Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa, kun tärkeitä asioita hoitavat ei sano koko nimeään

Vierailija
12.07.2025 |

Soitin esim pankkiin ja juttelin tunnistautuneena asioistani. Henkilö ei suostunut pyynnöstä huolimatta sanomaan koko nimeään. 

Siis minä paljastanut sille tilini ja henkilötunnukseni, mutta en saa häneltä edes nimeä! 

(Asiani ei ollut mikään hankala, mutta haluan tietää, kuka siellä käsitteli tietojani.)

Onko mielestänne ok?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ite toiminut puhelinaspana ja luojan kiitos ei tarvinnut esittäytyä tai allekirjoittaa mitään koko nimellä. Meidän asiakkaat oli osa ihan hulluja.

Vierailija
22/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep joskus riittää että ihmisellä on vaikka mielenterveysongelma tai persoonallisuushäiriö (jolle ei itse voi mitään) ja voi levittää aspan nimen ymmärtämättä mitä siitä voi työntekijälle seurata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ite toiminut puhelinaspana ja luojan kiitos ei tarvinnut esittäytyä tai allekirjoittaa mitään koko nimellä. Meidän asiakkaat oli osa ihan hulluja.

Sama. Me myös ilmoitettiin hulluimmat poliisille matalalla kynnyksellä. Olin yksityisellä lääkäriasemaketjulla.

Vierailija
24/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspa noudattaa työnantajan linjaksia eikä voi päättää itse mitään. Jos ap:lle ei miellytä pankin toiminta niin sitten pankin vaihto tai rahat käteisenä sukanvarteen.

Vierailija
25/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyjille, jotka esittäytyvät "tässä on Tiia Turusta", totean etten tunne ketään Tiiaa sieltä ja luuri korvaan.

Vierailija
26/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pankin puhelut tallennetaan, joten oikeutesi on turvattu. Pelkän etunimen käyttö on turvallisuuskysymys ja täysin ymmärrettävä.

Vierailija
27/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ap olisi halunnut, että pankintäti olisi kertonut olevansa Sirpa Riitta Marjatta Pöntinen. 

Vierailija
28/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyjille, jotka esittäytyvät "tässä on Tiia Turusta", totean etten tunne ketään Tiiaa sieltä ja luuri korvaan.

Ootpa kova jätkä hei!

Vierailija
29/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspan lisäksi sinne ap:n tilitietoihin pääsee aika moni muukin siellä pankissa, kai pyydät myös heidän nimet? Vai pelkän aspan koska hän nyt sattuu työskentelemään asiakasrajapinnalla?

Vierailija
30/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap niin kuin Sykkeen Holopainen, joka aina esittäytyy koko nimellä eli Petteri Kristian Holopainen? :D

Vierailija
31/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ne puhelut nauhoitetaan, saavat kuunneltua ne, jos reklamoit. Työntekijän turvallisuutta siinä ajatellaan, kun ei koko nimeä kerrota. Mitä jos se pankkiasia ei sujukaan jonkun hullun mielestä niin kuin hän haluaisi.

Vierailija
32/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on kuule ap syynsä. Kaikki hullut alkaa ahdistelemaan ja pommittamaan myös vapaa-ajalla.

Mun vanhemmat on olleet molemmat valtiolla töissä huippuviroissa. Koskaan ei ole tullut mitään häiriköintiä. 

Ei edes silloin, kun nimet ja numerot oli paperisessa puhelinluettelossa. 

Ap

Mä olen ollut myös töissä valtiolla ja meillä oli ko. organisaatiolla ihan oma häirikkö. Häiriköi todellakin ensin johtoportaan naisia, mutta sitten meitä muitakin. 

Tyypin toiminta kesti vuosia tietääkseni. 

Vierailija
33/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan kaikki tykkäis olla nimettömiä, että jos joku valittaa, niin ei tunnisteta. 

Oliskin outoa käydä vaikka lääkärillä, joka ei sano nimeään. 

Hoitajat yrittää peitellä nimeään tarralla, mutta heidän on kai pakko sanoa? Onhan potilaalla oikeus katsoa julkiterhikistä, onko heillä edes pätevyys ja lupa toimia. 

Mitä sinä sillä koko nimellä teet? Itse esittelen itseni etunimellä, potilastiedoissa on sitten myös sukunimi ja työnimike. Monet piilottavat sukunimen, koska eivät halua että heidät etsitään jossain somessa tai aloitetaan muu häirintä.

Ei ole potilaan tehtävä tarkistaa pätevyyksiä, vaan työnantajan. 

Jos ei ole potilaalle tarkoitettu, miksi sitten julki Terhikki on ihan julkinen tietokanta? Miksi se minulle näkyy.

Vierailija
34/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työ on asiakaspalvelua. Kaikilla näkyy etunimi kaulassa roikkuvassa lätkässä. Siihen ettei sukunimi näy on hyvä syy. Asiakaspalvelun sähköpostinkin kautta on tiedusteltu tietyn tyypin yhteystietoja ja ehdoteltu ällöjä. Häiriköitäkin on ollut joidenkin perässä. Kun on aina yksin töissä, ei halua ihan kaikkia tietojaan jakaa mahdollisille häiriköille. Etunimen perusteella on isompi vaiva löytää esim Facebook tili ja puhelinnumero.

Vierailija
35/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan kaikki tykkäis olla nimettömiä, että jos joku valittaa, niin ei tunnisteta. 

Hoitajat yrittää peitellä nimeään tarralla, mutta heidän on kai pakko sanoa? Onhan potilaalla oikeus katsoa julkiterhikistä, onko heillä edes pätevyys ja lupa toimia. 

Lain mukaan potilaalla on oikeus tietää hoitoonsa osallistuvien henkilöiden nimet. 

Vierailija
36/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän työnantaja ole katsonut luvat jo työpaikalla työnhaussa

Onko menny ohi uutiset valelääkäreistä ja hoitajista?

Niin he ovat siellä julki terhikissä nimenomaan, tampio.

Vierailija
37/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sillä koko nimellä teet? Itse esittelen itseni etunimellä, potilastiedoissa on sitten myös sukunimi ja työnimike. Monet piilottavat sukunimen, koska eivät halua että heidät etsitään jossain somessa tai aloitetaan muu häirintä.

Ei ole potilaan tehtävä tarkistaa pätevyyksiä, vaan työnantajan. 

Jos ei ole potilaalle tarkoitettu, miksi sitten julki Terhikki on ihan julkinen tietokanta? Miksi se minulle näkyy.

Voi hyvänen aika. JulkiTerhikki on kyllä kaikkien saatavilla, mutta ei se silti tarkoita että potilaan tehtävä olisi sieltä tarkistaa häntä hoitavien pätevyys. Ei se tietenkään kiellettyä ole, mutta kenenkään hoitajan ei tarvitse kertoa koko nimeään vain siksi, että voit tehdä niin. Jos sinua häiritsee, ettet tiedä ihmisen sukunimeä, niin kyllä sitä hoitajaakin häiritsee jos potilas tenttaa ja haluaa väkisin tietää. Stalkkeri- ja häirikkövibat iskee voimalla tuollaisesta. Sitä paitsi, jos ihan oikeasti haluat kaikkien sinua hoitaneiden tiedot, saat ne nimet tietoosi pyytämällä listan henkilöistä jotka ovat avanneet tietosi tai tehneet potilaskirjauksia. Ei ne loppupeleissä mitään salaisuuksia ole, hoitajalla vaan on yleensä halu suojata henkilöllisyyttään arkityössä kun ollaan muiden kanssa tekemisissä.

Vierailija
38/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ongelmatilanteissa homma tahtoo mennä henkilökohtaisuuksiin, joten en yhtään ihmettele, että työntekijöitä suojellaan.

Vierailija
39/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelutyössä olen kohdannut sellaisenkin tilanteen, että asiakas selvitti henkilökohtaisen puhelinnumeroni ja soitteli perään useampaan kertaan. Siitä lähtien numeroni on ollut salainen. En halua asiakkaitani ovelleni joten etunimen pitäisi riittää asioitaessa. Esihenkilön kautta selvitellään jos jotain selviteltävää on. 

Vierailija
40/46 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikoina tein aspaa puhelimessa ja chatissa ja todella ahdistavaa kun tentattiin ja jankutettiin nimeä ja missä fyysisesti olen. Aika matalalla kynnyksellä lähti raporttia eteenpäin viranomaisille myös. 

Lisäksi pankin, vakuutus ynnä muun aspan työntekijät eivät edes ole suoraan ko. firmalla töissä vaan aspa ulkoistettu toisille, ammattiaspa-firmoille, iso osa ulkomaille.