Mitä tässä tilanteessa voi tehdä, osoitteen salaaminen
En halua että lähisukulaiseni saa tietää uutta osoitettani kun muutan. Mutta, hän on merkinnyt minut lähiomaisekseen sairaalan tietoihin. Viimeksi hän sai tietää osoitteen tuota kautta, kun meni siihen ilmoittautumisautomaatille ja siinähän pyydetään tarkastamaan lähiomaisen tiedot. Miten voin estää etten olisi hänen lähiomainen tai ettei ainakaan osoite näkyisi?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Potilas itse antaa yhteyshenkilön osoitteen.
No niinhän tuossa aloituksessa on jo kerrottu.
Juu, ei lähiomaista ilmoitettaessa mitään hetua kysytä. Kaikki tiedot (puh. num., nimi) tulee ilmoittajalta itseltään, ei ilmoitettavalta tai tämän tietojen kautta.
"No kokeile. Et pysty lisäämään yhteyshenkilöä jos et lisää osoitetta puhelinnumeron lisäksi. Henkilötunnusta ei kysellä."
Onnistuun. Olen lisännyt en pelkästään kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
"No kokeile. Et pysty lisäämään yhteyshenkilöä jos et lisää osoitetta puhelinnumeron lisäksi. Henkilötunnusta ei kysellä."
Onnistuun. Olen lisännyt en pelkästään kokeillut.
No ei onnistu ainakaan meidän hva'lla. Et pääse hyväksymään yhteyshenkilöä jos kaikkia pyydettyjä kenttiä ei ole täytetty (nimi, osoite, puhelinnumero).
Kyllä noissa viranomaisissa on todella outoja tietoja joskus.
Itse katsoin henkilötietojani Kelasta muutama kuukausi sitten, niin sinne oli merkitty exäni nimi ja hetu ja tieto että olemme naimisissa.
Tosiasiassa olemme eronneet 40 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noissa viranomaisissa on todella outoja tietoja joskus.
Itse katsoin henkilötietojani Kelasta muutama kuukausi sitten, niin sinne oli merkitty exäni nimi ja hetu ja tieto että olemme naimisissa.
Tosiasiassa olemme eronneet 40 vuotta sitten.
Ei noi tiedot avioerosta yms sinne päivity ellei niitä sitten ole itse päivittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalan tietojen kautta hän ei sinun osoitetta saa.
No miten niin? Onko asia sitten lyhyessä ajassa nyt muuttunut ettei siinä lue tarkista omaisen nimi ja osoite...?
Multa ei ole koskaan missään kysytty lähiomaisen osoitetta. Yhteystietona puhelinnumero riittää.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei lähiomaista ilmoitettaessa mitään hetua kysytä. Kaikki tiedot (puh. num., nimi) tulee ilmoittajalta itseltään, ei ilmoitettavalta tai tämän tietojen kautta.
Kyllä niihin tietojen lisäämiseen lupa pitäisi olla molemmilta. Toki aina niin ei ole että lupa tai tiedot olisi kysytty lähiomiselta.
Pyydät sairaalaa poistamaan tämän ihmisen tiedot lähiomaisena. Noissa tiedoissa olisi hyvä olla joku, olisiko muita vaihtoehtoja?
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kuka vaan hoitoalan henkilö löytää tietosi, vaikka ne olisi salattu turvakiellolla yms. Ei kai tuota voi estää. Hanki ase tms. vierailujen varalle, tai pyydä joku käymään hieman jututtamassa tyyppiä jos sinusta ei ole suoraan toimintaan.
Höpsis. Turvakieltoasiakkaan osoitetta ei näy lainkaan. Sen pääsee erikseen katsomaan eri paikasta vain työntekijä, jolla on sinne oikeudet. Meillä se on esihenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Okei no minnehän kannattaa olla yhteydessä? En tiennyt että hän on merkannut minut lähiomaiseksi vielä kun olimme väleissä. En ole enää halunnut olla tekemisissä pariin vuoteen ja hän oli tuota kautta saanut muuttuneen osoitteeni ja ilmestyi kerran pihaan. Se oli siis automaattisesti päivitetty sinne. En halua saman enää toistuvan.
Siis kuka nyt on ilmoittanut kenet lähiomaiseksi? Aloituksesta ymmärsin, että haluat poistaa henkilön x jonka olet ilmoittanut lähiomaiseksi.
Nyt kirjoitat, että hän on merkinnyt sinut lähiomaiseksi - lähiomaisen ilmoitat itse, ei sellaiseksi kukaan voi itseään ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmottautumislaitteella pyydetään satunnaisesti tarkastamaan vain omat tiedot, eli OMA osoite ja puhelinnumero. Käytän viikottain kyseistä laitetta eikä ikinä ole pyydetty varmistamaan kenenkään yhteyshenkilön tietoja. Osastolle joutuessa toki kysyvät/varmistavat aina.
Juu varmistetaan, mutta aina potilas ei ole tajuissaan, että voisi tuplavarmistaa - tehdäänkö jossain noin? Lähiomainen on tiedoissa ja häneen otetaan yhteys/annetaan tietoja.
Käytän töissä potilastietojärjestelmää ja ainakin meillä se toimii niin että jos Matti on ilmoittanut lähiomaiseksi Maijan, niin Maijan puh.nro ja osoite on se minkä Matti on ilmoittanut. Maijan omat tiedot, nro ja osoite eivät siis linkity suoraan Matin tietoihin eivätkä päivity jos Matti ei niitä ilmoita. Eli jos Matti on ilmoittanut lähiomaisen osoitteeksi Esimerkkitie 1 ja Maija vaihtaa osoitetta Kuhanjokutie 4 ja päivittää sen omiin potilastietoihin, niin Matin tiedoissa lähiomaisen osoitteena on edelleen Esimerkkitie 1, kunnes Matti itse pyytää vaihtamaan lähiomaisen osoitteen. Eihän lähiomaisen hetuakaan sinne syötetä niin miten ne edes voisivatkaan päivittyä vain Matin tietoihin suoraan kunnei tiedetä 100% varmaksi kenestä Maijasta on kysymys. Uskon, että tämä on käytössä muissakin potilastietojärjestelmissä.
Tämä toinen henkilö on saanut tietosi jotain muuta kautta ja valehteli siitä sinulle, ap. Ehkä sai osoitteesi toiselta omaiseltasi ja valehteli tätä suojellakseen. Ehkä hän käytti osoitehakua tai jotain kyseenalaisia keinoja osoitteesi selvittämiseen ja siksi valehteli.