Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyään nuoriso joutuu kouluttautumaan toiseenkin ammattiin kun töitä ei ole

Vierailija
06.07.2025 |

Kiitos hallitus. Mites ne yritystuet pörssiyhtiöille, viisaat on sanoneet että ne pitäisi antaa status-yrityksille ja vain kolmeksi vuodeksi.

Nyt esim UPM saa 62 miljoonaa joka vuosi. 

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo omana opiskeluaikana tavannut yliopistossa ammattia vaihtavia tai lisää kouluttautuvia erittäin aikuisia, itsekin nelikymppisenä. Ei siis mitenkään uusi eikä vain nuoria koskeva asia.

Vierailija
2/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ollut ihan tavallista nykyisten kuusikymppistenkin keskuudessa. Itsekin tunnen monia, joilla on 2-3 tai enemmänkin tutkintoja. Minulla on vain yksi, olen onnistunut pysymään alalla vaikka työpaikkoja on ollut useita, lukemattomia yt-neuvotteluita ja muutama irtisanominen sekä työttömyysjaksoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion vuosittain maksamien yritystukien kokonaissumma on noin neljä miljardia euroa. Tilastokeskuksen yritystukitilastoon ei sisälly verotukia tai maataloustukia, vaan mukana ovat vain yritystoimintaan kohdistuvat tuet, eli suorat tuet, lainat ja takaukset.

Vierailija
4/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen päässyt peruskoulusta v. 1995 ja opiskellut sen jälkeen 3 eri ammattia + koko iltalukionkin oppimäärän (ja kirjoitukset)

Vierailija
5/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo omana opiskeluaikana tavannut yliopistossa ammattia vaihtavia tai lisää kouluttautuvia erittäin aikuisia, itsekin nelikymppisenä. Ei siis mitenkään uusi eikä vain nuoria koskeva asia.

Ennen tämä oli mahdollista ja koulutusta tuettiin.

Nyt on lähes mahdotonta opiskella uusi ammatti.

Vierailija
6/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö se uudistus läpi, että tutkintojen suorittamista rajoitetaan?

Vierailija
7/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kuullu joillain 4 ammattia ja ei työtä...

Vierailija
8/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä 37 vuotias ja 5 ammattitutkinto menossa.

Vierailija
9/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ollut ihan tavallista nykyisten kuusikymppistenkin keskuudessa. Itsekin tunnen monia, joilla on 2-3 tai enemmänkin tutkintoja. Minulla on vain yksi, olen onnistunut pysymään alalla vaikka työpaikkoja on ollut useita, lukemattomia yt-neuvotteluita ja muutama irtisanominen sekä työttömyysjaksoja.

Meitä rohkaistiin opiskelemaan. Ei ollut rajattu opintotukikuukausia ja minkin sain aikuiskoulutustukea. 

Nyt meitä kutsuttaisiin laiskoiksi koulutussoppailijoiksi. 

Vierailija
10/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menikö se uudistus läpi, että tutkintojen suorittamista rajoitetaan?

Ja aikuiskoulutustuki poistetaan?

Vierailija
11/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen päässyt peruskoulusta v. 1995 ja opiskellut sen jälkeen 3 eri ammattia + koko iltalukionkin oppimäärän (ja kirjoitukset)

Vain aivokuollut kehtaa väittää, että ongelma syntyi tällä hallituskaudella. 

- 90-luvulla syntynyt jonka elämä ei ole edennyt kun ei ole ollut kuin sitä pätkätyötä. 

Vierailija
12/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain että hallitus lupasi töitä ja 100 000 uutta työllistä. 

Tuttu kävi AMK:n ja palkka 3500 e. Jatkokouluttautui ja nyt palkka 2700 e. 

Vierailija
13/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuoria ei tähän enää rohkaista. Saavat jäädä syrjäytyneiksi, kun töitä ei ole.

Vierailija
14/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 90-luvulla syntynyt jonka elämä ei ole edennyt kun ei ole ollut kuin sitä pätkätyötä. 

Nykynuoriso joutuu kouluttautumaan suoraan toiseen ammattiin. Ei töitä välissä. Tai joku pätkätyö joka ei elätä.

Vierailija
15/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehei, ei kannata eikä tarvii kouluttautua, kikkarekokkareet keksi ikiliikkujan, halvan duunarin: vastikkeellinen työttömyyskorvaus! Sut voidaan irtisanoa koska saadaan melkein ilmainen duunari tilalle. "Työkokeiluun" ja mitä niitä nimityksiä sitten keksitäänkin!

niitähän riittää!

Vierailija
16/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana nykyään pitäisi poistaa sanakirjasta. Onko ihmisten aivoista poistettu kokonaan historian oppiminen? 

Vierailija
17/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täälläkin jo neljäs ammatti opiskeltavaa. Sitten siirryn eläkkeellle. Töitä oli välillä vuosi hanttihommissa. 

Vierailija
18/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa nuorista opiskelee aluksi jotain mille ei ole tarvetta, tai sitten ovat niin huonoja siinä ensimmäisessä ammatissa, että eivät oikein kelpaa markkinoille tai sitten oli ihan väärä käsitys kyseisestä ammatista ja kiinnostus loppuu. Näin on aina ollut ja näin tulee olemaan tulevaisuudessa. 

Vierailija
19/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään nuoria ei tähän enää rohkaista. Saavat jäädä syrjäytyneiksi, kun töitä ei ole.

Nykyään nuoret eivät ota mitään vastuuta. Nämä universumin kiintötähdet seisoo piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään, kiitos vi tun paskojen vanhempien, jotka hyvittivät sen oman paskan lapsuutensa omille lapsilleen. 

Suomi on ohi. 

Vierailija
20/52 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoriso joutuu kouluttautumaan suoraan toiseen ammattiin. Ei töitä välissä. Tai joku pätkätyö joka ei elätä.

Millä rahalla nämä opiskelee? Opintotuki rajattu ja syksystä alkaen leikattu. Ei nykyään kellään ole varaa opiskella.