Olen jättänyt takapihan nurmikon leikkaamatta, mutta siellä ei silti ole yhtä ainoaa hyönteistä
Kommentit (38)
Olen nähnyt sellaisia perusta niitty -siemenpaketteja myynnissä. Niittykukkia.
Vierailija kirjoitti:
Itse jätin alueen pihasta leikkaamatta. Siellä kasvaa ruusupensas ja jasmike. Pitkää heinää, apilaa, kehäkukkia puskee. Kyllä näkyy perhosia ja kimalaisia.
Hyvä sinä!🤗
Ennen oli mun pihalla älyttömästi heinäsirkkoja, nyt ei kuulu mitään missään. Ja ei ole kuulo huonontunut.
Vierailija kirjoitti:
Voit kylvää esim. apilankukkia.
Ei auta enää apilankukat, ei niitä hyönteisiä silti ole. Ennen pörräsi jatkuvasti kukissa ja kukkivissa pensaissa, nykyään on hyvä jos näkee yhden kimalaisen kesässä.
Odota nyt, kyllä niitä sinne vielä tulee.
Mun kaveri asuu maalla, ei ole huvittanut enää ajaa nurmikoita muutamaan vuoteen.
Kun kävin siellä viime kesänä heinäkuun puolessa välissä, niin oli niin komeat horsmat, ettei takapihalle hylätystä pakettiautosta näkynyt kuin 5 senttiä kattoa.
Ja kyllä pörräsi mehiläisiä, yksi pesä oli kuulemma ollut pakussa. Itikoita niin paljon, ettei viitti aina edes grillaa pihalla.
Oli niin monimuotoinen ja luonnonvarainen piha...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kylvää esim. apilankukkia.
Ei auta enää apilankukat, ei niitä hyönteisiä silti ole. Ennen pörräsi jatkuvasti kukissa ja kukkivissa pensaissa, nykyään on hyvä jos näkee yhden kimalaisen kesässä.
😔
Asun rivitalossa, jossa on uimaranta heti kiinni aidassa ja muuten on paljon metsää.
Kunttaa istutin jo yli 5 v sitten, lisäksi todella paljon on tehty hyönteishotelleja, istutettu luonnonkukkia ja etenkin auringonkukkia.
Itsellä on paljon leikattua nurmikkoa pihassa ja kyllä hyönteisiä piisaa. Tosin tontilla on paljon muutakin eli eri ikäisiä ja erilaisia puita, pensaita niin koriste kuin marjapensaita, jättöalueita jotka joko jätän kokonaan niittämättä tai niitän kerran vuodessa jos siinä kasvaa liian tiheä heinä.
Lopputuloksena tontilla on hoidettuja nurmialueita, kerran vuodessa niitettyjä alueita ja kokonaan luonnontilassa olevia alueita. Kaikenlaisia hyönteisiä ja lintuja piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun rivitalossa, ja valitettavasti joudun ajamaan nurmikon. En muuten ajaisi, ihan älytöntä. Tässä kasvaisi sellaisia niittykukkia; kissankelloa ja siankärsämöä sekä apilaa. Ei edes mitään kunnon rehotusta.
Sinulle alapeukuttaja voin sanoa, että mulla lukee ihan vuokrasopimuksessa, että ruoho on ajettava. Minkäs teet.🤷
Meillä on ollut voikukkia, niittyleinikkiä ja apilaa... myös niitä hyönteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun rivitalossa, ja valitettavasti joudun ajamaan nurmikon. En muuten ajaisi, ihan älytöntä. Tässä kasvaisi sellaisia niittykukkia; kissankelloa ja siankärsämöä sekä apilaa. Ei edes mitään kunnon rehotusta.
MInä hakin aikoinaan itselleni luvan vaihtaa oman piha-alueeni nurmikon villikukkakedoksi vetoamalla nurmikkoallergiaani (hengitykseni alkaa oikeasti vinkua nurmikkoa leikatessa ja aikoinaan allergialääkäri on sanonut että ei sitten nurmikkoja sinun pihallesi). Nyt asun ok-talossa,joten ei tarvitse pyytää taloyhtiön lupaa mihinkään. Omalla pihalla ei nurmikkoa ole. Olen aikoinaan istuttanut pihalle apilaa, mutta ajan myötä sinne on kasvanut myös sammalta ja kaikenmoisia kukkasia ja viherheinää. En ylipäätään enää osaa nähdä miten nurmikko olisi jonkun mielestä kaunis. Onhan se kaunis vihermaapohja: hoidettuna jokaiseen suuntaan samaa vihreyttä, mutta itse pidän kauniimpana,kun näkee pihalla monimuotoisuutta. Makuja on monia. Ja pehmeällä sammalmättäällä on kertakaikkisen ihana kulkea paljain jaloin. Tuntuu ihan siltä kuin olisi maaemon sylissä ta kävelisi kuvitteellisten pilvien päällä.
Laita pölyttäjiä houkuttelevia kasveja, esim apilaa, omenapuu tms
Perskärpäsetkö puuttuu ja harmittelet sitä? Älä pyyhi takapiihaasi ja jätät housut pois, eiköhän ne ala vähän kerrallaan ilmaantua,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle alapeukuttaja voin sanoa, että mulla lukee ihan vuokrasopimuksessa, että ruoho on ajettava. Minkäs teet.🤷
Kokeile jättää ajetun ruohon keskelle ne kissankellot ja siankärsämöt. Meillä mies ruohoa leikatessaan kiertää luonnonkukkaesiintymät. Silti yleisilme on huoliteltu.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman, näin nopeasti hyönteiskato tapahtuu. Todella vähän hyönteisiä missään, vaikuttavat jo lintujenkin lajikantoihin. Kemikaalivanoitukset iso ongelma.
Omassa pihassani olen huomannut tänä kesänä, että hyönteisiä on tavallista vähemmän, vaikka minulla on paljon kukkia ja iso osa pihasta on luonnontilaista. Mutta kun kävin aamulla hillasuolla, siellä hyöteisiä oli liiankin kanssa.
Hassua miten niitty luonnonkukkia mielletään kai jotenkin epäsiistiksi ja heti pitää olla parturoimassa. Ihminen on kummallinen eläjä.
Ihmiset todella luulevat ettei luonnon jatkuvalla tuhoamisella ole mitään seurauksia? Nauttikaa luontovihanne seurauksista.
Itse jätin alueen pihasta leikkaamatta. Siellä kasvaa ruusupensas ja jasmike. Pitkää heinää, apilaa, kehäkukkia puskee. Kyllä näkyy perhosia ja kimalaisia.