vaarallista kun takaa saattaa tulla auto 100 kmh lujempaa mitä itse ajat

Vain jos eksyt uloimmalle kaistalle ja sinne ei kokemattomilla ole mitään asiaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän