Kauppalehti: Karita Tykkä tienaa kymppitonneja kuussa, mutta nostaa palkkaa vain 2 000 euroa - näin hän huijasi järjestelmää laillisesti
Karita Tykkä, entinen Miss Suomi ja tv-juontaja, on tehnyt itsestään miljonäärin alle neljässä vuodessa. Hän perusti Karita Media Oy:n vuonna 2021, ja yritys on kerryttänyt jo 1,2 miljoonan euron voitot. Vaikka liikevaihto ja tulos laskivat viime vuonna hieman, yrityksen kannattavuus on poikkeuksellisen korkea lähes 76 % liikevaihdosta jäi viivan alle. Tykkä nostaa vain 2 175 euron kuukausipalkkaa, mutta nauttii yhtiön tuotoista osinkojen kautta, jotka nousivat tänä vuonna 89 000 euroon. Firma on alkanut myös ostaa osakkeita 740 000 eurolla, muuntaen sen vähitellen sijoitusyhtiöksi.
On täysin absurdi ajatus, että tällaisella sisällöntuotannolla käytännössä tyhjää puhetta hyvinvoinnista joku voi repiä ulos miljoonavoittoja ja vielä verotuksellisesti edullisesti. Tykän firma ei maksa juuri palkkaa, mutta kasvattaa osinkoja ja sijoituksia. Samaan aikaan tavallinen suomalainen painaa töitä kunnallisella tai hoitoalalla verotettuna hengiltä, eikä jää käteen mitään. Onko meillä ihan oikeasti tällainen yhteiskunta, missä some-hymy ja "hyvinvointivalmennus" palkitaan miljoonilla, mutta raskas duuni ei kanna mihinkään? Missä kohtaa tämä meni näin vinoon?
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
On järjetöntä, että moni tekee tulonsa tyhjällä työllä, jota ei todellakaan kenenkään tarvitsisi tehdä.
Kukaan ei kuole mihinkään nälkään jos joku sometähti jättää päivän vitsit kertomatta.
Tähän on tultu, höpö höpö maailmaan.
Mitä pahaa siinä on, jos joku rikas maksaa?
Vai halutko sinä, myös ne rikkaiden rahat käyttöön?
Ja se olisi ok.
Vierailija kirjoitti:
Eihän varmasti ketään huijaa ja asiakaspiiri koostuu vähän varakkaammista, kun pitää luentoja, kursseja, on kirjoittanut useamman kirjan.
Ja asiakkaalla on toistaiseksi oikeus ihan itse päättää, mihin rahansa kantavat, eikä siihen tarvita ap. mielipidettä.
Mutta sekös harmittaa ap. kun jokun ei tarvitse elää kädestä suuhun ja saa elämänsä järjestykseensä.
Toisaalta, kannattaisi opiskella ja sivistää itseään, niin ei tarvitsi luulla, vaan tietäisi oikeasti.
Tuollainen joka ei tee oikeata yritystoimintaa vaan myy vain omia itse teettämää palveluitaan ei missään nimessä pitäisi saada firman kautta tehdä sitä, ja sillä tavalla välttää verojen maksu.
Sama koskee kyllä lääkäreitä yms, ja kaikenlaisia "massimuijia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän varmasti ketään huijaa ja asiakaspiiri koostuu vähän varakkaammista, kun pitää luentoja, kursseja, on kirjoittanut useamman kirjan.
Ja asiakkaalla on toistaiseksi oikeus ihan itse päättää, mihin rahansa kantavat, eikä siihen tarvita ap. mielipidettä.
Mutta sekös harmittaa ap. kun jokun ei tarvitse elää kädestä suuhun ja saa elämänsä järjestykseensä.
Toisaalta, kannattaisi opiskella ja sivistää itseään, niin ei tarvitsi luulla, vaan tietäisi oikeasti.
Tuollainen joka ei tee oikeata yritystoimintaa vaan myy vain omia itse teettämää palveluitaan ei missään nimessä pitäisi saada firman kautta tehdä sitä, ja sillä tavalla välttää verojen maksu.
Miten siinä vältetään verojen maksu, jos ei jaeta osinkoja?
Tuossa tapauksessa yrittäjä maksaa palkastaan normaali verot, lisäksi yritys maksaa yritysveroa tekemästään voitosta, ennen veroja.
Jos yritys olisi jakanut osinkoja omistajille, niin niitä ei edes makseta voitosta, vaan vapaasta pääomasta ja ne ovat suurummaksi osaksi verovapaita tiettyyn euroon saakka, koska yritys on maksanut niistä jo kertaalleen veron,.kun puhutaan osakkeenomistajasta ja osinkotuloista.
Vaikka yritys olisi jakanut osinkoa, se ei olisi lisännyt verotuloja valtiolle, kun Tynkky omistaa yrityksen. Ei samaa tuloa verotetaan kerran
En nyt edelleen ymmärrä, mitä tässä on tehty juridisesti väärin. Kerro sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen valtio ei nyt vain eläisi ja eikä tukien maksamiseen olisi varaa.
Tässäkin tapauksessa, jos Tynkky myy luennon 125€ niin siitä hän maksaa 25.5% arvonlisäveroa suoraan valtiolle eli reilut 25€.
Lisäksi yritysveroa yrityksen voitosta
Lisäksi yrityksen omistaja maksaa palkkatuloista n. 25-40% veroa
Samoin osinkotulousta maksetaan pääomaveroa, kun se ylittää rajat.
Eli juuri tämän kaltaiset yritykset ovat valtiolle ja kunnille verosampoja, koska ne maksavat veroa verojen päälle, toisin kuin palkansaajat, mutta sehän ei näille kateellisille käy.
Vierailija kirjoitti:
Mua kummastuttaa että kuka ihme noita valmennuksia ostaa. Samaa tuloa on kaikki martinat, nannat, jannihussit ja näitähän on vaikka mitä muitakin. Saa aika monta 30-70 euron valmennusta myydä että noihin tienesteihin pääsee. Suomessa on 6 miljoonaa asukasta josta about puolet naisia. Miehet tuskin noita ostelee. Että miten tuo on edes teoriassa mahdollista. Mutta mulla onkin lyhyt matikka, ehkä nää karitat ovat fiksumpia. Ainakin pelanneet korttinsa fiksummin. Ei siinä mitään.
Samaa ihmettelen. Monilla näköjään on ylimääräistä rahaa laittaa huuhaahan kun muustakaan ei enää sisältöä elämään saa.