Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tia-Maarit ruokkii seitsemänhenkisen perheen 500 eurolla / kk Tältä jääkaapin sisällä näyttää

Vierailija
09.07.2025 |

Kyllä videolla ainakin näyttää, että viikon ostokset olis aika ison näköiset tuolla rahalla. 🤔

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/305fdbb7-2073-4a7d-b7bb-79da…

Kommentit (283)

Vierailija
141/283 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syödään nälkään ei huvikseen. (Siis että hengissä pysyy) 

Fiksu emäntä on, ruassa voi säästää kun kehtaa suunnitella etukäteen.

Joskus herkut ovat ok.

Perheen äiti on videolla huomattavan ylipainoinen ja kaapissa on 2 isoa limupulloa. Limut on kyllä aina huvikseen ostettuja eikä pakollisia ja nälkään minimimääriä syödessä ei ylipainoa kerry.

Vierailija
142/283 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Toinen oli sokeroidut jogurtit, halvempaa ja terveellisempää ois ostaa luonnonjogurttia ja sekaan pakastemustikoita ja vaikka sitä banaania."

"Kesällä satsaan myös esim vesimeloniin, josta on usein tarjouksia. "

Valitettavasti maustamaton jugurtti, jota itsekin ostan pelkästään, on paljon kalliimpaa kuin halvimmat maustetut jugurtit.

Vesimeloni on pelkkää vettä, sitä en osta koskaan.

Niin. Mutta ne maustetut jugurtit ovat halpoja siksi, että niissä on sokeria. Sillä saadaan heti katetta ylös. 

Aiempi kommentoija kuitenkin väitti, että ne ovat kallimpia. Jos on rahasta pulaa, ei voi ostaa maustamatonta ja siihen vielä tuoreita marjoja päälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/283 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista tuotteista vaihtaisin puolet ja lähtisi 50 euroa heti.

Jugurtteja ei syödä, hapankorppua paljon ja banskua menee enemmän, kuin tuo pikkunippu. Leivistä puolet leivotaan itse. Ja toinen puoli alelappuna.

Jokaisen jääkaappi ja pakastin on omanlaisensa.

Noi lasangettepakkakset voi jättää kauppaan ja tehdä senkin itse puolet halvemmalla.

Vierailija
144/283 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi vähän vihanneksia ja hedelmiä, kalaa tai kanaa ei ollenkaan.

Kanaa oli, ehkäpä perheessä on kala-allergisia niin ei sitä osteta. Noilla saa jo ison kattilallisen keittoa jota ruisleivän ja juuston kanssa syö pari päivää. Riisit olisin itse jättänyt ostamatta kokonaan, täysin turha tuote 

Ehkäpä 🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Vierailija
145/283 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pystyisi ruokkimaan 7 ihmistä 500€/kk

Minulla tais mennä joku 100€-200€/vk silloin kun isoisäni oli hengissä ja kokkasin ruokaa hänelle ja itselleni

Vierailija
146/283 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan ravintosuosituksia ei noudateta jos jauhelihaa, meetwurstia  sekä riisiä menee kilotolkulla. 

Vierailija
147/283 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan ravintosuosituksia ei noudateta jos jauhelihaa, meetwurstia  sekä riisiä menee kilotolkulla. 

Ei ole tarkoituskaan orjallisesti noudattaa vaan ruokkia perhe mahdollisimman edullisesti.

Vierailija
148/283 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarkoituskaan orjallisesti noudattaa vaan ruokkia perhe mahdollisimman edullisesti.

En ymmärrä miksi tälläistä ihannoidaan jatkuvasti mediassa. Miksi haluaa opettaa lapsille epäterveellistä syömistä jo pienestä pitäen, miksi pahimmillaan sairastuttaa itsensä ja läheisensä heikkolaatuisella ruokavaliolla? No halpaa on, lienee kai ainoa kriteeri.

Vierailija
149/283 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä IL ja IS uutiset ovat tällaista kökkö tasoa? Ja ylipäätään miksi nämä ruuan säästövinkit on tällaisia, että herättää enemmän ihmetystä kuin antaa neuvoja?

Monella on talous tiukalla tällä hetkellä ja ihan varmasti kaipaisi järkeviä vinkkejä vaikkapa ruokalaskun pienentämiseen eli näille jutuille olis oikeasti tarve. Siitä huolimatta sitten juttuja tehdään epärealistiselta pohjalta esim tässä ruokamäärä on silmiinpistävän pieni suurperheelle. Herää vain ihmetystä ja ärtymystä sekä epäilys, että unohdettu sanoa että pakastimessa ilmaista hirvenlihaa 50 kg tai että syödään 3 krt viikossa mummolassa tms. Tai sitten tämä on joku pakkasen/kuivakaapin tyhjennysviikko ja pitkällä aikajänteellä ruokalaskut onkin jotain ihan muuta. Meistä moni voi halutessaan kituutella viikon tai pari tyhjentäen kaikki varastot kotona, mutta pitkäjänteistä tämä ei ole kun kyllä ne tyhjenneet varastot jossain vaiheessa pitää täyttää. 

samat epäloogisuudet huomannut myös somessa esim. naishenkilö, yh monelle lapselle, pitää kanavaa taloudenhallinnasta/arkiruuasta jne. Rahankulutus esitetään sopivasti hämyisenä niin, että tarkkaa mielikuvaa on vaikea saada. Ruokamäärät pienet sielläkin suurpeheelle ja kuvissa vilahtelee tuotteita, joita ei kuittien mukaan ole ikinä ostettu eli jonkunmoista tuotevirtaa on säännöllisesti seurannan ohi, joka vääristää. Näistä kaikista tulee vain huijari fiilis ja esitettyihin säästöihin on todella vaikea uskoa. Kun kanavan teema kuitenkin on kirjoittajan mukaan avoin rahapuhe/säästäminen jne, olisi tietysti kiva että avoimesti asioista kerrotaan eikä unohdeta ilmoittaa kaikkia kuluja tai peitellä vaikkapa lähipiiriltä saatua apua ruokakuluihin. 

Vierailija
150/283 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä tällaisissa "käytän vain x määrän rahaa ruokaan" unohtuu aina mainita, että pakastin ja kuivakaapit on jo valmiiksi pullollaan tavaraa. Noillakin varmaan lihaa, leipää, kalapuikkoja, ranuja, kasviksia ym. pakastin täynnä, samoin pastat, riisit, nuudelit, säilykkeet ja kaikki mahdollinen valmiiksi kaapeissa. Sitten se "ihan tavallinen esimerkkipäivä" on sellainen, että kaapit on tankattu täyteen ja tarvii ostaa vain välttämättömimmät tuoretarvikkeet, ja ylpeänä esitellään miten vähällä pärjätäänkään. Mahdollisesti sekin jää mainitsematta, että perjantaisin tilataan pizzaa, sunnuntaisin syödään anoppilassa, eikä mies syö arkisin päivällistä kotona koska tekee iltavuoroa ja saa töistä lounasseteleitä. Mut näitähän ei lasketa koska ruokakauppaan ei mene rahaa!

Mitähän oikeaa ruokaa noista jääkaapin seteistäkin muka tekisi, kun sisältää pääasiassa maitotuotteita: jugurttia, maitoa, raejuustoa, voita. Ja sitten joku kälyinen nakki- ja jauhelihapaketti.

Vierailija
151/283 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjätty tukka ja kulmakarvat. Säästöä? 

Ylipainoa aika paljonkin. Iho huonossa kunnossa, ei ihme tuolla ruokavaliolla. 

Miksi tehty lapsia noin paljon, nuorinkin melkein vauva? Mies on opiskelija. Äiti ilmeisesti ollut vuosia kotona eli palkkatulot nolla. 

Tää se on kyllä käsittämätöntä että Suomessa tuilla eläjät vaan lisääntyvät. 

Kokkikurssi olisi paikallaan tuolle perheelle. Vielä väittää etteivät syö valmisruokia vaan kaikki tehdään itse. Nakit? Meetwursti? Pakastevihannekset? Valmis kanamönjä? Leipä? Pastankaan keittäminen ei ole "itse tehtyä". Tuollaista roskaa syöttävät pikkulapsillekin. Monipuolista tuo ei ole nähnytkään. 

Miksi eivät kalasta tai käy marjassa? Tai leivo itse? Linsseistä saisi edullista keittoa. Osan lihasta voisi korvata soijarouheella. Itse leipomalla saa sämpylöistä paljon terveellisempiä ja täyttävämpiä kuin höttö valkoinen leipä, sekaan leseitä tai porkkanaraastetta. 

Vierailija
152/283 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaapissa limua, hilloa ja valmiskastikkeita ym. säilykkeitä.

"Kaikki tehdään itse". 

Vierailija
153/283 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi pakettia jauhelihaa, yksi paketti kanaa, yksi nakkipaketti. Seitsemälle hengelle viikossa?

Järkevämpää olis ostaa kokonainen broileri ja jaella siitä risottoon, salaattiin jne. 

Nakkeja?? Ja meetwurstiakin taisi olla. Eivät kuulemma syö valmisruokia, mutta suurin osa tuosta ON valmisruokaa tai vaatii lähinnä paistamisen tai pikaisen keittämisen.

Leivätkin vois leipoa itse (sämpylät). Taikinaan pari kananmunaa niin saa proteiiniakin. 

Voisi tehdä röstiä (perunat, sipuli, öljy, porkkana, kananmuna, mausteet) ym. todella edullisesti, mutta sen sijaan vedetään jotain nitraattieinestä vaikka perheessä on pikkulapsiakin. 

Meillä yksikin ihminen syö päivässä enemmän kasviksia (ja hedelmiä) kuin tuo perhe yhteensä viikon aikana. Kammottava ruokavalio. Johan nuo saa lapsilisiä niin paljon että olisi varaa ostaa lapsille kunn

Kokonainen broileri ei riitä 7 hengelle edes yhdeksi ateriaksi. Siinä on niin vähän lihaa.

Vierailija
154/283 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut kiinnostava lukea esim viikon ruokalista kaikista aterioista. Mitä heillä siis konkreettisesti syödään kun pitkällä juoksulla saa noin vähän käytettyä rahaa ruokaan.

Jääkaappikuvan perusteella tosi vähän ruokaa noin isolle porukalle, olettaen että noista ruoka-aineista valmistetaan kaikki aamu/välipalat ja lämpimät ruuat koko porukalle. Vai onko lisäksi iso pakastin täynnä ruokatarvikkeita ja kuivakaappi säilykkeitä ym? 

aineksista voi jo päätellä että lasagnette ollut yksi ruoka, sitten varmaan joku nakkikeitto, makaronilaatikko ja /tai jauhelihakastike. Pyrkimys kun oli tehdä moneksi päiväksi ruokaa kerrallaan. Aamupala oli puuroa, välipalat hedelmiä/näkkäriä/leipää/juustoa/jugurttia.

joo, näitä itsekin arvelin mutta silti ainesten määrä tuntuu tosi pie

Yksi Blåfieldin vinkki ruokamenoissa säästämiseen on laittaa vain osa valmiista ruoasta tarjolle. Joskus ruoka on niin hyvää, että sitä lappaa lautaselle huomattavasti enemmän kuin on tarve.

Ruokaa voi laittaa tarjolle vain puolet. Jos ruokaa otetaan vain sen takia lisää, että se on niin hyvää ja ollaan jo täynnä, ruoka saattaa loppua tai sitä ei riitä kaikille seuraavaan päivään, Blåfield sanoo.

Vierailija
155/283 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajien rahoilla. Sikiävät vuodesta toiseen eikä kumpikaan vanhemmista käy töissä. 

Vierailija
156/283 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkaapissa limua, hilloa ja valmiskastikkeita ym. säilykkeitä.

"Kaikki tehdään itse". 

Lasagnettekin tehdään itse valmispakkauksesta, koska jauheliha paistetaan itse :D

Leivät, soseet ja mehukeitotkin tehdään itse. Vai miten se nyt menikään.

Vierailija
157/283 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai laitetaan ruuasta vain puolet tarjolle? Äiti kyllä näyttää siltä että on vetänyt yli oman tarpeensakin. Vaikea uskoa, että tuolla ruokavaliolla ruoka on "niin hyvää" että sitä syödään huvikseen liikaa, mutta jos ei paremmasta tiedä...

Vierailija
158/283 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai laitetaan ruuasta vain puolet tarjolle? Äiti kyllä näyttää siltä että on vetänyt yli oman tarpeensakin. Vaikea uskoa, että tuolla ruokavaliolla ruoka on "niin hyvää" että sitä syödään huvikseen liikaa, mutta jos ei paremmasta tiedä...

Minusta tuo kuulostaa kauhealta. Jos lapset vetävät kaikki ruoat naamaansa silloin, kun on mahdollisuus, niin se kertoo siitä, että he ovat nälässä. Luulen, että tuosta voi koitua jopa elinikäisiä ongelmia syömisen kanssa. Ei mun ainakaan ole tarvinnut koskaan rajoittaa lasteni syömistä millään tavalla.

Vierailija
159/283 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut kiinnostava lukea esim viikon ruokalista kaikista aterioista. Mitä heillä siis konkreettisesti syödään kun pitkällä juoksulla saa noin vähän käytettyä rahaa ruokaan.

Jääkaappikuvan perusteella tosi vähän ruokaa noin isolle porukalle, olettaen että noista ruoka-aineista valmistetaan kaikki aamu/välipalat ja lämpimät ruuat koko porukalle. Vai onko lisäksi iso pakastin täynnä ruokatarvikkeita ja kuivakaappi säilykkeitä ym? 

aineksista voi jo päätellä että lasagnette ollut yksi ruoka, sitten varmaan joku nakkikeitto, makaronilaatikko ja /tai jauhelihakastike. Pyrkimys kun oli tehdä moneksi päiväksi ruokaa kerrallaan. Aamupala oli puuroa, välipalat hedelmiä/näkkäriä/leipää/juustoa/jugurttia.

joo, näitä itsekin arvelin mutta silti ainesten määrä tuntuu tosi pie

Puurot onkin hyvää ruokaa eikä leipää tarvitse paljon puputtaa. Mehukeittoja turha kantaa kaupasta, tekee itse perunajauhoista. Voi säädellä sokerin määrää ja pienemmille ilman. Menee muutama minuutti kun tekee. Vaikka hedelmä soseesta voi tehdä. Joku täällä hehkutti Valion keittoja, höpö höpö sanon minä

Vierailija
160/283 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajien rahoilla. Sikiävät vuodesta toiseen eikä kumpikaan vanhemmista käy töissä. 

Toinen vanhempi opiskelee! Uutta ammattia!! Sekö väärin? Voi olla ettei pysty entistä työtä tekemään jostain syystä! Vai vielä sinun verorahoilla, typerä olet. Joka paikkaan vedetään nämä veronmaksajien roposet. Kaikki maksaa veroja, kaikki!