Kampaajat! Kertokaa ärsyttävistä asiakkaista
Olin tänään kampaajalla ja tuli mieleen, että millaista on olla kampaaja? Mitä sellaista asiakkaat tekee mikä ärsyttää? Haittaako jos kammattava vaikka selailee samalla lehteä? Ja pitääkö istua ihan paikallaan vai haittaako jos välillä vaihtaa asentoa?
Kommentit (30)
Ne jotka tulee myöhässä ja/tai lähtevät etuajassa ja sitten kehtaavat valittaa työn laadusta. Ihan älyttömän noloa valittaa työn jäljestä, jos itse tulee myöhässä tai ei ole aikaa istua sen aikaa, mitä työhön on varattu, varsinkin kun monessa paikassa töihin varataan lähtökohtaisesti liian lyhyet ajat muutenkin. Jos kampaaja on myöhässä aikataulusta, se on ihan Ok syy valittaa, mutta jos sinä olet myöhässä tai olet varannut liian lyhyen ajan/palvelun itse, niin et voi valittaa, tai jos valitat, katso peiliin ja valita ihan vaan itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian lyhyen ajan varaavat.
Jep, ihan sairaan ärsyttävää:
-Tullaan extrapitkillä ja paksuilla hiuksilla ja on valittu puolipitkien hiusten samaan malliin leikkaus ja siistiminen (pahimmassa tapauksessa vielä varataan harjoittelijan työnä)
-Varattu latvojen tasaus ja halutaan pitkästä tukasta lyhyt polkka
-Varattu kampaamoleikkuu ja halutaan mallinmuutos
-Varataan pikakampaus(työaika 30-60 min.) ja oikeasti halutaan juhlanuttura(työaika 60-100min.)
-Varataan harjoittelijan aika ja ilmoitetaan, että täytyy lähteä normaalia aikaisemmin
-Varataan harjoittelijan aika ja odotetaan että työn jälki vastaa 20v työskennelleen tasoa ja että harjoittelija pystyy tekemään ihan minkä tahansa työn.
-Varataan lasten hiustenleikkuu ja tullaan teinin kanssa ja pahimmil
Katso Googlesta!
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ärsyttää, jotka varaavat super edullisen ajan harjoittelijalle ja ovat jo etukäteen päättäneet reklamoida siitä ja vaatia ilmaisen käynnin kokeneemmalle tekijälle. Jos varaat ajan harjoittelijalle, sinun täytyy hyväksyä, että työaika on pitkä, tekijällä ei ole sitä 10v työkokemusta vaan työkokemusta on alkaen päivistä, korkeintaan muutamaan kuukauteen. Harjoittelijat, oli sitten kyseessä opiskelija tai vastavalmistunut, eivät vielä osaa kaikkea ja siksi hintakin on niin edullinen. On todella noloa valittaa harjoittelijan työstä ja vaatia, että työn korjaa joku kokeneempi. Siitä paistaa heti läpi, että tarkoitus on vain saada kalliimpi työ edullisesti harjoittelijahinnalla. Sitten on myös näitä "oman elämänsä prisessoja", jotka haluaa ihan vaan kiusata harjoittelijoita ja uransa alussa olevia ja tykkäävät diivailla ja käyttää valtaa heikommassa asemassa olevaan.
Jaa, minä sain halvan värjäysajan, kampaaja vaan unohti kertoa, että oli opiskelijalle. Hiustosta piti tulla sininen (kuva laitettu etukäteen). No, tulos oli VIHREÄ. Ei ilmeisesti uskaltanut pitää värinpoistoainetta riittävän kauaa. Ns. korjattiin, muttei siltikään ollut toivotun värinen. Ei ollut tarkoitus saada halvalla haluamaani väriä, enkä sitä saanut edes "kokeneemmalta" tekijältä tässä paikassa.
Onneksi löysin puskaradiolla toisen kampaajan, joka osasi asiansa. Kiitos Hiushuone Satu Reitto !
Vierailija kirjoitti:
... jos sinä olet ... varannut liian lyhyen ajan/palvelun itse, niin et voi valittaa, tai jos valitat, katso peiliin ja valita ihan vaan itsellesi.
Mielestäni kampaajan pitää osata varata tarvittava aika, ei asiakas voi tietää paljonko aikaa kuluu mihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian lyhyen ajan varaavat.
No eikös kampaaja kerro, paljonko aikaa menee, kun asiakas ajan varaa? Minun kampaaja kysyy aina kun varaan ajan, että minkälaista olen suunnitellut. Ammattitaitoinen, osaava kampaaja toimii näin. Hän kertoo myös, mikäli hiukseni ei jotain käsittelyä kestä.
Useimmissa paikoissa asiakkaat varaa ihan itse ajat timmasta. Mallinmuutos / extrapaksut tai pitkät hiukset on yleensä se kallein työ johon varataan pisin aika ja on ihan inhimillistä, että tekisi klikata varauksesta se puolipitkien siistiminen, tai ihan vaan kampaamoleikkaus ja samaan malliin siistiminen. Juhlakampaus on kalliimpi, kuin pikakampaus, niin onhan se halvempi aina kivempi, mutta sitten on turha valittaa, jos ei itse halua maksaa työstä, tai jos käy paikoissa, joissa työntekijöitten ja harjoittelijoitten hyvinvoi
En ole mistään timmasta kuullutkaan. Joku nettivarausappi? Varaan seuraavan käynnin samalla, kun maksan edellistä.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ärsyttää, jotka varaavat super edullisen ajan harjoittelijalle ja ovat jo etukäteen päättäneet reklamoida siitä ja vaatia ilmaisen käynnin kokeneemmalle tekijälle. Jos varaat ajan harjoittelijalle, sinun täytyy hyväksyä, että työaika on pitkä, tekijällä ei ole sitä 10v työkokemusta vaan työkokemusta on alkaen päivistä, korkeintaan muutamaan kuukauteen. Harjoittelijat, oli sitten kyseessä opiskelija tai vastavalmistunut, eivät vielä osaa kaikkea ja siksi hintakin on niin edullinen. On todella noloa valittaa harjoittelijan työstä ja vaatia, että työn korjaa joku kokeneempi. Siitä paistaa heti läpi, että tarkoitus on vain saada kalliimpi työ edullisesti harjoittelijahinnalla. Sitten on myös näitä "oman elämänsä prisessoja", jotka haluaa ihan vaan kiusata harjoittelijoita ja uransa alussa olevia ja tykkäävät diivailla ja käyttää valtaa heikommassa asemassa olevaan.
No tuo on oikea syy olla harmissaan, jos olet luullut varanneesi ajan palkatulle henkilölle tai yrittäjänä toimivalle ja sitten kyseessä onkin opiskelija tai muu palkaton harjoittelija. Tuohan on itseasiassa huijausta! Tuskinpa kukaan palkaton harjoittelija haluaa, että häntä luullaan kokeneeksi. Kyllä koulutettu ihminen tietää omat rajansa ja tajuaa, että se on noloa, jos luullaan kokeneeksi, eikä jälki ole sen mukaista. Ei vastavalmistuneetkaan tee töitä saman tasoisesti kuin pidempään työskennelleet, saati sitten opiskelijat. Vaatii aikaa, että homma alkaa sujua. Valittaisin tästä kyllä liikkeen omistajalle, enkä soimaisi opiskelijaa.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... jos sinä olet ... varannut liian lyhyen ajan/palvelun itse, niin et voi valittaa, tai jos valitat, katso peiliin ja valita ihan vaan itsellesi.
Mielestäni kampaajan pitää osata varata tarvittava aika, ei asiakas voi tietää paljonko aikaa kuluu mihinkin.
Kampaajat osaa juu, mutta ongelmia syntyy kun asiakas varaa ajan itse netissä, kuten tällä vuosituhannella useimmiten toimitaan, tai varaustilanteessa antavat virheellistä tietoa, että saisivat halvemman ajan.
Joskus hyvin harvoin, voi tulla vastaan asiakas, joka selkeästi haluaa kiusata työntekijää. Yleensä kiusaaminen on hyvin läpinäkyvää ja näissä tapauksissa on tiettyjä yhtäläisyyksiä. Kiusaaminen kohdistuu yleensä harjoittelijaan, kokemattomampaan työntekijään, heikommin suomea puhuvaan tai hyvin kiltin, nöyrän ja vaatimattoman oloiseen työntekijään. Palaute on kirjoitettu erittäin yliampuvasti ja tarinointi lähtee niinsanotusti lapasesta ja menee jopa tahattoman koomisella tavalla satuilun puolelle. Suullisesti annettu palaute puolestaan on epäasiallista ja tarkoituksena selvästi nöyryyttää kaikin keinoin ja pyrkiä aiheuttamaan työntekijälle kurja olo ja julkisesti nolo tilanne tai jopa potkut. Heittäydytään todella dramaattiseksi ja vaaditaan, ettei kampaaja saa koskea hiuksiin ja korjata työtä edes toisen henkilön läsnäollessa. Joskus, kun tällainen asiakas tulee sitten paikalle, hiuksissa voi olla jokin niin älytön virhe, että kaikille muille, paitsi kiusaajalle itselleen on täysin selvää, että heikompitaitoinenkaan kampaaja ei pysty sellaista jälkeä tuottamaan. Esimerkiksi hiuksista on lyhennetty kauttaaltaan 2cm, mutta siellä täällä onkin 10cm koloja, tai tupsuja, hiusten puoliero, joka on nopealla vilkaisulla havaittavissa, on useita senttejä, lyhyessä hiusmallissa on täysin kaljuja kohtia jne. Kampaajat, myöskään opiskelijat, eivät yksinkertaisesti voi tehdä noin älyttömiä virheitä.
Aidot virheet kampaamotyössä, syntyvät väärinymmärryksestä leikkuurakenteen, värin, tai halutun pituuden tms. valinnassa! Kukaan kampaaja, vaikka olisi kuinka tumpelo ja tohelo tahansa, ei saa aikaan tilannetta, jossa hiukset on muuten leikattu hyvin ja lyhennetty sentti tai pari, mutta parissa kohdassa on 10cm lyhyempi tai pitempi kohta, tai että etuhiusten puoliero, joka pienellä vilkaisulla havaittavissa on useita senttejä. Tai että hiusten latvat näyttää siltä, että ne on leikelty kotona fiskarseilla, tai että siellä täällä on kalju, revitty tai silputtu kohta. Tällaisissa tilanteissa on ammattilaiselle täysin selvää, että se joka hiuksia on viimeksi todellisuudessa leikellyt, ei ole laisinkaan perillä siitä, millaisia virheitä on edes teoriassa mahdollista syntyä hiustenleikkuuprosessin aikana. Nämä on tosi noloja tilanteita kiusaajille itselleen ja valitettavasti kiusaaja on tilanteessa ainoa, joka ei tajua, että tuli vain nolanneeksi itsensä.
Varataan aika itselle, mutta tuodaan mukana pikkulapsi, jonka hiukset pitäisi leikata siinä sivussa.
Sellaiset ärsyttää, jotka tulevat kampaamoon lähellä sulkemisaikaa ja alkavat vaatia palvelua vaikka ystävällisesti kerrotaan, että listat on täynnä, eikä työaika enää riitä heidän haluamaansa palveluun. Jos erehdyt ottamaan tällaisen asiakkaan penkkiin lyhyemmällä palveluajalla, saat useimmiten myöhemmin saavillisen peetä niskaan. Jos taas kieltäydyt niin samaa peetä saat niskaasi silti. Et voi tässäkään kuin hävitä. Usein nämä asiakkaat sanovat, että "olisi niin tärkeä nyt päästä, kun olen menossa ....(täydennä itse), riittää että vähän vaan siistitään, ei mulle tarvii mitään erikoista" .