Rehellinen kysymys: Miksi jotkut käyvät koko elämän aikana vain yhdessä kohteessa satoja kertoja esim. Kanariansaaret, Kreeta jne.
Eivät siis kirjaimellisesti ole (Ruotsin/Viron risteilyjä lukuunottamatta) matkustaneet mihinkään muualle kuin siihen samaan resorttiin vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Ja paikan päällä eivät tutki vaan pysyvät visusti hotellin tiloissa ja sitten lähtevät kotiin.
Minulta se ei ole mitenkään pois, mutta mietin vain onko tuossa jotain aspergerpiirteisyyttä ja rutiininhakuisuutta jne.
Kommentit (62)
Suomalaiset on mökkikansaa, ei siihen muuta vaadita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on rehellinen kysymys?
Tarkoittaa, että haluaa vähän vittuilla ja päteä omalla erinomaisuudellaan.
Joku tuossa sanoi että elämä on niin lyhyt että sen vuoksi on nähtävä eri paikkoja. Minä taas ajattelen, että kun on muutaman kivan paikan löytänyt, niin en halua tuhlata elämää niihin uusiin kokeiluihin. Taas sain siitä muistutuksen, kun mentiin lomalle uuteen paikkaan. Oli huono hotelli ja muiden hehkuttama kaupunki oli meistä ahdistava ja ruma.
Minäpä en matkusta ollenkaan. Inhoan matkustamista.
Olen nyt käynyt kaksi kertaa peräkkäin Hurghadassa. Hyvin mahdollista, että menen sinne vieläkin.
Tämä ihan siitä syystä, että on suht lyhyen lentomatkan päässä, takuuvarma aurinko talvellakin (olen käynyt loka- ja maaliskuussa) ja edullinen hintataso.
Itsellä todella hektinen työ ja kaipaan vain löhölomaa ja tuolla se on mahdollista. Toki, mikään ei ole kirkossa kuulutettu ja hyvin voin suunnata muuallekin. Thaimaa kiinnostaisi, mutta sinne niin pitkä lentomatka ja sen vuoksi pitäisi mennä vähintään 2 viikoksi, mutta minulla vaikea irrottautua töistä noin pitkäksi aikaa.
N53
Vierailija kirjoitti:
Rehellinen kysymys sinulle AP: Miksi kukin ei saa käydä sielllä, missä viihtyy?
Kielsikö ap heitä siitä? Miksi sinä et halua, että asiasta saisi keskustella? Pakkohan sinunkin on myöntää että tuo on omituista käytöstä.
Miten se ap:n persettä kutittaa missä muut ihmiset käy?
Olen matkustanut todella paljon, hienoja kaveriporukan reissuja, kaupunkilomia, kaukomatkoja, hostelleja etc. Nyt nelikymppisenä minusta olisi ihana lähteä jonnekin Kreikkaan hyvää hotelliin, altaalle, lepäämään , lukemaan ja syömään. Työ ja muu suorittaminen on niin raskasta.
Tiedän pariskunnan jonka tytär oli matkaoppaana Kreikassa yhdessä suositussa kohteessa. Nämä vanhemmat kävivät siellä aina "lomailemassa".
Jos on rankka elämäntilanne, voi haluta tuttuun kohteeseen lepäämään, eikä opiskelemaan uutta lomakohdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielsikö ap heitä siitä? Miksi sinä et halua, että asiasta saisi keskustella? Pakkohan sinunkin on myöntää että tuo on omituista käytöstä.
Se on arvostelua. Ihan samalla tavalla kuin minkä tahansa toisen ihmisen valinnan kyseenalaistaminen.
Minulla ei ole tuota matkaiun suhteen. Mutta kun pitää valita vaikka pizza tai elokuva, niin helposti valitsen tutun pizzan tai elokuvan, jonka tiedän varmasti oleva hyvä. Ei ole vaaraa, että joutuisi pettymään. Sama juttu karkkien kanssa. Pettymyksen pelko on suuri. Jos kaupasta ei löydy suosikkiani, saatan vatvoa 10 minuuttia karkkihyllyllä ja lopulta olla ostamatta mitään, kun mikään vaihtoehto ei tunnu riittävän hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa käydä. Ei se multa ole mitenkään pois. On vain häkellyttävä ajatus että ainutkertaisen elämänsä aikana voisi tutkia vaikka koko Maapallon, mutta sen sijaan käy siinä samassa kolmen tähden resortissa missä kymmenet tuhannet muut suomalaiset, ja sitten palaa sieltä kotiin siten että on vain istunut uima-altaalla ja syönyt buffetissa. Haluaisin ymmärtää miksi.
Kuulostaa lomarituaalille. Sitä tehdään, koska ajatellaan, ettei loma tunnu lomalle jos et käy jossain tietyssä paikassa, esim. mökillä tai mummolassa. Tai vaikka siellä Kanariansaarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa käydä. Ei se multa ole mitenkään pois. On vain häkellyttävä ajatus että ainutkertaisen elämänsä aikana voisi tutkia vaikka koko Maapallon, mutta sen sijaan käy siinä samassa kolmen tähden resortissa missä kymmenet tuhannet muut suomalaiset, ja sitten palaa sieltä kotiin siten että on vain istunut uima-altaalla ja syönyt buffetissa. Haluaisin ymmärtää miksi.
Ei sinun tarvitse ymmärtää kaikkien ihmisten mielenmaisemia ja mieltymyksiä. Riittää että ymmärrät, että ihmiset haluavat todella erilaisia asioita ja nauttivat erilaisista jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut näistä vielä kehuvat harrastavansa matkustelua vaikka Rodoksella jo 18 kertaa oltu. Varsin avartavaa.
Niin? Minäkin sanon harrastavani kuntosalilla käyntiä vaikka olen käynyt samalla salilla yli 15 vuotta ja teen tosi usein siellä samoja liikeitä.
Voisin kuvitella, että helppoa ja rentoa. Kaikki eivät nauti seikkailuista.
Itse lähinnä vihaan paahteisia turistirysiä, jotka ovat täynnä örveltäviä lomalaisia.
Naapuri on käynyt alkossa yli kolmekymmentä vuotta. Ei näköjään vaihda.
Olen joskus käynyt samoissa kaupungeissa useamman kerran. Miksi? Koska olen tykännyt niistä! Matkat ovat kuitenkin olleet aina tosi erilaisia.
Kreikassa olen käynyt 10 kertaa. Tykkään kulttuurista ja ruuasta. Esim. Espanja ei ollut lähellekään yhtä kiva, joten mieluummin menisin Kreikkaan 11. kerran kuin sinne. Yhden kerran jopa palasimme samaan paikkaan ja hotelliin toista kertaa. Se oli vaan kertakaikkisen ihana paikka!
Minulle tärkeintä on nykyisin rentoutua lomalla, eikä kerätä uusia maita, kaupunkeja ja kokemuksia. Tiedostan kyllä, että jos olisin mennyt uuteen maahan joka kerta niin olisin varmaan käynyt 60 eri maassa nykyisen 30 sijaan. Onko se jotenkin oikeampaa ja parempaa lomailua?
20-40 vuotiaana ajattelin AP:n tavoin itsekin näin, että ei ikinä kahta kertaa samaan kohteeseen.
Sitten työelämä kuljetti sellaiseen duuniin, että sain useamman vuoden ajan käydä ulkomailla parissa isossa kaupungissa monta kertaa vuodessa.
Jossain vaiheessa sitä huomasi, että sehän on oikeastaan ihan kivaa kun ulkomailla tuntee olevansa kuin kotonaan. Tunsi olevansa melkein kun paikallinen, kulmakahvilan tarjoilija alkoi jo muistamaan naaman ja juteltiin välillä niitä näitä, ehti löytää ne omat mielipaikat ja -ravintolat, ja kävi niissä sitten usein. Itse asiassa tunnen toisen näistä kaupungeista nykyään varmaan paremmin kuin vanhan opiskelukaupunkini Suomessa.
Tämä kokemus (ja ehkä vanheneminen) on muuttanut suhtautumistani myös lomamatkailuun, ja nyt 50 vuotiaana voisin ihan hyvin kuvitella ihastuvani johonkin lomakohteeseen niin että kävisin siellä useasti.
Asiaan vaikuttaa ehkä myös se, että olen saanut elämässäni matkustaa ihan riittävästi eikä ole pelkän matkustamisen takia sellaista pakkomiellettä että pitäisi juosta aina eri paikassa.
Eihän se Fuge tarkoita ettei muualla kävisi. Fugen ympäristössä on helppo kulkea julkisilla. Kaupunkina on myös mainettaan parempi. Moni naureskelee Fuengirolalle, mutta siellä käyneet usein tykkäävät kaupungista ja lähiseuduista. Siellä rannikolla on jokaiselle jotain.