Miksi et käynyt korkeakoulua/yliopistoa?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun päästötodistuksen ka 7,4. Silläkö olisi pitänyt mennä lukioon.
Lukio ei ole korkeakoulu tai yliopisto. Mutta ihan hyvä paikka jatkaa opintoja peruskoulun jälkeen ja sen (lukion) jälkeen voi sitten pyrkiä ja päästä yliopistoon. Itse kävin lukion kun en päässyt haluamaani amnattikouluun. En ns. huippulukiota mutta se ei ollut este hakea ja päästä sen jälkeen yliopistoon.
Tsemppiä!
Koska en halua vastuuta työelämässä, vaan ihannetyöelämä olisi minulle pikemminkin mallia "aivot narikassa työpäivä läpi ja kotiin". Valitettavasti useinkaan ei vain mene niin, vaan prosessit joita teen, ovat varsin vaativia. Tilannetta ei myöskään helpota yhtään ne korkeakoulut käyneet toimihenkilöt, jotka kehittelevät koko ajan kaikkia niin mahtavia ideoita, jotka ovat toteuttamiskelvottomia. Eivät ymmärrä prosesseja, koska eivät itse tee niitä ja sitten käyttävät aikansa turhan paskan suunnitteluun. Siinä on ne korkeakoulutetut.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti se tärkein syyni oli peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo 6,8
Onko sinulla minkäänlaista peruskoulun jälkeistä koulutusta? Jos on, niin miten olet pärjännyt siinä/niissä?
Niinpä. Mikähän siihen voisi olla syynä?
Koska siellä ei ollut mitään itseäni kiinnostavaa alaa. Olen aina pitänyt enemmän käytännönläheisestä duunarityöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin. Käteen jäi helvetisti opintolainaa enkä työllistynyt yhtään sen paremmin.
T. Työtön
Kävin myös. Opintolainat olen onneksi saanut maksttua huonosti palkatuilla pätkätöillä. Kaduttaa että tuli opiskeltua ei minkään vuoksi vuosikaudet.
Ei äly riittänyt. Epäilen olevani lievästi älyllisesti kehitysv ammainen :( pskaduunia tehnyt koko ikäni enkä ole ikinä tienannut yli 2000 e/kk.
No se stanan matematiikka on soveletava ihan kaikeen! Siinä on se syy miksi moni luovuttaa.
Se oin tattisen, tattisen tattista! Minä selvisin vain cp-koneiden avulla.
En kokenut olevani tervetullut ja nyt kun ylioppilaskunta on julistautunut feministiseksi tiedän etten ole tervetullut.
Kielet. Ei ole koskaan ollut mitään mielenkiintoa vieraita kieliä kohtaan.
Hain isoon kaupunkiin amk-kouluun kahdelle eri linjalle mutta en päässyt. Amiksesta löysin oman alan loppujen lopuksi ja sen todistuksen turvin olen pärjännyt jo lähes 20 vuotta ihan hyvin työelämässä. Ei kaikkien tarvitse saati kannata käydä korkeakouluja, jos se ei ole aidosti oma polku. Yliopisto eli akateeminen maailma sopii vielä harvemmille.
Kesätyöstä tuli pysyvä työpaikka. Vihasin koulua. Jos aine oli kiinnostava sitä oli kiva opiskella, mutta sitten oli monta muuta ainetta joita inhosin. En päässyt kouluun jonne hain, mutta se ei haitannut. Työn kautta opin saman mitä koulussa.
Koska olen fiksu mutta en pänttäysmielessä. Elämä vei työelämään muuta kautta ja ihan hyvin on mennyt.
En päässyt H:gin yliopiston oikeustieteelliseen, yritin 70-luvulla kaksi kertaa. Näin jälkeenpäin ajatellen se oli onni, en varmaankaan olisi kestänyt sitä tentteihin pänttäämistä. Läheinen tuttava on kertonut, että opiskelu oli jo silloin enimmäkseen tenttikirjojen lukemista ulkoa ja tärppien kalastelua.
Itse tein ihan hyvän 40-vuotisen uran yo-merkonomin koulutuksella. Se tosin vaati 40-vuotista käytännön opettelua. Nykyisessä työelämässä en varmaan olisi päässyt edes aloittamaan.
Ammattikoulu riitti ja riittää itselle aivan hyvin.
Vähän opiskeluiden jälkeen pääsin töihin, ja samalla alalla ollaan edelleen. Valmistuin 2005. Parhaimmillaan palkka ollut 3500-3800€/kk. Enpä usko, että AMK:lla olisin tuon paremmillet tuloille päässyt. Todennäköisesti olisin päätynyt samantyylisiin it-alan töihin, mitä nytkin teen. En ole koskaan halunnut esimiesvastuuta, tai olla suunnitelija. Mieluummin pyörin asiakasrajapinnassa ja korjaan ongelmia.
Nykyinen ammattikorkeakoulu on entinen opisto. Ennen amiska-opisto-yliopisto. Nyt amiska-ammattikorkeakoulu-yliopisto.
Minua ei ole kiinnostanut mikään siellä opiskeltava ala. Pääsin ammattikorkeaan opiskelemaan sosionomiksi mutta tajusin nopeasti ettei se kiinnostanut minua ollenkaan. Matikassa olen aina ollut umpisurkea joka on poissulkenut monia aloja.
Lukion jälkeen olen käynyt 3 ammattitutkintoa aikuiskoulutuksessa ja ollut kokoajan töissä.
Löysin oman juttuni elävästä elämästä, eikä kukaan minua ole onnekseni pakottanut väkisin hakemaan jotain alaa mikä ei tippaakaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselta amk/amistyypiltä löytyy tekosyy
Tämähän ei mitenkään olisi edes mahdollista, että kaikki menisivät yliopistoon. Niitä opiskelupaikkoja kun ei yksinkertaisesti ole kaikille. Ja joka tapauksessa toiset joutuisivat kuitenkin tekemään duunarityöt koska tämä yhteiskunta ei pysy pystyssä pelkillä korkeaa koulutusta vaativilla töillä.
Luulisi korkeasti koulutetun ymmärtävän tämän.
Terveisin amis
En päässyt ensiyrittämällä ja lannistuin. En saanut mitään tukea kotoa, en henkistä enkä konkreettista, joten menin vaan töihin.