Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö etelänmatkoja enää vain hyvätuloiset?

Vierailija
10.07.2025 |

Matkustelen ja pärjään hyvin, mutta huomaan kyllä, että hinnat nousseet ihan järjettömiksi.

Onko monille aiemmin matkustaneille hinnat karanneet täysin käsistä?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuudessa (olen syntynyt 1997) meidän kolmihenkinen perhe asui omakotitalossa, äiti kotiäitinä ja kerran vuodessa viikon kestävä etelänmatka milloin Italiaan, milloin Espanjaan. Perheemme tuli toimeen kirvesmiehen hommia tekevän isän palkalla. Toista se on tänä päivänä. Mulla on nyt saman kokoinen perhe ja kyllä saa itsekin töitä tehdä jotta pärjäisi. Ei puhettakaan että elettäisiin yhdellä palkalla ja vielä reissattaisiin.

Puhut siis 2000-lubunn alusta ja väität että silloin olisi yhden ihmisen palkalla pätjtty paremmin kuin nykyään.

Älä nyt viitsi.

Vierailija
62/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinne joskus joku sivistymätön duunarirahvaan laumakin läskinsä raahaa ilmaakin pilaamaan. Köyhälistö pilaa Isänmaan maineen ! Vain meidän, paremman väen, pitäisi saada matkustaa.

Tässä ei nyt ollut kyse siitä kuka saa matkustaa, vaan onko karannut monilta joille aiemmin oli mahdollista.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla netto 2200€ ja laitan siitä matkatilille joka kuukausi 420€.

Nytkin kirjoitan tätä viestiä hotellista, tänään kotiinlähtö nii leppoisa herätys.

Minut käsittääkseni lasketaan pienituloiseksi.

Silloinhan oletkin hyvätuloinen. Palkkasi riittää mainiosti. Minä saan nettona 2100€ ja siitä ei ole viimeiseen viiteen vuoteen jäänyt ollenkaan säästöön. Säästötili on täysin tyhjä vaikka sinne menee joka kuukausi 100€. Töissä 20 vuotta jo. Iskäx4

Sinä olet ihan yhtä hyvätuloinen. Laitatte vaan tulonne eri kohteisiin.

Vierailija
64/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös etelänmatkat ole pikemminkin olleet peruspalkansaajan ja tavistyyppien suosiossa, ja nyt niihin on palannut takavuosien junttileimakin takaisin ilmastonmuutoksen ja turistirysiin liittyvien turistimiongelmien myötä.

Ei vähääkään kyllä kiinnosta onko junttia 😃 Pidän lämmöstä, mutta en pitkistä lentomatkoista. Kohteisiin joista kerrottu ettei turisteja enää haluta, en matkusta.

Vierailija
65/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä matkusteluun on samalla tavalla varaa kuin ennenkin. Vähän paremminkin, kun lapset asuu omillaan.

Minä tykkään matkustella ja siihen laitetaan rahaa. 

Vierailija
66/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinne joskus joku sivistymätön duunarirahvaan laumakin läskinsä raahaa ilmaakin pilaamaan. Köyhälistö pilaa Isänmaan maineen ! Vain meidän, paremman väen, pitäisi saada matkustaa.

Tässä ei nyt ollut kyse siitä kuka saa matkustaa, vaan onko karannut monilta joille aiemmin oli mahdollista.

Ap

Miksi halsit kirjoittaa tuollaisen ap välikomentin?? Anna keskustelun kulkea, ei siihen tarvi omaa peukalonjälkeä väkisin tunkea.

Vierailija
67/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan nettona 3400, mutta ei mulle ole varaa matkustella, kun sijoituksiin menee 1200 e/kk. Eipä siitä paljoa ylimääräistä sitten jää!

Vierailija
68/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla netto 3600€ ja miehellä suurin piirtein sama. Ennen lapsia oli toki hieman pienempi palkka mutta rahaa jäi joka kuukausi enemmän käyttöön/säästöön. Nelihenkisen perheen pelkkä arki jo kallista ja matkustamisesta puhumattakaan, ettei meillä ole teinit käyneet kuin 2 kertaa ulkomailla. 

No kyllä pitää katsoa peiliin jos vaikeaa noilla tuloilla. Ei kukaan käske asumaan jossakin kalliissa isossa talossa, pihassa kaksi uutta autoa jne. 

Pieni realitycheck niin noilla tuloilla ei tosiaan asuta isossa talossa ja omisteta kahta uutta autoa, poislukien jos se talo sijaitsee jossain peräseinäjoella. Kaupungissa noilla tuloilla asut korkeintaan uudehkossa rivarissa/paritalossa ja pihassa on yksi uudehko auto. Kun katsot kaupungista uusia isoja omakotitalo

Hyvätuloisten lapsilisät olisi paras leikkauskohde! Nyt niitä korotettiin ja työttömiltä otettiin lapsikorotukset ym ajettiin 17 tuhatta uutta lasta köyhyyteen. Heillä ei ole varaa matkustaa.

Vierailija
69/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan nettona 3400, mutta ei mulle ole varaa matkustella, kun sijoituksiin menee 1200 e/kk. Eipä siitä paljoa ylimääräistä sitten jää!

Min laitan rahani matkusteluun, sinä säästät. Valintoja.

Vierailija
70/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei monilla ole nyt varaa kuluttaa mihinkään, kun hallitus on ajanut maalaamaan. Nekin joilla olisi varaa, eivät uskalla, kun keskituloisilla ei ole enää ansiosidonnaista käytännössä kuin 8 viikkoa.

Vierailija
71/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelen entiseen malliin sekä yksin, kahdestaan miehen kanssa että kolmestaan lasteni kanssa. Viimeisen vuoden aikana on ollut neljä lomaa ulkomailla. Meneehän siihen rahaa mutta kaikkeen menee. Monilla on mökki joihin niillä menee varmaan ihan yhtä paljon kuin mulla lomamatkoihin. 

Kotimaassa en kyllä muuten matkustele koska täällä on niin kallista...

Vierailija
72/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös velalla väkisin elintasoa yllä pitävät tulevat ulosottolaiset.

-Kylmis

Vierailija
73/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan rahat riittämään, sillä:

varaan loman TUi lta, mutta EN TUI.fi vaan esim. Puolasta. Wizzair lentää muutamalla kympillä Turusta, yleensä jatkolentoon jää muutama tunti, jonka käytän pankin Platinum- kortin avulla loungessa. Ei tarvitse tällöin ostaa koneesta mitään kallista. Puolasta varatut allinclusivematkat on kohtuullisen edullisia

Vierailija
74/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät.Itseään esitellevät.Tälle pitää olla historiaa musaa,bileet vasta illal.Ei mitään rantalomia,en ikinä ole tykännyt.Nähtävyyksiä.Ulkomailla on muutakin nähtävää.Eihän ulkomaille uskalla, lennot on niin epävarmoja.Muuttaa voisi täältä tyhmästä maasta kyllä pois..

Vierailija
75/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen teillä menee arjessa niin paljon rahaa, että esim matkustelu on vähentynyt. Jos siis se on vähentynyt taloudellisista syistä.

Ei kai hinnat nyt niin paljon ole nousseet. Vai onko sitten asuntolainat viritelty niin suuriksi, että parin prosentin korko on jo katastrofi?

Inflaatiohan alkaa olla puolen prosentin tasoa tällä hetkellä. Palkat ovat nousseet. Vai onko vaan joku henkinen lukko kuluttamiseen tällä hetkellä. Markkinatalous kun on rakennettu kuluttamiseen, niin toivotaan että lukko aukeaa ja rahaa käytetään. Toki kotimaan matkailuun käyttäminen olisi talouden kannalta paras. Ja ilmaston myös.

Vierailija
76/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hyvätuloinen enkä ole koskaan käynyt ns. etelänmatkalla. Matkustelen kyllä paljon, mutta en ole koskaan käynyt vaikkapa Kanarialla tai Turkissa tai jollain Kreikan lomasaarella. Harvemmin tulee käytyä edes Euroopassa kun Suomesta on varsin hyvät yhteydet kaukomaille.

Samaa mietin, että ei kai hyvätuloiset juuri käy pakettimatkoilla etelässä kun heillä on varaa muuhunkin?

Itse olen keskituloinen ja olen elämäni aikana käynyt kolmesti pakettimatkalla etelässä - lapsena, juuri täysi-ikäistyttyäni sekä kerran aikuisiällä, kun kaverini tarvitsi varaamalleen reissulle äkillisesti uuden reissukaverin. Siitä huolimatta olen matkustanut paljon ja tänäkin vuonna viettänyt useamman viikon Aasiassa.

Vierailija
77/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi, mulla ois kyllä varaa, mutta ilmastosyistä olen pyrkinyt vähentämään. Tosi vaikea olla matkustamatta, kun olisi sekä rahaa että aikaakin lähteä pari-kolme kertaa vuodessa esim. viikoksi. 

Vierailija
78/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla netto 2200€ ja laitan siitä matkatilille joka kuukausi 420€.

Nytkin kirjoitan tätä viestiä hotellista, tänään kotiinlähtö nii leppoisa herätys.

Minut käsittääkseni lasketaan pienituloiseksi.

Vai pienituloinen? Et tod. ole. Se raja on n. 1500e netto.

Olispa mulla noin iso palkka.

Ei 2200 iso palkka ole. 

On ihan normaali palkka. Ei ole pienituloinen. Miksi teille joilleki on olemassa vain kaksi ääripäätä?

Onhan toi reilusti alle keskitulon jäävä palkka. Keskitulo Suomessa on noin puolet isompi.

No eihän ole, koska kyse oli NETTOtuloista. 

Vierailija
79/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettimatkat on useimmiten huomattavasti kalliimpia kuin itse järjestetty matka! 

Lentoja saa edelleen tarjouksesta edullisesti ja majoitusta löytyy kaiken hintaista. Kannattaa valita edullisen hintatason maa. 

Jos Etelä-Eurooppaan haluaa niin lentoja saa reilusti alle 100 euroa/menopaluu. 

Vierailija
80/91 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen matkustanut edullisesti