Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olivatko kaikki kotimaiset kulta-ajan naismaalarit suomenruotsalaisia?

Vierailija
12.07.2025 |

Siltä vaikuttaa. Eivät siis työläistaustaisia.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisetkin voivat ola työläistaustaisia. 

Tosin monet suomalaisilla nimillä taiteilleen olivat ruotsinkielisiä kuten Juhani Aho.  

Vierailija
2/7 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työläistaustalla ei haettu Ateneumiin opiskelemaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haettu ei. Ihmisen piti tehdä työtä elääkseen. Lisäksi öljyvärit olivat kalliita. Jossain tapauksissa taidemallina toiminut prostituutti saattoi itse innostus tekemään taidetta. 

Vierailija
4/7 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Ruotsin vallan aikaan pystynyt etenemään, ellei puhunut ruotsia. Silloin oli todellinen pakkoruotsitus, esim. koulussa sai rangaistuksen suomen puhumisesta. Ymmärrettävästi yrittivät ajatella oppilaiden etua, että oppisivat hyvää ruotsia ja pystyisivät etenemään elämässään. Kaikki hallinto ja ylempi koulutus toimi ruotsiksi. Kultakaudella jo elettiin Venäjän vallan aikaa, perustettiin suomeksi koulutusta, yliopistokin, ja suomi tuli vihdoin hallintokieleksikin. Mutta kyllä taide ja kulttuuri oli silti vielä ruotsinkielisten aluetta. Ei pienistä mökeistä hetkessä alettu taiteilijoiksi, vaan etusijalla oli sellaiset alat, joilla pystyi tienaamaan elantonsa. 

Monesti olen miettinyt että olikohan Suomen itsenäistyminen ruotsinkieliselle eliitille niin tärkeä asia juuri sen takia, että Venäjähän otti vallan pois Ruotsilta? Enemmänhän Venäjän hallinto oli Ruotsin (ja suomenruotsalaisten?) vihollinen kuin Suomen. Mutta hyvä niin joka tapauksessa, nyt ollaan itsenäisiä. 

Vierailija
5/7 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haettu ei. Ihmisen piti tehdä työtä elääkseen. Lisäksi öljyvärit olivat kalliita. Jossain tapauksissa taidemallina toiminut prostituutti saattoi itse innostus tekemään taidetta. 

Tarkoititko, että suomenkielisten piti tehdä työtä elääkseen? Ruotsinkieliset saattoivat olla taiteilijoitakin. 

Vierailija
6/7 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoititko, että suomenkielisten piti tehdä työtä elääkseen? Ruotsinkieliset saattoivat olla taiteilijoitakin. 

Suomenkieliset olivat takuulla köyhempiä kuin ruotsinkieliset. Ruotsinkieliset olivat herraskaisempaa väkeä. Kyllä niissäkin köyhiä oli. 

Vierailija
7/7 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän taiteilijat tuolloin välttämättä Ateneumissa opiskelleet, vaan moni opiskeli ulkomailla.

Ja Helmi Biese oli taustaltaan suomenkielinen, kaksikielisiä oli sitten useampi. 

En tajua miksi palstalaiset eivät käsitä, että tuolloin ihmiset olivat ehkä jopa kansainvälisempiä kuin nykyisin, sivistyneistö siis lähinnä. Oli tavallista asua ulkomailla osa ajasta ja hankkia koulutus siellä. Kun kerroin kerran täällä sukuni naisten opiskelleen yliopistossa jo 1800-luvulla, minulle hähäteltiin väittäen, ettei Suomessa edes ollut tuolloin yliopistoa... En voi käsittää tuollaista tietämättömyyttä.