Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En mene kummilapseni rippijuhliin

Vierailija
11.07.2025 |

Minulla on kummipoika, jonka olen nähnyt viimeksi kun hän oli parivuotias. Emme ole hänen vanhempansa kanssa olleet tekemisissä sen jälkeen oikeastaan ollenkaan. Emme ole saaneet kutsuja syntymäpäiville tai kuulleet mitään kuulumisia. Tämä sinällään ollut ihan ok, koska en ole heitä elämääni kaivannutkaan, enkä kummilapseenikaan ole muodostanut minkäänlaista suhdetta. En olisi halunnut koko kummisuhdetta, mutta silloin nuorena en uskaltanut kieltäytyä kummiudesta.

Nyt sitten tuli kutsu rippijuhliin. En aio mennä, koska lapsi on käytännössä kokonaan tuntematon, enkä edes halua enää häneen tutustua. En mene juhliin, enkä aio ostaa hänelle myöskään lahjaa. Koska, no, miksi ostaisin. Tiedostan kyllä, että olisin itsekin voinut häneen yhteyttä pitää aiemmin, mutta en halunnut koska en halunnut olla vanhempiensa kanssa missään tekemisissä. Varmaan olen heidän kirjoissaan nyt paska ihminen (en ole) ja huono kummi (olen) mutta ei kiinnosta. 

Lapselle toivon tietysti hyvää siinä missä kaikille muillekin ihmisille, mutta olen myös helpottunut että nyt ei tarvitse potea edes alitajuisesti huonoa omaatuntoa huonosta kummiudesta kun kummius päättyy joka tapauksessa rippijuhliin. 

Kommentit (169)

Vierailija
21/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin minulla! Itse tosin laitoin joka vuosi kummilapselle postissa synttäri- ja joululahjat, mutta kiitosta en koskaan saanut. Alkuun laitoin äidilleen viestiä että tuliko lahja edes perille, vastaus "joo tuli". 😄 Lasta en tavannut taaperoajan jälkeen, asuivat toisella puolella maata. Äiti oli vanha koulukaverini, mutta hänen kanssaankin yhteydenpito jäi.

Sitten kerran tuli perjantaipäivänä tältä äidiltä tekstiviesti, jossa kutsuttiin rippijuhliin sunnuntaina. Kahden päivän päästä, sinne yli 600 km päähän 😄 Olin töissä silloin joten kiitin kutsusta, mutta sanoin etten pääse töiden vuoksi tulemaan. Ei enää vastausta. Kortin ja pienen rahasumman laitoin menemään.

Olen sitä mieltä ettei kummius pääty rippijuhliin, mutta tämän kohdalla en kyllä enää edes yrittänyt pitää yhteyttä.

Vain kissa kiitoksella elää. Eikä irl sekään.

Kummin tai kenenkään muunkaan kutsun saaneen ei tarvitse elättää sitä kummilasta. Vanhemmat maksavat sen juhlakalun elämisen.

Vierailija
22/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään mennyt kummilapsen rippijuhliin kun kutsu sinne oli samaa kohteliaisuuspuhetta mitä aiemminkin. Kummilapsen äiti oli parhaita ystäviäni, mutta hän hiivutti yhteydenpidon vuoden aikana niin että lopulta minä vähäjärkinenkin tajusin ettei yhteydessä haluta olla. En laittanut lahjaa enkä rahaa myöskään, sillä kummeus kohdallani katkesi tuon äidin käytökseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistien kulttuuritapahtuma PuliukonCon muuttuikin promillejen noustua rippiripulipulijuhlaksi...

Vierailija
24/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin minulla! Itse tosin laitoin joka vuosi kummilapselle postissa synttäri- ja joululahjat, mutta kiitosta en koskaan saanut. Alkuun laitoin äidilleen viestiä että tuliko lahja edes perille, vastaus "joo tuli". 😄 Lasta en tavannut taaperoajan jälkeen, asuivat toisella puolella maata. Äiti oli vanha koulukaverini, mutta hänen kanssaankin yhteydenpito jäi.

Sitten kerran tuli perjantaipäivänä tältä äidiltä tekstiviesti, jossa kutsuttiin rippijuhliin sunnuntaina. Kahden päivän päästä, sinne yli 600 km päähän 😄 Olin töissä silloin joten kiitin kutsusta, mutta sanoin etten pääse töiden vuoksi tulemaan. Ei enää vastausta. Kortin ja pienen rahasumman laitoin menemään.

Olen sitä mieltä ettei kummius pääty rippijuhliin, mutta tämän kohdalla en kyllä enää edes yrittänyt pitää yhteyttä.

Kyllähän kummius päättyy rippijuhli

Sinun kummiutesi päättyy rippijuhliin ja siitä vaan. Minun ei. 

Vierailija
25/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei ap! Minkä takia et ole ollut tekemisissä näiden vanhempien kanssa yli 10 vuoteen? Ovatko he jotain sukua sinulle? 

Vierailija
26/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sulla aikamoinen viha ja katkeruus sitä lasta kohtaan? Vai ketä kohtaan kiukuttelet?

Kaste ja rippi., ne ovat ne kummin sakramentit.

On monia, joilla ei ole suhdetta kummilapsen tai se on jäänyt etäiseksi. Minulla ainakin.

Kyllä mä ripppävänä muistin silti.

Ei se ole sen lapsen via, että sä koet huonommuutta tai häpeää.

Toi on sulle vaikea juttu, mutta älä sitä lasta rankaise. 

Monet syyt vaikuttaa, mut nyt on nyt.

Ei se nielee vanhemmillekaan ole yksioikoinen asia. Kaikkea on ja on ollut.

Vierailija
27/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene paikalle ja tutustu nuoreen. Ihme ulinaa aikuiselta ihmiseltä. 

Minkä takia? Täysin minulle tuntematon ihminen. Ei hän kiinnosta minua yhtään sen enempää kuin kuka tahansa tuntematon nuori. En halua tutustua häneen. Varmasti ihan mukava poika, mutta ei meidän tarvitse olla missään tekemisissä jatkossakaan. 

Miksi hän on sinulle täysin tuntematon? Siksi koska et itse mene paikalle, vaikka kutsutaan? 

Itselläni on tällaisia sukulaisia. Toiset sukulaiset kutsuvat yhtä vastarannankiiskiä joka juhliin. Hän ei tule paikalle, ja nykyään selitys on tosiaan se, ettei tunne henkilöitä kunnolla. Tuntisi paremmin, jos joskus menisi paikalle, kun kutsutaan. 

Miksi pitäisi väkisin tutustua, jos ei tunne siihen mielenkiintoa? Tai osallistua juhliin? Eikö juhlien ja ihmisten kanssa seurustelun ja yhteydenpidon ole tarkoitus olla mukavia juttuja, eikä jotain vastentahtoisia velvollisuuksia? Kuka hyötyy siitä, että joku pakolla osallistuu? 

Vierailija
28/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mun miespuolinen serkkuni hylkäsi lapsensa, kun hän oli leikki-ikäinen. Sitten serkkuni kuoli tämän lapsen ollessa 17-vuotias ja kyllä tämä lapsi tuli hautajaisiin, vaikka tosiaan ei edes tuntenut biologista isäänsä.

Vierailija
29/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummin tai kenenkään muunkaan kutsun saaneen ei tarvitse elättää sitä kummilasta. Vanhemmat maksavat sen juhlakalun elämisen.

Voi luoja 🤣🤣 Kyllä on kummallisia aivoituksia ihmisillä.

Vierailija
30/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pelkän kortin laittaminen on tökeröä, vaikka miten olisi muistamista. Ei juhliin menijäkään vie pelkkää korttia, miksi sitten poisjäävä kummi antaisi lahjaksi pelkän kortin?

Jos ei osallistu juhliin, ei ole tarkoitus antaa lahjaakaan. Ja kyllä juhliin menijäkin voi antaa vain kortin ja ruusun, ei tarvitse kiikuttaa jotain lahjaakin vielä.

Mä olen eri mieltä. Minusta on tarkoitus muistaa erilaisia merkkitapahtumia, kuten juuri rippijuhlat, synttärit jne. 

Meillä ei isovanhemmat ole päässeet lasten synttäreille koskaan, mutta silti ovat aina lahjalla tai rahalla muistaneet. Näistä on monia mielipiteitä. Minusta kummilapselle kuuluu antaa jokin lahja, pienikin, mistä hän ilahtuu, eikä antaa lahjaksi pelkkää korttia. Mutta jokainen tavallaan.

Vierailija
31/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneet mammat joukolla alapeukuttamassa viestejä, joissa ehdotetaan pelkkää korttia.

Rahaa, rahaa ja rahaa meille! 💰💵💳💶

Vierailija
32/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia? Täysin minulle tuntematon ihminen. Ei hän kiinnosta minua yhtään sen enempää kuin kuka tahansa tuntematon nuori. En halua tutustua häneen. Varmasti ihan mukava poika, mutta ei meidän tarvitse olla missään tekemisissä jatkossakaan. 

Miksi hän on sinulle täysin tuntematon? Siksi koska et itse mene paikalle, vaikka kutsutaan? 

Itselläni on tällaisia sukulaisia. Toiset sukulaiset kutsuvat yhtä vastarannankiiskiä joka juhliin. Hän ei tule paikalle, ja nykyään selitys on tosiaan se, ettei tunne henkilöitä kunnolla. Tuntisi paremmin, jos joskus menisi paikalle, kun kutsutaan. 

Miksi pitäisi väkisin tutustua, jo

No on kummiksi kuitenkin lupautunut. Kyllähän se nyt johonkin sentään velvottaa. 

Vierailija
33/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on kummiksi kuitenkin lupautunut. Kyllähän se nyt johonkin sentään velvottaa. 

Tiedätkö, mihin se oikeastaan velvoittaa?

Vierailija
34/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, todellakin.

Vierailija
35/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsen syy että vanhemmat ovat pyytäneet kummeiksi kavereitaan joiden kanssa eivät myöhemmin ole tekemisissä. Ap kirjoittaa ettei edes halua olla yhteyksissä kummilapsensa vanhempien kanssa. Sekään ei ole lapsen syy.

Ap kirjoittaa myös ettei nuorena kehdannut kieltäytyä kummipyynnöstä. Hän on siis ollut 15 vuotta sitten todella nuori. Mitä muuta hän on mennyt lupaamaan?

Kummius velvoittaa. Älä kosta lapselle.

Vierailija
36/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa kiitoksella elää. Eikä irl sekään

oli kommentti, johon vastattiin. Ehkä ymmärrät nyt paremmin?

Vierailija
37/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, todellakin.

Sitähän te haluatte. Nyhtää rahat kummeilta ja siskonkumminkaimoilta, joihin ei ole vuosikausiin pidetty mitään yhteyttä.

Vierailija
38/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahneet mammat joukolla alapeukuttamassa viestejä, joissa ehdotetaan pelkkää korttia.

Rahaa, rahaa ja rahaa meille! 💰💵💳💶

Ei kun päivänsankarille juhliin lahja. Se kai kuuluu ihan normaaleihin tapoihin. On se voinut olla rahaa jo 1970-luvulla, ei ole uusi juttu.

Vierailija
39/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä se olet joka ulisee muiden asioista.

Vierailija
40/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Hyvä kummi muistaa, että aika on tärkeintä. Hän haluaa antaa oma aikaansa ja olla kiinnostunut kummilapsestaan, tai kummiaikuisestaankin. Hän ajattelee, millä tavalla suhde olisi toimiva, hyvä ja tärkeä ja lämmin ihmissuhde molemmille.

Kummiudesta ei voi erota

Kummius ei pääty koskaan, kummiudesta ei voi erota eikä sitä voi muuten lopettaa. Wirtasen mukaan osa kummeista olettaa, että kummius päättyy esimerkiksi rippikouluun.

Minusta kummius ei pääty milloinkaan. Ajattelen, että kummius on elämänikäinen ystävyyssuhde. Kirkon näkökulmasta se on tärkeä luottamustehtävä: olla rinnalla kulkija ja luotettava, turvallinen aikuinen ystävä, Wirtanen sanoo.

Tavallaan kummius on vakavampi asia kuin avioliitto: aviokumppanista voi ottaa eron, kummiudesta ei milloinkaan."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kummius-ei-paaty-milloinkaan-vaikka…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi