Tekeekö etelänmatkoja enää vain hyvätuloiset?
Matkustelen ja pärjään hyvin, mutta huomaan kyllä, että hinnat nousseet ihan järjettömiksi.
Onko monille aiemmin matkustaneille hinnat karanneet täysin käsistä?
Kommentit (91)
Mulla netto 3600€ ja miehellä suurin piirtein sama. Ennen lapsia oli toki hieman pienempi palkka mutta rahaa jäi joka kuukausi enemmän käyttöön/säästöön. Nelihenkisen perheen pelkkä arki jo kallista ja matkustamisesta puhumattakaan, ettei meillä ole teinit käyneet kuin 2 kertaa ulkomailla.
Mun netto on 1500€
ja kuukauden menot ovat
vuokra 380€
sähkö vakuutus ja vesi 60€
harrastukset 30€
puhelin ja netti 30€
ruokaan ja huvituksiin menee 400€
Säästöön jää siis joka kuukausi 600€, näistä toki ostan vaatteita, käyn leffassa tms.
mutta kyllä mä talvilomalla käyn aina jossain matkoilla, ei ne niin kalliita ole kun ottaa äkkilähdön😊
Me olemme mielestäni hyvätuloinen perhe, nettotulot 7000€/kk, eikä meillä olisi joka vuosi varaa lähteä etelänlomalle. Ehkä parin/kolmen vuoden välein jos jättäisi kaikki nyt tehtävät reissut (lähinnä jotain ruotsinlaivoja tai pitkä viikonloppu kaunasissa, satunnaiset kotimaan hotelliyöt) tekemättä, mutta en koe olevan sen arvoista. Myönnettäköön etten ole koskaan käynyt etelänlomalla, eikä sellaiselle ole mitään hinkua ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksineläjillä on varaa matkustella. Yksi ihminen pärjää pienellä. Mutta yritä lähteä reissuun isommalla porukalla (perhe).
Yksin maksat hotellihuoneesta enemmän jne. Arjen nousseita kuluja ei ole kukaan jakamassa. Eiköhän se ole lapsettomat työssäkäyvät pariskunnat, joilla vielä ehkä on varaa.
Viikoksi kanarialle pääsee 500 eurolla. Ei siihen mikään miljonääri tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen ja asun vuokralla surkeassa kerrostalokämpässä. Ensi viikolla lähdössä luxuslomalle leikkimään rikasta ja sitten taas köyhäillään.
Mitä tarkoittaa luxusloma?
Vierailija kirjoitti:
Mun netto on 1500€
ja kuukauden menot ovat
vuokra 380€
sähkö vakuutus ja vesi 60€
harrastukset 30€
puhelin ja netti 30€
ruokaan ja huvituksiin menee 400€
Säästöön jää siis joka kuukausi 600€, näistä toki ostan vaatteita, käyn leffassa tms.
mutta kyllä mä talvilomalla käyn aina jossain matkoilla, ei ne niin kalliita ole kun ottaa äkkilähdön😊
Tälläkin hetkellä äkkilähtöjen hinnat pilvissä.
Mun lapsuudessa (olen syntynyt 1997) meidän kolmihenkinen perhe asui omakotitalossa, äiti kotiäitinä ja kerran vuodessa viikon kestävä etelänmatka milloin Italiaan, milloin Espanjaan. Perheemme tuli toimeen kirvesmiehen hommia tekevän isän palkalla. Toista se on tänä päivänä. Mulla on nyt saman kokoinen perhe ja kyllä saa itsekin töitä tehdä jotta pärjäisi. Ei puhettakaan että elettäisiin yhdellä palkalla ja vielä reissattaisiin.
Ollaan keskituloisia ja käydään pari kertaa vuodessa etelän reissulla. Lapset jo niin aikuisia, että matkustetaan miehen kanssa kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksineläjillä on varaa matkustella. Yksi ihminen pärjää pienellä. Mutta yritä lähteä reissuun isommalla porukalla (perhe).
Yksin maksat hotellihuoneesta enemmän jne. Arjen nousseita kuluja ei ole kukaan jakamassa. Eiköhän se ole lapsettomat työssäkäyvät pariskunnat, joilla vielä ehkä on varaa.
Kyllä, yksin maksaa matkasta useimmiten lähes kahden hinnan. Ja yksin lapsen kanssa joutuu lapsesta maksamaan aikuisen hinnan.
Kyllä etelänmatkojen hinnat on nousseet huomattavasti parissa vuodessa. Oma ratkaisu on ollut sivutyöt jolla kustannan perheen lomamatkat.
Ja matkalle kun lähdetään niin täytyy olla kunnon lomakassa ettei tarvitse joka asiassa nuukailla, muuten ei kannata edes matkalle lähteä...
Kesämökkiä meillä ei ole eikä tule, ei vaan kiinnosta mökkeily Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, yksin maksaa matkasta useimmiten lähes kahden hinnan. Ja yksin lapsen kanssa joutuu lapsesta maksamaan aikuisen hinnan.
Ylivoimainen enemmistö kuitenkin matkustaa kaverin kanssa. Oli se sitten puoliso, tuttava, sukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla netto 2200€ ja laitan siitä matkatilille joka kuukausi 420€.
Nytkin kirjoitan tätä viestiä hotellista, tänään kotiinlähtö nii leppoisa herätys.
Minut käsittääkseni lasketaan pienituloiseksi.
Et todellakaan ole pienituloinen. Mulle netto n.2000€ enkä pidä edes itseäni pienituloisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimainen enemmistö kuitenkin matkustaa kaverin kanssa. Oli se sitten puoliso, tuttava, sukulainen.
Se taas ei liity mitenkään siihen, paljonko yksin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkin kirjoitan tätä viestiä hotellista, tänään kotiinlähtö nii leppoisa herätys.
Vai pienituloinen? Et tod. ole. Se raja on n. 1500e netto.
Olispa mulla noin iso palkka.
Ei 2200 iso palkka ole.
On ihan normaali palkka. Ei ole pienituloinen. Miksi teille joilleki on olemassa vain kaksi ääripäätä?
Ei ne tulot vaan menot, esim. Paljon terveyspalveluja tarvitsevat voivat olla myös vähävaraisia. Mutta tässä haettiin nyt varmaan jaottelua köyhät ja rikkaat, pyritään luomaan mielikuvaa kahtiajakautuneesta yhteiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla netto 3600€ ja miehellä suurin piirtein sama. Ennen lapsia oli toki hieman pienempi palkka mutta rahaa jäi joka kuukausi enemmän käyttöön/säästöön. Nelihenkisen perheen pelkkä arki jo kallista ja matkustamisesta puhumattakaan, ettei meillä ole teinit käyneet kuin 2 kertaa ulkomailla.
No kyllä pitää katsoa peiliin jos vaikeaa noilla tuloilla. Ei kukaan käske asumaan jossakin kalliissa isossa talossa, pihassa kaksi uutta autoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai pienituloinen? Et tod. ole. Se raja on n. 1500e netto.
Olispa mulla noin iso palkka.
Ei 2200 iso palkka ole.
On ihan normaali palkka. Ei ole pienituloinen. Miksi teille joilleki on olemassa vain kaksi ääripäätä?
Olin vastaaja eikä mulle ole vain ääripäitä. Ei ole pieni, mutta ei isokaan.