Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö etelänmatkoja enää vain hyvätuloiset?

Vierailija
10.07.2025 |

Matkustelen ja pärjään hyvin, mutta huomaan kyllä, että hinnat nousseet ihan järjettömiksi.

Onko monille aiemmin matkustaneille hinnat karanneet täysin käsistä?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin junttia touhua tuo matkustelu. Merkityksellistä ihmisille joiden pitää säästää jonkun 2 viikon reissun takia...

Vierailija
42/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein parit perheretket 2022-2023 viidelle hengelle kun hinnat romahti korona+venäjän touhut, 1/3 hinnasta jäi maksettavaa alkuperäishinnasta. Elin kuin viimeistä päivää ja sain hyvät vastineet kymppitonnille, nyt ei ole enää järkeä lähteä minnekään ja olen kuivana rusinana takapihalla vaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikoksi kanarialle pääsee 500 eurolla. Ei siihen mikään miljonääri tarvitse olla.

No et todellakaan pääse tuolla summalla Kanasaarille. Joskus aikoinaan saattoi päästä, ei nykyään. Äkkilähdötkin ovat nykyään kalliita.

Vierailija
44/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla netto 3600€ ja miehellä suurin piirtein sama. Ennen lapsia oli toki hieman pienempi palkka mutta rahaa jäi joka kuukausi enemmän käyttöön/säästöön. Nelihenkisen perheen pelkkä arki jo kallista ja matkustamisesta puhumattakaan, ettei meillä ole teinit käyneet kuin 2 kertaa ulkomailla. 

No kyllä pitää katsoa peiliin jos vaikeaa noilla tuloilla. Ei kukaan käske asumaan jossakin kalliissa isossa talossa, pihassa kaksi uutta autoa jne. 

Pieni realitycheck niin noilla tuloilla ei tosiaan asuta isossa talossa ja omisteta kahta uutta autoa, poislukien jos se talo sijaitsee jossain peräseinäjoella. Kaupungissa noilla tuloilla asut korkeintaan uudehkossa rivarissa/paritalossa ja pihassa on yksi uudehko auto. Kun katsot kaupungista uusia isoja omakotitaloja, niin hinnat lähtevät 750 000€ eteenpäin ja hyvällä säkää talo seisoo vuokratontilla.

Vierailija
45/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös etelänmatkat ole pikemminkin olleet peruspalkansaajan ja tavistyyppien suosiossa, ja nyt niihin on palannut takavuosien junttileimakin takaisin ilmastonmuutoksen ja turistirysiin liittyvien turistimiongelmien myötä.

Vierailija
46/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just perseaukisethan tekee etelänmatkoja.

Rikkaat mökkeilee.

Vierailija
47/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla netto 3600€ ja miehellä suurin piirtein sama. Ennen lapsia oli toki hieman pienempi palkka mutta rahaa jäi joka kuukausi enemmän käyttöön/säästöön. Nelihenkisen perheen pelkkä arki jo kallista ja matkustamisesta puhumattakaan, ettei meillä ole teinit käyneet kuin 2 kertaa ulkomailla. 

No kyllä pitää katsoa peiliin jos vaikeaa noilla tuloilla. Ei kukaan käske asumaan jossakin kalliissa isossa talossa, pihassa kaksi uutta autoa jne. 

Ei ole kallista isoa taloa, ihan perustönö Uudellamaalla. Lainaa maksetaan 1400€/kk. Kaksi autoa kyllä löytyy, kun töihin pitää päästä, mutta niidenkin kulut alle 600€/kk. Ruokaan menee 1500€ (ulkona ei juuri syödä), sähköt, vedet jne pakolliset siihen päälle tietenkin on jo useamman satasen lisää. Molemmilla lapsilla yksi n. 100€/kk harrastus. Omat harrastukset ilmaisia. Vakuutukset ynnä muut maksaa.

Haastavaksi tekee homman miehen tulojen epäsäännöllisyys yrittäjänä. Voi joku kuukausi tienata 10000€ ja seuraavana ei mitään. Eli puskuria ei passaa matkoihin hassata. 

Ollaan siinä mielessä huonossa tuloluokassa, että on aina maksettu kaikki maksut kalleimman mukaan, verot korkealla, eikä tukia ole tullut vaikka toinen olisi ollut työttömänä hetken(yrittäjä). 

Vierailija
48/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla netto 2200€ ja laitan siitä matkatilille joka kuukausi 420€.

Nytkin kirjoitan tätä viestiä hotellista, tänään kotiinlähtö nii leppoisa herätys.

Minut käsittääkseni lasketaan pienituloiseksi.

Vai pienituloinen? Et tod. ole. Se raja on n. 1500e netto.

Olispa mulla noin iso palkka.

Ei 2200 iso palkka ole. 

On ihan normaali palkka. Ei ole pienituloinen. Miksi teille joilleki on olemassa vain kaksi ääripäätä?

Onhan toi reilusti alle keskitulon jäävä palkka. Keskitulo Suomessa on noin puolet isompi.

Vierailija
49/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikoksi kanarialle pääsee 500 eurolla. Ei siihen mikään miljonääri tarvitse olla.

Niin, yksin. Mutta kun on perhettä vähänkään enempää niin saa vain haaveilla. 

Vierailija
50/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni realitycheck niin noilla tuloilla ei tosiaan asuta isossa talossa ja omisteta kahta uutta autoa, poislukien jos se talo sijaitsee jossain peräseinäjoella. Kaupungissa noilla tuloilla asut korkeintaan uudehkossa rivarissa/paritalossa ja pihassa on yksi uudehko auto. Kun katsot kaupungista uusia isoja omakotitaloja, niin hinnat lähtevät 750 000€ eteenpäin ja

7200 nettotulot plus parin lasen lapsilisät kyllä varmaan riittää matkusteluun kevyesti. Tuo miljoonan omakotitalo ei kai ole pakollinen? Toki kaikki rahat saa menemään, jos niin valitsee.

Vierailija
51/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni realitycheck niin noilla tuloilla ei tosiaan asuta isossa talossa ja omisteta kahta uutta autoa, poislukien jos se talo sijaitsee jossain peräseinäjoella. Kaupungissa noilla tuloilla asut korkeintaan uudehkossa rivarissa/paritalossa ja pihassa on yksi uudehko auto. Kun katsot kaupungista uusia isoja omakotitaloja, niin hinnat lähtevät 750 000€ eteenpäin ja

No tarkastele kuule ihan itse todellisuutta. Usein isotuloiset kitisee eivätkä ymmärrä, että yhtälailla heidän pitää katsoa mihin rahat menee jos tuntuu siltä ettei ne riitä. Aina kuorossa huudetaan köyhille, että katso mitä ostat! No katsokaa itsekin. Stnan pellet. 

Vierailija
52/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvimmat pakettimatkat nelihenkiselle tai viisihenkiselle perheelle on reilut 3000€ ilman ruokia. Ennen koronaa pääsi tonnin halvemmalla. Ruokien kanssa hinta alkaa olla 4000-5000€ ja jotkut jopa 7000€ jos hotelli on parempi. Olen katsonut myös erikseen lennot + hotelli, ja aika samoihin hintoihin menee kun ravintoloissa syö iso perhe. 

Olisi sitä toki varaa jos muusta tinkisi, kuten asumisesta tai autosta. Mutta mielummin karsii noista matkoista 

Vierailija
53/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kallista isoa taloa, ihan perustönö Uudellamaalla. Lainaa maksetaan 1400€/kk. Kaksi autoa kyllä löytyy, kun töihin pitää päästä, mutta niidenkin kulut alle 600€/kk. Ruokaan menee 1500€ (ulkona ei juuri syödä), sähköt, vedet jne pakolliset siihen päälle tietenkin on jo useamman satasen lisää. Molemmilla lapsilla yksi n. 100€/kk harrastus.

Miten helkutissa neljän ihmisen ruokiin menee 1500€/kk???? Kyllä todellakin katse nyt sinne peiliin. 

En tajua miten noilla tuloilla edes kehtaa valittaa.

Vierailija
54/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni realitycheck niin noilla tuloilla ei tosiaan asuta isossa talossa ja omisteta kahta uutta autoa, poislukien jos se talo sijaitsee jossain peräseinäjoella. Kaupungissa noilla tuloilla asut korkeintaan uudehkossa rivarissa/paritalossa ja pihassa on yksi uudehko auto. Kun katsot kaupungista uusia isoja omakotitalo

Tarkistapa itse mitä maksaa 4hlö lomamatka? Ei tarvitse edes olla etelässä tai ulkomailla, katso vaikka mitä maksaa joku kotimainen urheiluopisto tmv. Tulet yllättymään!

Vierailija
55/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kallista isoa taloa, ihan perustönö Uudellamaalla. Lainaa maksetaan 1400€/kk. Kaksi autoa kyllä löytyy, kun töihin pitää päästä, mutta niidenkin kulut alle 600€/kk. Ruokaan menee 1500€ (ulkona ei juuri syödä), sähköt, vedet jne pakolliset siihen päälle tietenkin on jo useamman satasen lisää. Molemmilla lapsilla yksi n. 100€/kk harrastus.

Älä nyt viitsi. 7200 plus lapsilisät nettona kuukaudessa eikä mitään menoja ja silti valitat???

Kyllä olette suurimmassa tuloluokassa ja suurimmat päivähoitomaksut menee jo kun pariskunta tienaa yhteensä 3600.

Vierailija
56/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kallistunut on juu mutta itse pskaduunia tekevänä (en ole ikinä tienannut yli 2000 e/kk) teen joka vuosi 2-4 ulkomaanmatkaa.

Vierailija
57/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla netto 2200€ ja laitan siitä matkatilille joka kuukausi 420€.

Nytkin kirjoitan tätä viestiä hotellista, tänään kotiinlähtö nii leppoisa herätys.

Minut käsittääkseni lasketaan pienituloiseksi.

Silloinhan oletkin hyvätuloinen. Palkkasi riittää mainiosti. Minä saan nettona 2100€ ja siitä ei ole viimeiseen viiteen vuoteen jäänyt ollenkaan säästöön. Säästötili on täysin tyhjä vaikka sinne menee joka kuukausi 100€. Töissä 20 vuotta jo. Iskäx4

Vierailija
58/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kallista isoa taloa, ihan perustönö Uudellamaalla. Lainaa maksetaan 1400€/kk. Kaksi autoa kyllä löytyy, kun töihin pitää päästä, mutta niidenkin kulut alle 600€/kk. Ruokaan menee 1500€ (ulkona ei juuri syödä), sähköt, vedet jne pakolliset siihen päälle tietenkin on jo useamman satasen lisä

Ihan perus ruokia ja punalappulihoja enimmäkseen käytetään. Ostan paljon halpoja myös pakkaseen. Kaksi teinipoikaa syö ja paljon. Koulun loma-aikoina ruokaan menee vielä enemmän kun ei ole koululounasta.

Vierailija
59/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinne joskus joku sivistymätön duunarirahvaan laumakin läskinsä raahaa ilmaakin pilaamaan. Köyhälistö pilaa Isänmaan maineen ! Vain meidän, paremman väen, pitäisi saada matkustaa.

Vierailija
60/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nousseet ja PALJON!

Olen vuosien ajan tehnyt 2vko:n lomamatkan AI-hotelliin, suosininut 'aikuisten kesken' hotelleja (sellaisia jotka rannalla, hyvät ruuat, siisti ympäristö, aurinkotuoleja riittävästi vaikka heräisi myöhään jne.) ja nykyään hinnat karkeasti tuplaantuneet. Ja tämä siis lyhyessä ajassa, ei puhuta mistään "kymmenen vuotta sitten" vaan "parista vuodesta".

Erityisesti Turkin hintoja ihmettelen, aiemmin jos ollut 'tiukempi vuosi' rahallisesti, Turkissa on saanut hyvän hotellin huomattavan edullisesti Kreikkaan ym. verrattuna. Nyt yksi missä olen ollut aiemmin, hinta oli kirjaimellisesti nelinkertaistunut(!) n. 6 vuoden takaisesta.