Onko autolla ajo vaikeaa ulkomailla? Onko tullut esim sakkoja siellä?
Kommentit (53)
Samalla tavalla auto toimii ylkomailla. Liikennesäännöissä saattaa olla eroja.
Osta Autoliiton julkaisema kirja Autoillen Euroopassa.
Ei ole vaikeaa. Belgiasta tuli ylinopeussakot. Ajoin ohitustilanteessa jotain 130 km/h ja rajoitus oli 120 km/h. Ei se sakko montaa kymppiä ollut. Siellä on kyllä paljon varoituksia tutkista, mutta tuosta en varoitusta huomannut.
Ei ole vaikeaa, mutta ota etukäteen selvää kohdemaassa autoilusta. Esim. Italiassa on paljon ZTL alueita, joille ei saa ajaa ilman erillistä lupaa ja sakko tulee perässä.
Espanjasta sakot postitse, 40 alueella nopeus 56
Onnea vaan jos menet autoilemaan vaikka Napoliin 😆
Saksassa on vielä joitain moottoritienpätkiä ilman rajoituksia ja siellä sitten ajetaan ihan järkyttävän kovaa. Ajoin vaan sitä keskikaistaa ja nämä 200 km/h ajavat menivät vaan sitä vasenta kaistaa.
Eipä se ajaminen sen kummempaa ole. Kovin suurissa kaupungeissa en ole ajanut, enkä Saksan moottoriteillä jossa hirvittäisi kaistanvaihdot kun joku voi ajaa kahtasataa kuolleeseen kulmaan. Yhdet valvontakameran ylinopeussakot olen saanut Latviassa.
Olen ajanut ja ajan ihan missä tahansa, paitsi Venäjällä en suostuisi.
Mikään ei ole vaikeaa, edes Pariisin Riemukaaren 8-kaistainen liikenneympyrä. Olin sisimmällä kaistalla, kun piti päästä kääntymään oikealle: vilkku päälle ja siitä vaan hivuttautumaan. Englannissa ajetaan ns. väärällä puolella, mutta siitäkin selviää ihan hienosti. USA:ssa ajaminen on helppoa, kun suurin osa ajelee vakionopeudella, joten liikenne on rauhallista.
Yhdet sakot olen saanut Sveitsissä. Sveitsiläisellä tarkkuudella sakon perusteena oli 1 km ylinopeus tunnelissa ajaessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa, mutta ota etukäteen selvää kohdemaassa autoilusta. Esim. Italiassa on paljon ZTL alueita, joille ei saa ajaa ilman erillistä lupaa ja sakko tulee perässä.
Historiallisia keskustoja. Järkeä saa käyttää ja liikennemerkeillä on ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Osta Autoliiton julkaisema kirja Autoillen Euroopassa.
Miksi?
Mitään arvokasta ei kannata jättää autoon jos arvostaa auton laseja, ne nimittäin hajoaa heti kun silmä välttää jos jotain arvokasta jättää näkyville.
Ulkomainen auto ei osaa Suomenkieltä niin rattia kääntäessäkin auto meneekin toiseen suuntaan, jarru-, kaasu- ja kytkinpoljin on eri järjestyksessä, vaihdekaavio erilainen, jne.
Vierailija kirjoitti:
Espanjasta sakot postitse, 40 alueella nopeus 56
Meille tuli Portugalista ylinopeussakko. Tosin vasta vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se ajaminen sen kummempaa ole. Kovin suurissa kaupungeissa en ole ajanut, enkä Saksan moottoriteillä jossa hirvittäisi kaistanvaihdot kun joku voi ajaa kahtasataa kuolleeseen kulmaan. Yhdet valvontakameran ylinopeussakot olen saanut Latviassa.
Latviassa ja virossa paskalakit on pahempia kerjäläisiä kuin romanit.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se ajaminen sen kummempaa ole. Kovin suurissa kaupungeissa en ole ajanut, enkä Saksan moottoriteillä jossa hirvittäisi kaistanvaihdot kun joku voi ajaa kahtasataa kuolleeseen kulmaan. Yhdet valvontakameran ylinopeussakot olen saanut Latviassa.
Ei se miottoritiellä ajo ole Saksassa vaikeaa. Taustapeilejä pitää kyllä seurata ahkerasti ja jos et aja lujaa pysy poissa uloimmalta kaistalta!! Toisaalta voit keskittyä täysin muun liikenteen seuraamiseen kun ei koko ajan tarvitse hysteerisesti seurata nopeusmittaria.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomainen auto ei osaa Suomenkieltä niin rattia kääntäessäkin auto meneekin toiseen suuntaan, jarru-, kaasu- ja kytkinpoljin on eri järjestyksessä, vaihdekaavio erilainen, jne.
Ihan samallailla kuin suomessa niillä saa roikuttua etumaisen perseessä ja nojattua äänimerkkiin kun joku asia harmittaa.
Länsi-Euroopassa autolla ajellut kaikissa muissa maissa paitsi Portugalissa ja Irlannissa. Parkkisakko tullut kerran Ruotsista kun ei ollut pitkälle yhdistelmälle erikseen paikkoja niin laitoin vaunun ja auton kahdelle paikalle. Sakkolappu oli vain meidän yhdistelmässä ei viereisissä ruotsalaisissa vastaavissa jotka olivat siinä parkissa jo silloin kun tultiin.
Olen ajanut paljon Keksi-Euroopassa ja minusta siellä on mukava ajaa, kun on kunnon moottoritiet.
Helpompaa kuin suomessa jossa ei jousteta. Varmaan saa kuitenkin olla tarkkana liikennesääntöjen ja nopeuksien kanssa ja varmistaa vakuutus.