Miksi jotkut vanhat naiset ovat tosi kovia, kylmiä ja vaativia?
Katselen Teemalta elokuvaa Karen Blixenistä. Hän oli tanskalainen kirjailija. Hän vaikutti olleen iäkkäänpänä juuri sellainen vaativa ja kova nainen. "Ihmisen pitää olla rohkea. En voi sietää arkoja ihmisiä."
Veitolan yökyläilyohjelmassa Aira Samulinin luona ihmettelin kun Aira oli niin kova asenteeltaan kun puhuivat elämän vastoinkäymisistä ja suhtautumisesta niihin. Pitää olla vahva ja ei saa pysähtyä ja velloa menneessä, eteenpäin vaan jne. Täälläkin oli sen jakson jälkeen keskustelua jossa ihmeteltiin Airan kovaa asennetta.
Lenita Airisto ei usko työuupumuksen ja puhuu aina vain vahvuudesta ja yritteliäisyydestä. Ihan kuin heikkoja ihmisiä ei voisi olla olemassakaan.
Henkilökohtaisesta elämästäni kun, jo lapsuudesta, muistan tällaisia vanhempia naisia.
Nämä kovat vanhat naiset ovat itse menestyneitä ja ehkä joutuneet taistelemaan minusta asioista. Sekä kovettaa?
Kommentit (47)
No ei ne olis menestyneitä, jos olisivat jääneet vellomaan.
Oisko samasta syystä kuin jotkut nuoretkin naiset ovat kylmiä, kovia ja vaativia. Keskitytään niin kovasti siihen yhteen juttuun, että mikään muu ei merkitse mitään. On se sitten ura, oma bärsse tai vaikka extremelajiaometus.
Ajattelisin ennemmin, että sellainen ihminen on alun perinkin ollut kovaluontoisempi ja määrätietoisempi persoonallisuudeltaan, ja osittain sen takia on menestynyt. Eikä niin päin, että vaikeissa olosuhteissa taisteleminen on tehnyt hänestä kovan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ei ole estrogeeniä pehmentämässä kulmia.
Heiltä on vaadittu paljon. Eivät osaa olla muuten. Sellaista elämä joskus on kun joutuu puun ja kuoren väliin.
Eläneet koko elämänsä jonkun muun ehdoilla ja tajuavat sen sitten vanhana pieruna.
Mihin Lenita Airisto on kadonnut? Siitähän oli juttua jokunen aika sitten. Ettei vastaa puhelimeen eikä ystävät kommentoi. Ihan IL/IS oli juttua ja sit yhtäkkiä täys hiljaisuus. Ihan kuin noille olisi sanottu että yhtäkään ihmettelevää juttua ette kirjoita
Onneksi nykyään on jo paljon sallivampi asenne herkkyyttä kohtaan, tunteista uskalletaan keskustella ja niiden olemassaolo hyväksytään. Edellinen sukupolvi kantoi sodan traumataakkaa mitä ei valitettavasti vieläkään ole täysin käsitelty mutta suunta on positiivinen. On vahvuutta olla terveesti herkkä ja inhimillinen olento.
Miten määrittelet itse "Vanhan"? Työelämässä jo 40-kymppinen nainen saatetaan luokitella vanhaksi. Ja se 40-kymppinen voi olla mutsis, jolle ei ryppyillä.
Vierailija kirjoitti:
Heiltä on vaadittu paljon. Eivät osaa olla muuten. Sellaista elämä joskus on kun joutuu puun ja kuoren väliin.
Tämä juuri. On pitänyt itse selviytyä ja ratkaista asiat. Pitänyt mennä eteenpäin, ei ole mahdollisuutta ollut jäädä odottamaan, että joku tulee ja hoitaa asiat. Niinpä tulemana on, että jos maailmassa jotakin haluaa, niin sitä ei voi jäädä odottamaan ja toivomaan, vaan pitää itse toimia saadakseen toivomansa asiat.
Elämä on opettanut, että pehmoilulla ja mielin kielin ololla ei saa kuin paskaa niskaan.
Sydänchakra ei ole vielä avautunut?
Vierailija kirjoitti:
Sydänchakra ei ole vielä avautunut?
Sydänchakra asettaa rajatkin, rakkaudelle.
Hormonitoiminnan muutokset, veikkaan mä. Iän myötä naisten ja miesten hormonitoiminta muuttuu. Miehillä vähenee testosteroni, kilpailuvietti ja uho vähenee. Naiset taas muuttuvat miesmäisemmiksi. Empaattiset tunteet laimenevat kenties samalla, sellainen kyky kokea myötätuntoa ja ymmärtää muita. Mutta ei kaikilla.
Tiedän, että tämä on varmaan epäsuosittu ajatus, mutta noin ajattelen.
Ei ihminen pääse sellaiseen asemaan kuin nuo naiset, jos jää vellomaan vastoinkäymisissä ja/tai ei osaa pitää puoliaan. Etenkin tuon ikäluokan naiset ovat joutuneet raivaamaan tiensä uralla eteenpäin todella erilaisessa maailmassa kuin missä nyt elämme. Ei siellä ollut varaa jäädä parkumaan, jos halusi menestyä.
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet itse "Vanhan"? Työelämässä jo 40-kymppinen nainen saatetaan luokitella vanhaksi. Ja se 40-kymppinen voi olla mutsis, jolle ei ryppyillä.
40-kymppinen eli 400-vuotias on todellakin vanha. Eikä mitenkään päin ole kenenkään täällä kirjoittelevan äiti.
On miellyttäneet koko ikänsä ja on tullut raja vastaan?
Boomerit on boomereita.