Masentunut sosiaalityöntekijä
Luulin olevani unelma-ammatissani, mutta työ on kaikkea muuta kuin odotin. Pääsin yliopistolle opistotutkinnon ja avoimen väylän perusteella elikkä en käynyt lukiota. Pitkä tie opintoihin ja tässä ollaan. Työ on aliarvostettua - autokauppiaasta seuraava vai vielä heikompi - ja puuduttavaa. Työyhteisö on juoruilevien tätien kahvikerho. En löydä puolisoa varmaan koska minulla on lapsi ja alakin aiheuttaa ennakkoluuloja. Ajattelin jäädä syksyksi sairauslomalle. Mikä auttaisi umpikujassani?
Kommentit (137)
Sosiaalialaa pitäisi jotenkin uudistaa ulkopuolisten tahojen toimesta. Sisäpuolelta uudistumista on vaikea saada aikaan eikä alan koulutuksen saaneilla ole tarvittavaa osaamista. Näin on monella alalla. Sosiaaliala vie paljon resurssia ja kukaan ei tiedä mihin sitä kuluu niin kunnissa, sotealueilla kuin virastoissa. Veroja maksavia kiinnostavat saarekkeet, joissa kulu on suuri ja tuotos epämääräinen. En ole nykyhallituksen kannattajakuntaa silti. Tarvitsevilta en halua viedä, mutta ammattikuntien tehottomuus on saatava syyniin.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalialaa pitäisi jotenkin uudistaa ulkopuolisten tahojen toimesta. Sisäpuolelta uudistumista on vaikea saada aikaan eikä alan koulutuksen saaneilla ole tarvittavaa osaamista. Näin on monella alalla. Sosiaaliala vie paljon resurssia ja kukaan ei tiedä mihin sitä kuluu niin kunnissa, sotealueilla kuin virastoissa. Veroja maksavia kiinnostavat saarekkeet, joissa kulu on suuri ja tuotos epämääräinen. En ole nykyhallituksen kannattajakuntaa silti. Tarvitsevilta en halua viedä, mutta ammattikuntien tehottomuus on saatava syyniin.
Aina kun esittää kritiikkiä niin sen pitää olla konkreettista, ei koskaan pitäisi jollakin lailla, tai pitäisi olla jotain, jne, vaan aina konkretiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun esittää kritiikkiä niin sen pitää olla konkreettista, ei koskaan pitäisi jollakin lailla, tai pitäisi olla jotain, jne, vaan aina konkretiaa.
koko ala on epämääräinen eli pitäisi syynätä koko aihealue. Ei pääse muuten käsiksi ongelmiin. Suo siellä vetelä täällä! Tässä konkretiaa.
Jos saat saikkua, mikäpä jottei! Palkka juoksee eikä poissaolo vaikeuta asioita työpaikallakaan, kahvipaussi voi muilla lyhentyä normiin, jos paikkaavat. Olen ollut kesätöissä sos.tstossa toimistosihteerin pestissä ja kiire ei rasittanut ainaskaan kesällä🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kivaa olla valtion vahtirakki ja ihmisten kyttääjä sen sijaan että tekisi aitoa sosiaalityötä?
Saan iloa siitä kun jaan rahaa somaleille ja feijoille.
Kummatkin ryhmät ovat korvaamattomia Suomelle, eli he ovat todellisia yhteiskunnan tukipilareita.
Voit olla ap ylpeä kun saat olla tärkeä osa tuossa rahanjakoketjussa.
Kuulostaa masennukselta, johon muutkin yksityisasiat vaikuttanevat taustalla. Minulla ei ole työstä ollenkaan tuollaista kuvaa ja ollut useissa erilaisissa sossun tehtävissä. Jopa epäilin lukiessani, oletko ollenkaan sossu. Työ on vaativaa ja usein myös mielekästä. Olen ollut myös muun alan akat tehtävissä, eivätkä ne ainakaan vaikeampia olleet. Kaiken lisäksi mitä väliä, mitä joku ajattelee työsi arvostuksesta, pääasia että itse arvostaa. Mitä enemmän olen nähnyt, sitä paremmin tiedän että kyseessä on yksi haastavimmista tehtävistä.
sossut on jopa työttömiä nettohaitallisempaa saastaa
Vierailija kirjoitti:
Aloitin ko opinnot, mutta vaihdoin kandivaiheessa toiselle alalle, kauppikseen. En ole katunut, sillä en yhtään ihmettele, että sosiaalialalla masentuu. Nyt pystyn menemään töihin ulkomaillekin, mikä on tosi jees!
Ulkomailla on myös sossuja, aika yleismaailmallinen ammatti. Omasta puolestani voin sanoa, että sosiaalialalla on sen haasteista huolimatta inhimillistä tehdä töitä, sillä alalle eivät ole hakeutuneet pahimmat pyrkyrit ja tyhjän toimittajat, joiden ainoa arvo on siinä kuka huutaa kovempaa omista ansioistaan. Näitä on muualla paljon.
Ala perustulon kannattajaksi, ainoa oikea tie. T. Ex-sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kivaa olla valtion vahtirakki ja ihmisten kyttääjä sen sijaan että tekisi aitoa sosiaalityötä?
Saan iloa siitä kun jaan rahaa somaleille ja feijoille.
Kummatkin ryhmät ovat korvaamattomia Suomelle, eli he ovat todellisia yhteiskunnan tukipilareita.
Voit olla ap ylpeä kun saat olla tärkeä osa tuossa rahanjakoketjussa.
Rahanjakoketju hyvinkin. Epäilen että vähän ruskeammille lastenvaunuihin menee. Itse yritin saada rahaa uusiin housuihin kun ainoat on rikki. Ei herunut mitään. Ostaisin muuten kirppikseltä mutta ei sieltä löydy siistejä joustokankaisia. Yritä sitten käydä työhaastatteluissa kun housut rikki.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ajattelet, että sosiaalityö on tehotonta? Emme saa aikaan riittävän paljon parannusta ihmisten elämässä tai käyttämämme keinot ovat tehottomia? Kannattaa muistaa, että sosiaalityö on vahvasti lailla säädeltyä ja ihmisillä on Suomessa hyvin vahva itsemääräämisoikeus. Väkisin ei ketään pysty auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työyhteisöt sairastuttavat. Sosiaalialan iso ongelma on liika asioiden vatuloitointi ja epäammatillisuus. Siellä pitäisi olla miesmäisiä miehiä jotka saisivat juoruilun ja niin kutsutun vouhkaamisen kuriin. Olen seurannut läheltä.
Hakeutuuko alalle miehiä ? En ole koskaan kuullut miessossusta enkä osaa kuvitella millainen semmoinen on ! Vähän kuin mies kätilönä tmv, tosin kätilö on arvostetumpi.
Tuttavani poika opiskelee. Se on mielestäni hänelle epäsopiva ammatti.
Hänellä on aina ollut vaikea tulla ihmisten kanssa toimeen. Ihan pikkulapsesta asti. Diagnoosista ei ole puhuttu, mutta joku neurokirjon häiriö on selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tykkään työskennellä sossuna. Palkka on kohtuullinen ja kalenterin voi päättää itse. Harvemmin kukaan puuttuu tekemisiinkään. Onhan tämä sellaista sirkusta tämä asiakaskunta, että ei paremmasta viihdeohjelmasta ole väliksi.
Huomattu on, että työ on teille pelkkää viihdettä, eikä kukaan puutu tekemisiin. Tällä asenteella teistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Aika lopettaa koko ammattikunta tai ainakin karsia hyvin rankasti, ja siirtyä perustulon pariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työyhteisöt sairastuttavat. Sosiaalialan iso ongelma on liika asioiden vatuloitointi ja epäammatillisuus. Siellä pitäisi olla miesmäisiä miehiä jotka saisivat juoruilun ja niin kutsutun vouhkaamisen kuriin. Olen seurannut läheltä.
Hakeutuuko alalle miehiä ? En ole koskaan kuullut miessossusta enkä osaa kuvitella millainen semmoinen on ! Vähän kuin mies kätilönä tmv, tosin kätilö on arvostetumpi.
Tuttavani poika opiskelee. Se on mielestäni hänelle epäsopiva ammatti.
Hänellä on aina ollut vaikea tulla ihmisten kanssa toimeen. Ihan pikkulapsesta asti. Diagnoosista ei ole puhuttu, mutta joku neurokirjon häiriö on selvästi.
Sinne ei ole tunkua hyvillä papereilla. Kaikki huonosti pärjänneet änkeävät sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tykkään työskennellä sossuna. Palkka on kohtuullinen ja kalenterin voi päättää itse. Harvemmin kukaan puuttuu tekemisiinkään. Onhan tämä sellaista sirkusta tämä asiakaskunta, että ei paremmasta viihdeohjelmasta ole väliksi.
Huomattu on, että työ on teille pelkkää viihdettä, eikä kukaan puutu tekemisiin. Tällä asenteella teistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Aika lopettaa koko ammattikunta tai ainakin karsia hyvin rankasti, ja siirtyä perustulon pariin.
Millä tavalla perustulo korvaa sosiaalityön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin ko opinnot, mutta vaihdoin kandivaiheessa toiselle alalle, kauppikseen. En ole katunut, sillä en yhtään ihmettele, että sosiaalialalla masentuu. Nyt pystyn menemään töihin ulkomaillekin, mikä on tosi jees!
Ulkomailla on myös sossuja, aika yleismaailmallinen ammatti. Omasta puolestani voin sanoa, että sosiaalialalla on sen haasteista huolimatta inhimillistä tehdä töitä, sillä alalle eivät ole hakeutuneet pahimmat pyrkyrit ja tyhjän toimittajat, joiden ainoa arvo on siinä kuka huutaa kovempaa omista ansioistaan. Näitä on muualla paljon.
Hei haloo! Ei sinne Suomen tutkinnolla pätevöidy. Sossut on just tällasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ajattelet, että sosiaalityö on tehotonta? Emme saa aikaan riittävän paljon parannusta ihmisten elämässä tai käyttämämme keinot ovat tehottomia? Kannattaa muistaa, että sosiaalityö on vahvasti lailla säädeltyä ja ihmisillä on Suomessa hyvin vahva itsemääräämisoikeus. Väkisin ei ketään pysty auttaa.

Ei ole vahvaa itsemääräämisoikeutta, ja siihen aina vetoaminen on surkeaa ja säälittävää. Väkisin auttaminen on ylipäätään käytännössä mahdotonta, koska ei ihminen koe itseään kohtaan käytettyä väkivaltaa, jolla tahdonvastaiset toimenpiteet aina toteutetaan, auttamisena. Väkivallan käyttö on auttavan ja eheyttävän sijaan rikkovaa. Sen sijaan useimpia ihmisiä olisi mahdollista auttaa toisin, ihan oikeaa erilaista apua tarjoamalla (kotiapua, taloudellista tukea, tuettua asumista jne. jne.). Mutta näköjään nämäkin asiat on tosiaan täysin hukassa, mikä ei kyllä teidän touhujanne ja surkeaa käyttäytymistänne seuranneena yllätä.
En suosittelisi alaa tuleville lapsilleni.Kannustan tekemään läksyt hyvin,jotta pääsevät kunnon alalle.Sosiaaliala on kylläkin kadonnut heidän tultua aikuisiksi.Näin on arvioitu.
Opiskele uusi ammatti. Kyllä sosiaalityöntekijä on ihan alinta sakkaa. Itse en ikinä ottaisi kumppaniksi.
Lakien mukaan. Kaikki päätöksethän voidaan viedä hallinto-oikeuden arvioitavaksi tarvittaessa.