Miten kauan pesette vauvan pyykin erikseen?
Eli te jotka ette pese vauvan pyykkiä muun perheen pyykin kanssa, miten kauan te sitä teette? Itse en millään muista koska aloin pestä esikoisen pyykin meidän pyykin mukana... ja nyt alkaa kyllästyttämään tämä ainainen koneen pyörittäminen...
En siis kaipaa keskustelua siitä, jos se pitää pestä erikseen vai ei...!
Kommentit (48)
Mutta vielä sanon kyllä sen, että ei tää meidän pyykkääminen ole minulle mitenkään vaikeaa. Tykkään pestä pyykkiä, enkä koskaan valita pyykinpesusta. Noh, huvinsa kullakin, olen kai vähän hassu. ;D
nore:
Joo ei pesukone mikään desinfiointilaite ole, mutta tuskin kukaan niin luuleekaan. Kyllähän se vauva saa ne " liat" aikuisten vaatteista jo sylissä ollessaan, meillä vaatteet menee suoraan päältä pyykkiin eli ei niitä siinä välissä enää millään muulla sotketa ;o) Eli eikö se ole ihan se ja sama, koskettavatko ne vauvan vaatteet aikuisten vaatteita sylissä vai pesukoneessa?Muutenkaan ei kannattaisi olla niin ylihysteerinen hygieenisyyden suhteen, normaaleissa kotioloissa tuskin niin vaarallisia pöpöjä pääsee syntymään, että niistä vauvalle vaaraa olisi - muutenkaan - saati sitten siinä tilanteessa, että vaatteet pestään samassa koneessa.
Jos sä luit ollenkaan mun kirjoitusta, niin niinhän mä just sanoin, että muut vaatteet ok, mutta esim. erityislikaiset (miehen työvaatteet, ulkovaatteet jne) en pese vauvan vaatteiden kanssa samassa enkä kyllä omienkaan . Ja mielestäni hiukan pöpökammoinen saa ollakin VASTASYNTYNEEN vaatteiden kanssa, ´mutta niinhän mä sanoin, että vanhempi lapsi saa ne pöpöt kuitenkin joka vastustuskyvyn kannalta hyvä juttukin.
joo, kyllähän vauva aikuisten vaatteita vasten nuohoaakin, mutta ei ehkä niitä likaisimpia. Ei meillä ainakaan pikkuvauva sukkia tai ulkovaatteita oo päässyt nuolemaan ;O) ja en mä niitä pöpöjä halunnut siinä pesukoineen välityksellä laittaa vauvan vaatteisiin. Enkä omiinkaan En mä mielestäni erityisen pöpökammoinen, mutta enpä mä pesisi omia alusvaatteitanikaan samassa erityislikasten tai ulkovaatteiden kanssa. Ja joo, kyllä meilläkin menee vaatteet suoraan päältä pesukoriin.. mutta osaa ne likastua jos mä vaikka istahdan ratikassa tai puistossa penkille.. enpä tiedä kuka kakkahoususpurgu siinä on istunut just ennen mua.. jos nyt vähän kärjistetään;)
Mutta mä nyt spekuloinkin tällasia asioita aika paljon, mutta jokainen tehköön tyylillään. ei ole yhtä oikeeta tai väärää tapaa toimia.. Mutta mä vaan haluun luottaa siihen, että ihoa vasten olevat vbaatteet on puhtaat ja hygieeniset, sekä vauvalla että itsellä.. ;)
MiniK:
Mutta halusin kysyä vinkkejä noihin porkkanatahroihin?!
Porkkanatahroihin tepsii parhaiten auringonvalo. Joitain tahranpoistoaineita olen joskus testaillut (meillä myös puklaaja), mutten saanut niillä mitään mainittavaa aikaiseksi.
KL.
Ennen pesin samassa konellisessa ja meille syntyi 3 lasta alle 3 vuodessa. Päätin, että jotain on tehdävä ja aloitin pyykinlajittelun. Se toimii, nyt kuopus on jo kohta 8kk enkä ole vieläkään raskaana =)
Taapero-puolella käytiin aikoinaan samanlaista keskustelua, jossa hygienia sai melkoisia mittasuhteita. Muistan itse tuon, että äidin verisiä alkkareita ei saisi pestä lasten vaatteiden kanssa. Käykääpä lukemassa, mikäli vielä tämän keskustelun lisäksi haluatte hykerrellä
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6334903&p=&mpage=1&tmode=…
pumpuli77:
Taapero-puolella käytiin aikoinaan samanlaista keskustelua, jossa hygienia sai melkoisia mittasuhteita.
Tulin tänne vain " vierailulle" tuolta taaperopuolelta, miten ihmeessä tuo ketju on jäänyt multa huomaamatta ;)! Kiitos linkistä!
Ehkä sun tosiaan kannattaa jatkossakin pestä isännän ja omat alkkarisi erikseen ;).
KL.
En ole kaikkeja viestejä yksityiskohtaisesti jaksanut lukea, mutta ajattelin vielä keskustelun päätteeksi (?) valaista mitä oikeastaan kysyin. :-)
Eli kun odotin esikoista 4 vuotta sitten, synnytysvalmennuksessa sanottiin että vauvan vaatteet pitäisi pestä erikseen koska heillä on eri bakteerikanta kuin meillä. Koska itse olen atoopikko ja muutenkin herkkä ihoinen, se ei kuulostanut mitenkään ihmeelliseltä. Eli pesin vaatteet erikseen jonkun aikaa. Nyt toisen vauvan kanssa en enää muista miten kauan näin tein ja siksi kysyin. Olen tosi tarkka miten vaatteeni pesen. Kaikki pesuohjeiden mukaisesti, jne. Nyt vain alkoi tympimään ainainen lajittelu ja koneiden pyörittäminen.
Tiedän jo ystäväpiiristä että " pyykinpesu systeemejä" on yhtä paljon kun pesijöitäkin. Tämä keskustelu kuitenkin ylitti kaikki odotukseni. :-)
Hyvää kevättä ja pyykinpesua kaikille!
nam-nam:
Eli kun odotin esikoista 4 vuotta sitten, synnytysvalmennuksessa sanottiin että vauvan vaatteet pitäisi pestä erikseen koska heillä on eri bakteerikanta kuin meillä.
No nyt selvis :). Synnytysvalmennuksessa on taidettu puhua aivan puuta heinää. Vauvahan saa sen tutun ja turvallisen bakteerikannan jo synnytysalissa ensimmäistä kertaa rintaa imiessään.
KL.
yhdessä riippumatta siitä kenen vaatteita ovat. Muut pyykit samalla tavalla.