Jos sinulla olisi 250 000 euroa "ylimääräistä" rahaa, niin miten vaikuttaisi elämääsi?
Kommentit (173)
Ei mitenkään, pörssissä makaisivat tuottamassa, niin, kuin nytkin.
Maksettais okt laina pois. Ei ois pakko tehä töitä, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaisin. Mitä noista voisi saada noin 7 %:n vuosituotolla, 17 500 euroa, eli keskimäärin 1500 e/kk? Kyllä tuolla pystyisi elämään, lopettaisin työnhaun ja pääsisin eroon työkkärin kyykytyksistä.
Haaveilen vain 7 prosentin tuotosta...oon sijoittanut rahastoihin ja 2 vuoden. Ajalta tuotto on 6 prosenttia eli vuosi tuotto ei ole kummoinen..
Ja notkahdus voi viedöt tuotot pitkälle miinukselle
Maksaisin asuntolainan pois ja hankkisin uuden auton.
Aika moni kertoo ostavansa talon tuolla hinnalla. Toki onhan noita varkauden ym. pikku pitäjien lähiöitä n. 1km keskustasta mitkä maksaa sen 10 tonnia...
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaisin ne osinko osakkeisiin ja laittaisin samalla kaikki loputkin säästöt niihin, jolloin saisin 1200 e/kk nettona + työmarkkinatuki päälle. Sen jälkeen en menisi enää koskaan töihin.
Pommin varma keino.
Vierailija kirjoitti:
Eräs jo valmiiksi pa ihminen jolla ei koskaan ole raha pysynyt näpeissään peri yllättäen n 150 000. Vuoden päästä olivat taas ihan yhtä pa. Ostivat perheeseen uudemmat autot, (autot ovat siis maiilman huonoin sijoituskohde) tekivät jonkin sortin piharempan, maksoivat vanhat velkansa, taisivat tehdä pari Tallinnan matkaa ja se oli sitten siinä ,Sukulaiset yrittivät neuvoa että laittakaa nyt jotakin säästöön mutta totesivat kun kerrankin on rahaa, niin sitä on ihana käyttää. Niinpä.
Ja kuten täältäkin voi lukea, luullaan että sillä 250 000 eurola saa vaikka mitä. esim jos laittaa vanhuksensa yksityiseen hoivakotiin, teettää itselleen uudet hampaat tai kauneusleikkauksiin (kuten monet kuulemma tekevät) ja laittaa 10-20 000 tonnia unelmamatkaansa tai vanhan talon remppaan, niin kyllä nuo rahat on aika äkkiä käytetty. Että vähän realismia pliis.
Uudet hampaat on järkevintä mitä voi hommata jos ne huonossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on säästössä jo reilu parisataatuhatta, ja jos sen päälle saisin vielä 250000, niin pystyisin jäämään pois työelämästä.
En suosittele. 450.000 ei riita mihinkaan jarkevaan elamiseen vaikka tekisit kuten mina keskimaaraista vuosituottoa >10% vuosikymmenien ajan. Verojen jalkeen alle 3000e kuussa, mika ehka nyt tuntuu riittavan, mutta entas inflaation jalkeen 20-30 vuoden kuluttua? SIlloin tarvitset tuplasti joten paaomaa on samaan aikaan myos kerrytettava edelleen vahintaan sellaiset 3-4% vuodessa, et voi kuluttaa kaikkea tuottoa. Siina vaiheessa kun osingot riittavat elamiseen olet jo aika varmalla pohjalla, mutta silloin puhutaan relusti yli miljoonan euron omaisuudesta saavuttaaksesi edes peruskeskiluokkaisen elaman. Kylla se 5 MEur on lahempana sita mita tarvitaan jotta oikeasti kannattaa jaada pois tyoelmasta lopullisesti. Muista etta kun kerran jaat pois niin takaisin et uraputkeen paase vaan ehka jotain minimipalkkahommia saatat loytaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on säästössä jo reilu parisataatuhatta, ja jos sen päälle saisin vielä 250000, niin pystyisin jäämään pois työelämästä.
En suosittele. 450.000 ei riita mihinkaan jarkevaan elamiseen vaikka tekisit kuten mina keskimaaraista vuosituottoa >10% vuosikymmenien ajan. Verojen jalkeen alle 3000e kuussa, mika ehka nyt tuntuu riittavan, mutta entas inflaation jalkeen 20-30 vuoden kuluttua? SIlloin tarvitset tuplasti joten paaomaa on samaan aikaan myos kerrytettava edelleen vahintaan sellaiset 3-4% vuodessa, et voi kuluttaa kaikkea tuottoa. Siina vaiheessa kun osingot riittavat elamiseen olet jo aika varmalla pohjalla, mutta silloin puhutaan relusti yli miljoonan euron omaisuudesta saavuttaaksesi edes peruskeskiluokkaisen elaman. Kylla se 5 MEur on lahempana sita mita tarvitaan jotta oikeasti kannattaa jaada pois tyoelmasta lopullisesti. Muista etta kun kerran jaat pois niin takaisin et u
Riippuu iästä. Minä olen nyt 62, ja en näillä geeneillä elä ikinä enää 20 vuotta. Hyvä jos kymmenen.
Jaa miettisin että ostaisko jonkun edullisen asunnon läheltä palveluja. Ettei tartte talvisin käyttää autoa. Kun on kurjat kelit. Osa rahoista säästöön. Ehkä jotai harrastusta ja keikoilla käyntiä enempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele. 450.000 ei riita mihinkaan jarkevaan elamiseen vaikka tekisit kuten mina keskimaaraista vuosituottoa >10% vuosikymmenien ajan. Verojen jalkeen alle 3000e kuussa, mika ehka nyt tuntuu riittavan, mutta entas inflaation jalkeen 20-30 vuoden kuluttua? SIlloin tarvitset tuplasti joten paaomaa on samaan aikaan myos kerrytettava edelleen vahintaan sellaiset 3-4% vuodessa, et voi kuluttaa kaikkea tuottoa. Siina vaiheessa kun osingot riittavat elamiseen olet jo aika varmalla pohjalla, mutta silloin puhutaan relusti yli miljoonan euron omaisuudesta saavuttaaksesi edes peruskeskiluokkaisen elaman. Kylla se 5 MEur on lahempana sita mita tarvitaan jotta oikeasti kannattaa jaada pois tyoelmasta lopullisesti.
Riippuu iästä. Minä olen nyt 62, ja en näillä geeneillä elä ikinä enää 20 vuotta. Hyvä jos kymmenen.
Totta, ja riippuu toki myos perhetilanteesta yms. Jos ei halua muille jattaa mitaan niin toki voi yrittaa optimoida etta kaikki on kulutettu juuri silloin kuin kuollaan. Vaikeus tassa lahestymistavassa on tietaa koska tarkalleen tulee kuolemaan ja toisaalta ennustaa tuleeko jotain isoja menoja loppuvuosille joita ehka sittenkin haluaisi olla kykeneva maksamaan pidentaakseen elamaa.
Itse olen ottanut lahestymistavan etta eletaan tuotoilla ja paaoma jaa sitten lapsille niin ei tarvitse pohtia liikaa sita koska itse sattuu positumaan. Toki asunnot yms kiintea omaisuus siihen paalle myos jaa joka tapauksessa jalkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele. 450.000 ei riita mihinkaan jarkevaan elamiseen vaikka tekisit kuten mina keskimaaraista vuosituottoa >10% vuosikymmenien ajan. Verojen jalkeen alle 3000e kuussa, mika ehka nyt tuntuu riittavan, mutta entas inflaation jalkeen 20-30 vuoden kuluttua? SIlloin tarvitset tuplasti joten paaomaa on samaan aikaan myos kerrytettava edelleen vahintaan sellaiset 3-4% vuodessa, et voi kuluttaa kaikkea tuottoa. Siina vaiheessa kun osingot riittavat elamiseen olet jo aika varmalla pohjalla, mutta silloin puhutaan relusti yli miljoonan euron omaisuudesta saavuttaaksesi edes peruskeskiluokkaisen elaman. Kylla se 5 MEur on lahempana sita mita tarvitaan jotta oi
Joo. Minä ajattelen, että asunnot ja mökit riittää perinnöksi. Ne muutamat satatuhatta tilillä voin ns elää - jos nyt elän.
ottaisin töistä ainakin vuoden tai pari virkavapaata ja pohtisin mitä seuraavaksi, saattaisi ahdistus ja uniongelmat jopa lievittyä. Saattaisin suorittaa myös avoimessa yliopistossa opintoja jotta jotakin aikataulua olisi elämässä.
Oma talous on jo kunnossa. Lähinnä harmittaisi, että jäljellä oleva elinaika ei missään tapauksessa riittäisi tuon summan siirtämiseen lapsille ilman veroseuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Oma talous on jo kunnossa. Lähinnä harmittaisi, että jäljellä oleva elinaika ei missään tapauksessa riittäisi tuon summan siirtämiseen lapsille ilman veroseuraamuksia.
Kyllä ottaa suomalaiselle koville veronmaksu! Tämä jaksaa aina huvittaa minua 😅
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan. Ostaisin ehkä uuden auton tai teettäisin kotona sisäpinnoille remontin. Nämä eivät ole pakollisia, sellaisia vain jotka olisi kiva toteuttaa, jos olisi ylimääräistä rahaa
Samaa funtsin minäkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo raha tulee pelkästään itsestään sillä että jättää 1-2 lasta tekemättä missä tahansa länsimaassa.
Meillä on 2 lasta, emmekä ole tuollaista rahaa saatu heihin menemään.
Kyllä meillä ehkä on mennyt enemmänkin, jos laskisi kaikki harrastukset ja soittimet, mutta entäs sitten? Lapsista tulevaa iloa ja onnea ei voi rahassa mitata. On meillä silti maksettu ok-talo, mökki, autot, vene ja ollaan matkusteltukin, sekä lasten kanssa perheenä että myös kaksistaan ilman lapsia. Silti on kertynyt hyvät säästötkin. Pikemminkin ihmettelen noita dink-pareja, miten materialistiset arvot heillä on. Aika yksioikoiselta ja tylsältä vaikuttaa tuollainen valinta minun mielestäni. Mutta no, kukin tyylillään, toivottavasti ovat onnellisia rahoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo raha tulee pelkästään itsestään sillä että jättää 1-2 lasta tekemättä missä tahansa länsimaassa.
Kyllä meillä ehkä on mennyt enemmänkin, jos laskisi kaikki harrastukset ja soittimet, mutta entäs sitten? Lapsista tulevaa iloa ja onnea ei voi rahassa mitata. On meillä silti maksettu ok-talo, mökki, autot, vene ja ollaan matkusteltukin, sekä lasten kanssa perheenä että myös kaksistaan ilman lapsia. Silti on kertynyt hyvät säästötkin. Pikemminkin ihmettelen noita dink-pareja, miten materialistiset arvot heillä on. Aika yksioikoiselta ja tylsältä vaikuttaa tuollainen valinta minun mielestäni. Mutta no, kukin tyylillään, toivottavasti ovat onnellisia rahoineen.
Entä munkit ja nunnat luostareissa? Tylsää heilläkin?
No minulla on enemmän kuin mainittu summa. Ei vaikuta mitenkään. Siellä ne pötköttää osakesalkussa ja indeksirahastoissa eikä sotke mun elämää. Jos joskus tarviin jotain isompaa kuten uuden auton, kotiutan sen verran rahaa kuin on tarvis. Asunto on maksettu aikaa sitten ja käyn töissä ja harrastan milloin mitäkin. Palkka riittää hyvin ja säästöönkin jää. Valtaosaa ajasta en edes muista koko asiaa.