IS: Tältä näyttää kulttuurin kuolema: Stockmann sulkee ovensa. Tilalle halpisketju.
Itiksen Stockmann on sulkenut ovensa pysyvästi, ja tilalle avautuu syksyllä muotiketju Halosen uusi liike sekä urheiluvälineliike Budget Sport. Halosen uusi myymälä tulee olemaan hieman aiempaa pienempi, ja kaikki tuotteet ovat jatkossa yhdellä kerroksella, mikä markkinointipäällikön mukaan helpottaa asiointia. Myymälä uudistetaan keväällä Jyväskylässä avatun uuden konseptin mukaiseksi.
Stockmannin sulkeminen kertoo surullista tarinaa Helsingin muuttumisesta. Kaupungin arvokas perinteinen tavaratalo korvataan persoonattomalla muotiketjulla ja halpoja urheiluvaatteita tarjoavalla marketilla. Miksi pääkaupunkimme muuttuu jatkuvasti lähiöostarin kaltaiseksi ostoshelvetiksi, jossa persoonallisuus ja laatu katoavat halpuuden ja helppouden alttarille? Tätäkö todella haluamme Helsinkiin?
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi Jumbon Stockmann?
Stockmannin kannattaisi sulkea kaikki noi pikkuruiset viritykset pois. Ainoa ja Jumbo. Oliko noita nakkikiskoja vielä jossain muualla. Ainoa oikea Stockmann on keskustassa.
Sitten loppuu Stockmann käynnit. Autolla en mene keskustaan. Raitiovaunulla pääsisin, mutta inhottaa ne mölisevät matkustajat ja kertaliputkaan ei ole mitään halpoja. Käytin aikoinaan paljon julkisia, nykyään tosi iso kynnys. On kaikenmaailman aineissa olevia sekopäitä ja puhelimeen huutajia.
Siis heh, raitiovaunuhan on kulkumuodoista mukavin. Ja Jumbo on harvinaisen epäviihtyisä ostoskeskus, eihän se mitenkään pärjää keskustalle?
Ehkä jos asuu sopivasti ratikkareitin varrella. Suomessa käydessä ja autolla pk-seudulla ja sen lähistöllä liikkuessa perheen kanssa esim. Jumboon on niiiiin helppo ajaa ja pysäköinti on todella simppeliä, mikä on varmaan se kaikista merkittävin ero stadin keskustaan verrattuna, vaikkei tuollainen ostoskeskus tietysti mikään sightseeing-paikka olekaan.
"Ehkä jos asuu sopivasti ratikkareitin varrella. Suomessa käydessä ja autolla pk-seudulla ja sen lähistöllä liikkuessa perheen kanssa esim. Jumboon on niiiiin helppo ajaa ja pysäköinti on todella simppeliä, mikä on varmaan se kaikista merkittävin ero stadin keskustaan verrattuna, vaikkei tuollainen ostoskeskus tietysti mikään sightseeing-paikka olekaan."
Jatkan vielä. En pidä sinänsä keskustaan ajamista vielä liian työläänä, olenhan ajanut paljon suuremmissakin kaupungeissa, mutta varsinkin jos on useampia paikkoja, joissa on tarkoitus käydä, niin pysäköinti on kyllä aikaa vievää ja hermoja raastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä helsinkiläisenä olen varmasti erittäin tervetullut espoolaisiin kauppakeskuksiin.
Eipä tule mieleenikään käydä, kun ne samat kaupat on muuallakin. Korkeintaan menen hakemaan jonkun sellaisen tuotteen, jonka haluan juuri nyt, ja on Helsingin puolelta loppu.
Kun ei ole tarvetta, niin ei ole tarvetta. Ihan sama juttu, oli Helsingin keskusta, espoolainen kauppakeskus tai vaikka Järvenpään palkittu Citymarket. Miksi lähteä kauas, kun lähempääkin saa.
Mitä kauppakeskuksia Espoossa edes on?
Ainoa ja Sello? Kummassakin olen käynyt joskus matkalla kyläreissulle, eli hakemassa jotain tuliaisia. Kumpaankaan ei mitään mielenkiintoa mennä muuten vaan.
Entresse, Iso Omena, Lippulaiva nyt ainakin.
Sehän on ihan pelkkää kauppakeskusta koko kaupunki, kenenkään ei tarvits
Eiku joo tuo Iso Omena se olikin missä kävin hakemassa tuliaisia, kun menin kylään.
Sellossa kävin kesällä 2022, kun oli asiaa siihen lähelle, ja oli kyllä hieman järkytys.
Kuulostaa tosiaan siltä, ettei sieltä kenenkään tarvitse lähteä, joten hassua valittaa Helsingin keskustan autoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää joku vitsi? Budget-sport ja Halonen, voiko enää pahempaa white trashia olla.
Mut Itis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä helsinkiläisenä olen varmasti erittäin tervetullut espoolaisiin kauppakeskuksiin.
Eipä tule mieleenikään käydä, kun ne samat kaupat on muuallakin. Korkeintaan menen hakemaan jonkun sellaisen tuotteen, jonka haluan juuri nyt, ja on Helsingin puolelta loppu.
Kun ei ole tarvetta, niin ei ole tarvetta. Ihan sama juttu, oli Helsingin keskusta, espoolainen kauppakeskus tai vaikka Järvenpään palkittu Citymarket. Miksi lähteä kauas, kun lähempääkin saa.
Ainoa ja Sello? Kummassakin olen käynyt joskus matkalla kyläreissulle, eli hakemassa jotain tuliaisia. Kumpaankaan ei mitään mielenkiintoa mennä muuten vaan.
Lisäksi Iso Omena. Ja joo, onhan nuo kaikki ihan OK kauppakeskuksia.
Vierailija kirjoitti:
"Ehkä jos asuu sopivasti ratikkareitin varrella. Suomessa käydessä ja autolla pk-seudulla ja sen lähistöllä liikkuessa perheen kanssa esim. Jumboon on niiiiin helppo ajaa ja pysäköinti on todella simppeliä, mikä on varmaan se kaikista merkittävin ero stadin keskustaan verrattuna, vaikkei tuollainen ostoskeskus tietysti mikään sightseeing-paikka olekaan."
Jatkan vielä. En pidä sinänsä keskustaan ajamista vielä liian työläänä, olenhan ajanut paljon suuremmissakin kaupungeissa, mutta varsinkin jos on useampia paikkoja, joissa on tarkoitus käydä, niin pysäköinti on kyllä aikaa vievää ja hermoja raastavaa.
Ja juuri tämä on se syy, miksi keskustassa ei enää käydä. Kauppakeskukseen pääsee niin paljon helpommin.
Ketään ei kiinnosta tulla kulkemaan muutaman sadan metrin matkoja autolla, eikä kukaan niitä myöskään kävele.
Kauppakeskukset ajoivat keskustasta ohi. Niissä käydään paljon myös julkisilla ja pyörällä. Ei pelkästään autolla. Niissä hoituu kaikki. Shoppailu, kahvittelu, leffat, ravintolat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa kauppakeskuksia, joihin muka huvittaisi mennä ihan muuten vaan?
Onko tähän linkkiä. Jostain syystä ei osu silmiin IS:n sivuilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Kämp Galleria, mutta muita ei ole.
Ihmiset on yksilöitä siinä(kin), mikä kenenkin hermoja raastaa.
Ymmärrän tuon, että parkkipaikan etsiminen Helsingin keskustasta voi olla vähän rasittavaa, varsinkin jos ei halua kävellä tai mennä ratikalla mihinkään, vaan aina auto mahd. lähelle ovia.
Sitten taas itselläni on tullut ihan itku joskus kun olen joutunut Jumboon, sillä hermosto ylikuormittui niin pahasti siitä ympäristöstä.
Vain laatua, vain laatua tästä eteenpäin. Sillä peittoatte kilpailijat. Brittityylinen laatutavaratalo, yksi Suomessa, sillä pärjäätte. Asiakkaita tulee ympäri Suomea laadun ja "aristokraattisen" ilmapiirinkin vuoksi.
Muutetaan kuitenkin jossakin vaiheessa jo asunnoiksi tai jopa hotelli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin sitä, etten koskaan menisi nuihin ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
"Itse en asioi kaupungissa missä minua vihataan. Helsinkiläiset ihan itse tekivät selväksi että espoolaisautoilijat eivät ole tervetulleita ihan kulkumuodosta riippumatta."
Sinäpäs se varsinainen omanapalumihiutale olet. Ei Helsingissä sinua vihata, kaikki asiat nyt vain ei pyöri sinun napasi ympärillä ja juuri sinun mielihalujasi palvellen.
Aivan. Ne pyörii Kalliossa isän rahoilla notkuvien oululaisten vihervasemmistolaisten ehdoilla.
Eli ei pyöri lainkaan vaan päinvastoin näivettyy. Asia on minulle täysin ok. Paskokaa liikkumista vähän lisää, ehkä se jossain vaiheessa alkaa kantaa hedelmää. Itse toki ennustan että liikkeitä suljetaan yhä enenevissä määrin ja väki kaikkoaa muualle. Halusitte eksklusiivisen Helsingin, ja saitte sitten sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi Iso Omena. Ja joo, onhan nuo kaikki ihan OK kauppakeskuksia.
Jostain syystä esim lauttasaarelaiset näissä käyvät
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon, että parkkipaikan etsiminen Helsingin keskustasta voi olla vähän rasittavaa, varsinkin jos ei halua kävellä tai mennä ratikalla mihinkään, vaan aina auto mahd. lähelle ovia.Sitten taas itselläni on tullut ihan itku joskus kun olen joutunut Jumboon, sillä hermosto ylikuormittui niin pahasti siitä ympäristöstä.
Parempi että pysyt kotona.
Kyseessä on normaali kapitalistinen kilpailu. Ei muuta. Jos etsit kulttuurilaitoksia niin ne löytyvät vähän eri paikasta. Kannattaa joskus tutustua.
Lauttasaaresta on suora moottoritie ja lyhyt metromatka Isoon Omenaan ja Ainoaan. Siksi he niissä asioivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon, että parkkipaikan etsiminen Helsingin keskustasta voi olla vähän rasittavaa, varsinkin jos ei halua kävellä tai mennä ratikalla mihinkään, vaan aina auto mahd. lähelle ovia.Sitten taas itselläni on tullut ihan itku joskus kun olen joutunut Jumboon, sillä hermosto ylikuormittui niin pahasti siitä ympäristöstä.
Parempi että pysyt kotona.
Hehe, en tietenkään pysy.
Entresse, Iso Omena, Lippulaiva nyt ainakin.
Sehän on ihan pelkkää kauppakeskusta koko kaupunki, kenenkään ei tarvitse lähteä muualle.