Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masentunut sosiaalityöntekijä

Vierailija
07.07.2025 |

Luulin olevani unelma-ammatissani, mutta työ on kaikkea muuta kuin odotin. Pääsin yliopistolle opistotutkinnon ja avoimen väylän perusteella elikkä en käynyt lukiota. Pitkä tie opintoihin ja tässä ollaan. Työ on aliarvostettua - autokauppiaasta seuraava vai vielä heikompi - ja puuduttavaa. Työyhteisö on juoruilevien tätien kahvikerho. En löydä puolisoa varmaan koska minulla on lapsi ja alakin aiheuttaa ennakkoluuloja. Ajattelin jäädä syksyksi sairauslomalle. Mikä auttaisi umpikujassani?

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työyhteisöt sairastuttavat. Sosiaalialan iso ongelma on liika asioiden vatuloitointi ja epäammatillisuus. Siellä pitäisi olla miesmäisiä miehiä jotka saisivat juoruilun ja niin kutsutun vouhkaamisen kuriin. Olen seurannut läheltä.

Miehet ovat pahimpia juoruakkoja nykyään.

Vierailija
22/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös sosiaalityöntekijä, mutta töissä koulussa kuraattorina. Ihan huippu työ lasten kanssa, sopivan monipuolista ja vaihtelevaa. Palkkakin jo ihan ok kokemuslisän myötä, noin 3800e/kuussa. En kestä opettajien kahvihuonekeskusteluja, mut hengailenkin pääasiassa koulupsykologin, terkan ja koulusihteerin kanssa koululla.

Sosiaalityön kenttähän on todella laaja ja työllisyystilanne verrattaen hyvä. Kannattaa myös tässä Suomen työttömyystilanteessa olla tyytyväinen, että sinulla on töitä. Sossuja ei lähdetä kovin nopeasti irtisanomaan. Sanoisin, että ainakin itselläni on tietyllä tavalla kaupungin "suojatyöpaikka".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hoitoon.

Vierailija
24/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös sosiaalityöntekijä, mutta töissä koulussa kuraattorina. Ihan huippu työ lasten kanssa, sopivan monipuolista ja vaihtelevaa. Palkkakin jo ihan ok kokemuslisän myötä, noin 3800e/kuussa. En kestä opettajien kahvihuonekeskusteluja, mut hengailenkin pääasiassa koulupsykologin, terkan ja koulusihteerin kanssa koululla.

Sosiaalityön kenttähän on todella laaja ja työllisyystilanne verrattaen hyvä. Kannattaa myös tässä Suomen työttömyystilanteessa olla tyytyväinen, että sinulla on töitä. Sossuja ei lähdetä kovin nopeasti irtisanomaan. Sanoisin, että ainakin itselläni on tietyllä tavalla kaupungin "suojatyöpaikka".

Tämä oli kiva kuulla, kun itse opiskelen alaa ja tulee pääosin negatiivista palautetta mukaan lukien sukulaiset. Ajattelen, että tämä on sopiva työ henkilölle, joka ei tavoittele mitään suuria työelämältä eikä ole mikään kunnianhimoinen. Silti mahdollisuus ihan hyvään ansioon, jolla pärjää. Tavallinen on riittävä.

Vierailija
25/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työyhteisöt sairastuttavat. Sosiaalialan iso ongelma on liika asioiden vatuloitointi ja epäammatillisuus. Siellä pitäisi olla miesmäisiä miehiä jotka saisivat juoruilun ja niin kutsutun vouhkaamisen kuriin. Olen seurannut läheltä.

Miehet ovat pahimpia juoruakkoja nykyään.

Eikö se ole noloa? Naiset saattavat olla edessä päin tällaiselle sinänsä mukavia, mutta omassa duunissani näitä miehiä pidetään vähän erikoisina, naismaisina Ovat ikään kuin omassa lokerossaan ilman arvostusta. Olen pankkisektorilla, jossa on edelleen paljon naisia.

Vierailija
26/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakeutuuko alalle miehiä ? En ole koskaan kuullut miessossusta enkä osaa kuvitella millainen semmoinen on ! Vähän kuin mies kätilönä tmv, tosin kätilö on arvostetumpi.

Jouduin itse nuorena naisena asioimaan miessosiaalityöntekijän kanssa ja tämä ahdisteli. Pyysin työntekijän vaihtoa naiseen, mutta kun tämä ei muka onnistunut lopetin asioinnin kokonaan, enkä uskaltanut hakea edes toimeentulotukea kun pelkäsin tuota miestä. Sitten kun vihdoin uskalsin hakea taas toimeentulotukea meinasin joutua taas asioimaan tuon miehen kanssa. Kukaan ei soitellut perääni ja

Mielestäni tosi outoa jos mies tekee tuollaista työtä. En tiedä yhtäkään. Mutta karmea kokemus.

Vierailija
27/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda toiselle sektorille. Kunnan ja valtion viroissa ihmiset elävät kuplassa ja on turhauttavaa katsoa sitä toimettomuutta ja hampaattomuutta. Tehdään minimi ja saikutetaan.

Siirryin itse kolmannelle sektorille. Usko pois, siellä oikeasti halutaan auttaa ihmisiä ja koulutuksesi on siellä kysyttyä.

Vierailija
28/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda toiselle sektorille. Kunnan ja valtion viroissa ihmiset elävät kuplassa ja on turhauttavaa katsoa sitä toimettomuutta ja hampaattomuutta. Tehdään minimi ja saikutetaan.

Siirryin itse kolmannelle sektorille. Usko pois, siellä oikeasti halutaan auttaa ihmisiä ja koulutuksesi on siellä kysyttyä.

Onko valtiollakin sossuja ?! Mitä tekevät siellä ?

Vierailija
29/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Well, eikö järjestöjä lakkauteta nykyään? Eikö kolmas sektori ole kuolemassa?

Vierailija
30/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sanotaan sitten SOTE-alueella jos haluat olla pikkutarkka. Ne kun ovat nykyään valtion rahoittamia

Vierailija
31/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö THL ole pullollaan niitä.Siitähän on valitettu,että eivät tuota mitään palkkansa vastineeksi.

Vierailija
32/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityö on laaja kenttä. Itse en jaksaisi hetkeäkään aikuissosiaalityössä kuuntelemassa elämänsä sössineiden tytöttelyä ja pyrkimystä maksattaa vuokriaan kolmatta kertaa yhteiskunnalla. Mutta muitakin alueita on. Itse viihdyn lastensuojelussa, jossa asiakaskunta on laajempaa ja ongelmat paljon moninaisempia, ja isompia. 

Vierailija
33/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö THL ole pullollaan niitä.Siitähän on valitettu,että eivät tuota mitään palkkansa vastineeksi.

Se olisikin ihan next level: sosiaalityöntekijä ja tuo laitos. En valittaisi ainakaan työn raskautta🥰

Vierailija
34/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kommentoinut tänne aiemminkin että äitini oli sosiaalihoitaja kun olin lapsi. Se oli silloinen sosiaalityöntekijä jota käsittääkseni arvostettiin. Äitini on eläkkeellä ollessaan kauhistellut sosiaalialan parjaamista ja alhaista arvoa. Tämä kertoo paljon yhteiskunnastamme.

Vierailija
35/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tosi outoa jos mies tekee tuollaista työtä. En tiedä yhtäkään. Mutta karmea kokemus.

Miksi mies olisi sen huonompi tekemään viranomaispäätöksiä kuin naisetkaan? Ahdistelu on laitonta, se on selvää, mutta toki alalla on jonkin verran miehiä. Ja ihan hyviä työntekijöitä. 

Vierailija
36/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olisikin ihan next level: sosiaalityöntekijä ja tuo laitos. En valittaisi ainakaan työn raskautta🥰

Ikuinen vappu!

Vierailija
37/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies olisi sen huonompi tekemään viranomaispäätöksiä kuin naisetkaan? Ahdistelu on laitonta, se on selvää, mutta toki alalla on jonkin verran miehiä. Ja ihan hyviä työntekijöitä. 

Kai se liittyy yleisiin mielikuviin ammatista. Itsellänikin on, kun tarkemmin mietin, nega käsitys vähän aikaansaamattomasta, potrasta täti-ihmisestä eli kukkahattu-imago hössötyksineen istuu tiukassa, vaikka on poikkeuksiakin aivan varmasti kuten kaikilla aloilla. Ehkä vastine voisi olla nainen teurastajana tai roskakuskina. Asenteet muuttuvat hitaasti.

Vierailija
38/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: hae työnohjausta ja mene työterveyteen. Saat helposti sairauslomaa, jos kerrot ikävistä asiakkaista jne. Mieti voitko saada mielekkäämmän työn sisällön. Mahdollisuuksia on monia. Otan itsekin sairauslomaa, jos tuntuu liian raskaalta. Siinä ei ole mitään väärää.

Vierailija
39/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kivaa olla valtion vahtirakki ja ihmisten kyttääjä sen sijaan että tekisi aitoa sosiaalityötä?

Saan iloa siitä kun jaan rahaa somaleille ja feijoille.

Kummatkin ryhmät ovat korvaamattomia Suomelle, eli he ovat todellisia yhteiskunnan tukipilareita.

Kyllä-kyllä. Ihaillen seuraan kun sellaiset peruskouluiän jälkeiset alle armeijaikäiset mustatukkaiset nuorukaiset tosi suorissa ja siisteissä mustissa pitkissä housuissa mustissa hyvin kiiltävissä pikkukengissä palloilevat päivystäen päivät pitkät paikallisessa ostoskeskuksessa. 

Vierailija
40/137 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas tykkään työskennellä sossuna. Palkka on kohtuullinen ja kalenterin voi päättää itse. Harvemmin kukaan puuttuu tekemisiinkään. Onhan tämä sellaista sirkusta tämä asiakaskunta, että ei paremmasta viihdeohjelmasta ole väliksi. 

Tosiaan ei niihin tekemisiin kovin herkästi tunnuta puututtavan, lastensuojelibisneskin voi toimia aika rauhassa, salailusäännösten suojelemana toimitaan vähän kuin valtio valtiossa.