Laihdutusketju jouluksi 2025 kuntoon!
Heips, löytyiskö täältä vertaistukea laihdutusprojektiin?Jokainen tyylillään ja omin tavoittein ylipainosta normaalipainoon. Tulkaa mukaan juttelemaan, ettei tarvi yksikseen pähkäillä.
Kommentit (105)
Laihdutin pysyvästi muuttamalla elintapoja. Tässä vinkkini:
Ei jatkuvaa napostelua vaan syön vasta kun on nälkä. En syö liikaa vaan lopetan siihen kun nälkä menee.
Herkkuja ei ole tarvinnut jättää pois.
En syö myöhään illalla.. Usein en syö enää 18-20 jälkeen mitään..
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin pysyvästi muuttamalla elintapoja. Tässä vinkkini:
Ei jatkuvaa napostelua vaan syön vasta kun on nälkä. En syö liikaa vaan lopetan siihen kun nälkä menee.
Herkkuja ei ole tarvinnut jättää pois.
En syö myöhään illalla.. Usein en syö enää 18-20 jälkeen mitään..
Onko sinulla päiviä, jolloin et syö juuri mitään näläntunteen puuttuessa? Kuinka usein syöt keskimäärin? Rajoitatko myös nesteitä? Haluaisin kokeilla samankaltaista syömistä. Jotain minun on kuitenkin syötävä tai ainakin juotava muutamia kertoja päivässä, koska minulla on suolistoavanne eikä se saa mennä tukkoon.
Jokainen pudotettu ylikilo on voitto terveydelle, paremmalle ololle ja uskallan sanoa, myös ulkonäölle, vaikka tämä viimeinen on kai laiton puheenaihe nykyään.
Itse olen tyypilltäni ollut aikuisena pyöreyteen taipuvainen, nuorena hoikka, edestakaisin muutaman kilon kanssa vuosia on veivattu. Maksimissaan ollut n. 15 kg ylimääräistä, nyt jo parin vuoden ajan normaalirajojen sisällä, mutta 5 kiloa olisi kiva vielä saada pois.
Asun yksin ja kunnollisten aterioiden syöminen on haaste. Niin paljon helpompaa syödä omaan tahtiin vähän mitä sattuu, tämä on minulle ongelma ja haaste. Tietoa ravintoarvoista, kaloreista ja säännöllisestä ruokarytmistä on kyllä riittävästi.
Hyväksi havaittu keino minulle on ostaa kaappiin vain sellaista, mitä voi hyvällä omallatunnolla syödä. Munia, vihanneksia, kasviksia, marjoja, siemeniä, luonnonjogurttia, rahkaa, raejuustoa, vuolukanaa, kalaa, harkitusti hedelmiä jne. Näistä teen uuniruokia, salaatteja, keittoja ym. ja ovat vuosien mittaan tulleetkin osaksi arkea ja mieliruokia.
Jätän nyt taas pois kokonaan leivän, perunan, riisin, pastan ja kaikki makeat, sillä toivon pääseväni toivottuun tulokseen. Vähän kuitulisää saan psylliumista. Tahti saa olla maltillinen.
Onko tää niitä samoja ketjuja, mitä tänne on aloitettu jo vuosina 2020-2024 eikä mitään valmista ole saatu?
Vierailija kirjoitti:
Mukana. Tarkoitus tiputtaa vielä 2 kiloa jouluksi mikä ei kuulosta paljolta mutta tuntuu siltä. Lievä ylipaino ollut. Samalla koitan kasvattaa lihasta joten painon alaspäin suuntaus ei niin nopeaa. Tähän mennessä tippunut pari kiloa muutamassa kuukaudessa.
-bulla
Mulla myös 2-4 kg tavoite tiputtaa, normaalipainossa mutta ylähaarukassa, lyhyt olen ja keskikroppaan keräytyy liiaksi. Muutama kilokin vaatii aikaa ja vaivaa, mutta näkyy paljon.
Täytyy syödä pienempi määrä kaloreita mutta ihan tavallista ruokaa, mitkään dieetit tai oikotiet eivät toimi. Kukaan ei pysy lihavana jos elää kalorivajeessa pitkään, se ei ole luonnonlakien mukaan mahdollista. Vaikka painoneutraali lähestymistapa onkin nyt pop, niin sillä ei taas ole laihduttamisen tai terveyden edistämisen kannalta merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jouluksi kuntoon? Heti kun on ihannepainossa, niin alkaa 2 viikkoa kestävät mässäilyjuhlapyhät vuoden loppuun asti. Ja siinä sitten menetetty tulokset
Mulle tämä projekti on elämäntapamuutoksen työstämistä siten, että elämässä ei ole mitään holtittomia mässäilyjaksoja. Tavoitteenani on päästä ihannepainoon, mutta sen jälkeen alkaakin varsinainen duuni toteuttaa kestävää elämäntapaa ja pitää paino kurissa oli sitten pyhä tai arki.
Bao45
On hienoa, että tulee jossain vaiheessa raja vastaan, ja herää pitämään huolta kehostaan ja terveydestään. Ainoa, mikä herättää kysymyksiä on se, että moni ylipainoon päässyt tekee ihan järkyttävän käänteisen muutoksen: muutamassa kuukaudessa vaaditaan itseltä 15-20kg pudotusta, syödään vähän tai mennään "kuureille" ja vasta painonpudotuksen jälkeen opetellaan syömään terveellisesti, miksi ei heti alkuun? Liikutaan orjallisesti ja liiankin kanssa, eikä vähitellen. Eli mennään suoriltaan heti ääripäähän ja puhutaan tästä ääripäähän menosta terveellisenä elämäntapana? Ei se sitä oikeasti ole. Ei ole syytä rajoittaa mitään ruokia mutta määriin kannattaa kyllä kiinnittää huomiota, eli kaikki käy mutta kohtuudella. Älkää olko kehoillenne noin ankaria että vedätte toisesta huonosta elintavasta toiseen huonoon elintapaan. Kilot eivät ole tulleet hetkessä joten pysyvä laihduttaminenkaan ei tapahdu hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin projektin jouluna 2024 ja tarkoitus olisi olla hoikempi jouluna 2025. Tähän mennessä on pudonnut 15 kg, vegaaniruualla ja rasvaa, sokeria ja suolaa välttämällä. Liikuntaa pääsin harrastamaan vasta juhannuksen jälkeen, kun kipsit poistettiin. Kiloja alkoi heti lähteä nopeammin ja toivon että jouluun mennessä on pudonnut 25-30 kg.
Olet saanut painoa pudotettua, mutta teet sen terveyden kustannuksella. Vegaaniruokaa syömällä sokerin välttäminen on mahdotonta, onhan ne ruuat täynnä sokeria.
Vältät suolaa ja rasvaa, jotka ovat kuitenkin välttämättömiä ihmisen ravinnossa.
Toivottavasti heräät kun vielä olet terve.
Lopeta muiden terveyden vaarantaminen omia totuuksiasi levittämälltä! Jos haluat auttaa niin levitä tutkittua, ravitsemussuositusten mukaista tietoa! Vai luuletko tietäväsi paremmin? Miksi ihmeessä?
Ketodieetti, liikunta ja ennen kaikkea voimaharjoittelua niin tuloksia syntyy nopeasti.
(Ärsyttävä(t) besserwisser trolli(t) näköjään löysi(vät) tämänkin ketjun. Men(e)kää pois. Perusta/kaa oma lanka.)
Maanantaita kaikille! Toivottavasti projektit etenevät hyvin kaikilla.
Mulla näytti aamuvaaka tänään kilon vähemmän kuin viikko sitten, lihaskuntoa treenasin viisi kertaa viime viikolla -lyhyitä puolen tunnin jumppia kehonpainolla ja vastuskuminauhalla- ja syömiset pysyi yllättävän hyvin hanskassa. Parina iltana tuli syötyä vähän myöhemmin kuin oli tavoite, koska en ehtinyt syödä "ajoissa", enkä hirveässä nälässä viitsinyt mennä nukkumaankaan ja perjantaina herkuttelin popcornilla ja lakutaateleilla.
Lihaskuntotreenin aloittaminen nollasta on kyllä mahtavaa. Vaikka teen tosi vähän, silti jo parin jumppakerran jälkeen tuntui kunto kasvaneen. Olen jopa jossainmäärin nauttinut tuosta tekemisestä, mikä on yllättävää, koska sisäliikunta missään muodossa ei ole ollut ikinä minulle mieluisaa.
Nyt suunnittelen juoksun ottamista mukaan ohjelmaan. Mulla on kohta vuoden ikäinen koiranpentu, jonka kanssa ajattelin alkaa pikkuhiljaa harrastaa polkujuoksua. Ja kävelylenkeillä tietysti käyn edelleen päivittäin, tänään kilometrejä kertyi yhteensä n. 7, tosin koirien kanssa, eli vauhti vaihtelee paljonkin lenkin aikana.
Reipasta viikkoa kaikille -mitä enemmän tekee, sitä paremmin jaksaa 🤗
Ja viesti 91 oli nimimerkiltä S.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin projektin jouluna 2024 ja tarkoitus olisi olla hoikempi jouluna 2025. Tähän mennessä on pudonnut 15 kg, vegaaniruualla ja rasvaa, sokeria ja suolaa välttämällä. Liikuntaa pääsin harrastamaan vasta juhannuksen jälkeen, kun kipsit poistettiin. Kiloja alkoi heti lähteä nopeammin ja toivon että jouluun mennessä on pudonnut 25-30 kg.
Olet saanut painoa pudotettua, mutta teet sen terveyden kustannuksella. Vegaaniruokaa syömällä sokerin välttäminen on mahdotonta, onhan ne ruuat täynnä sokeria.
Vältät suolaa ja rasvaa, jotka ovat kuitenkin välttämättömiä ihmisen ravinnossa.
Toivottavasti heräät kun vielä olet terve.
Lopeta muiden terveyden vaarantaminen omia totuuksiasi levittämälltä! Jos haluat auttaa niin levitä tutkittua, ravitsemussuositusten mukaista tietoa! Vai luul
Suomalaiset ravitsemussuositukset ei kehota vegaanisuuteen, vaikka sitä ei hyljeksitäkään. Eikä ne suositukset edes perustu tutkimuksiin.
Vähän häiritsee mua, ehkä myös muita ketjuun omasta kokemuksesta kertomaan tulleita joita myös haluamme kannustaa keskenämme. Omalta kohdaltani pyrin siihen, etten tyrkytä ohjeita jollei niitä pyydetä. Omakohtaisia kokemuksia voi silti jakaa, mutta siten ettei tunkeudu "loisen" lailla toisen elämään. Joistakin "yläpuolelta" annetuilta ohjeilta toisen henkilökohtaiseen valintaan puuttuvalla, taitaa olla ongelmia omasta takaa joita ei kykene kertomaan. Vaikuttaa, että hän siirtyy "loiseksi" toisen viestissä olevaa valintaan, arvostee ja yrittää manipuloida, väittäen / väheksyen itselle vieraan ihmisen päätöstä / itsemääräämisoikeutta. "Loinen" käyttää toisen kokemusta hyväkseen ja alkaa siten elämään toisten kautta, vaikka kaikkia ohjeita tarvitse vain hän itse, koska ei osaa kertoa omaa tarinaansa siten miten se oikeasti on, elikkä meneekö itsellä hyvin, vai päin per...tä. -Lyyli-
Yritän nyt jättää päivittäiset makeat pois (tunnesyömistä, ahmintaa), itsekuri koetuksella. Terveydelliset syyt laihdutuksen tärkein syy. Liikunta tulee lisääntymään, kun syksyn jumpat ym. alkavat ensi kuussa. 🍎
Alla lsinsukset HS Sport osiosta 24.4.2024. / Lihavuustutkija lääkäri Emilia Huvinen.
"En voi liikaa korostaa sitä, miten tärkeää on oivaltaa, että meidän jokaisen keho toimii eri tavoin. Itse kunkin pitää tunnustella, millainen ruoka tuo kylläisyyttä, mikä minua motivoi ja mistä saan itselleni hyvää oloa. Näitä ei voi sanella ulkoapäln." Emilia Huvinen on kirjoittanut kirjan (en siis kiroile) nimellä Paskat geenit. JATKAN vielä toisesta asiasta joka on minusta myös tärkeä aihe aamupakasta/aamiaisesta. "Säännollinen elämänrytmi on tärkeä ihmisen hyvinvoinnille. Lääkäri Emilia Huvinen "Rytmi ei tarkoita sitä, että jokaisen pitäisi syödä viisi kertaa päivässä. Toisille ei maistu varhainen aamupala, ja se on ok. Voi syödä sitten kun on nälkä, kunhan päivän ensimmäinen ateria on reilunkokoinen."
Oli mahtavaa lukea tekstiä jota monikaan lääkäri tai laillistettu ravintoasiantuntija ei suustaan päästäisi. Päätin, että ostan tai tilaan kirjan ja nyt vihdoin sen tänään sain.
Kaikille mukana oleville lämpimät terkut täältä ruudun takaa. Toivottelee Mimmi
Mimmi pyytää anteeksi virhettä sormet väärillä kirjaimilla. Piti olla, Alla lainaukset
Heips!
Miten sujuu projektit itse kullakin?
Täällä homma etenee mukavasti, sillä tänään puntari ilmoitti, että 13kg on nyt pudotettu. 7kg vielä jäljellä. Olen iloinen, että olen löytänyt hyvät perusperiaatteet, joilla pysyn kurssissa, vaikka elämä nakkeleekin kaikenlaisia haasteita eteen. Sopivasti joustoa pitää olla, että jaksaa, eikä tulee totaalisia romahduksia ja väsymystä.
Olenkin oppinut tosi paljon paremmin kuulostelemaan vointiani ja jaksamista sekä säätämään liikkumisia ja syömisiä sen mukaan. Suurin oivallus on ollut se, että kaikki mikä tuntuu nälkänä, ei ole nälkää. Lähes poikkeuksetta näläntunteen takana on jokin muu tarve, sillä sen verran säännöllisesti lappaan kaloreita koneistoon, eikä muutaman tunnin paastokaan vie tuonelan porteille.
Bao45
Vierailija kirjoitti:
Olen mukana. En ole uskaltanut käydä vaaalla. Katson painoni vasta, kun peilikuvassa alkaa näkyä selvästi tuloksia. Nyt oon ollut yli kaksi kuukautta syömättä karkkeja, suklaata ja muuta makeaa. Olen kävellyt vähintään 8000 askelta vuorokaudessa. Pitäis jaksaa ottaa vielä kuntosali sekä vesijuoksu/uinti mukaan. Tavoite painossa olisi 60-65 kg. Olin nuorena hoikka. Kolmikymppisenä painoin vain 52-53 kg, nelikymppisenä noin 58 kg. Pituus on 169 cm.
- Mandi
Kun vielä saisin vuorokausirytmin säännöllisemmäksi ja työviikon aikana yöunet pidemmiksi. Olen usein iltaan asti töissä (liukuma sisään klo 7-9, ulos klo 14-18) ja kotiin tultuani liian herkästi menee siihen, että nukahdan vasta puolenyön jälkeen, kun ei malta mennä nukkumaan.
- Mandi
Alunperin en ilmoittautunut projektiin mukaan, koska en halunnut olla epärehellinen itselleni. Halusin myös seurata hetken ketjun etenemistä ja sitä kuinka paljon viestit imee näsäilyä / häiriökäytöstä.
Lähes huomaamatta kesän helteet sekä kivat viestittelyt mukana olevilta, kypsytti mut aloittamaan tositoimin pätkäpaaston 8/16. Helteet aiheutti mulle nilkkojen turvotusta ja tiesin, että vhh poistaisi nesteteitä vauhdilla, mutta valitsin kuitenkin pätkäpaaston. Paastotunnit sai jatkua niin kauan kun hyvältä tuntui, eikä ruokaikkunakaan yleensä tarvinnut olla avoinna 8h. Kun söin vatsani sopivasti täyteen, ei nälkä vaivannut joten joskus ateriointi jäi vaan yhteen vaikka tavoite oli kaksi ateriaa 8 tunnin sisällä.
Nilkkojen turvotus taisi johtua myös siitä, etten halunnut ulos kävelylenkille. Jo 400m kauppareissu oli melkoinen hikilenkki, joten liikkuminen jäi välttämättömään hyötyliikuntaan. Tänään vaaka näytti -7kg.
Toivottelen teille kaikille hyvää alkavaa syyskuun ekaa viikkoa. Älkää luovuttako, tsemppiä. 😊
Mimmi
Mä voisin hypätä kyytiin. Mulla paino oli pahimmoillaan 116 kg ja oon saanut siitä pois 21 kg. Siinä 95:ssä on pysynyt ja toisaalta junnannut sitten jo varmaan 3 vuotta. Olen tavallaan ihan iloinen, etten ole lihonut takaisin, kun tiedän, että 95 % niin tekee, mutta eihän tämä nykyinenkään paino ole terveellinen, joten tulen mielelläni mukaan. Syön jatkuvasti kortisonia, joka tekee hommasta vaikeampaa.
Minulla on sekä migreeni että db2, joten mitkään pätkäpaastot eivät minulle sovi. Terveellistä ruokaa osaan tehdä ja mielelläni otan hyviä vinkkejä vastaan.
Tavoitteena voisi olla vaikka päästä jouluun mennessä lukemaan 88.
Leila