Mikä on Suomen paras kaupunki?
Kommentit (73)
Eihän sellaista kaupunkia olekaan, joka olisi paras kaikille. Mulla on onneksi kokemusta monesta paikasta, niin voin sanoa, missä olen viihtynyt.
Kuopiossa tykkäsin asua ja sinne voisin muuttaa eläkepäiviksi, yliopistokaupunki, paljon kaikkea kulttuurista luontoon. Helsingissä viihdyn, meri, palvelut, kulttuuri, julkinen liikenne. Myös vuosi Heinolassa oli ihan kiva, helppo pikkukaupunki, josta reilun tunnin matka Helsinkiin.
Pietarsaari. Ihan totta, kaunis ja elävä keskusta, eteenpäin menemisen meininki. Niin sanotuista rantasuotsalaisista kaupungeista miellyttävin.
Ennen se oli Tampere. Kotikyläni on pilattu. Olen 4. polven paikallinen.
Nyt se on Hämeenlinna.
Vierailija kirjoitti:
Pietarsaari. Ihan totta, kaunis ja elävä keskusta, eteenpäin menemisen meininki. Niin sanotuista rantasuotsalaisista kaupungeista miellyttävin.
Jengiytymistä ja suomenkielisiä syrjitään.
Turku oli ihan ok, kun opiskelin siellä.
Helsinki on myös, mutta on asuinalueita, joissa en viihtyisi, siis nämä kaikki Kontulat ja Itikset ja Jakomäet. Helsingissä on minusta parasta vapaus. Riittää tekemistä ja menemistä. Kulttuuritarjonta oikein hyvä. Helppo kulkea.
Kesällä Hanko on täysin ylivoimainen, mutta koska aina ei ole kesä, sanoisin Porvoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämeenlinna on kaunis, sopivan kokoinen, sijainti hyvä ja luonto upeaa.
Karmean sisäänpäin lämpiävä paikkakunta. Ihmiset yleisesti ottaen töykeitä. Keskusta täysin kuollut. Asuttiin 3 vuotta.
Kyllä. Ensimmäinen kuolema Hämeenlinnalle tuli, kun opettajankoulutuslaitos lähti, toinen kun Goodman-kauppakeskus rakennettiin motarin päälle. Se tyhensi keskustan aivan totaalisesti.
Viimeinen niitti: hämeenlinnalaiset jäivät.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti PORI
Raum o ain Raum.Ol niigon gotonas.
Vastaan diplomaattisesti. Jos on rahaa, säännölliset ja kohtuulliset tulot, niin tietysti Helsinki. Rahattomana ja työttömänä ei mitään tekemistä sen enempää kuin muuallakaan. Sitten taas jos on köyhä tai kippee ja vähissä varoissa, niin joku Jyväskylän kupeessa olevista edullisista pikkukaupungeista, vaikka Laukaa, jossa itse asuin pari vuotta. Siellä on jollakin tavalla toimivat palvelut, Jyväskylään pääsee helposti, Jyväskylästä sitten tietysti junalla mihin vaan. Laukaalla on halpaa asua. Alle 20 000 asukasta.
Vierailija kirjoitti:
Pienemmistä Karkkila on kiva. Kaunis, paljon kulttuuria ja ok ihmisiä. Edullista.
Tämän täytyy olla vitsi. Monta kertaa joutunut työasioiden vuoksi Karkkilassa käymään, enkä missään ole niin masentavaa ilmapiiriä kokenut kuin siellä. Ns. "keskusta" on pystyyn kuollut, tyhjiä kivijalkaliikkeitä laput luukulla, kuin olisi jämähtänyt jonnekin 70-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Pietarsaari vaikuttaa kyllä kauniilta paikalta, mutta miten siellä suomenkieliset pärjäävät? Ei varmaan heikolla ruotsin kielen taidolla taida olla asiaa? :D
Esimerkiksi töiden tarjonnalla. Minä olin Oulussa työttömänä 1993-1999, ei päivääkään töitä. Muutin Espooseen, sain töitä 5kk hakemisen jälkeen. Samassa työpaikassa vuoteen 2018 asti, jolloin otin lopputilin, ostin Pirkanmaalta vanhan maatilan ja muutin sinne. Nyt on rahaa niin ettei tarvi itseään kiduttaa työnteolla.