Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kauan pesette vauvan pyykin erikseen?

29.03.2007 |

Eli te jotka ette pese vauvan pyykkiä muun perheen pyykin kanssa, miten kauan te sitä teette? Itse en millään muista koska aloin pestä esikoisen pyykin meidän pyykin mukana... ja nyt alkaa kyllästyttämään tämä ainainen koneen pyörittäminen...

En siis kaipaa keskustelua siitä, jos se pitää pestä erikseen vai ei...!

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkauksen vaatteet uutena erilleen, siitä lähteen samassa olen pessyt meidän omien pyykkien kanssa. Miks pitäs erilleen pestä? Puhdastahan se lopputulos on pesun jälkeen niin meidän kun vauvankin pyykeissä. Pesuaineena käytän jotain allergia -ja astmaliiton suosittelemaa.

Vierailija
2/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ollu tarkoitus näsäviisastella, mut miusta siinä ei vaan oo mitään järkee. Tosin en myöskään silitä vauvan vaatteita, kuten moni muu tekee. Mut toki niin saa tehdä, jos on aikaa ja voimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen pyykkiä pesin erillään pari kuukautta. Tän kakkosen pyykkiä pesin erillään vaan sen kerran kun otin vanhat vaatteet varastosta ja pesin ne.

Vierailija
4/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika on vähän yli 9kk. Pesen hänen pyykit pääasiassa omana koneellisena 60 asteessa. Yleensä kun tulee joko värillinen tai vaalea koneellinen täyteen. Mukana saattaa olla omia t-paitoja sukkia siskon pyykkiä yms. " puhtaampaa" . Muiden pyykkien sekaan heittelen sitten poitsun vaatteita aina tilanteen tullen. Mutta ihan omanaan pesin ehkä 4kk. Me ollaan oikeita vaatteiden suurkuluttajia, neiti 4v. vaihtelee vaatteita harva se hetki kun äidin silmä välttää ja poika on kova puklaamaan ;) Ja vanhemmat kans vaihtaa usein vaatteita.

Vierailija
5/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kyllä koe sitä hankalaksi, tämä on vain minun tyylini ja tykkään pyykinpesusta. ;D Olen ominut sen homman kokonaan itselleni, tosin tuskin se miestä haittaa. :)

Teen siitä syystä näin, että suurinosa vauvan vaatteista pestään 60 asteessa ja minun/ miehen vaatteet taas 40 asteessa joten helpompi nakata vauvan vaatteet häneen omaan pyykkikoriinsa ja sieltä vaan nakata koneeseen, ei tarvi sen kummemmin lajitella. Paitsi tietty värien mukaan; vaaleat ja värilliset.

Ne harvat vauvanvaatteet mitkä pestään 40 asteessa pesen meidän vaatteiden kanssa.

Mutta minä nyt olen niin järjestelmällinen muutenkin; valkopyykille on oma kori, samoin kirjopyykille sekä vauvan 60 asteen pyykille. :)

Kukin tyylillään. :)

Vierailija
6/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on 1 v 10 kk ja pesen hänen vaatteensa erikseen 60 asteessa. Pesen myös pikkupyykin erikseen meidän muista vaatteista, se on vaan tapa. Pojalla on ihan erillinen pyykkikorikin, joka on kätevä tyhjentää suoraan koneeseen. Ne harvat vaatteet joita ei voi pestä 60 asteessa, pesen meidän muun pyykin mukana.

Meillä pestään kaikki pyykki LV:llä. Ennen pestiin ns. normaaliaineilla, mutta pojan syntymän jälkeen tapa jäi enkä hajusteita kyllä kaipaakaan.

Vierailija
7/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä pesin ekan kerran kaikki vauvan vaatteet erikseen,mutta sen jälkeen kaikki samassa.

Vierailija
8/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ole koskaan pessyt vauvan vaatteita erikseen enkä suoraan sanottuna ymmärrä miksi ne pitäisikään pestä? Jos meillä on jotain todella likaista pyykkiä (esim. miehen työvaatteet), ne pestään erikseen, mutta ihan normaalia muuta pyykkiä pestään samassa koneessa kuin vauvankin vaatteita.

Ajattelin vain, että jos kerran kyllästyttää se ainainen koneen pyörittäminen, niin miksi asiasta pitää tehdä niin vaikeata?

nam-nam:

Eli te jotka ette pese vauvan pyykkiä muun perheen pyykin kanssa, miten kauan te sitä teette? Itse en millään muista koska aloin pestä esikoisen pyykin meidän pyykin mukana... ja nyt alkaa kyllästyttämään tämä ainainen koneen pyörittäminen...

En siis kaipaa keskustelua siitä, jos se pitää pestä erikseen vai ei...!

Vierailija
9/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin pestään vauvan (2,5 kk ikäinen) vaatteet erikseen 60 asteessa ja meidän omat 40/50 asteessa!

Omat pyykkikorit täälläkin.

Ja näin aion jatkaa sillä kummatkin koneet täyttyy sopivasti, vielä toistaiseksi!

Sideharsot heitän mukaan 60 asteiseen vaikka sais 90 pestä, mutta kun harvoin ovat pyykkikorissa päivää kauempaa, meillä kun kone pyörii päivittäin....

Olen siinä mielessä kauhee " tuhlaamaan" eli vaihdan vaatteet heti kun tulee vähän puklua, samoin harsot!

Ja sen kyllä huomaa kuluneissa vaatteissa....

Jokainen tyylillään!

Mukavaa päivänjatkoa!

t.Pupina

Vierailija
10/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsekaan pestä vauvan vaatteita erikseen, mutta ihmetyttää se, kuinka monet käyttävät voimakkaastikin hajustettuja pesuaineita ihan pienillä vauvoilla. Eri asia sitten, jos pesee kaikki hajustamattomalla allergiapesuaineella.

Lasten vaatteista ei meinaa lähteä tahrat millään 40 asteessa eikä suurin osa omistani kestä 60 astetta, siinä toinen syy miksi pesen erillään.

Tuota ap:n aloitusta (ja sinun vastaustasi siihen) siitä, että ainainen koneen pyörittäminen tympii vastaan, että meillä on aina pesty vain täysiä koneellisia, mikään muu ei ole järkevää. KOneellisten määrään ei siis meillä millään tavalla vaikuta se, pesenkö lapsen pyykit erikseen vai en.

Vierailija
11/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään vain ja ainoastaan hajusteettomia pesu- ja huuhteluaineita ;o)

Vierailija
12/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin tulin ihmettelemään että miksi vauvan pyykki pitäisi pestä erillään?? minulla ei ole koskaan käynyt mielessäkään semmoinen enkä ikinä ole kuullut kenenkään muunkaan niin tekevän.. meillä käytetään lisäksi kestovaippoja ja ihan samassa pesen niin vaipat, vauvan vaatteet, lakanat, kuin omatkin vaatteeni..? miksi siis vauvan pyykki tulisi psetä erillään? en näsäviisastella yritä mitenkään minäkään mutta en vain ollut moisesta koskaan kuullut puhuttavankaan!!

Vierailija
13/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niin joo, meilläkin käytetään kaikessa pyykissä vaan allergiatestattuja hajusteettomia pesuaineita.

Vierailija
14/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisen vaatteita pestiin erillään ainakin puoli vuotta ja silitettiin myös kaikki. Nyt pikku-kakkonen on saanut tyytyä silittämättömiin vaatteisiin ja pesen kyllä periaatteessa koko perheen pyykit samassa koneessa, mutta todellisuudessa lastenvaatteet tulee pestyä suurimmaksi osaksi erillään johtuen just tosta lämpötilahommasta. Eli lastenvaatteet miltei kaikki kestävät 60 astetta kun taas meidän aikuisten vaatteet vaan sen 40 astetta.

Silti pesen kyllä erillään vielä miehen likaiset työvaatteet ym. " erityislikaisen" pyykin. Ja kaikki hajusteettomalla aineella.

Ja meillä ainakin kun on uusi pesukone, niin siinä voi pestä ihan pienenkin määrän pyykkiä kerrallaan ja kone punnitsee sen ja käyttää siis vain tarvittavan määrän vettä.

Vierailija
15/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pesin varastosta sisarusten vanhat vaatteet erikseen koska niistä tuli koneellinen täyteen, parikin, mutta muutoin pesen minäkin kaikki samassa.

Likaisemmat ja ulkovaatteet sitte erillään jopa meidän aikuistenkin vaatteista =/

Mustakaan tästä ei pidä tehdä vaikeampaa kuin se on, jos kerran kyllästyttää ;D

Vierailija
16/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesettekö siis kaiken pyykin 60 asteessa vai 40 asteessa? Pesulämpötila on tärkeä asia ajateltaessa jo energiankulutustakin eli aikuisten vaatteita ei kannata pestä turhaan 60 asteessa eivätkä monet vaatteet sitä kestäkään vaan yleensä muille kuin 100 % puuvillaa oleville vaatteille suositellaan 30-40 asteen lämpötilaa. Lasten vaatteet yleensä kestävät sen 60 astetta eivätkä tahrat välttämättä edes lähde 40 asteen pesussa.

Vaipoille taas ei riitä 40 astetta, vaan lämpötilan pitää olla se 60 astetta hygienian vuoksi.

Itse pesen siis lapsen vaatteet ja vaipat yhdessä, 60 asteessa.

Onpas mielenkiintoinen aihe ; )

Vierailija
17/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja asian vierestä, kun keskustelu on kerranmennyt jo OT.

Meillä pestään vauvan ja aikuisten vaatteet periaatteessa yhdessä. Mutta käytännössä koneessa on usein joko pelkkiä aikuisten vaatteita (40 astetta) taikka vauvan vaatteita sekä harsoja, pyyhkeitä, lakanoita tms. (60 astetta) taikka kestovaippoja ja harsoja (60 tai 90 astetta). Minusta taas tuntuu jotenkin ilkeältä pestä vaatteita tai pukluharsoja kakkavaippojen kanssa.

Kaikki pestään hajusteettomalla ja zeoliitittomalla Allegrolla. Mitään en silitä, koska se on mielestäni ihan vihoviimeistä puuhaa.

Eli kukin todellakin tyylillään, ja se on hyvä tapa, joka itsellä toimii, eikö niin.

Vierailija
18/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä siis kaikkia aikuisten vaatteita 60 asteessa pestä mutta ne mitkä sen kestävät, kuten sukat, alusvaatteet ja marimekon vaatteet joita meillä on paljon. mutta siis vaipat+vauvanvaatteet aina 60 asteessa ja yhdessä.

Vierailija
19/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka et kysymystäsi minulle esittänytkään, vastaan kuitenkin omasta puolestani. ;o)

Olen todella tarkka vaatteiden pesumerkinnöistä ja pesen yleensä vaatteet aina ohjelämpötilan mukaan. Pyrin myös pesemään vain täysiä koneellisia. Koskaan en pese vaatteita korkeammassa lämpötilassa kuin pesuohje sanoo, mutta toisinaan, jos 40 asteinen kone on jäämässä vajaaksi, saatan lisätä sinne vauvan vaatteita, vaikka ne saisikin pestä 60 asteessa. Tahrat lähtevät kyllä matalammassakin lämpötilassa, kun ne tarvittaessa esikäsittelee.

Nyt meni jo kyllä niin alkuperäisen aiheen viereen että..... ;o)

Vierailija
20/48 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kone teil on? Kuulostaa kätevältä :)

hiipu:

Ja meillä ainakin kun on uusi pesukone, niin siinä voi pestä ihan pienenkin määrän pyykkiä kerrallaan ja kone punnitsee sen ja käyttää siis vain tarvittavan määrän vettä.