Puutarhaihmiset huomio! Vinkkejä uuteen kukkapenkkiin?
Olen tekemässä uutta kukkapenkkiä. Penkkiin tulee ukonhattua, keltapäivänliljaa, lehtosinilatvaa, sormustinkukkaa, varjoliljaa, erilaisia akileijoja, malvaa, syysleimua, kulleroa, pikkusydäntä ja siperianunikkoja. Tulppaanisipuleita voisi keväälle laittaa.
En osaa ajatella kukkimisaikoja tms, joten lisäisitkö tähän vielä jotain, ja mitä? Kiitos vinkeistä 😊
Kommentit (35)
Vaikka olen puutarhuri, en laittanut paljoa lajeja perustamaani penkkiin. Pikkuhiljaa lisäsin. On kiva yllätys, milloin mikäkin kukkii, en halunnut tietää etukäteen. Aamuisin on kiva käydä katsomassa... tänäänkin kukki sininen hyasintti...
Jokainen tekee tietysti tavallaan
Nyt mun penkissä saa levitä vapaasti: lemmikit, akileiat (eri värit), siperianunikko, ketoneilikka ja sormustinkukka sekä vuorikaunokki, ahomansikka, vuohenjuuri, poimulehti ja piharatamo. Rajoitan tatarta, tähkämäinen vaaleanpunainen kukinto, leviää liikaa ja tukahduttaa muita. En laittanut suodatinkangasta tai katetta. Muutamassa vuodessa penkki on täynnä, eikä rikkakasveja nouse.
Jos penkki näyttää tyhjältä kesän alussa, aina voi lisätä esim orvokkeja, siementävät ja leviävät penkissäni. Myös muita kesäkukkia tai syksyllä narsissin, tulppaanin sipuleita.
Tykkään tästä luonnonmukaisesta pihastani, mutta joku varmaan haluaa 'siistimmän'. Perhosetkin viihtyy täällä.
Vierailija kirjoitti:
Kultapallo on mulle uusi tuttavuus. Onko joku saanut kasvamaan ne 250cm korkeiksi? Kasvukorkeudeksi on mainittu 80-250cm.
T. Aloitteleva puutarhuri
No melkein. Entisen kodin pihassa kasvoivat reilusti pidemmäksi kuin minä. En tullut koskaan mitanneeksi, mutta yli 2 metrisiksi kasvoivat. On aivan upea! Ap
🌸 Kukkimisaikojen jaottelu (valinnoistasi):
Kevät (huhtitoukokuu):
Tulppaanit (jos istutat sipuleita)
Siperianunikko
Pikkusydän
Alkukesä (kesäkuu):
Lehtosinilatva
Kullero
Akileijat
Siperianunikko jatkaa
Pikkusydän jatkaa
Malva voi aloittaa
Keskikesä (heinäkuu):
Ukonhattu alkaa
Keltapäivänlilja
Sormustinkukka
Varjolilja
Malva
Akileijat voivat vielä jatkua
Loppukesä (elokuusyyskuu):
Syysleimu
Ukonhattu jatkaa
Sormustinkukka jatkaa
Malva jatkaa
Mahdollisesti lehtosinilatvan jälkikukinta
🌿 Täydennysehdotuksia:
1. Aikaisin kevät (maalishuhtikuu)
Skillat, krookukset, idänsinililjat, kevättähdet: Sipulikasveja, jotka herättävät penkin hyvin aikaisin. Näitä voi istuttaa tulppaanien kanssa syksyllä.
2. Keskikesän väritasapaino
Loistosalvia (Salvia nemorosa): Pitkään kukkiva, houkuttelee pölyttäjiä. Intensiivinen sinivioletti väri.
Kultatyräkki (Euphorbia polychroma): Kirkas keltainen kukinta toukokesäkuussa ja kaunis syysväri.
3. Loppukesä ja syksy
Asterit (syysasteri, loistoasteri): Kukkii syyskuussa, täydentää syysleimua.
Ruusumalva (Lavatera) tai Isomaksaruoho (Sedum 'Herbstfreude'): Myöhäinen kukinta ja hyvä rakennetta tuomaan.
Punatähkä (Liatris spicata): Erittäin kestävä, pystykasvuinen, perhosia houkutteleva loppukesän kukkija.
4. Vihreäksi taustaksi ja rytmiksi
Koristeheinät (esim. sininata, saranat, viiruhelpi): Antavat liikkeen ja tekstuuria, helppohoitoisia.
Rönsyakankaali (Ajuga reptans): Matalakasvuinen maanpeittoperennana kevätkukkija.
🌼 Yleiset vinkit:
Ryhmittele saman lajin kasveja 35 yksilön ryhmiin vaikutuksen maksimoimiseksi.
Huomioi korkeus: korkeimmat taakse/pohjoisreunalle, matalat eteen.
Kukkapenkin jatkuva kukinta syntyy eri kukinta-aikojen yhdistelmästä siinä olet jo pitkällä!
Tuossa edellisessä piti siis olla: Ryhmittele saman lajin kasveja 3 viiva 5 yksilön ryhmiin vaikutuksen maksimoimiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen puutarhuri, en laittanut paljoa lajeja perustamaani penkkiin. Pikkuhiljaa lisäsin. On kiva yllätys, milloin mikäkin kukkii, en halunnut tietää etukäteen. Aamuisin on kiva käydä katsomassa... tänäänkin kukki sininen hyasintti...
Nyt mun penkissä saa levitä vapaasti: lemmikit, akileiat (eri värit), siperianunikko, ketoneilikka ja sormustinkukka sekä vuorikaunokki, ahomansikka, vuohenjuuri, poimulehti ja piharatamo. Rajoitan tatarta, tähkämäinen vaaleanpunainen kukinto, leviää liikaa ja tukahduttaa muita. En laittanut suodatinkangasta tai katetta. Muutamassa vuodessa penkki on täynnä, eikä rikkakasveja nouse.
Jos penkki näyttää tyhjältä kesän alussa, aina voi lisätä esim orvokkeja, siementävät ja leviävät penkissäni. Myös muita kesäkukkia tai syksyllä narsissin, tulppaanin sipuleita.
Tykkään tästä luonnonmukaisesta pihastani, mutta joku varmaan haluaa '
Hyviä ideoita! Minulla myös sama ajatus, saavat levitä ja valloittaa penkin 😍 ap
Vierailija kirjoitti:
Kultapallo on mulle uusi tuttavuus. Onko joku saanut kasvamaan ne 250cm korkeiksi? Kasvukorkeudeksi on mainittu 80-250cm.
Siis todellakin. Lapsuuden kodissa kasvoivat tosi korkeaksi. En ole koskaan tykännyt tuosta, mutta jotenkin vintagelajina sykähdyttää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään tästä luon
Ja vielä... jätin osan pihan nurmikosta ns kukkakedoksi, täynnään puna-ailakkia, päivänkakkaraa, harakankelloa, lemmikkiä... sekaan villiintyneet orvokit, ketoneilikat... upea kerrassaan. Vähän kitkin voikukkaa, vuohenputkea. Tästä tulee ihana. Pidän leikkurin pois, niitän kertaalleen syksymmällä
Puutarhuri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis todellakin. Lapsuuden kodissa kasvoivat tosi korkeaksi. En ole koskaan tykännyt tuosta, mutta jotenkin vintagelajina sykähdyttää :)
Tämä minullakin, muisto lapsuudesta kun seisoin valtavien kultapallon kukkien alla 😊 Siksi olen näitä halunnut itsellekin, nostalgiaa nimenomaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos penkki näyttää tyhjältä kesän alussa, aina voi lisätä esim orvokkeja, siementävät ja leviävät penkissäni. Myös muita kesäkukkia tai syksyllä narsissin, tu
Ja vielä myskimalva: alunperin vaaleanpunainen, nykyään valkoinen... ja leviää
Ap, sinuna kyselisin ystäviltä mieluisia perennoja. Ja vaikka ammattilainen olen, en ollut eläissäni nähnyt Tarhasalkoruusuja, nyt näin. Loistava. Maariankello hakusessa...
Sormustinkukat, malva ja akileijat omaan penkkiin. Ne on niin koviksia leviämään, ettei muut pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Kasvaa mulla parimetriseksi ja kaatuu jos ei tue.
Sormustinkukat, pionit, bellikset, rantatädykkeet, pelargoniat ruukuissa.
Mun lempparit
Kysyn samassa ketjussa. Voiko kotkansiipeä mitenkään siirtää nyt kun se on parhaimmassa kasvussa? Varmaan kärsii mutta nouseeko kuitenkin ensi keväänä?
Vierailija kirjoitti:
Kysyn samassa ketjussa. Voiko kotkansiipeä mitenkään siirtää nyt kun se on parhaimmassa kasvussa? Varmaan kärsii mutta nouseeko kuitenkin ensi keväänä?
Anyone?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anyone?
Voi siirtää. Juurtuu kyllä ja nousee ensi vuonna.
Minullakin on kukkaruukussa jo viime kesänä siihen istutettu.
Talven oli karjakeittiössä.
Laittaisin jonkun ruusun ja seuraksi luettelemasi.