| Toukokuisten torstai |
Linkki eilisiin
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9936425&p=&mpage=1&tmode=…
Krooh. Vähän menee " jaksamisen" puolelle päivä kerrallaan. Tämän päivän kun vielä jaksan. Huomisen kun vielä jaksan. Ensi viikon kun vielä jaksan.
Onneksi tulee pääsiäinen ja saa mässätä. Ha-haa.
t. Minna, rv 31 äippäloman alkuun aikas monta päivää, 21. Eihän se ole paljoa! Varsinkaan kun jakso loppuu 5.4. ja sit olen aivan työtön :-)
Kommentit (47)
Kohtahan tuota on 2 viikkoa odoteltu, että pääsis lukemaan vauva-palstaa.. Ei ole taas meillä toiminut ei.. Olen ulkona mitä olette kirjoitelleet, mutta kerron vähän omia kuulumisia ja toivottavasti nyt pysyn teidän mukana.
No mulla oli reilu viikko sitten neuvola ja supistusten takia sain sitten lääkäriajan. Ei ollut vielä kohdunsuulla mitään tapahtunut. Epäili virtsatieinfektiota. No sitä ei testissä ollut, mutta jotain epäpuhtautta kuitenkin joka voisi aiheuttaa supistuksia, pitäs neuvolaan soittaa ja kysyä aikooko ne ottaa jotain testejä vielä.. tai sitten ootan ma neuvolaa, kun ei enää supistelekaan..
No lääkäri arvioi vauvan painoksi sillon reilu viikko sitten 2,9-3kg ja olin kyllä tippua siitä sängyltä, kuulosti niin isolta... No se sitten lohdutti että syntyy n.4kg painosena kuten aikasemmatkin lapset, jos menee laskettuihin aikoihin. Antoi se vauvan luvan syntyä, jos supistukset ois jatkunu, niin puolentoista viikon päästä tuosta käynnistä eli nyt :-) No jos se vauva vielä pari viikkoa mahassa viihtyisi, kun on uimakoulu just maanantaina alkamassa isommalla :-)
Me ollaan lähdössä pienemmän kanssa kylpylään kohta, ihanaa :-D Isompi menee kaverin luokse leikkimään. Olen vuorotellen poikien kanssa käynyt kaksin jossain ja ovat tyytyväisiä, ei ole valituksia tullut ;-) Kumpikin tykkäävät käydä myös hoidossa, kun on mukavat hoitajat.
Vauvallekin olen ostellut kaikenlaista pientä, mitä on tullut mieleen. Ei tarttis heti lähtä kauppaan.
Meidän 2,5v ihastelee vauvoja kovasti, hyvä hyvä :-) Eilen se kaupassa näki pienen vauvan vaunuissa ja sanoi " katso äiti, ihana vauva." Isompi odottaa myös innolla että vauva syntyy ja sanoikin että ensi viikolla äiti menee sairaalaan..
Mutta pitäsköhän tuota hypätä lämpimän kylpylän aaltoihin, kun vielä pääsee :-D Ens viikolla jäädytäänkin sitten uimahallissa.
P. + Toukka 34+6 ja isoveljet 2,5v ja 4,5v
Täällä on jo ollut ryysistä!!!! Kivaa;-) Hei, mikä se madame mamman osote on ja mitä sinne pitää lähettää? Pitäähän munkin nyt sitten, kun kaikki muutkin!! Ja miten toi napapiiri mitataan??? Haluu mitata senkin!!!! Kauhee kyselyikä mulla päällä......
Murmeli: APUA!!!!!!! 26 yksikköä??????? Ihan hirveitä määriä.......miksiköhän sulla ei oo sitä pitkävaikutteista insuliinia käytössä, mikä pistetään illalla?????? Kun mulla on noitten 3 päiväpiikin lisäksi se illalla ja sitä menee nyt 8 yksikköä, nostetaan varmaan huomenna siihen 10 tai 12, välillä pysyy ihan hyvin sillä noi aamuarvot, tänään esim 5,1, et ihan jees....ja päivällä mulla on ennen aamiaista, lounasta ja päivällistä se humalog ja 4-6 yksikköä ja se pitkävaikutteinen on nimeltään prothapane..... Vähänkö repesin noille sun teknisille ongelmille ja muutamaan kertaan tulleelle viestille:-) Onnea kuivausrummusta ja sen voi lähettää myös tänne!!! Mulla on huomenna joku sisätautilääkärin aika siellä naistenklinikalla, mitäköhän sielläkin tapahtuu???
Virtsankarkailu: Täällä on yx lirauttelija lisää!!!!
Tervetuloa uusille mammoille ja onnellista loppusuoran odotusta, täällä meitä tuskailijoita on pinossa!!!
Mä sain vihdoin eilen sen äitiyspakkauksenkin!!!!!!!! Olipas juhlavaa hakea sitä:-) Täällä Helsingissä kaikki on vähän hitaampaa, AI VÄHÄN!!!!!
Yritän kovasti keksiä jotain tekemistä, mutta kun ei vaan tuu mitään mieleen ja on niin kovin tylsää....
Tiitiäinen: Juu, oli taas kylkiluut illalla kovilla, kun hakeuduin sänkyyn:-) Kauhee jomotus käynnissä...... Mä oon tällänen mini-ihminen ja mun sisällä ei sit taas oo ihan mini-ihminen, mielenkiintoinen yhdistelmä!!!
Janskuliini: Kuinkas jättiläisvauvasi voi???? Täällä tää toinen giant yrittää varmaan taas kääntyä, mutta kun on niin pirun ahdasta varmaan;-) Mites äippäs on pysyny aisoissa??? Ukkos sitten päätti lähetellä jotain savumerkkejä, mutta minne;-) Kyllä noi ukot on välillä niin koomisia, kun ne touhuu.....
Oma olo on ihan mukiinmenevä( mä en kyllä sinne mukiin mahtuis)....Selkä jumiaa ja muksu ruoskii mua sisältäpäin iloisesti eli asiat on paremmin, kun hyvin.....kun pikkanen pistää mun kroppaa uuteen uskoon!!! Nyt täytyy kehitellä jotain touhua, ettei ihan jumiudu tähän koneelle....Mukavaa päivää kaikille ja voidaan hyvin kaikki!!! Haleja!!!
-Emunainen ja luteen poikanen 32+5-
Epparista olitte keskustelleet, joten otan minäkin siihen kantaa vaikkei synnytyskokemusta vielä olekaan. Mutta kätilöopiskelujen vuoksi jotakin tietoa siitäkin. Eli lähinnä noista ennenaikaisissa synnytyksissä eppari tehdään juuri vauvan parhaaksi. Vaikka voisi kuvitella, että pienempi pää mahtuu paremmin tulemaan ja epparia ei tehdä, mutta ennenaikaisena syntyvällä on suuri riski aivoverenvuotoihin, joita ulkoinen paine voi aiheuttaa. Tästä syystä siis eppari. Käytännössä en sit tiedä kuinka paljon noita eppareita ennenaikaisissa synnytyksissä tehdään ja montaa ennenaikaista olen hoitanut ilman aivoverenvuotovaurioita. Mut vauvan parhaastahan siinä siis on kyse.
Murmelilla ollut huolta kännykkä asioissa. Mullakin on kännykkä alkanut reistailemaan just kun takuu meni kuukausi sitten umpeen. Ärsyttää..
No, nyt taas karkasi ajatus..
(.) sen verran, ett tiistaina oli lääkärikontrolli ja kohdunkaula oli sit lyhentynyt 1,5cm ja kohdun suu ei ihan vielä auki, mut ei ilmeisesti kaukanakaan ole. Jännää sinällään, ett supistukset on edellisen lääkärikäynnin jälkeen olleet erittäin vähäiset.
Mutta nyt sitten eilen illalla kipeitäkin supistuksia tuli säännöllisen epäsäännöllisesti. Mutta loppuivat sit saunan jälkeen. Samaten aamulla heräsin kipeään supistukseen, joka onneksi jäi vain siihen yhteen. Epäilen itse stressillä olevan tekemistä tämän kanssa, kun eilen aamusta olin käytännön tentissä, jonka vuoksi stressasin melko lailla.. Onneksi meni kuitenkin läpi.
Nyt olen sit miettint, ett pitäisköhän sitä kuitenkin jotakin edes tehdä sen sairaalakassin eteen? Samaten kuin kaikki vauvan vaatteet odottavat vielä pesuaan, tosin eipä kyllä ole sänkyäkään kootu eikä lipastoa/hoitopöytää hankittu. Ja vauvan vaatteille kun ei ole yhtään hyllytilaa ennen kuin saan sen lipaston..
Muutoinkin kaikki pienempi tilpehööri tuntuu olevan hankkimatta. No, onneksi sentään vaunut ja turvakaukalo löytyy.
Nyt on kuitenkin suunnattava kauppaan, kun jääkaappi ammottaa tyhjyytään..
-Ninca ja Rimpula 32+6-
Ohhoh, oli jo pinolle mittaa kertynytkin, vaiks kello on vasta yks! Epparikeskusteluja ja perätila- juttuja ainakin oli. Epparikeskusteluun en osaa " neitsyenä" sanoa yhtään mitään. Meillä on TYKS:n valmennusta 16.4, joten kait ne siellä valottaa synnytysasioita.
Emunainen: madam.mamma@luukku.com. Laitoin sinne vaan oman ikäni, kuinka monta lasta ennestään ja lasketun ajan. Mulle se vastas yhen päivän sisällä.
Uusia oli tullut kaksin kappalein, tervetuloa munki puolesta! Ja kiva kuulla Puudelista pitkästä aikaa:) Mites Pikku-tyyppi? Onkohan jo kotiutunut uuteen asuntoon hyvin?
Sitten omaa (0), joka musta näyttää tällä hetkellä pääsiäismunalta. Pissa puhdas, paineet 111/75, sf-mitta 30 ja painoa nyt kaiken kaikkiaan tullut 7 kiloa. (Tällä kertaa täti muisti mitata). Otto pysyy tukevasti raivotarjonnassa ja pyllisti kivasti, kun mitattiin korkeutta (maha näytti ihan joltain sukkulalta). Mua heikottaa vieläkin vähän väliä ja tänään lenkillä pimeni pari kertaa ja bussissa matkalla neuvolaan pyörrytti jo kovasti. Mainitsin tädille asiasta ja mulla luultavasti heittää verensokerit niin paljon, että tarttee jättää ainakin pitkät matkat ajamatta autolla ja kanniskella evästä/trippejä mukana, syödä tasaisin väliajoin. Sain uuden ajan 2 vko:n päähän ja synnytystapa-arviointi on sitten viikko sen jälkeen eli vko:lla 36. Kotiin päästyäni vietinkin sitten aikaani vessassa oksennellen, kun paluubussissa iski kaamea matkapahoinvointi.
Unista vielä. Näin unta, että synnytin ja oma äitini oli kätilönä ja kehoitti mua ponnistaan. Ihan luomuna vedin, eikä sattunut yhtään. HEH, toiveajattelua!!
Aatelkaa, kohta on taas viikonloppu! Taitaa aika sittenkin jotenkin mennä eteenpäin:)
Almis 32+5
Kiitoksia kovasti!!!! Sinne meni, katsotaan, mitä tulee;-) Ja onnea kivoista neuvolakuulumisistasi, tiedän aika tarkalleen, miltä tuntuu, kun noi sokerit heittelee ja ei oo mikään kiva fiilis, tylsää.....Pidä aina jotain pientä purtavaa mukana, niin saat äkkiä suuhun jotain, jos huono olo yllättää!!!!! Palataan ja jakselehan kohtalotoveri= esikoisen odottaja;-) Halaus!!!
Tänäänhän täällä on käynyt oikein kunnon hulina!
ja eilinenkin pino oli päässyt mukaviin mittoihin :)
Nauroin eilen illalla ihan katketakseni kun luin Murmeli30n Upi-koiran yhteyden ottoa koiraneuvostoon x) aivan ihana <3
Mie kans usein miettiny että koira harjottaa jotain mantraa tai jotain kun saattaa tuijottaa vaan eteensä 5min silmiään räpsäyttämättä.. omituinen otus :D
Uusia oli liittynyt joukkoon, mukavaa! tervetuloa vaan piinailemaan näitä viimoisia hetkisiä :)
Tänne ei oikeastaan mitään uutta.. väsyttää hirmuiseti kun tuo unirytmi on nykyään mitä on.. herään öisin kahden tunnin välein ihmettelemään maailman menoa tai kääntämään kylkeä kuin valas ikään :D
Sämpylöitä ajattelin uskaltautua leipomaan kun supparit on laantunu tällä viikolla niin kivasti :)
*nam*
toivottavasti onnistuvat :p
Tosi monella on näköjään vaavi edelleen perätilassa, en siis ole ainut joka omaa istumisesta tykkäävän vauvan :D
Mutta kyllä niin kovasti toivon että meidän jokaisen paaperot ymmärtäis kääntyä ite tonne massuun oikein päin, vielä kun se on jotenkin mahdollista! ei oo kivaa jos kääntämään joutuu lähteä :/
mut nyt lähen leipomaan niitä sämpylöitä ennen ku mies kotiutuu opintojen parista!
Aurinkoista päivänjatkoa kaikille! <3
Sussu + Timpu rv 33+5
Huippua! Eilen illalla olin kovin seurankipeä ja ramppasin puolen tunnin välein katsomassa, olisiko ketään käynyt. Noo, nyt sitten on tullut tekstiä senkin edestä!
Nukuin yön ihanasti, heräsin vain kerran. Kiitos sen iki-ihanan närästyslääkkeen, Gavisconin. KIITOS MURMELI! Pelastit yöuneni!
Mittailin napapiiriä; 112cm, vain 1 cm tullut viikossa. Vatsa on kovasti laskeutunut ja erimallinen kuin aikaisemmin. Siitäköhän johtuu, ettei mitta ollut tuon isompi?
TERVETULOA MUKAAN UUDET:
ÄIPPÄ-03: Onnea pojasta!
RIESKANEN: Toivottavasti vauva vielä hetken pysyy mahassa! Oletkohan sinä ensimmäinen, joka poksahtaa?
ONNIPAPUNEN: Kuinkas pikkumies viihtyi akvaariossa? Näittekö trooppisen ukkosmyrskyn? Ei ole kovin häävi mutta ehkä siinä on lapsille riittävästi elämystä. Satuitteko paikalle piraijojen ruokailuaikaan? Meitä harmitti kovasti, kun kävimme maanantaina, jolloin niitä ei ruokita.
ANGEL EYES: Onnea äitiysloman johdosta!!!!
TIITIÄINEN:Mulla on myös rintakehässä ja myös hartioissa ja yläselässä sekä korvien takana sellaisia hiukan finninnäköisiä näppylöitä. Finnejäkin löytyy, joten olen aikamoinen näppyläkasa...ah, kyllä raskaus saa tuntemaan itsensä seksikkääksi...HAHHAH!
MURMELI: Symppausta puhelinhässäkkäsi kanssa! Kyllä tuntuu, että nuo firmat välillä tekevät kaikkensa, ettei niiden tarvitsisi kantaa vastuuta tuotteistaan!
Mä olen myös joskus villissä nuoruudessani ollut yhden kesän puhelinmyyjänä ja sikäli tuon paskanpuhumisen taito on kyllä aikanaan kehitetty äärimmilleen. On siitä tosiaan se hyöty, ettei kukaan ihan äkkiä pääse jallittamaan!
MIRAGE: Onnea uudelle tukalle! Suunnittelin myös, että vielä pitää ehtiä ennen poksahdusta tukkalääkäriin, että vauva ei sitten pelästy, että " Eikai tuo suohirviö ole minun äitini!?"
Miehet on just tuollaisia, että vaikka olisit ajanut kaljuksi tai laittanut sinisen irokeesin, ei ne välttämättä huomaa, mikä on muuttunut. Plussaa siitä kuitenkin, että miehesi huomasi, että JOTAIN on erilailla!
EMUNAINEN:
Napapiirillä tarkoitamme vatsan ympärysmittaa navan kohdalta. Eihän se mikään virallinen mitta ole mutta hauska on sitäkin seurata!
Mutsin olen laittanut puhelimen " älä vastaa" -osastolle sen viimeisimmän tempauksen jälkeen, josta kerroinkin. Juttelin neuvolassa ja sanoivat sielläkin, että parempi ottaa reilusti etäisyyttä kuin stressata itseään moisella tyypillä.
Giantvauva nro2 voi hyvin. Paine alakerrassa alkaa olla melkoinen, kun pää on jo aika alhaalla ja pienet nyrkit takovat virtsarakkoa. Nyt taas viime päivinä muljaus on ollut aikamoista, pelästyin jo vauvan kääntyneen takaisin perätilaan mutta eilen neuvolassa oli kuitenkin raivotarjonnassa. Oma olo alkaa olla tosi tukala, vaikka vauvan kasvu on hitusen hidastunut, luojan kiitos!!!
Kuinkas Giantvauva nro1 jakselee?
Missäs DAIM viipeltää? Tulehan taas kertomaan kuulumisia!
Illalla pitäisi mennä kaverille lapsenvahdiksi. Hiukan huolettaa, kun kaverin tyttö on aika vilperi ja itse olen näin hidas mutta kankea. No, onneksi tunnemme hyvin, joten eiköhän kaikki mene ihan kivasti.
+Nukuin toooosi hyvin, vain yksi heräys koko yönä
+Vauva pulisee kovasti ja antaa kyytiä kylkiluu-poloisilleni
+Graham-lihapiirakat jääkaapissa huutavat nimeäni!!!!
Jansku 33+5
Äkkiä tulin kurkkaamaan viel ennen ku meen repii pojan sängystä, että päästään ulos. Nukkumaan meno venyi ja paukkui.. oli vielä klo 13 aikaan hereillä.. sitä ennen hiirenhiljaa huoneessaan. :/ Niin ja aamulla oli tosiaan se klo6 herätys. No katotaan miten huomenna. :)
Niin.. käytiin näyttää noi pojan näppylät. Mentiin huoneeseen, nostettiin paitaa ja lääkäri totes heti molluskoiksi (ontelosyylä). Eikä voi mitään tehdä, menee aikanaan ohi. :( Voi meidän pikku miestä!
No eipä noi nyt haitakskaan ole, tosi pikkusia (mitä olen netistä kuvia löytänyt) eikä kutise ollenkaan. Inhottavan näkösiä vaan ja harmittaa kun ei voi mitenkään estää lisääntymästäkään.
No eiköhän tää tästä... lupaili et viim. vuoden päästä?! Joo.
Nyt herättelemään unikekoa ja puistoon! :)
t:tiitiäinen taas
kun oon kauppaan menossa neidille (ja itselle) haravaa hakemaan... Piti vaan tulla mittaamaan sokereita ja lukemaan mitä on tässä välillä raapustettu.
Emunaiselle mun piti vaan vastata, että sisätautilääkäri todennäköisesti ottaa kantaa sun insuliineihin ja verensokeriarvoihin. Ainakin mitä mä joskus esikon aikana sivusta seurasin sinä yhtenä päivänä kun sairaalassa olin, niin se insuliini-äitien (=ykkösdiabeetikkoja) kanssa keskusteli hoidosta ja verensokereista ym. Ja kuuluuhan diabetes sisätauteihin, kun on kerran haiman toiminnasta kysymys... Kait. :)
Mutta pitää mennä, että ehtii laittamaan ruokaakin. Palaan ehkä myöhemmin linjoille...
Äippä 33+4
.. noniin.. reissu tehty.. vietinkin siellä aikaani puolitoistatuntia kun puitiin tätä mun " henkistä tilaani" ...
Kuten arvasin..hulluhan musta tehtiin.. pitäisi mennä psykiatriselle sairaanhoitajalle, ja ensiviikolla on aika äitipolille johonkin psyk. arvioon.. ja niihin itsetuhoisiin ajatuksiinhan se takertu heti ja samantien oli jotain lääkettä mulle suunnittelemassa.. huoh.. en tiedä. Paha olo tuli vain, ja entistä enemmän kammotuttaa kun pitää taas joillekin uusille ihmisille selittää että mikä itkettää, milloin itkettää ja miksi.. Haluaisin vaan olla " normaali" enkä hypätä selittelemässä miksi haluan loikata auton alle.. Ne nyt kuitenkaan ei mitään jokapäiväisiä ajatuksia ole.. eikä edes joka viikkoisia.. Pakkokai tähän on vaan nyt lähteä mukaan jotta saa pään kuntoon..haluan olla terve kun vauva syntyy, jotta jaksan pitää siitä huolta..
Muut jutut: painoa taas 1,7kg lisää eli nyt yhteensä 13,7 kiloa tullut...(nauratti kun tajusin, että se on 2 kertaa enemmän kuin esimerkiksi almaeinolla:))
Hb laskenut 115...enemmän maltofer-tippoja vaan naamaan...
Verenpaine koholla 146/94.. pitää mennä huomenna ottamaan aamupaineet. mulla kun aina on ollut sellasta 100/50 luokkaa...
Turvotukseen merkkasi miinusta, vaikka ei edes kysynyt. Oikeasti turvottaa, ja paljon!!! Syke oli 140 luokkaa ja yksi onnellinen asia oli se, että oltiin noustu kohdunkorkeudessa takaisin alakäyrälle..ja jopa vähän ylikin:) Sf oli 28:D Pelasti koko päivän.. Pylly kovasti oli pystyssä..saattoi johtua siitäkin. Ei kuulemma mikään pieni vauva ollutkaan..
Ei kai tässä kummempaa..söin ahdistukseeni läjän karkkia.. nyt tekee pahaa:( Idolssia odotellessa...;)
Mirage 33+6
Tosta epparista oli keskustelua paljon. Siinäkin on varmaan joku alaraja miten aikasilla viikoilla sitä epparia aletaan tekemään, sillä mulle ei ainakaan tehty rv 24+0. Tosin meidän pojillahan oli molemmilla aivoverenvuotoa, johon toinen kuolikin. Mua ei toi eppari hirvitä, mutta kanssa täällä mietin, että jos pitäsi perätilanen vauva synnyttää alakautta, niin ei kauheesti naurata ajatus. Vauva on siis tähän asti aina ultrassa ollut pää ylös päin ja siltä musta käsikopelolla tuntuu edelleen. Kerkiihän se vielä moneen kertaan onneksi kääntymään. Huomenna mulla on se synnytyspelko-lääkäri Naikkarilla.
Murmeli, mäkin voisin sen kuivausrummun ottaa ja vaikka uuden pesukoneenkin, kun tuntuu, että toi vanha levii hetkellä millä hyvänsä. Noi sun koirajutut on tosi hauskoja :D
Tervetuloa Äippä-03 ja Rieskanen. Kiva tosiaan, että tulee lisää loppukuisiakin, ettei ihan yksin sitten tarvitse kirjoitella. Mä kun olen koko raskauden pelännyt ennenaikasta vauvaa, niin olen täällä varmasti vielä kesäkuussa.
OnnellinenMamma, kyselit siitä kohdunkaulan mitasta alakautta ultralla ja käsin. Ultralla se mitta otetaan sieltä kohdunsisäsuulta eli on pidempi kun se kaula, minkä lääkäri käsin tuntee. Tosin ei siinä kai enää näillä viikolla paljon eroa ole, kun alkaa se kohtu ja kaula aukeemaan. Alussa vaan se ero oli parikin senttiä, kun korttiin lääkärit laitto molemmat mitat. Sämpyläinen, eiköhän se 2,5cm näillä viikoilla ole vielä aika hyvin, kun monella on jo auennutkin paikat ja silti kaikki hyvin.
Almaeino, puhuit masusta pääsiäismunana. Mulle tuli heti mielikuva, että pitäisikin maalata masu valkoiseksi ja siihen jotain kuvioita ja ottaa sitten kuva. Voisi laittaa teille tänne pääsiäistervehdyksen :D
Kattelin tota listaa meistä toukokuisista. Tiitiäinen ja Sammakkoinen oli melkein samoilla la:lla tulossa Naikkarille kanssa. Meneeköhän ajat oikeesti yksiin ja ollaan samaan aikaan siellä osastolla :)
( . ) Olo ollut viime päivinä hyvä ja olen käynyt oikein kävelylläkin joka päivä. Tosi mukavaa on, että jalka ei ole yhtään kiukutellut sen jälkeen, jee!
Nyt pitää lähteä ilmottamaan poitsu kerhoon...
Laru rv 31+1
Lukasin taas pikaseen pinon läpi ja kirjotan omia kuulumisia ennen kun jäbä herää tuolta. Oltiin pojan kanssa tunti puistossa ja nukahti rattaisiin kotimatkalla. Illalla se nukahtaa taas joskus 23.00 aikoihin, mut en raski ny herättää toista.
JANSKU ja ONNIPAPUNEN: Meillä kävi perheen miehet (isä ja poika) keskenään talvella särkänniemen akvaariossa, ja pikkumies oli siellä kuulemma pelänny. Varsinkin kun oli kuulunu jotain ukkosen/myrskyn ääniä. Ei tultu kyllä yhtään ajatelleeks että se sielä pelkäis. Miten teillä meni OP? Nykyään toi lapsukainen pelkää kärpäsiä, kiva kiva, kauhujen kesä tulossa :-)
Omassa navassa ei kummempia. Sain nyt sen ultra-ajan ens maanantaille, sillon sitten taas vauvan kokoa kurkkimaan ym. Ihan kiva mennä kun seuraava neuvola-aikakin on vasta kahen viikon päästä, viimeks olin viikko sitten. Tytsy? myllää mahassa samaa rataa ja tältä mammalta alkaa kohta kylkiluut irtoileen kovien potkujen takia :-/
Nyt on olokin ollu hyvä, ei kolota mistään ja muutenkin jaksaa tehä sitä sun tätä..
Jaaha ny tuli ukko kotio, häivynpä tästä
Äite 34+2
Vastaus tuli näin nopeasti!!!!! Hän oli sitä mieltä, että esikoisemme syntyy 27.4 ja on tyttö ja että saamme vielä pojan 2009 ja toisen tytön 2011;-) Olipas hauska lukea tuommoista!!!! Ja apua, jos sen ennustukset pitäiskin paikkansa, ni oisin kuukauden päästä äiti, aika hurjaa!!! No aika näyttää, mihin tässä vielä joudutaankin!!!
Kiitoksia äipälle valistuksesta, niin tietää edes vähän, mitä on tiedossa!!!!!
Miragelle: Jaksuja mielialojen kanssa, on todella raskasta varmasti käydä tätä muutenkin aika rankkaa prosessia läpi tuollaisissa fiilareissa, mutta muista, että me ollaan täällä sinua varten ja hyvä, éttä pystyt edes kirjoittamalla purkaa tuntojasi meille!!! Kovasti haleja!!!!
Janskuliini: Täällä giant 1 kutsuu giant 2, kuuluuko???? En mä tajua, mitä se möyrii taas....eilen olin ihan varma, että kohta se kääntyy siihen raivotarjontaan, kun mylläs ihan hullun lailla, mutta pah!!! Siellä se istuu!!! Ja sen takia mulla toi liikkuminen on helpompaa, kun ei poraa sitä päätä vielä, mut muuten kyllä sattuu joka puolelle, kun se muljuu siellä mamman ihanana pikku ihmisenä....TOSI PIKKU;-) On se vaan silti niin hellyttävä ja haluis sen jo kovasti syliinsä ottaa, mutta kun on toi pirun nahka välissä:-( Hmph....... Ihan hyvä ratkaisu varmaan toi pieni hajurako, jos mammasi vaikka tajuaisi vähän ajtella sun kantiltakin asiaa ja alkais jo vähän rauhoittumaan!!! Ikäväähän se on, et joutuu ottaa välimatkaa, mutta eiköhän se sen vielä ymmärrä, että se on teille kaikille parempi niin ja ettei nyt ihan ilmiriidaksi menisi!! Eli täällä voidaan paksusti ja giant 1 kasvaa edelleen ja vahvistuu ja lähettää roimasti terkkuja 2 kaverilleen;-) Mitenköhän meitin mammojen käy näitten kääröjemme kanssa;-) Vähän jänskättää..... Halimuksia myös giantin mamille!!!
Palataan taas asiaan tytöt, kauppa kutsuu vihertiskeineen ja ruisleipineen sekä rasvattomine jogurtteineen, alkaa pikkasen pursuamaan noi....mutta ei auta!!!Haleja mammat!!!
-Edelleen emunainen ja luteen poikanen 32+5-
Viime yö meni valvoessa kun erehdyin ottamaan " nukkumaan" mennessä limaa irrottavaa yskänlääkettä, BIG MISTAKE!
Havahduin vähän väliä siihen kun hengitys rahisi ja korisi niin että oli ihan pakko yskiä. Ja jotta en olisi herättänyt vuoden ikäistä joka nukkuu meidän huoneessamme, piti aina hipsiä muualle korisemaan ja yskimään. Ja mahalihakset on NIIN kipeet, olen vissiin reväyttänytkin jotain tässä köhiessäni, auts!
Kadehtien luen teidän painonnousustanne, mulla on tullut siis ainakin 20 kiloa, joten tiukka linja odottaa vauvelin synnyttyä! Järkevämpi ihminen tietenkin tarkkailisi syömisiään jo nyt, mutta kun ei oikein ole muitakaan sallittuja nautintoja tällä hetkellä :-)
Eilen tilasin masuvauvalle ja vuosikkaalle netistä Baby Banz-aurinkolasit ja hatut kesälomamatkaa varten, ja vuosikkaalle vielä sellaisen aurinkosuoja-uikkarinkin. Onko kellään kokemusta?
Nyt taas syömään, ettei nälkä ennätä yllättää!
Aurinkoa kaikille!
Skyy2, rv 32+1
Neuvolasta terveisiä.
Tänään tuli käytyä siellä ja kaikki oli hyvin.
Pississä oli 1+ sokeria, mutta se ei kuulemma tällä kerralla haitannut.
Paino oli tippunut -25g.
Vauvan syke hieman päälle 130.
Verenpaineet oli kunnossa.
SF mitta oli 30cm.
Täti kun paineli ja tunnusteli vauvan asentoa, niin mun olo meni ihan ahtaaksi. Vauva on kuulemma jo oikeassa asennossa.
Sain ajat labraan paastoon, äitipolille sokerien takia ja tietty vielä uuden neuvola ajankin.
Että tälläistä tällä kertaa. =)
Ja vielä päivän plussat
+ aurinko paistaa ja on edelleen ihanan lämmintä
+ vauva voi vatsassa hyvin ja on kova liikkumaan
+ esikoinen on ollut aivan ihanan kiltti.
yksi miinuskin löytyy
- en ole saanut mieheltäni hellyyttä pitkään aikaan.
nappulanapero rv32
Hienoa, että sait puhuttua asiasta. Kuten sanoit, on vaikeaa,kun joutuu puhumaan oudoille ihmisille. Olen kuitenkin varma, että tarjottu apu kannattaa ottaa vastaan.
Masennus on tänä päivänä sen verran yleistä, että otetaan vakavissaan. Raskautesi on syy siihen, miksi ammattilaiset tarttuvat niin hanakasti asiaan: Olet vielä normaaliakin herkemmässä tilassa, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Ei kukaan varmasti pidä sinua pöhkönä. Kannattaa pohtia asiaa enemmänkin niin, että he ottavat sinut tosissaan ja haluavat varmistaa, että olosi paranee.
Paljon voimia ja halauksia sulle! Ole reippaalla mielellä, kaikki järjestyy varmasti parhain päin!
Jansku
Kirjoittelen taas pitkästä aikaa. Olen kyl käynyt lueskelemassa täällä joka päivä, mutta kirjoittaminen on jäänyt vähemmälle.
Tervetuloa uudet minunkin puolestani. Meitähän alkaa olla jo paljon!:) Minusta on ihanaa kun muillekin syntyy samoihin aikoihin lapsia kuin itselle. Tuntuu turvalliselta kun moni muukin on samassa elämäntilanteessa. Että ei tosiaan yksin tarvii olla ja täältä jos jostain saa varmasti vastauksen tyhmimpäänkin kysymykseen:)
Täällä on keskusteltu tuosta synnytyksestä paljon ja etenkin epparin leikkaamisesta. Mua pelottaa ihan järkkynä jos multa pitää leikata välilihaa, mutta en kuitenkaan haluais repeilläkään ihan holtittomasti. Apua! En voi uskoa, kun moni sanoo että sitä(epparia) ei edes huomaa synnytyskivuissa. Jalat menee ristiin jo pelkästä ajatuksesta, hui hirveä! Ja kun tämä vauveli on vielä isokokoinen, ei helpota minun pelkoja ollenkaan...:(
Kiva kun tänne on mammat alkanu kirjoitteleen oikein urakalla, menee jopa tunti että saa kaikki luettua. Olisikohan syynä se, että moni on jäänyt jo kotiin valmistautumaan vauvaan, niin on aikaa istuskella koneen ääressä? Joka tapauksessa, jatkakaa samaan malliin. :)
Plussia tälle päivälle:
+ ihana ilma
+ miehellä alkaa huomenna viikon loma
+ ylioppilaslakki " varmistui"
+ Ei tarvii mennä enää töihin vaik ä-loma starttaa lauantaina
Hyviä vointeja mamat ja vauvelit!
-heidi ja pikkis rv 34+1-
Mitäpäs tänne. Mulla piti olla tiistaina se gynen aika, mutta se peruuntui. Tänään sitten pääsin käymään. Painoarvio vauvalla oli 1888g. Pää oli kokoa rv 31+4, vartalo rv 33+2 ja reisiluu rv 34+2. Syntymäpainoksi lääkäri arvioi samalle tasolle kuin kuopus eli 4kg. Lapsivettä oli normaalisti ja tytöltä tuo edelleen näytti :) Kohdunsuu oli vähän pehmennyt ja kanava lyhentynyt 2,5 cm:iin. Eli supparit tehneet jo vähän töitä.
Oma jaksaminen ollut nyt tapetilla viime aikoina. Olen tainnutkin mainita väsymyksestäni, mutta tämä
alkaa olla jo vakavaa. Kävin eilen mielenterveyspolilla ja ens viikolla on lääkärikäynti. Että aloitetaanko masennuslääkitys ja pohditaan mikä terapia tai keskustelutiheys polilla olis mulle paras. Huomenna
neuvolan terkkari, perhetyöntekijä ja sossu tulevat kotikäynnille, että mitä käytännön apua he voivat antaa.
Eli kyllä sitä apua löytyy kun vaan suunsa saa auki ja kertoo että on paha olla ja ei jaksa.
Mä olen sairastanut keskivaikean masennuksen 4 vuotta sitten ja nyt se sitten uusiutui :(
Tiedä sitten onko tämä raskausajan hormooneista johtuvaa vai ei. No sepä selviää sitten synnytyksen
jälkeen, että helpottaako yhtään.
Että MIRAGE, täällä sulle kohtalotoveri. Jaksamista!!! Ja vaikka tuntuu pahalta kertoa omista ajatuksistaan vieraille ihmisille niin kokemuksesta voin sanoa että se helpottaa. Voimahaleja sulle!
Että tällaista tänne¿.
AIHA ja Nea rv 31+2
Terve Emunainen, mukavaa kun olet ehtinyt palstailemaan..niin kantaiskohan ne mukavat mustanpörssin miehet huushollista toiseen sitä kuivausrumpua.. moista kapinetta haikailevien haavoihin balsamia.. se käryää aluks ihan järkyttävältä..mies meinas jo kyllästyä vakuuttamaan mulle, että kyllä se on ok..lakka palaa..vastukset kuumenee.. ja se lämmittää vessan 60 asteiseksi..hyvää kesää vaan meille ..muuten olenkin varsin tyytyväinen.
Itkuherkkyys ja itkemisen rajamailla oleva olo jatkuu..ärsyynnyn helposti..jopa ventovierraille kaupassa kun meinaavat ajella mun päälle kärryineen kaupassa..ajattelis tän muotosen paketin pistävän silmään vaan ei ..on niin pirun kiire kärrätä niitä rasvasia ja sokerisia:( ruokia kassalle ( en yhtään katkera ole) että ei paljo ympärille katella. En oo ääneen alkanu..enkä irvistänyt..kun hapan ilme lienee jäänyt krampiksi naamalle. Ja venäjä jos en edes tänne voisi valittaa..no oishan mulla se koirani Upi mutta taidan säästää sen viimeiseksi ..kivempi kun se pysyy hyvällä tuulella ja antaa ainakin välillä pusutella ihanan pehmeän ja sileän kuononsa ihan ruttuun ja märäksi. ring ring vaan..
Sokeria välttelevien tiedoksi on löytynyt uusi tuote .. SUKLAATA MANSIKKATÄYTTEELLä..ihan hyvää vielä.. fruktoosilla makeutettu joten maltillisesti pitää käyttää mutta REFORMI mansikka täytesuklaa Prismasta.
Sisätautilääkärillä olen ainakin minä käynyt siellä diabetespolilla.. jännä tuo emunaisen sisätautilääkäri juttu.. no kerro toki mitä se halusi sinusta.
Dippipolilla siis kävin tänään. Aloitettiin pitkävaikutteinen insuliini..aamulla kuus yksikköä ja sitten taas etitään annosta. Sanoin olevani melko kypsä tähän tautiin kun ei oikein pysy hanskassa minulla.. totesi lääkäri, että no muutama viikko vielä..heti nousi sensori pystyyn..siis mitä kolmeko ..vai oliko se sellainen heitto.. no kahden viikon päästä on taas dippi mutta myöskin synnytystapa arvio.
mun pitää mennä mutta palaan vielä tänään ..ainakin miragelle oli vielä asiaa.
Että, toisaalta jos joutuu leikkaukseen, niin eihän tässä ole kuin n. 4 viikkoa mahan kannatusta jäljellä... Täytyy vaan hakea näitä positiivisiä ajatuksia asiasta:)