Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei tämä raittuiskaan kivaa ole.

Vierailija
08.07.2025 |

Kohta 8kk takana täysraittuitta rankan alkoholismin jälkeen. Töitä, velvollisuuksia ja arkea. Koskaan ei pääse rentoutumaan. Töissä vituttaa ja kotona turhauttaa. Sanotaan, että ilo löytyy uudelleen, kun raitistuu, mutta en kyllä muista, että olisin mitään innostusta mistään kokenut.

Ei sinällään. Ei se juominenkaan loppuaikana mitään juhlaa ollut vaan täyttä rappiota ja selviytymistaistelua, että takaisin en sinne halua.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei rentoutuminen voi tarkoittaa vaikka saunaa ja hierontaa ja hyvää ruokaa?

Vierailija
2/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä saunasiideri tai olut. Tai joku vähäisempi määrä. Ja joku muu miten rentoutuu tai innostuu. Vai oliko toleranssi niin iso että otettiin aiemmin enemmän. Toisaalta aivoaaltoja voi muokata vähän rytmin tai sointien avulla, netissä tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska aivot. Ne ei lakkaa toimimasta ikinä. Olen melko älykäs. Äo 134. Aivot toimii kaiken aikaa ja näkee elämän turhuuden ja ihmisten typeryyden. Alkoholi auttoi.

Ap

Vierailija
4/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se raittius ole mikään ihmelääke joka tekee onnelliseksi. Ei tosin viinakaa pidempään nautittuna. Ei vain tule sellaista hilpeää humalaa. 

Vierailija
5/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska aivot. Ne ei lakkaa toimimasta ikinä. Olen melko älykäs. Äo 134. Aivot toimii kaiken aikaa ja näkee elämän turhuuden ja ihmisten typeryyden. Alkoholi auttoi.

Ap

Ymmärrän. Alkoholi auttaa välillä maailmantuskaan. Cogito ergo sum, ajattelen ja olen siis olemassa.

Vierailija
6/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyhä Yrtti eli kannabis lienee kokeilun arvoinen.

Ei toimi mulle. Ainoastaan huonoja kokemuksia siitä.

Ap

Vierailija
7/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mieli siitä tasaantuu. Onnea upeasta muutoksesta🌺

Vierailija
8/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ala auttamaan muita AA -kerhossa tai auttavassa puhelimessa. Yksi tuttavani teki 30 vuotta auttavassa työtä, selvästi auttoi häntä itseään eteenpäin. Oli toki eläkkeellä kymmenen vuotta. Tsemppiä

Vierailija
9/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta. Juoksu, itsepuolustuslajit. Tai luonnossa liikkuminen, vaellukset.

Syvähengitys. Voi olla meditaatiota tai joogan/pilateksen tyyppistä liikuntaa. Tai vain rentoutumishetkiä ja rauhoittumista.

Käsillä tekeminen. Puutyöt, käsityöt, palapelit, pihatyöt. Maalaaminen, piirtäminen, rakentelu. 

Vierailija
10/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihmisten vajavaisuuteen tottuu. Ole pyyteetön. Tarkkaile ja opi. Auta heitä. Näe ainutlaatuisuus.

Vierailija
11/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen yleislääke toi hyvä ruoka muka on? Seuraava ongelma on sitten ylipaino ruuan takia. 

Vierailija
12/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erakoiduin kun lopetin ryyppäämisen. En kestä idiotismia enää ollenkaan. Töitäkään ei enää tarvitse elääkseen tehdä.

Ei se juominen kaunista ollut. Varsinkaan kun en juonut kuin sammuttaakseni aivot, yksin.

Viime kännistä on nyt 6 vuotta, eikä mikään kokeilemani saa stressiä nollattua.

Enää ei edes matkustaminen ole kiinnostavaa kun resunnut tarpeeksi.

N50

Vierailija
13/49 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät rentoudu samoista asioista. Ihminen tarvitsee välillä kunnon irrottautumisen todellisuudesta. Joillakin se onnsituu alkoholilla, jotkut taas lähtevät metsään kävelemään. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon. Jokaisen pitää löytää oma(t) rentoumiskeinonsa.

Ap:lle: Minä join nuorempana joka viikonloppu perjantaina ja lauantaina. Jos oli mahdollisuus niin vielä enemmänkin. Ajan myötä kanuunat alkoivat pitenemään - kahden päivän juopottelun jälkeen toipuminen kestikin jo viikon kun aikaisemmin siinä kesti ehkä noin vuorokausi.

Päätin lopettaa juopottelun. "Alkukankeuden" jälkeen tajusin, että jaksan ja pystyn harrastamaan paremmin ja kauemmin kuin ennen. Se oli mukava tunne. Sitten kuitenkin tajusin, että en koskaan pääse kunnolla töistä tai muista ikävistä asioista eroon koska ne pyörivät enemmän tai vähemmän koko ajan mielessä. Siksi päätin lopettaa selvistelyn ja aloin juomaan taas. Tällä kertaa tosin vain noin kerran kuussa. Se on sopinut minulle erittäin hyvin. Pystyn silloin tällöin nollaamaan ajatukset mutta alkoholi ei kuitenkaan vie enää lähellekään niin paljoa aikaa kuin aikaisemmin enkä enää myöskään vedä sellaista känniä kuten oli tapana. Kohmelot ovat siksi pysyneet siedettävinä.

Vierailija
14/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se elämä raitistumisen jälkeen ilman omaa panosta yhtäkkiä iloksi muutu tietenkään. Se vaatii sen verran vaivaa, että alkaa etsimään uusia intressejä, täyttämään sitä juomiselta säästynyttä aikaa (ja sitä muuten riittää) itselleen mielekkäillä jutuilla. Niitä kyllä löytyy, mutta niitä pitää vähän etsiä. Tässä tullaan siihen ytimeen, miten tyhjää ja elämätöntä se elämä on juodessa ollut. Välttämättä siinä rinnalla ei ole mitään rakentavaa ja järkevää tekemistä, harrastusta tai ihmisiä, joiden kanssa em. juttuja voisi tehdä. Yleensä siinä on niitä saman "harrastuksen" ympärillä turraajia, joden elämä on yhtä tyhjää ja kun lopetat juomisen, niin eipä heidän kanssaan enää mitään yhteistä oikein löydykään.

Elämä ja arki pitää rakentaa ainakin osittain uudestaan. Kyllä se ajan kanssa rakentuukin, mutta mitään äkillisiä high lighteja ei ole heti käsillä. Ja siinähän se idea onkin, että toivutaan askel kerrallaan ja erkkaannutaan siitä entisestä juovan ihmisen elämästä. Jonakin päivänä huomaat, kuinka kaukana siitä olet ja takuulla on löytynyt niitä omiakin juttuja! Minulla ne on nykyään ulkoilu luonnossa ja valokuvaaminen siellä, uuden harrastuksen myötä tulleita kontakteja, vanhoja kavereita vuosikymmenten takaa, joiden kanssa on taas kiva tehdä yhdessä ja ihan vaan tasapainoisesta elämästä ja krapulattomista aamuista nauttimista! :) Luen paljon ja käyn "viettämässä aikaa" kirjastossa. Ihmissuhteet on tasapainossa. Kun heräät, voit joka päivä tehdä ihan mitä haluat heti aamusta ja kaikki on mahdollista. Et herää tuskaisessa olotilassa, eikä käsi hakeudu pullolle heti kohta. Ei jatkuvaa apeaa mielialaa ryyppyreissujen jälkeen kunnes aletaan taas juomaan, eikä epämääräisiä "kaverisuhteita", jotka perustuu juomiselle ja jollakin tavalla hyötymiselle. 

Minulla juomatonta aikaa on ollut toistakymmentä vuotta ja voin sanoa, että enää on hankala edes kuvitella, että mitenkään palaisin siihen elämään ja arkeen, jossa juominen määrittää yhtään mitään. Elämästä on tullut yhtään kiillottamatta aika mukavaa ja tasapaino on löytynyt. Mutta ei mikään tullut nopeasti, eikä mitään äkkikäännöstä huippuelämään. Ajan kanssa olen rakentanut elämän uudestaan tähän malliin ja nyt olen jo aika ylpeä jopa itsestäni, että tähän pisteeseen olen tullut. Arki on arkea minullakin ja työpäivien jälkeen olen välillä väsynyt ja "potkii" se elämä joskus muakin vastaan, mutta vastapaino sille on löytynyt jo kauan noista kaikista mainitsemistani harrastuksista jne., joista kerroinkin. Ei pullosta, jonka tuoma lohtu oli lopulta hyvin hetkellistä ja monesti juomisen jälkeen taakka saattoi painaa entistä pahemmin.

Alkoholi muuttaa aivokemiaa ja kuulostaa siltä, että olet toipumisvaiheessa ja ehkä hieman masentunut kaiken jälkeen. Kuulostaa aika normaalilta. Kun pää l. aivokemia palautuu pitkän ja rankan juomisen jälkeen +oman tekemäsi työn sen eteen myötä, niin mieliala alkaa kohota pikku hiljaa, kun elämään tulee mielekästä sisältöä. Onnea toipumiseen sulle! :) Vertaistukea on maassamme saatavilla paljon, joten hae apua myös tarvittaessa niistä verkostoista.

Vierailija
15/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap oikeassa ja väärässä samaaikaisesti. Sitä se meidän älykkyys tekee.

KUN ASIAT OVT TAVALLISEN HYVIN, niinkuin sinulla ja minulla nyt, ei ymmärrä , että elämä on JUHLAA , ennenkuin tulee joku hirveä rysäys itselle tai lähiselle. Esim terveys menee tai joku onnettomuus . 

Mieti sitä, se voi olla nurkan takana. 

Vierailija
16/49 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eihän se kaikille sovi. En ole tuon poistetun viestin kirjoittaja mutta kannabis auttoi vähentämään alkoholin käyttöäni. Viime vuonna join kahdesti ja tänä vuonna olen juonut kerran. Aikaisemmin join lähes kaikki viikonloput. Krapulat menivät niin pahoiksi että oli pakko tehdä muutos. Kokeilin kuukausien täyttä selvyyttäkin ja siinä meni hermot. Jollakin pitää saada rentoutua välillä.

Vierailija
17/49 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään täysiraittiuteen pystyisi. Mikä on niin lohdullista ja ihanaa, kun pitkän päivän (palkkatöitä ja tallihommia) jälkeen lysähtää sohvaan ja avata jääkylmä olut. Ette saa raittiusriitat mua ikinä luopumaan tästä "ainoasta paheestani". 

Vierailija
18/49 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmottii. Muija ja kakaratkin lähteneet mualle. Olisi kannattanut lähteä mukaan. 

Vierailija
19/49 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Käytitkö alkoholin kanssa? Se ei ole fiksua. 

Vierailija
20/49 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sama homma. Vaihdoin alkoholin pudiin, vähemmän haitallista kuin alkoholi ja ei mitään krapuloita, mutta kestää paremmin elämän turhuutta ja ihmisten typeryyttä.