"Yksi lensi yli käenpesän", tänään AVAlta klo 21
Kommentit (94)
Hyvä leffa mutta olen nähnyt sen jo 3.kertaa niin muistan kaiken liian hyvin. Alkaa olla tylsää. Tykkäsin Hohdostakin mutta sekin on niin nähty moneen kertaan.
Nicholsonin toiseksi paras leffa, paras on Hohto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45. Jenny kuitenkin osoittaa pehmeämmänkin puolensa elokuvan loppupuolella. Ratched ei.
Erona myös se, että Jenny oli äärettömän traumatisoitunut ja koki olevansa arvoton. Ratched taasen nautti vallasta.
Katsoin jonkun haastattelun, missä oli näitä näyttelijöitä ja käsikirjoittelijoita haastateltu elokuvanteosta. Ratched (Louise Fletcher) kertoi siinä, että elokuvaa tehdessä tuli yllätyksiä nimenomaan Nicholssonin improvisoinnin vuoksi ja he yrittivät näytellä mukana. Niistä otoksista oli tullut sitten niin hyviä, että päätyivät itse elokuvaan. Samaa puhuivat käsikirjoittajat, että Nicholssonin improvisointi oli se, mikä teki elokuvasta täydellisen.
Tuo Fletcher (Ratched) sanoi, että kuvausten aikana hän punastui oikeasti. Osittain puheiden osittain yllätysten vuoksi, eikä se ollut näyttelimistä vaan oma reaktio tilanteessa. Ne jäi elokuvaan.
Nicholsson ei ollut tuossa haastattelussa. Mutta oli kuulemma koko elokuvan tekoajan ollut McMurphy. Ei "roolinsa ulkopuolella".
Minä pidän suuresti Nicholssonista. Mikään edellä esitetty ei ole kritiikkiä ketään kohtaan, vaan nuo jäi mieleen siitä dokkarista. Tosiaan. Danny DeVito oli mulle, että oho. En ollut tunnistanut häntä elokuvassa.
N53
Katoin sen teininä, 80- luvun alkupuolella. Tykkäsin, mut en oo ikinä pystyny kattomaan uudestaan!! Vaikutti niin paljon!!!
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää, että on vaikuttanut eniten suhtautumiseeni mt-potilaisiin ja heidän hoitajiinsa. Tämän elokuvan ansiosta lobotomialeikkaukset lopetettiin, mikä on erittäin merkittävää.
Ei pidä paikkaansa. Lobotomiat lopetettiin 60-luvulla. 70-luvulle tultaessa neuroleptit korvasivat lobotomiat. Elokuva on tehty 1975. Hyvä elokuva toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää, että on vaikuttanut eniten suhtautumiseeni mt-potilaisiin ja heidän hoitajiinsa. Tämän elokuvan ansiosta lobotomialeikkaukset lopetettiin, mikä on erittäin merkittävää.
Ei pidä paikkaansa. Lobotomiat lopetettiin 60-luvulla. 70-luvulle tultaessa neuroleptit korvasivat lobotomiat. Elokuva on tehty 1975. Hyvä elokuva toki.
Mielenkiintoista, että Wikipedian mukaan lobotomiaa kritisoitiin N:liitossa jo 30-luvulla ja sen käyttö kiellettiin siellä 1950.
Vierailija kirjoitti:
Will Sampsonin vaimo oli huomannut, että intiaanipäällikön rooliin etsitään näyttelijää. Hän sanoi miehelleen, että nyt ne etsii siihen elokuvaan isoa, rumaa intiaania. Will meni näytille ja se riitti: Osa oli hänen.
Kommentti " ruma" ei kyllä osu nyt yhtään. Kaukaa saa hakea yhtä persoonallista ja upeaa suoritusta.
Vierailija kirjoitti:
No voi hitto. Kanavat ei enää näy ja kerrankin tulisi jotain.
Sinulla ei ole HD-televisiota vai et ole vain virittänyt kanavia uudestaan? Meilläkin loppui AVA-näkymästä heinäkuun alusta, piti virittää kanavat uudestaan.
Oikeassa elämässä taitaa yksi kuuluisimpia lobotomian uhreja olla Rosemary Kennedy, John F. Kennedyn sisko.
Vierailija kirjoitti:
Mua nauratti Hohdossa; esim. kun Nicholson tunkee kirveen kanssa oven läpi, Duvallin olemus on tosi huvittava. Tahatonta komiikkaa. 😂
Duvall ajettiin hermoraunioksi elokuvan kuvauksissa. Ei mitään hauskaa.
Sitä aikaa kun sai vielä sisällä polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua nauratti Hohdossa; esim. kun Nicholson tunkee kirveen kanssa oven läpi, Duvallin olemus on tosi huvittava. Tahatonta komiikkaa. 😂
Oli hermoheikko jo ennen kuvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että Wikipedian mukaan lobotomiaa kritisoitiin N:liitossa jo 30-luvulla ja sen käyttö kiellettiin siellä 1950.
Ranskassa vasta 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei poista sitä tosiasiaa, että Duvallia kiusattiin todella pahasti kuvauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Will Sampsonin vaimo oli huomannut, että intiaanipäällikön rooliin etsitään näyttelijää. Hän sanoi miehelleen, että nyt ne etsii siihen elokuvaan isoa, rumaa intiaania. Will meni näytille ja se riitti: Osa oli hänen.
Kommentti " ruma" ei kyllä osu nyt yhtään. Kaukaa saa hakea yhtä persoonallista ja upeaa suoritusta.
Suoritus oli tottakai upea. Siitä ei ole kyse vaan luin tuon jutun jostain amerikkalaisesta dokumentista. Minusta päällikkö on roolissaan komeakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi alkaa näyttelijäksi ilman alan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi alkaa näyttelijäksi ilman alan koulutusta.
Ei pidä tehdä töitä jos ei pysty olemaan piinaamatta työkavereita. Kovasti yrität nyt kaikella tapaa oikeuttaa sen, että Duvallia kiusattiin todella julmasti. Taidat itse olla kiusaaja.
Eihän tästä kauaa ole kun tuli tv, katsoin silloin, kun edellisestä kerrasta aikaa,olen varmaan 4 kertaa nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45. Jenny kuitenkin osoittaa pehmeämmänkin puolensa elokuvan loppupuolella. Ratched ei.
Erona myös se, että Jenny oli äärettömän traumatisoitunut ja koki olevansa arvoton. Ratched taasen nautti vallasta.
Ratched ymmärsi vallan mukana tulevan vastuun ja oli sen vuoksi niin jäykkä. Ei nauttinut, kärsi.
Wau. Sä oot pervo! Jatka samaan malliin! 😁