Tia-Maarit ruokkii seitsemänhenkisen perheen 500 eurolla / kk Tältä jääkaapin sisällä näyttää
Kyllä videolla ainakin näyttää, että viikon ostokset olis aika ison näköiset tuolla rahalla. 🤔
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/305fdbb7-2073-4a7d-b7bb-79da…
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syötiin aina samoja (halpoja) ruokia ja minusta tuli hiton nirso lapsi ja teini. Vasta aikuisena aloin maistelemaan muutakin kuin niitä muutamia ruokia. Eli omasta kokemuksesta voin sanoa että lapset pitäisi totuttaa eri makuihin pienestä pitäen ihan oman etunsa vuoksi.
Minulle kävi toisin päin. Lapsuuden ruoka oli etupäässä perunoita ja ruskeaa kastiketta. Nykyään syön melkein kaikkea muuta, myös voimakkaasti maustettuja ruokia, mutta ruskeaan kastikkeeseen en koske.
I feel you! Olin jotain 8v. 70-luvulla kun päätin, etten aikuisena ikinä tee ruskeaa kastiketta. Se haisi kaikkien kavereidenkin kodeissa. Enkä ole tehnyt.
Tosin tuon päätöksen jälkeen muutimme maalle ollessani 9v. ja kasvatimme ja viljelimme kaiken luomusti. Lisäksi meillä oli kanoja. Ruokavalio ei olisi enää terveellisempi voinut olla.
Mutta ruskea kastike on edelleen OUT. Kamalaa kuraa.
no oli perus ruoka tarvikkeita ja jos ruokkii sillä viikon?niin ok homma.
Miksi kukaan ostaisi pakastevihanneksia kesällä, kun tuoreet on edullisia ja hyviä? Talvella ymmärrän.
Mikä on ihmisten motiivi tulla tällaisiin artikkeleihin omalla naamallaan? Maksetaanko niille? Muuten en ymmärrä, kun varmasti jokainen ymmärtää joutuvansa haukkujen kohteeksi.
Kolmas kysymys: miksi näissä artikkeleissa on aina se nainen esittelemässä, huomionkipeyttään? En ole ikinä nähnyt artikkelia missä mies selittäisi miten perheen raha-asioita hoitelee. Ja ainakin meillä mies on se, joka käy kaupassa, koska työmatkansa kulkee kaupan ohi, minun ei.
Neljäs kysymys: Eikö olisi rationaalisempaa tehdä pari lasta vähemmän, niin saisi antaa kaikille riittävästi kunnollista ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä näytti järkevältä ja hyvältä.
Mun mielestä ei erityisen järkevältä eikä hyvältä, mutta olihan ne varmaan halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syötiin aina samoja (halpoja) ruokia ja minusta tuli hiton nirso lapsi ja teini. Vasta aikuisena aloin maistelemaan muutakin kuin niitä muutamia ruokia. Eli omasta kokemuksesta voin sanoa että lapset pitäisi totuttaa eri makuihin pienestä pitäen ihan oman etunsa vuoksi.
Eri maut on tärkempää kuin ravintoarvot?
Halvassa ruoassa ei juuri ole ravintoarvoja, on hyvä tottua syömään muutakin kuin makaronia ja nakkeja.
Sepä se. Mä kasvoin perunoilla, silakoilla, puolukoilla ja oman maan kasviksilla. Köyhää ja yksipuolista oli, mutta uskallan väittää että arvot oli paremmat kuin nakeissa ja makaronissa.
Luin joskus artikkelin jossa todettiin, että pula-ajan ruoka (siis sota-aikana) oli itse asiassa mitä suurimmassa määrin nykyisten ravitsemussuositusten mukaista. Tai sen artikkelin ajan, taisi olla vuosituhannen taiteessa, pahimmasta rasvapelostahan on nyt päästy.
Silloin kun oli suurin piirtein kaikki kortilla, ihmiset söi hyvin vähän rasvaa tai eläinperäisiä tuotteita, sokerista puhumattakaan. Syötiin puuroja, vellejä, perunaa, juureksia, kotimaisia marjoja ja hedelmiä. Käytännössä kukaan ei ollut lihava, mikä hieman vie pohjaa siltä että "stressi lihottaa ja köyhyys vie impulssikontrollin" mitä nykyään väitetään. Meinaan kenelläkään ei nykyään ole puoltakaan siitä stressistä mitä sota-aikana oli.
Rahaa ei oikein riitä lasten ruokaan, mutta kuitenkin hiusten värjäämiseen ja väkivallan tekemiseen kulmakarvoille.
Lasten annosten rajoittaminen on kyllä ihan järkevää, kysykää keneltä hyvänsä ranskalaiselta. Lapset söisi herkkuruokaansa niin että tulee huono olo ja vähemmän herkkua liian vähän. On parasta, että aikuinen annostelee ruoan.
Mulla menee saman verran yhden hengen ruokiin. Tuo sisältää tosin kaikki ruokakaupoista tehtävät ostokset, eli myös jonkin verran hygieniatarvikkeita, siivous ym. kodintarvikkeita, mutta kuitenkin. En hirveästi katsele hintoja ja ostelen aika paljon myös valmisruokia. Voisi vähän alkaa miettimään, mihin rahansa laittaa, mutta toisaalta rahat riittää ihan hyvin nytkin kaikkeen mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut kiinnostava lukea esim viikon ruokalista kaikista aterioista. Mitä heillä siis konkreettisesti syödään kun pitkällä juoksulla saa noin vähän käytettyä rahaa ruokaan.
Jääkaappikuvan perusteella tosi vähän ruokaa noin isolle porukalle, olettaen että noista ruoka-aineista valmistetaan kaikki aamu/välipalat ja lämpimät ruuat koko porukalle. Vai onko lisäksi iso pakastin täynnä ruokatarvikkeita ja kuivakaappi säilykkeitä ym?
aineksista voi jo päätellä että lasagnette ollut yksi ruoka, sitten varmaan joku nakkikeitto, makaronilaatikko ja /tai jauhelihakastike. Pyrkimys kun oli tehdä moneksi päiväksi ruokaa kerrallaan. Aamupala oli puuroa, välipalat hedelmiä/näkkäriä/leipää/juustoa/jugurttia.
joo, näitä itsekin arvelin mutta silti ainesten määrä tuntuu tosi pie
Minustakaan tuo ruokamäärä ei riitä seitsemälle viikon ruoiksi. Olen laittanut yli 20 vuotta kaikki ruoat itse minulle ja kahdelle lapselle, jotka ovat nyt aikuisia. Sanoisin, että tuosta saisi ehkä neljälle viikon kaikki ruoat, plus venyttämällä herneproteiinilla/soijarouheella1-2 pieniruokaiselle taaperolle. Mutta en tekisi valmiskastikebroilerista mitään, ostaisin maustamatonta ja lisäisin kasviksia paljon. Ruoka-aineet on vähän yksipuolisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toinen oli sokeroidut jogurtit, halvempaa ja terveellisempää ois ostaa luonnonjogurttia ja sekaan pakastemustikoita ja vaikka sitä banaania."
"Kesällä satsaan myös esim vesimeloniin, josta on usein tarjouksia. "
Valitettavasti maustamaton jugurtti, jota itsekin ostan pelkästään, on paljon kalliimpaa kuin halvimmat maustetut jugurtit.
Vesimeloni on pelkkää vettä, sitä en osta koskaan.
Niin. Mutta ne maustetut jugurtit ovat halpoja siksi, että niissä on sokeria. Sillä saadaan heti katetta ylös. Sama kaikissa halpistuotteissa, kun katsoo vaikkapa hilloa tai salsaa tms, huomaa että halpa on halpaa siksi että sitä on jatkettu tolkuttomalla määrällä vettä tai sokeria. Siinä ei saa rahalleen lainkaan vastinetta silloin vaan on haaskannut verrattuna siihen että ostaisi sen "kalliimman" tuotteen mikä on täyttä tavaraa.
Poikkeuksena Rainbow/Coop tomaattipyree tuubissa. Siinä on enemmän tomaattia kuin kalliimmassa merkissä johon vertasin.
Ei se ole mitään järkevää rahankäyttöä, että ostaa huonompaa tavaraa vain koska se on halpaa. Järkevää on katsoa kahden samanlaisen tuotteen hinnat ja ottaa edullisempi. Mutta vettä ei kannata kotiinsa kantaa eikä sokeria.
Miksi nämä uutiset ei ole ikinä totuudenmukaisia? Kyllähän tuosta nyt näkee ettei tuo ole todellisuudessa mitenkään mahdollista, että noista määristä olisi 7:lle ihmiselle.
Näissä olisi kiva nähdä esimerkit viikon aterioista. Aamupalasta iltapalaan. Siis kaikki ja niiden hinta. Aika vähältä nuo ostokset vaikuttivat, 7 päiväksi ja 7-hengelle. Muutama hassu banaani ja omena. Pari paprikaa, tomaattia ja olematon kukkakaali yms. Usein näissä kaivellaan pakastimia ja kuivakaappeja ja sittenhän se viikon ruokabudjetti ei ole enää se paljon kehuttu satanen.
Vierailija kirjoitti:
No nyt näyttää järkevältä rahankäytöltä. Ehkä pitää itsekin alkaa ostamaan noita kauppojen halvimpia merkkejä. Eikä karkkia ja herkkuja näkynyt ollenkaan ostoksien seassa. Vaan perusruokaa.
pErUsRuOkAa ja vïtut! Ällöttävimpiä ja ankeimpia tuotteita mitä löytyy. Sekä ketsuppia, maitoa, jauhelihaa ja sulatejuustoa🤮
Missä rasvainen kala?
Jos teen pelkästään itselleni keittoa, esim. jauheliha- tai kanakeittoa, niin laitan jo siihen tuon kolme pussia keittojuureksia. Ostan noita samoja Kotimaista-merkin, ovat ihan hyviä ja edullisia. Yleensä siitä tulee 3 kerraksi ruokaa, tykkään että keitossa on paljon kasviksia. Seitsemälle jaettuna kuulostaa kyllä todella vähältä, erityisesti jos pitäisi jakaa vielä kahteen ruokailukertaan. Yksi pussi on 200g eli kolme pussia tekee 600g, jolloin jokaiselle jää alle 100g kasviksia.
Valmiita mehukeittoja terveellisempi tapa on ostaa ulkomaisia pakastemarjoja ja kuumentaa ne. Ymmärrän, että suomalaiset marjat voivat olla liian kalliita säännöllisesti ostettaviksi.
Tuo nainen voisi perustaa 70-luvun ankeuden museon. Tuossa ei ollut mitään hyvää tai nykyaikaista.
Nuo ns jäätelöt ovat maitojauhe/palmu- ja kookosrasva sekä glukoosisiirappitököttiä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi vähän vihanneksia ja hedelmiä, kalaa tai kanaa ei ollenkaan.
Kanaa oli, ehkäpä perheessä on kala-allergisia niin ei sitä osteta. Noilla saa jo ison kattilallisen keittoa jota ruisleivän ja juuston kanssa syö pari päivää. Riisit olisin itse jättänyt ostamatta kokonaan, täysin turha tuote
Syödään nälkään ei huvikseen. (Siis että hengissä pysyy)
Fiksu emäntä on, ruassa voi säästää kun kehtaa suunnitella etukäteen.
Joskus herkut ovat ok.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ostaisi pakastevihanneksia kesällä, kun tuoreet on edullisia ja hyviä? Talvella ymmärrän.
Mikä on ihmisten motiivi tulla tällaisiin artikkeleihin omalla naamallaan? Maksetaanko niille? Muuten en ymmärrä, kun varmasti jokainen ymmärtää joutuvansa haukkujen kohteeksi.
Kolmas kysymys: miksi näissä artikkeleissa on aina se nainen esittelemässä, huomionkipeyttään? En ole ikinä nähnyt artikkelia missä mies selittäisi miten perheen raha-asioita hoitelee. Ja ainakin meillä mies on se, joka käy kaupassa, koska työmatkansa kulkee kaupan ohi, minun ei.
Neljäs kysymys: Eikö olisi rationaalisempaa tehdä pari lasta vähemmän, niin saisi antaa kaikille riittävästi kunnollista ruokaa?
Pakaste vihanneksissa on vitamiinit ja ravintoaineet paremmin tallessa.
Miksei medialla ole oikeasti mitään vastuuta näistä höpöhöpö-uutisista? Täysin luokatonta roskaa tuo perheelleen syöttää eikä määrät täsmää lähellekään.
Meillä myös syödään pääasiassa luonnonjugurttia. Siitä saa myös myslin kanssa hyvän välipalan tai sitten jopa jälkkärin, kun laittaa sekaan ripauksen jotain maustettua jugurttia ja muutaman banaaniviipaleen tai marjoja. Marjojakin on metsät täynnä. Mysliäkin voi tehdä itse kun ostaa isoja kaurahiutaleita, rusinoita, pähkinöitä ja heittää lopuksi marjoja tai tuorehedelmiä sekaan (omena, banaani).
Meillä teinipoika, joten lihaa menee (ei joka päivä) ja syön sitä itsekin. Kunnon lihaa, ei mitään nakkeja. Pitää nälkää ja lihakset kunnossa.
Olisin viikossa sairas tuollaisella ruokavaliolla. Pastakin taisi olla halvinta valkoista spagettia.