Mökin ostaneet - kaduttaako?
Te, jotka olette hankkineet mökin viimeisen 5 vuoden aikana. Miten kävi? Tuliko onnela vai työhelvetti, joka vie kaikki ylimääräiset rahat? Miten elämänlaatu parani, jos parani?
Mikä yllätti?
Mikä on ehdoton juttu, mikä mökillä/mökkitontilla on oltava? Mitä pitää varoa?
Mikä on paras neuvosi/vinkkisi mökin ostajalle?
Kiitos!
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mökki olisi työhelvetti? Asutteko te kaikki kerrostalossa jotka tätä juttua viljelette?
Kyllä siinä on aina jotain duunaamista. Mökki on sellaisille, jotka haluavat tehdä käsillä koko ajan jotain.
Eli jotain duunaamista = työhelvetti. Noin patalaiskan kannattaa ostaa korkeintaan kerrostaloyksiö.
Mökillä on usein puuhaa: kitkemistä ja vesakon hoitoa ja terassien öljyämistä. Kerrostaloasuja saa lomalla hyvää hyötyliikuntaa ja kroppa tykkää. Toki liikun muutenkin, mutta paljon enemmän tulee mökillä liikuntaa kuin itsestään. Luonnonrauha on rentouttavaa ja uiminen ihanaa. Taisi mennä rahaa noin 70 000 €, mutta ei kaduta. Mihin muuhunkaan sen olisin laittanut, kun säästöillä mökin hankin? Vuokramökillä sää oli aina mitä sattuu, mutta omalla mökillä voi olla hyvällä säällä ja lähteä oikein surkealla säällä pois.
Ei kaduta yhtään. Tykätään tyttöystävän kanssa olla mökillä ja ollaan ollut tänä kesänä huhtikuun 15 päivästä lähtien. Tein tähän ison remontin kun hankin tämän 8 vuotta sitten. Kaikki tehtiin kerralla kuntoon mökin sisällä ja saunassa. Piha ollaan rempattu pikkuhiljaa, muun muassa rannasta tehtiin hiekkaranta. En sanoisi työhelvetiksi koska tykkään rakentaa ja remontoida. Se oli vaan kaivinkoneen vuokraus ja kaivamista ja sitten sellainen alusmuovi sinne alle ja 50 cm hiekkaa päälle. Hyvin on pysynyt ranta kunnossa. Pikkuhommaa ja kitkemistä on aina joka kesä mutta on ainakin tekemistä välillä. Pääasiassa ollaan vaan oltu ja nautittu. Mökissä ehdottomasti pitää olla vesi ja sähköt. Sen perusteella mökin ostin koska se helpottaa vaan arkea niin paljon. tässä ehtii lomaileemaankin ihan hyvin. Kun tekee kerralla isommat asiat kuntoon mökillä niin ei tämä tunnu työmaalta sitten ja ehtii nauttimaan. Pikkuhommaa on aina mökillä on koska mökkiä pitää aina hoitaa jotta se pysyy kunnossa.
Ostettiin 4 vuptta sitten merenrantamökki Uudeltamaalta lehti-ilmoituksen perusteella. Myyjä vähän höperö mummeli, pyyntihinta 150k eur. Nyt tämän arvo on jo yli 400k euroa. Olemme asunto/mökkikyttääjiä. T. Vela pariskunta.
Peppusek si maistuu paremmalta luonnossa
Aluksi onnela, pikkuhiljaa alkoi syödä rahat varsinkin lämmitykseen, sitten alkoi stressata pihanhoito ja rikkaruohot, sitten myin sen pois. Tulo paljon tappiota, mutta olen tyytyväinen, että koin sen, kun oli ollut pitkäaikainen unelma. Ei tarvitse myöhemmin haikailla tekemättömiä ja kokemattomia asioita, nyt on uudet unelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttöaste on se kysymys. Kuinka paljon haluat investoida sellaiseen paikkaan, jossa vietetään pari viikkoa lomasta ja muutama viikonloppu. Itse päädyin siihen, että vuokraan mökin aina, kun mökkeilyä tekee mieli.
Ei ole koskaan työleiri
Tulee halvemmaksi, eikä sido mittavia pääomia
Ei kiinteitä kuluja, eikä remonttitarpeita
Vaihtelevat ympäristöt
Mökin varustelua, kokoa ja laatutasoa voi muuttaa tarpeiden mukaan
Tässä mielestäni vuokraamisen hyvät puolet.
Tämä on ihan totta mutta minusta tämä on sitten vähän sellaista kakkosasunnossa asumista, koska mökin pointti on se, että tehdään asioita, joita ei kaupunkiasunnossa voi tehdä, kuten talojen maalaamista, laiturin korjaamista, puden kaatamista, pihanuotion pitämistä, jne jne jne...
Olet kyllä erehtynyt. Mökillä tarkoitus on nauttia eikä se ole olemassa siksi, että pääsee maalaamaan tai korjaamaan laituria. Kannattaa hankkia puuverstas läheltä kotia, jos se työ on itse tarkoitus. Toki tehtävät työt hoidetaan mökillä kunnossa pitämiseksi.
Työhelvetti? Mä aion ostaa mökin nimenomaan siksi että siellä saisi touhuta. Jos haluaa vaan köllötellä, voi vuokrata jonkun toisen mökin viikonlopuksi tai mennä hotelliin.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään tästä omasta mökistä enemmän kuin vuokramökistä koska:
-Tämä on koko kesän käytössä, ei vain sitä viikkoa kun on mökki vuokrattuna. Etenkin viikonloppuisin kaipaan pois kaupungista mökille.
-mökkini on sisustukseltaan ja tavaroiltaan mieleiseni, astiat kauniita huolella valitsemiani ja työvälineet käytännöllisiä, voin esim. jauhaa miehen pyytämän hauen mureketta varten.
-minulla on paljon yrttejä täällä ruukuissa ja pari marjapensasta . Tiedän myös hyvät paikat poimia sieniä, mustikoita, metsävadelmia ja ahomansikoita täällä tutussa paikassa. Vuokramökillä ei onnistuisi.
-kun asumme kerrostalossa eikä täällä mökilläkään ole mitään nurmikoita niin töitä on sopivasti, ei liikaa mutta kuitenkin kaikenlaista tekemistä. Emme haluaisi vain maata vuokramökin sohvalla televisiota katsellen, sitä voi tehdä kotonakin.
-yksityisyys on omalla mökillä aivan eri kuin useimmissa vuo
😔 pihalla kuin lumiukko. Oletko edes koskaan vuokrannut mitään mökkiä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi mökki olisi työhelvetti? Asutteko te kaikki kerrostalossa jotka tätä juttua viljelette?
Mä oon kerrostaloasuja, mutta mä viihdyn täällä mökillä erittäin hyvin. Ei ole mikään työhelvetti, kun tekee asioita silloin kun huvittaa. Ei kaiken tarvitse heti olla valmista. Kolmen pekkaan kun täällä ollaan niin jaetaan työtehtävät.
En kyllä ikinä hankkisi mökkiä. En jaksa käydä edes vanhempieni mökillä, kun ei siellä saa olla hetkeäkään rauhassa. Aamusta iltaa on jotain puhdetta. Mitä helvetin vapaa-aikaa se sellainen on. Ei kaikki nauti siitä että on koko ajan jotain askarreltavaa.
Mökkeily on harrastus, vähän niin kuin veneily. Miksi toisten harrastusta pitää arvostella?
Vierailija kirjoitti:
Mökkeily on harrastus, vähän niin kuin veneily. Miksi toisten harrastusta pitää arvostella?
Joku sosiaalinen pakkomielle saada kaikki samaan muottiin missä itse on. Jotta tuntisi itse tehneensä oikean valinnan. Enemmistö on aina oikeassa? Oli sitten kysymys parisuhteesta, (mökkeilystä tai mistä tahansa. Erilaisuutta siedetään Suomessa edelleen yllättävän huonosti.
Oon tehnyt mökin 25 vuotta sitten. Ei tämä mikään työleiri ole. Toki pihalta pitää nurmikko ajaa, mutta näppärästi päältäajettavalla leikkurilla hoituu. Puucee tyhjennetään parin vuoden välein kun ei sitä juuri kukaan käytä, koska normivessa. Remontteja ei ole, töitä ei oikeasti ole. Istutuksia ja kukkapenkkejä ei ole. Puunharvennuksia ei ole, koska mökki keskellä peltoa eikä puita lähiympäristössä.
Mikä ihmeen työleiri?
Vierailija kirjoitti:
Työhelvetti? Mä aion ostaa mökin nimenomaan siksi että siellä saisi touhuta. Jos haluaa vaan köllötellä, voi vuokrata jonkun toisen mökin viikonlopuksi tai mennä hotelliin.
Tuo on juuri minulle. Mökin vuokraus, jos mökityttää tai sitten hotelliin. Jälkimmäinen on minun valintani lähes aina matkustaessani. En ole laiska, mutta tykkään tehdä kaikkea muuta kuin kunnostella ja ylläpitää kiinteistöjä.
Mulla on ns. vaatimaton "perintömökki". Ostin iäkkäiltä vanhemmiltani sopuhintaan. Ihan tyytyväinen olen ollut. Olen kokeillut myös karavaanihommaa. Se on erilaista. Mökkeilyssä on hieman tylsää se, että on aina sama paikka.
Mutta toisaalta täydellä leirintäalueella jossain viereisessä vaunussa voidaan yöllä luukuttaa jotain humppaa. Mökillä on aina sauna, mutta karavaanihommassa se voi olla vähän luksusta. Ainakin leirintäalueilla aika kallista. Ei joka päivä viitsi saunoa.
Mökki ehdottomasti, jos pitää saunomista tärkeänä. Jos ei tykkää saunoa, niin melkein sama onko mökki vai vaunu/asuntoauto.