Masentunut sosiaalityöntekijä
Luulin olevani unelma-ammatissani, mutta työ on kaikkea muuta kuin odotin. Pääsin yliopistolle opistotutkinnon ja avoimen väylän perusteella elikkä en käynyt lukiota. Pitkä tie opintoihin ja tässä ollaan. Työ on aliarvostettua - autokauppiaasta seuraava vai vielä heikompi - ja puuduttavaa. Työyhteisö on juoruilevien tätien kahvikerho. En löydä puolisoa varmaan koska minulla on lapsi ja alakin aiheuttaa ennakkoluuloja. Ajattelin jäädä syksyksi sairauslomalle. Mikä auttaisi umpikujassani?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sossu tienaisi lähemmäs 5tonnia, lähtisin niin sanotusti barrikadille. Eihän opettaja tai sairaanhoitajakaan saa, vaikka täysin eri vaativuustaso ja vastuu. -farmaseutti 3.5t palkalla
Oletko ikinä tehnyt töitä sossuna? Sitähän minäkin.
Sinä ainakin sovit sossuksi, kun esität kysymyksen ja vastaat toisen puolesta itse. 😅
Alan vaihto. Ulkomailla on myös erilaisia mahdollisuuksia. Ja tuotteiden valmistusta, jos on hyviä tuotteita. Kaikkea löytyy jos keksii, ei helppoa tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele uusi ammatti. Kyllä sosiaalityöntekijä on ihan alinta sakkaa. Itse en ikinä ottaisi kumppaniksi.
Miksi et ottaisi? Maisteri, tienaa lähemmäksi 5000/kk.
Minulle ihmisessä muut asiat merkitsee enemmän kuin tulotaso ja omaisuus. Ja vaikka hyvät tulot kumppanissa vetoaisi ei niistä rahoista välttämättä itse pääse nauttimaan. En usko, että meillä sosiaalityöntekijän kanssa olisi mukavaa yhdessä, vaatii tietynlaista luonnetta, että haluaa tehdä sellaista työtä. Arvostan erilaisia ihmisiä kumppanina.
Tyypillinen sossu on hyvät ihmissuhdetaidot omaava ihminen, jolla on rautaiset hermot ja kyky organisoida kaaosta. Joku muu ehkä arvostaa jotain muita ominaisuuksia.
Miksi sosiaalityöntekijän työtä halveksutaan niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Kuka halveksuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka halveksuu?
Montako arvostavaa viestiä on tässäkään ketjussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka halveksuu?
Kommenttien perusteella asiakkaat paljolti asialla täällä. Myös työ, josta ihmiset kuvittelevat tietävänsä ilman mitään käsitystä, pelkkiin mielikuviin perustuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka halveksuu?
Kommenttien perusteella asiakkaat paljolti asialla täällä. Myös työ, josta ihmiset kuvittelevat tietävänsä ilman mitään käsitystä, pelkkiin mielikuviin perustuen.
Itse kyllä arvostan sossuja. Kovaa työtä luoda järjestystä elämänhallinnan ongelmiin monesti vastoin asiakkaitten toiveita. Hyvä vaan, että ovat tiukkana rahasta.
en arvosta koska ovat niin kamalia hössöttämään ja epäloogisia.koulutukseen hakeutuu täti moonika-tyyppejä.
On siellä joitakin hyvännäköisiäkin ja hoikkia, vaikka vähemmistö ko alan opiskelijoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele uusi ammatti. Kyllä sosiaalityöntekijä on ihan alinta sakkaa. Itse en ikinä ottaisi kumppaniksi.
Minulle ihmisessä muut asiat merkitsee enemmän kuin tulotaso ja omaisuus. Ja vaikka hyvät tulot kumppanissa vetoaisi ei niistä rahoista välttämättä itse pääse nauttimaan. En usko, että meillä sosiaalityöntekijän kanssa olisi mukavaa yhdessä, vaatii tietynlaista luonnetta, että haluaa tehdä sellaista työtä. Arvostan erilaisia ihmisiä kumppanina.
Tyypillinen sossu on hyvät ihmissuhdetaidot omaava ihminen, jolla on rautaiset hermot ja kyky organisoida kaaosta. Joku muu ehkä arvostaa jotain muita ominaisuuksia.
Yleisesti on erilainen käsitys mutta taatusti löytyy poikkeuksia joukosta! Nuo adjektiivit kuvaavat ehkä paremmin hoitohenkilökuntaa, jota arvostetaan (vielä). Asenneilmasto on nykyään koventumassa. Lääkäreitä haukutaan joka puolella, mutta eniten ahneudesta. Sosiaalityöntekijän työssä on itsessään jotain mikä luo epäarvostusta. Lisäksi on ollut toistuvia tumpelointeja ja lapsia kuollut. Tullut kuva kyvyttömästä ja laiskasta touhusta. Olen yksityisellä sektorilla ihan muissa töissä. Voimia ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka halveksuu?
Onpas taas epäarvostavaa puhetta besserwisser-tädiltä tai sedältä. Mielestäni täällä ei välttämättä ole asiakkaita - miten se edes ilmenisi? En ole koskaan ollut sossun asiakas, mutta jo lukiossa puistattavimmat lähtivät maailmanparantajiksi joko amk sossuksi tai tavalliseksi sossuksi. Amkiin menneillä oli usein terveempi järki päässä!
Vierailija kirjoitti:
Alan vaihto. Ulkomailla on myös erilaisia mahdollisuuksia. Ja tuotteiden valmistusta, jos on hyviä tuotteita. Kaikkea löytyy jos keksii, ei helppoa tietysti.
Mitähän tuotteita sossu valmistaisi? Ovat ehkä epäkäytännöllista porukkaa. Voisko olla esim ennustaja tai tarot-korteista ennustaja tai horoskooppien laatija. Sellainen sopisi paremmin kuin joku tuote. Ehkä kynttilänvalmistus? Tai saippuan valmistus? Tai kahvi! Se se on. En osaa kuvitella mitään monimutkaista. Ideoita?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tykkään työskennellä sossuna. Palkka on kohtuullinen ja kalenterin voi päättää itse. Harvemmin kukaan puuttuu tekemisiinkään. Onhan tämä sellaista sirkusta tämä asiakaskunta, että ei paremmasta viihdeohjelmasta ole väliksi.
Sama. Hauskin työpaikka, jossa olen ollut, on aikuissosiaalityö. Ihan ihme spedeilyä asiakkaiden touhut, joka päivä saa nauraa. Mutta kyllä meillä oikeasti työtä tehdään, ei jää juurikaan aikaa kahvitteluille.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös sosiaalityöntekijä, mutta töissä koulussa kuraattorina. Ihan huippu työ lasten kanssa, sopivan monipuolista ja vaihtelevaa. Palkkakin jo ihan ok kokemuslisän myötä, noin 3800e/kuussa. En kestä opettajien kahvihuonekeskusteluja, mut hengailenkin pääasiassa koulupsykologin, terkan ja koulusihteerin kanssa koululla.
Sosiaalityön kenttähän on todella laaja ja työllisyystilanne verrattaen hyvä. Kannattaa myös tässä Suomen työttömyystilanteessa olla tyytyväinen, että sinulla on töitä. Sossuja ei lähdetä kovin nopeasti irtisanomaan. Sanoisin, että ainakin itselläni on tietyllä tavalla kaupungin "suojatyöpaikka".
Keusotessa on irtisanottu sossujakin nyt. Ja kun tiettyjä lakeja kevennetään, niin sossuja voidaan korvata sosiaaliohjaajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda toiselle sektorille. Kunnan ja valtion viroissa ihmiset elävät kuplassa ja on turhauttavaa katsoa sitä toimettomuutta ja hampaattomuutta. Tehdään minimi ja saikutetaan.
Siirryin itse kolmannelle sektorille. Usko pois, siellä oikeasti halutaan auttaa ihmisiä ja koulutuksesi on siellä kysyttyä.
Onko valtiollakin sossuja ?! Mitä tekevät siellä ?
Valtiolla on rikosseuraamustyöntekijöitä, jotka työskentelevät oikeusministeriön alla. Esim. vankiloiden sossut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kivaa olla valtion vahtirakki ja ihmisten kyttääjä sen sijaan että tekisi aitoa sosiaalityötä?
Saan iloa siitä kun jaan rahaa somaleille ja feijoille.
Kummatkin ryhmät ovat korvaamattomia Suomelle, eli he ovat todellisia yhteiskunnan tukipilareita.
Voit olla ap ylpeä kun saat olla tärkeä osa tuossa rahanjakoketjussa.
Rahanjakoketju hyvinkin. Epäilen että vähän ruskeammille lastenvaunuihin menee. Itse yritin saada rahaa uusiin housuihin kun ainoat on rikki. Ei herunut mitään. Ostaisin muuten kirppikseltä mutta ei sieltä löydy siistejä joustokankaisia. Yritä sitten käydä työhaastatteluissa kun housut rikSä et uskoisi, miten paljon rahaa uppoaa ihan kotimaisiin alkoholisteihin ja huumeidenkäyttäjiin. En edes muista, milloin viimeksi olisi joku ulkomaalainen saanut meiltä aikuissossusta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sossun palkat noin 3800e, amk-taustaisilla sijaisilla vähemmän
Missä noin matalaa palkkaa kehdataan maksaa? Itselläni 4300.
Psykologisilla testeillä pitäisi varmistaa että kaikki opiskelun aloittavat ovat täysiä psykopaatteja.
Jatkuvastihan sinä töissäsi tapaat niitä tasoisiasi miesehdokkaita. Kynnet esille vaan ja nappaat sieltä asiakasjoukosta helmen itsellesi.