Rahaa pyytävä läheinen
Miten toimisit seuraavanlaisessa tilanteessa. Kyseessä läheinen, jolla pienet tulot eikä kykene käymään töissä. Taustalla monta fyysistä ja henkistä terveysongelmaa ja on koko ajan enemmän tai vähemmän huonossa kunnossa. Omat ja puolison (joka myös huonokuntoinen) rahat menee normaalin arjen ja elämisen lisäksi lääkkeisiin ja valitettavasti tupakkaan. Parin vuoden aikana on tullut puhtaasta säälistä ja myötätunnosta "lainattua" silloin tällöin pieniä summia, esim. kymppi tai kakskymppinen. Tuntuu pahalta ajatella läheistä kitumassa jos hänellä ei ole varaa tyyliin ostaa edes ruokaa.
Pienistä puroista kasvaa kuitenkin suuri virta. Ja vaikka tämä ihminen on hirmu tärkeä, en haluaisi epäsuoraan tukea hänen tupakointia. Taitaa myös olla niin että mahdollisuudet toimeentulotuen saamiseen hankaloituu kun minun antamat vipit varmaan katsotaan tuloiksi...? Tiedän että nimenomaan tupakointi on se joka vie talouden huonoon jamaan, vaikka noilla tuloilla ei varmasti ole juhlimista vaikkei tupakkaa polttaisikaan. Sauhuttelu ei kuitenkaan tilannetta auta. En edes uskalla kysyä paljonko tupakkaa menee päivässä.
Kommentit (53)
Sanot sille että tupakointi pitää loppua ennen kuin lisää annat.
Osta nikotiinilaastareita ja anna niitä hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Osta nikotiinilaastareita ja anna niitä hänelle.
Hyvä ajatus, nehän kulkee postissakin ihan kirjeenä kun matkaa ilmeisesti oli.
Se kun pyrit kontrolloimaan heidän elämäänsä rahojen avulla on yksi esimerkki siitä miten rahan antaminen on vääristänyt suhdettanne. Sitten kun kieltäydyt antamasta, sinulle suututaan, voin vaikka lyödä vetoa siitä.
Kyse ei ole lainasta, vaan rahan antamisesta, joten miksi puhut lainaamisesta? Sinun tuloillasi ei oikeasti ole varaa antaa kenellekään säännöllistä avustusta.
En lainaa enkä lahjoita rahaa niille, jotka tupakoivat tai juovat alkoholia tai käyttävät muita päihteitä.
Yhteiskunta on järjestänyt tuet ja leipäjonot seurakunnan ja avustujärjestöjen kanssa. Veroina jo ylläpidämme näitä omalta osaltamme.
Tyhmintä on laittaa rahaa tilille, kun se vähennetään tt-tuesta. Itse kävin joskus äidilleni kaupassa ja hän alkoi itkemään, kun en ottanut häneltä rahaa ostoksiin. Kaikki muut sisarukseni eivät tehneet yhtään palvelusta hänelle, ottamatta siitä maksua.
Voi hyvä tavaton. Älä anna sitä rahaa ja se on siinä, jos antaminen tuntuu sinusta vastenmieliseltä, kun luulet rahan päätyvän tupakkaan.
Ihan yleisellä tasolla, kun ihmisellä menee huonosti, usein hän turvautuu päihteisiin, eikä sitä energiaa ole ajatella järkevästi, mikä olisi itselleen parasta, kun ajatukset ovat miten selviän seuraavasta päivästä, sama ihmissuhteissa, sairauksissa jne. ihminen ei joskus näe vain elämässä ulospääsyä ja päätyy jopa raskaimpiin ratkaisuihin kuin päihteet.
Mutta joo, ei pidä olla laupias samarialainen, suden vaatteissa. Se on todella rumaa. Hyväntekeväisyydessä on kysymys pyytteettömästi ja ehdottomasta antamisesta ja tuo sinun on kaukana siitä.
Vierailija kirjoitti:
"noin pienellä summalla"
Mitä tupakka-aski maksaa, ainakin kymppi! Se on jo 150€/kk!
Ei se ole "pikku summa" ja jos maksaa enemmän kuin kymppi...
Seuraavalla kerralla lahjoitat vain hernekeittotölkkejä ja näkkileipää. Tai lopeta jo se lahjoittelu.
Saat lopulta roskasankon päähäsi siltä reppanalta.
Vierailija kirjoitti:
Sanot sille että tupakointi pitää loppua ennen kuin lisää annat.
Ap ei ole pankki, josta lainata rahaa pahana päivänä.
Yksinkertaista. Jos Sulla on rahaa niin anna, jossei ole niin älä anna.
10,10€
10,20€
9,30€
9,30€
10,80€
9€
8,90€
10,80€
8,90€
10,80€
9,10€
9,60€
9,50€
9,10
No ei ole noi mitään pikkusummia!
Sano sille että minä kielsin antamasta rahaa. Tupakkaan saattaa mennä helposti 300-400€/kk. Säästäköön siitä rahat ja samalla terveyden.
Kun kerran lainaat niin tuosta lokittamisesta ei tule ikinä loppua ja lopulta velat hups jääkin maksamatta. Ja ne rahat ei mene ikinä ruokaan vaan turhuuksiin, kuten tupakkaan, pelaamiseen tai alkoholiin.
Nimim. kokemusta on.
Mun eräs tuttu muutamaa päivää ennen eläkettään lainaa 1Oe-2Oe, tupakkaan, maksaa kyllä eläkepäivänä takaisin. Itsekin poltan joten ymmärrän.
Tuo tupakointi ärsyttää monen kohdalla joka valittaa köyhyyttä. En tykkää antaa ihmiselle joka tupakoi. Koska jättämällä tupakan hänen tarviisi lainailla.
Olet vaikeassa tilanteessa, etenkin kun tilanne on kehittynyt tuohon, että olet jo niin paljon heitä rahallisesti auttanut. Minua v i t u t t a a puolestasi, koska tupakka on sellainen asia, että en mitenkään pysty perustelemaan sitä miksi se on niin tärkeä asia joillekin. Kaiken muun rahan menon pystyn jotenkin ymmärtämään, mutta en tupakkaa. Ja siihenhän se raha heillä menee.
Jotenkin sinun vain pitäisi pystyä sanomaan heille, että et voi enää auttaa heitä. Tiedän, se on vaikeaa. Minulta on eräs hyvin läheinen ystävä pyytänyt rahaa lainaksi 20 euroa, mutta sanoin heti, että sori, en voi auttaa enkä kenellekään lainaa. Kyllä tuntui kirpaisevalta sanoa se, mutta hänenkin tilanteessa ahdinko oli itse aiheutettua, eli käsittämätöntä yli varojensa elämistä ja sen jälkeen henkilökohtainen konkurssi.
Vierailija kirjoitti:
Mun eräs tuttu muutamaa päivää ennen eläkettään lainaa 1Oe-2Oe, tupakkaan, maksaa kyllä eläkepäivänä takaisin. Itsekin poltan joten ymmärrän.
Minä en ymmärrä.
Näin se maailma pyörii. Kilttejä ihmisiä, kuten ap, käytetään hyväksi niin kauan kuin se on vaan mahdollista.
Käykö hän vastavuoroisesti sinun luonasi?
Kuunteleeko hän sinun asioita?
Oletko vain antaja, mutta et itse saa suhteelta mitään?
Tonnin avustus on hyvin paljon. Ymmärtääkö toinen, miten merkittävästi olet rahoittanut hänen elämäänsä?
Tämä ja ohjata kaveri diakonin tai ruoka-avun piiriin sekä sanoa ystävällisesti että lopettaa tupakoinnin.