Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et käynyt korkeakoulua/yliopistoa?

Vierailija
06.07.2025 |

Mikä oli syysi?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut. Loin omaisuuteni osakekaupoilla jo yli 10 vuotta sitten. Sitä ei kouluissa opeteta.

-Vapaaherra

Vierailija
42/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun päästötodistuksen ka 7,4. Silläkö olisi pitänyt mennä lukioon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulunkäynti ei kiinnostanut.oli kiire töihin.

monet yliopiston käyneet kun valmistuivat suurine opintovelkoineen nii itsellä oli jo velaton okt ja mökki.

Vierailija
44/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun unelma-ammatissa, korkeakoulupohjaisessa oli Suomessa vain 6 työpaikkaa, ja muu porukka sitten opetti. Ajauduin kahden opistotasoiset (AMK-koulusta ei vielä ollut) Ict-alalle. Olen työssäni hyvä, tienaan 6000 / kk. Työpaikkaan varten tehdyissä soveltuvuuskokeissa mua on verrattu yliopistotaustaisiin. Heidän joukossaan sijoitun ylemmän 5 prosentin joukkoon loogisessa, matemaattisesta ja verbaalisessa älyssä. Ihan hyvin näin opistotaustalla. 

Vierailija
45/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut edes toisenasteen opintoja käytyä. Oppimisvaikeuksia sekä muita ongelmia. Oishan se mukava ollut tehdä työtä hyvässä ammatissa ja nauttia elämästä. Nyt pitää tyytyä tähän työttömän arkeen täällä maaseudulla.

Vierailija
46/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut opiskelupaikkaa. Olen käynyt ainakin kuudessa eri pääsykokeessa enkä mihinkään päässyt. Ikää sen verran, että enää ei kannata. Se juna meni. 

Minkä ikäinen olet?

47. Kukaan ei ota töihin yli 50-vuotiasta vastavalmistunutta. Kun eivät näytä ottavan yli 50v muutenkaan. 

Mä olen 47v ja olen juuri valmistunut amk:sta. Aion hakea vielä yliopistoon maisteriopintoihin. Töissä olen kokopäiväisesti alalla mihin valmistuin.

Vierailija
47/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa raataa.

Vierailija
48/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut oikeitakin töitä.

Vierailija
49/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut opiskelupaikkaa. Olen käynyt ainakin kuudessa eri pääsykokeessa enkä mihinkään päässyt. Ikää sen verran, että enää ei kannata. Se juna meni. 

Minkä ikäinen olet?

47. Kukaan ei ota töihin yli 50-vuotiasta vastavalmistunutta. Kun eivät näytä ottavan yli 50v muutenkaan. 

Mä olen 47v ja olen juuri valmistunut amk:sta. Aion hakea vielä yliopistoon maisteriopintoihin. Töissä olen kokopäiväisesti alalla mihin valmistuin.

Oletko sairaanhoitaja? Tiedän yhden, joka haki vanhaan sairaanhoitajatutkintoon amk-pätevyyden ja sitten yliopistoon hoitotiedettä lukemaan. Ikää hänellä oli tuolloin 45v.

Vierailija
50/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Oletko sairaanhoitaja? Tiedän yhden, joka haki vanhaan sairaanhoitajatutkintoon amk-pätevyyden ja sitten yliopistoon hoitotiedettä lukemaan. Ikää hänellä oli tuolloin 45v.

Olen sairaanhoitaja joo ja juuri valmistuin. 

Vierailija
51/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska menin 16-vuotiaana töihin.

Minusta on ihailtavaa, että ihmiset tekevät töitä. Arvostan sitä paljon. Oma työurani on toistaiseksi lyhyehkö ja katkonainen, mutta jahka valmistun toiseen tutkintooni, toivon työllistyväni ja saavani tehdä rakastamaani työtä vaikka yli eläkeiänkin.

Vierailija
52/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin. Käteen jäi helvetisti opintolainaa enkä työllistynyt yhtään sen paremmin.

T. Työtön

Vierailija
53/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin menossa, mutta sain töitä ja sillä tiellä olen yhä.

Vierailija
54/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu ketjuun, mutta kirjoitanpa silti. Kävin yliopiston, mutta tiesin oikeastaan eka syksynä, että ala oli totaalisen väärä. En kehdannut lopettaa. Niin outo voi olla nuoren ihmisen mieli. Sain hyvän todistuksen, mutta väärää alaa ei mikään oikeaksi muuta. Tuli liian suuret vaihtoehtoiskustannukset. 

Siis parempi ilman yliopistokoulutusta kuin tutkinto väärältä alalta. 

Vierailija
55/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun unelma-ammatissa, korkeakoulupohjaisessa oli Suomessa vain 6 työpaikkaa, ja muu porukka sitten opetti. Ajauduin kahden opistotasoiset (AMK-koulusta ei vielä ollut) Ict-alalle. Olen työssäni hyvä, tienaan 6000 / kk. Työpaikkaan varten tehdyissä soveltuvuuskokeissa mua on verrattu yliopistotaustaisiin. Heidän joukossaan sijoitun ylemmän 5 prosentin joukkoon loogisessa, matemaattisesta ja verbaalisessa älyssä. Ihan hyvin näin opistotaustalla. 

Jos sä oot oikeesti tosi hyvä ict -alalla, 6000/kk ei ole iso palkka. Oon itse yliopistotaustainen ja tienaan enemmän, samoin yliopistotaustaiset tuttuni.

Vierailija
56/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt sinne, kun hain.

Vierailija
57/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä pää sukurasitteena!

Vierailija
58/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle riitti opistoinssin koulutus. On silläkin pärjäillyt.

Nykyisi vadtaava tutkinto on insinööri Amk ja sen suorittaneista lähes kaikki ovat sitä mieltä, että suoritaneet korkeakoulu-tutkinnon. Hölmöimmät kuvittelevat tai toivovat, että muut pitäisivät tätä koulutusta yhtä laajana ja vaativana kuin ne mitä aikanaan saattoi suorittaa teknillisessä korkeakoulussa; Espoon Otaniemessä, Tampereen Hervannassa tai Lappeenrannan Skinnarilassa ja ovat niin teekkareita, niin teekkareita, että voi mahoton!

Sellaista koulutusta tässä maassa nyt sattumoisin tarjotaan ja voimattomasta ulinastasi päätellen olet ymmärtänyt että iso osa kyseisen tutkinnon suorittaneista tienaa enemmän kuin sinä.

Vierailija
59/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä oot oikeesti tosi hyvä ict -alalla, 6000/kk ei ole iso palkka. Oon itse yliopistotaustainen ja tienaan enemmän, samoin yliopistotaustaiset tuttuni.

Kyllä 6000€/kk on Suomessa hyvä palkka, keskipalkka kuitenkin reilu 3 tonnia. Harmi vaan, että verottaja ja eläkemaksut vievät noin 40% päältä, jos siis ihan palkansaajana on.

t. eri

Vierailija
60/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli jo ala-aste aika korkea koulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme