Kiva elää yhyeiskunnassa, jossa kaikki ei tunnista tulipalon merkkejä
Asunnossa oli toimivat palovaroittimet, jotka hälyttivät palon aikana. Perheen äiti ei jostakin syystä ymmärtänyt hälytysäänen ja näkyvän savun tarkoittavan, että tilasta pitäisi poistua välittömästi, tiedotteessa kerrotaan.
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011359736.html
Pitäisiköhän tästä asiasta kouluttaa enemmän, ettei pidä kaikkien aikuisten tietämystä oletuksena?
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Mistä on tehty päätelmä ettei äiti ymmärtänyt tätä? Jutussa ei kerrottu. Taas tehty päätelmiä.
No lue sitten tämä, niin asia selviää selkeästi sinullekin. T. Ohis https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011359694.html
Toivottavasti Vera Stanhope tutkii asian huolellisesti.
Miksi kielitaidottomille on annettu saunallinen asunto? Pelkästään sauna on yksittäin merkittävä tulipalojen aiheuttaja, kielitaidottomille hengenvaarallinen, kuten tässä nähtiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kielitaidottomille on annettu saunallinen asunto? Pelkästään sauna on yksittäin merkittävä tulipalojen aiheuttaja, kielitaidottomille hengenvaarallinen, kuten tässä nähtiin.
Tai ainakin pitäisi ohjeistaa tiukasti, että sauna ei ole varasto, kuivaushuone tai takankorvike. Jos saunomista ei harrasteta, otetaan sulakkeet pois päältä.
Myös heidän yhteisöissään pitäisi jakaa tietoa asumisturvallisuudesta, menisi varmaan paremmin perille kuin kantasuomalaisen kertomana
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Suomeen jälkikäteen saapuvien puolisoiden (usein tosi nuoria ja ummikkoja) tuet tulisi olla sidottuja suomen kielen taitoon: tukia voi hakea, kun hakija pystyy tekemään hakemuksen itsenäisesti suomen kielellä.
Tuet pitäisi myös maksaa aina äideille ja äideillä tulisi olla pankkitunnukset käytössään. Parantaisi maahanmuuttajaäitien (ja sitä kautta myös tyttölapsen) oikeusturvaa ja selviytymistä yhteiskunnassa todella paljon.
Kielitaidon testaus on hankalaa, kun ovat niin samannäköisiä, joku toinen voi tehdä hakemuksen, mutta joku paine Suomen kielen oppimiseen tulee olla ja ilman sitä ei pitäisi tulla tukea. Perheenyhdistämiset tulisi lopettaa, jokainen voi tulla töihin, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo on kyllä ihan apinan tasolla. Tai taitaa kyllä itse asiassa olla reippaasti sen alle. Kyllähän esim. koiratkin tajuaa tulipalon vaarallisuuden.
Todellakin. Ja näiden, kaniinin älykkyydellä olevien pitäisi pelastaa Suomen huoltosuhde ja vakauttaa veropohja. 🤭🤭🤭🤭🤭
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi isä ottanut edes yhtä lasta kainaloon paetessaan.
Vaimo oli varmaan niin alistettu,ettei uskaltanut lähteä asunnosta ilman miehen lupaa.
Ei kuulu miehen tehtäviin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ainakin pitäisi ohjeistaa tiukasti, että sauna ei ole varasto, kuivaushuone tai takankorvike. Jos saunomista ei harrasteta, otetaan sulakkeet pois päältä.
Myös heidän yhteisöissään pitäisi jakaa tietoa asumisturvallisuudesta, menisi varmaan paremmin perille kuin kantasuomalaisen kertomana
Sauna ja neljä pientä lasta kaksiossa on ihan hengenvaarallinen yhdistelmä näin lähtökohtaisesti. Ei äiti yksin pysty valvomaan neljää lasta tai näiden saunomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo on kyllä ihan apinan tasolla. Tai taitaa kyllä itse asiassa olla reippaasti sen alle. Kyllähän esim. koiratkin tajuaa tulipalon vaarallisuuden.
Todellakin. Ja näiden, kaniinin älykkyydellä olevien pitäisi pelastaa Suomen huoltosuhde ja vakauttaa veropohja. 🤭🤭🤭🤭🤭
JA tyhmyys lisääntyy joka sukupolvi koska naivat sukulaistensa kanssa.
Miksi sauna oli ajastettu yöksi, lämmittääkö joku asuntoa kiukaan avulla. Entä jos takkatuli näyttää ulos tulipalolta ja ei olekaan tulipaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen ihminen aiheuttaa jo työelämässä vaaratilanteita jo pelkästään siivoojana, kun ei osaa lukea tai ymmärrä suomea. Nämä naiset eivät nyt työllistykään helposti, kun lisäksi on nämä lapsilaumat kotona ja elämänhallinta vähän niin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuttaa suomen tulevaisuuden puolesta pelkästään sekin että noilla lapsiluvuilla jos/kun kaikki nyt täällä syntyneet jatkavat samalla linjalla tuon korkea kylttyyrinsä harjoittamista. Lähellä asuville syntyi tuossa kahdeksas, jos kaikki heistä tulee tekemään itse vaikka viisi, niin kusessa ollaan!
Vierailija kirjoitti:
Miksi sauna oli ajastettu yöksi, lämmittääkö joku asuntoa kiukaan avulla. Entä jos takkatuli näyttää ulos tulipalolta ja ei olekaan tulipaloa.
Veikkaisin, että ovat kuivattaneet pyykkiä eli juuri sitä mitä ei saanut tehdä saunan kanssa. Jokainen suomalainenhan oppii, ettei saunassa kuivata sauna päällä pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihana samaa kuin ap. Aika iso turvallisuusriski jos ympärillä on paljonkin porukkaa, joiden ymmärrys asioihin on noin vajavainen :/
Kenen kertomuksen mukaan se äiti ei ymmärtänyt vaaraa? Tuntuu uskomattomalta.
Ja siis oli suomen kansalainen, miten?
Kun tämä tapahtui jotakuta somaliyhteisön jäsentä haastateltiin ettei kukaan sompuista ollut nähnyt naista missään. On hyvinkin voinut olla kotiinsa kirjaimellisesti lukittu ja luonnollisesti siksi täysin kielitaidoton, heitä varten on Suomessa jo ainakin yksi yhdistys mutta kovin haluttomasti s.u.w.a.k.k.i.naiset tästäkään ongelmasta puhuvat, islam sallii kotiinsa vangitut naiset!!. Pelastunut mies on lisäksi imaami, tietää kyllä että nainen pääsee poistumaan kotoaan ainoastaan mikäli hän siihen luvan antaa.
Oon sitä mieltä, ettei tänne pidä ottaa mistään alle 100 äo porukkaa. Kuten näkyy, heillä ei ole edellytyksiä selvitä tässä yhteiskunnassa eivätkä he osaa käyttää mystisiä laitteita eikä heillä riitä äly opiskella ymmärrettävää suomea.
Vierailija kirjoitti:
Tätä epäiltiin, oli kuitenkin jo lokakuu ja ilma viilennyt. Lisäksi saunassa oli vaatteita, jos vaikka niitä yritetty kuivata ja kun kiuas on sammutettu, on vahingossa ajastettu uudelleen päälle. Tai sitten taapero on päässyt leikkimään säätimillä.
Vierailija kirjoitti:
Ne oli so maleja.
Se on ollut jo pitkään yleisessä tiedossa. Se kerrottiin mediassa jo onnettomuuden selvityksen alkuvaiheessa. Kyseisessä maassa on jo rauhallinen tilanne ja siitä on uutisoitu 10.11.2024 Suomenmaassa, jossa kyseisen maan presidentti kertoo maansa tämänhetkisestä tilanteesta.
Tästä ei vaan voi linkittää mitään täällä, koska ketju lähtee samantien kokonaan poistoon. Olen linkittänyt tämän vuoden puolella saman jutun kolmesti tänne ja kolmesti on myös koko ketju kadonnut alle viidessä minuutissa julkaisuni ilmestymisen jälkeen. Netistä tuo kuitenkin löytyy helposti otsikolla "Xxx :n presidentti Berliinissä: Kaikki "xxx-laiset" voivat palata kotimaahansa.
("Äksätyt" kohdat pystyy varmaan itse kukin päättelemään ihan itse.)
Asia selviää myös "Iltapulun" artikkelista otsikolla "Näin Hakunilan tulipalossa kuolleiden suurhautajaiset sujuivat". En linkitä sitäkään suoraan tänne. Sekin löytyy helposti netistä.
Vierailija kirjoitti:
Oon sitä mieltä, ettei tänne pidä ottaa mistään alle 100 äo porukkaa. Kuten näkyy, heillä ei ole edellytyksiä selvitä tässä yhteiskunnassa eivätkä he osaa käyttää mystisiä laitteita eikä heillä riitä äly opiskella ymmärrettävää suomea.
Plus aiheuttavat vaaraa sivullisille. Nämä saunalla kotia lämmittävät aiheuttavat vaaraa naapureille, kolme lasta saman laudan päällä muulle liikenteelle ja yleinen rikollisuus koko yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuttaa suomen tulevaisuuden puolesta pelkästään sekin että noilla lapsiluvuilla jos/kun kaikki nyt täällä syntyneet jatkavat samalla linjalla tuon korkea kylttyyrinsä harjoittamista. Lähellä asuville syntyi tuossa kahdeksas, jos kaikki heistä tulee tekemään itse vaikka viisi, niin kusessa ollaan!
He vievät Suomen kehitysmaaksi. Lapsilisät on pakko poistaa ihan kaikilta, jos halutaan lopettaa tällainen lapsitehtailu veronmaksajien rahoilla.
Jep ja joku valmennus suomalaisesta kulttuurista. Perheenyhdistämisissä perehdytys jää puolisolle, joka kertoo sen mitä itse sattuu tietämään suomalaisesta kulttuurista. Nuo pankkitunnukset ym. parantaisi maahanmuuttajanaisten toimijuutta ja minäpystyvyyttä suuresti.