Mitä päälle 6kk?
Mitä puette noin puolivuotiaan päälle vaunuilemaan lähtiessänne? Vauva on vaunuissa pehmeässä, paksussa kantokassissa. Olen nyt pitänyt vauvalla äitiyspakkauksen kevyttoppapukua (umpinaiset hihat ja lahkeet) ja sen alla perusbodya ja puolipotkareita, ja päässä talvimyssyä.
Talvimyssyn alle en ole vielä laittanut kypärälakkia, kun niska on tuntunut silloin hieman nihkeältä. Olisiko parempi kuitenkin pistää kypärälakki ja sen päälle vaikka talvimyssyä hieman kevyempi lakki?
Kommentit (4)
Me asumme täällä Varsinais-SUomessa Turun rajalla, joten aika kostea ja kolea sää on jo ollut tässä jonkin aikaa. Tosin nyt on olut pari päivää melkein 15 astetta lämmintä. Mulla on kanssa kantokassi tyyppinen koppa vaunussa, ja siis pehemeä. Mä olen laittanut äippäpakkauksen makuupussin sinne kopan sisään ja vauva on ollut siellä bodyssa ja sukkiksissa. Ei oo ollu edes mitään lakkia päässä, kun on paksu tukka ja ihan piilossa siellä kopassa. Silti on niska märkä usein. Nyt olen pitänyt vauvaa kopassa pelkässä kevyttoppiksessa plus body ja sukkikset. Tai sitte samoissa vaatteissa mutta makuupussi on ollut pohjalla auki. Kypärälakki oli päässä joku päivä ku oli aikas viilee, mutta pää oli sitte ihan märkä... VAuvatki taitaa olla yksilöitä tässä lämpötila-asiassa. Se pehmeä vaunukoop aon todella lämmin ja tiivis, jos sen laittaa suht ylös asti kiinni. SInne ei paljon mitään lämmikettä tarvi.
aika runsaalta määrältä vaatteita. Mä oon laittanu meiän mussulle vaan sukkikset, kypärämyssyn ja bodyn kun se on ollu vaunuissa (makuupussissa) ja on kyllä tuntunu silläkin varustuksella tosi lämpöseltä. Rattaissa sillä on ollu se kevyt toppapuku + samat vaatteet kun vaunuissa. Näin oon pukenu kun noin 10 astetta ulkona. Meillä kyllä saattaa olla aika lämminverinen tapaus kun tuntuu että se on aina hikinen.=) Jos vauva on hikinen niin on liikaa vaatetta, jos kylmän tuntunen niin liian vähän. Eli kokeilemallahan se selviää.
Minä olen myös pukenut bodyn ja puolipotkarit tai potkupuvun sekä haalarin (esim. kevyttoppis). Sekä trikoomyssy, tumput ja tossut. Vaunukopassa (kova) on äp:n makuupussi sekä jalkapeite. Hyvin on näillä menty, minä luotan siihen että vauva ei nuku jos on kylmä tai kuuma.
Vaan tosipuheessa. Kokeile lapsen ihoa selästä vaikka heti vaunuista otettuasi. Jos se on lämmin, niin pukeutuminen ok. Jos kuuma, niin liikaa ja jos kylmä, niin liian vähän.
Jos et omiin tuntemuksiisi luota, niin sujauta sinne kantokassiin lämpömittari ja arvioi sen perusteella.
Ja jos vauva nukkuu hyvin vaunuissa, niin ei kovin huonosti voi olla pukeutuminen mennyt pieleen.
Jos lapsesi pitää jo hyvin päätä pystyssä (leuka ei ole rinnassa kiinni), niin laittaisin jotain siihen kaulaan. Jos et halua kypärämyssyä laittaa, niin vaikka joku vanha huivi. Ja sitten toinen huomio, mun vauva oppi just tuon ikäisenä kiskomaan myssyt päästään, kypärämyssyä ei vielä osaa.
Ruskovillan silkkinen kypärämyssy on kallis, mutta todella mukava käytössä. Se ei hiosta helposti ja kuitenkin lämmittää.