Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kauan pesette vauvan pyykin erikseen?

29.03.2007 |

Eli te jotka ette pese vauvan pyykkiä muun perheen pyykin kanssa, miten kauan te sitä teette? Itse en millään muista koska aloin pestä esikoisen pyykin meidän pyykin mukana... ja nyt alkaa kyllästyttämään tämä ainainen koneen pyörittäminen...

En siis kaipaa keskustelua siitä, jos se pitää pestä erikseen vai ei...!

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Boschin kone, joka tunnistaa koneeseen ladattavan pyykin määrän (painon) ja käyttää sitten vettä ja pesuaikaa sen mukaisesti. Eli toisin sanoen pesuaika ja vedenkulutus vaihtelee koneen täyttömäärän mukaan.

-KaTa:

Mikä kone teil on? Kuulostaa kätevältä :)

Vierailija
22/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut että sitten siirrytään yhteiseen pyykkäykseen meidän ja vauvan vaatteet kun poika ei enään imeskele hihojaan.

Muuten kai vois jo pestäkkin mutta en siksi ole pessyt koska poika tosiaan imee hihojaan jatkuvasti niin ei sitten mene pieniäkään määrä pesuainetta suuhun.

Koskaan ei niistä kaikki pesuaineet häviä huuhelussa mutta näin sitä ainakin on vähemmän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sitten käytä vauvan pyykkien pesussa ollenkaan pesuainetta???

Vierailija
24/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi pyykkikoria kaapissa: 40 asteen ja 60 asteen korit. Niistä sitten pesen tummat erikseen ja vaaleat erikseen. Suurin osa 60 korin vaatteista on toki lasten, meillä ei miehen kanssa ole paljoa 60-asteessa pestävää. Esikoinen 3,5v. ja vauva siis huolehtivat pääasiassa tuon korin täyttymisestä. Toki sinne menee sitten myös pyyhkeet ja lakanat ja vauvan harsot.

40 korissa on sitten ne vauvan ja pojan pyykit, jotka ei kestä 60-asteen pesua + suurin osa mun ja miehen pyykistä.

Koko perheelle käytetään samoja pesu- ja huuhteluaineita, eli hajusteettomia. Näin on tehty siitä saakka kun esikoinen syntyi.

Itsekin ihmettelen, että miksi pestä erikseen?! Ok, ymmärrän jos haluaa käyttää omaan pyykkiin hajustettuja aineita (+erittäin likaiset työvaatteet erikseen), mutta muuten en. Kyllä ne äidin ja isin vaatteissa oleva lika on aika lailla samaa, mitä vauva muutenkin saa ollessaan vanhempien sylissä, kölliessään lattialla, vanhempien sängyssä... Kukapa meistä itseään sterilisoi ennen vauvaan koskemista?

Vierailija
25/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä miksi jankuttaa tuota, että miksi pestään vauvanvaatteet erikseeen jne. Kysymykseenhän on jo vastattu eli pesulämpötilojen vuoksi. Menikö jakeluun? :)

Ja ei niitä koneellisia sen enempää tule, me ainakin pestään täysiä koneellisia.

Niin, ja käytetään hajusteettomia pesuaineita, ainakin yleensä. Kun tuostakin tässä ketjussa oli puhetta.

Vierailija
26/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pygmi:

Teen siitä syystä näin, että suurinosa vauvan vaatteista pestään 60 asteessa ja minun/ miehen vaatteet taas 40 asteessa joten helpompi nakata vauvan vaatteet häneen omaan pyykkikoriinsa ja sieltä vaan nakata koneeseen, ei tarvi sen kummemmin lajitella. Paitsi tietty värien mukaan; vaaleat ja värilliset.

Ne harvat vauvanvaatteet mitkä pestään 40 asteessa pesen meidän vaatteiden kanssa.

Vierailija
27/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin ekat 4kk vauvan vaatteet erikseen ja ostin herkälle iholle sopivat pesuaineet.

Sitten kun olin aikani pyykkien kanssa pelannut ja kun kysyin niin neuvolassa sanottiin ettei vauvan vaatteita tarvitse erikseen pestä.

Vierailija
28/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei ole syytä pestä vauvan pyykkiä erillään (jos muu perhe käyttäisi hajullisia peuaineita).

ne vauvan vaatteet pesen 60 asteessa, missä pesuohje sen sallii, joukossa pesen sideharsot, pyyhkeet, lakanat ja joitain (harvoja) muiden perheenjäsenten vaatteita missä sattuu olemaan 60 asteen pesu.

ne vauvan vaatteet jossa on 40 asteen pesu, pesen värin mukaan lajiteltuna normaalisti muun pyykin seassa. esikoisen (2,5v) vaatteetkin on jo suurimmaksi osaksi 40 asteen pyykkiä..

-ennis-

Vierailija
29/48 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut meillä pestään vauvan vaatteet samalla pesuaineella ku muutkin (joskus siinä on hajusteita, joskus ei), vaaleet ja värilliset 60 asteen pyykit samassa sitä katsomatta kenen ne on (jos tarkoitus on tappaa pöpöt ni kai ne kuolee niistä meidänkin vaatteista?) ja vielä kakkavaipatkin samalla kertaa.

Tuli vaan mieleen, että noista 60-asteisista harvemmin lähtee väriä, meillä ei ole yhtään vaaleaa noissa pestävää värjääntynyt kun taas 40-asteisissa vahinkoja käy. No, tää meni taas tosi paljon aiheen vierestä.

Ja alkuperäiseen kysymykseen - koska käytännössä vauvan vaatteet pestään erillään, kun ne voi pestä 60:ssä ja meidän muiden pääsääntöisesti ei, aion siirtyä pesemään ne kokonaan muiden kanssa samassa silloin, kun vaatteet voi pestä 40:ssä. :)

Vierailija
30/48 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erikseen pyykkikorit mustille (koska suurin osa omistani ja miehen vaatteista on mustia), kirjaville ja valkoisille vaatteille. Lisäksi kestovaippaharsot likoavat omassa tynnyrissään, ja muut kuudenkympin pyykit (lakanat, pyyhkeet yms) heitän saunan kaiteelle tai usein suoraan koneeseen. Satunnaiset hienopyykit pesen yksinään, niistä ei saisi ikinä kerättyä edes puolta koneellista!

Lasten (1v9kk ja 3kk) vaatteet pestään pääsääntöisesti neljässäkympissä, aikuisten vaatteiden seassa. Harvoin ovat niin likaisia, etteivät lähde puhtaaksi. Vaikeimmat tahrat käsittelen etukäteen sappisaippualla.

Kaikki vaatteet pestään MiniRiskillä, huuhteluaineena käytän etikkaa, varsinkin vaipoillle ja hikisemmille vaatteille.

Silitä en mitään käyttövaatteita ikinä. Harsot ja pikkupyykin kuivaan narulla, muuten heitän lähes kaiken kuivausrumpuun, etenkin näin talvella kun ei saa ulkona kuivaksi.

Vierailija
31/48 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon jostain kuullut, että aikuisten sukkia ei pitäisi pestä samassa koneessa kuin vauvanvaatteita, koska jotkut mahdolliset jalkasienet ei kuole edes siinä 60 asteessa, vaan voi sitten siirtyä vauvan vaatteisiin ja siitä sitten vauvaan. Noh, meillä ei teitääkseni mitään jalkasientä ole, mutta silti olen pessyt tästäkin syystä erikseen.

Sitä vaan sanoisin, että eihän se pesukone mikään desinfiointilaite ole, eikä siis kaikkea likaa poista tai kaikkia pöpöjä tapa edes se 60astetta!! Ihan vastasyntyneen vaatteet halusin kyllä pestä täysin erillään aikuisten vaatteista. Esim. alusvaatteita, sukkia, ulkovaatteita tai joitain erityislikaisia jne. en kyllä halunnut laittaa samaan koneeseen vauvan vaatteiden kanssa. Eli tuli pestyä vauvan vaatteet täysin erillään muusta pyykistä noin pari-kolme kuukautta. Mutta hiukan isompi vauva nyt kestää paremmin pöpöjä ja hyväkin saada vastustuskykyä (+nuoleehan hän itse mun vaatteita ja lattioita ja vaikka mitä) joten siitä lähtien on pesty jotain jo samassakin.. lähinnä pesulämpötilojen mukaan.

Sukat laitan edelleen vaan koneelliseen jossa ei vauvan vaatteita. samoin miehen työvaatteet ja erityislikaiset pesen edelleen erikseen.

Marlis & Neiti 7kk

Vierailija
32/48 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuskin kukaan niin luuleekaan. Kyllähän se vauva saa ne " liat" aikuisten vaatteista jo sylissä ollessaan, meillä vaatteet menee suoraan päältä pyykkiin eli ei niitä siinä välissä enää millään muulla sotketa ;o) Eli eikö se ole ihan se ja sama, koskettavatko ne vauvan vaatteet aikuisten vaatteita sylissä vai pesukoneessa?

Muutenkaan ei kannattaisi olla niin ylihysteerinen hygieenisyyden suhteen, normaaleissa kotioloissa tuskin niin vaarallisia pöpöjä pääsee syntymään, että niistä vauvalle vaaraa olisi - muutenkaan - saati sitten siinä tilanteessa, että vaatteet pestään samassa koneessa.

Ja kun joku vielä kysyi, että miksi pitää jankuttaa siitä, minkä takia vaatteet pestään erillään (ja vastaus oli, että pesulämpötilojen vuoksi), niin tähän vastaan, että kyllä meillä ainakin löytyy niin lasten kuin aikuisten vaatteista sekä 40 että 60 asteessa pestäviä vaatteita ja kaikki pyörivät koneessa iloisesti sekaisin pesulapun ohjeen mukaan.

Vierailija
33/48 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisimmin se pyörii pissa- ja kakkavaippojen kanssa samassa pesussa, 60 astetta.

Sitten jos on semmosta joka ei kestä niin pyörii mun ja miehen pyykkien kanssa 40 astetta.

Pesuaineena hajustamattomat aineet. Enää ei munkaan nenä siedä hajusteelllisia vaikka ennen tykkäsin että pyykki haisee kukilta : )

Vierailija
34/48 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nore:

Ja kun joku vielä kysyi, että miksi pitää jankuttaa siitä, minkä takia vaatteet pestään erillään (ja vastaus oli, että pesulämpötilojen vuoksi), niin tähän vastaan, että kyllä meillä ainakin löytyy niin lasten kuin aikuisten vaatteista sekä 40 että 60 asteessa pestäviä vaatteita ja kaikki pyörivät koneessa iloisesti sekaisin pesulapun ohjeen mukaan.

Tuohonkin on jo kerrottu, että esim. meillä 40 asteen vauvan pyykit pestään aikuisten pyykkien kanssa. ;) Jankuti jankuti! :) ;D

Eikä se ainakaan meillä ole ylihygienisyyttä, että kuuskymppiset vauvan pyykit pestään erikseen, vaan ihan käytännnön sanelema homma. Niin, me, tai minä, kun minä meillä pyykkään, teen, eikä se tuota mitään tuskaa minulle, toivottavasti ei muillekkaan.:)

Mutta tämä meni aivan aiheen ohi tämä ketju. Sori! :)

Mutta siis kukin tavallaan, ei kai toisten tavat pitäisi niin paljon ärsyttää muita. Ei mua ainakaan haittaa miten muut pyykkinsä pesee. Kuten jo aiemmin kirjoitin tuolla eka sivulla; kukin tyylillään! Ja mikään tapa ei ole oikea tai väärä. :)

Vierailija
35/48 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on, kukin taaplaa tyylillään ;o)

Mutta kyllä mua vähän ihmetyttää se tyyli, että pestään kaikkien pyykit erikseen ja sitten huokaillaan sitä ainaista pyykin määrää ja koneen pyörittämistä...... Miksi asioista pitää tehdä niin pirun vaikeita, kun ne vois tehdä helpomminkin?

Vierailija
36/48 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meinaan kans käytetään hajusteellista huuhteluainetta, pesuaineet on välil hajullisia ja väli hajuttomia -> mut, emillä ei ole allergioita, minkään aineen takia, joten voin käyttää niitä ihan hyvin.

Itse tykkään että puhtaassa pyykissä on hyvä tuoksu puhatuden lisäksi!!

Kommentoin jo aiemmin et pesen kaikki samassa, mut sen verran lisään viel, et meil pestää kaikki vaatteet lähinnä 40 asteessa. Meil ei lasten vaatteet ole useinkaan niin likaisia et kuumemmas edes kantis pestä ja jos tahra tulee, niin esi käsittelen sen ennen pesua.

Petivaatteet ja pyyhkeet sitte pesen 60 asteessa.

Meil menee sukat samassa muiden kanssa -> eikä meillä ole jalkasientä kenelläkään =DD

Vierailija
37/48 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marlis:

oon jostain kuullut, että aikuisten sukkia ei pitäisi pestä samassa koneessa kuin vauvanvaatteita, koska jotkut mahdolliset jalkasienet ei kuole edes siinä 60 asteessa, vaan voi sitten siirtyä vauvan vaatteisiin ja siitä sitten vauvaan.

Lapset silsasieni jättää useimmiten rauhaan, varsinaista varvasvälisilsaa esiintyy lapsilla vain harvoin. Ja kyllä tuo ajatus jalkasienen tarttumisesta pesukoneessa pyörivistä vaatteista on rehellisesti sanottuna aika kaukaa haettu :). Silsa voi tarttua mikäli sovitat sairastuneen käytettyjä sukkia jalkaasi, mutta että lapselle?

Kun mun nykyinen taapero syntyi, äiti kysyi että en kai ole niitä, jotka pesevät vauvanvaatteet erikseen. Luulin sitä silloin vitsiksi :P. Pesen siis kaikki vaatteet yhdessä ja käytän myös samoja pesuaineita.

KL.

Vierailija
38/48 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pessyt. Mäkin uskon siihen, että puhdistuvat. Mä sitten puolestani olen tosi tarkka lajittelussa (tosin meiltä ei löydykään vaatteita sateenkaaren kaikissa väreissä ): ), tapansa kullakin.

Mun mielestä muuten puhdas pyykki tuoksuu itsessään hyvältä, ilman hajusteita. Eli hajusteettomat pesuaineet muutenkin.

Vierailija
39/48 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kun pyykinpesu olisi joku uskonto ja täällä lähetyssaarnajia piisaa oman uskonnon puolesta:)

Mä pesen ihan erikseen vauvan vaatteet aina mutta kun meillä on puklattu päiväittäin kohta 9kk niin sitä pestävää riittää ja alle 60 ei porkkana tai tomaatti irtoa. ja taas aikuisten pyykit sopii barbeille 60 pesun jälkeen.

Mutta halusin kysyä vinkkejä noihin porkkanatahroihin?! Ja mitenkä se etikkahomma toimii????

p.s kaalilaatikko, mun äiti kysyi että enhän mä vaan ole niitä joka pesee kaiken yhdessä " katastrofipesussa" ? hehee......niin äidit kun tyttäretkin siis

Vierailija
40/48 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa alkuperäiseen kysymyseen, mutta osallistun silti keskusteluun :)

Meillä pestään kaikki vaatteet iloisesti yhdessä ja 60 asteessa (no, lukuunottamatta jotain tosi harvoja juhlavaatteita ja villavaatteet pesen tietty oman ohjelma mukaan). Meillä aikuistenkin vaateet on pääasiassa puuvilaa joten kestää sen saman kuudenkympin pesun kun lastenkin vaatteet. Lakanat ja pyyhkeet pestään 90 asteessa.

Nyt kun ajattelen, niin ei kai kauhean ympäristöystävällistä, mutta nämä tavat on " periytynyt" anopilta kun mieheni oli vuosikausia meidän pyykkivastaava :)

Pyykinpesussa kuten muissakin kotitöissä olen sitä mieltä, että miksi tehdä asioita vaikeimmiksi kuin ne ovat. Jos kypsyttää pestä vauvanvaatteet erikseen, niin sitten sinne vaan samaan koneeseen muun pyykin kanssa ;)