Kertokaa ns. kirjoittamattomia sääntöjä.
On paljon ns. kirjoittamattomia sääntöjä, joiden noudattamatta jättäminen on epäkohteliasta, moukkamaista, yms.
Samaan aikaan myöskään näistä säännöistä muistuttamista ei pidetä soveliaana. Toki omille lapsille ne pitää opettaa.
Kertokaa, mitä tällaisia sääntöjä lähipiirissänne on. Noudattavatko kaikki niitä? Myös sellaiset, jotka eivät tunne teitä ja tapojanne ennestään?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin eksiä ei panna.
Miksei? Ne on ihan vapaita ihmisiä, jotka on oikeutettuja ihastumaan ja rakastumaan ja panemaan.
No, se ei nyt vain ole tyylikästä eikä hienotunteista.
Siitä tuleekin mieleen, että ole hienotunteinen.
Vierailija kirjoitti:
Saksilla ei leikata pizzaa.
Kahvi tarjoillaan vieraille aina kahvikuppiparista.Hyvään kahviin ei laitetan joukkoon mitään.
Kahvipukkiparista?? - Tarkoitat kahvikuppia ja sen alla olevaa lautasta (/aettia)? - Tässä on mielstäni sukupolvi ero. - Kaikki nuoremmat ikäplvet eivät edes omist "perinteistä kahiviastiastoa", jossa olis "kahvikuppipareja. En itse varmaan huomaisi kattaa kahvikupille erillistä lautasta, jos tarjoaisin kahvin kanssa vaikka jäätelöä. Mutta kai tällaine on sopimatonta tarjottavaa kahvin kanssa vaan kahvin kanssa pitäis tarjota mahd. jotain kahviin kastettavaa,...
Ja vaikka itse juon tavanonaisen suodatinkahvini ns. mustana (ja mieluiten tumma paahtosiena), niin en ymmärrä mitä väärää/ miksi olisi sopimatonta laittaa kahviinsa loraus maitoa tai kermaa tai vaikka teelusikalline sokeria - ja tai joidenkin tapaa laittaa kahvinsa joukkoon sakariinia.
En muista koskaan nähneeni kenenkään leikkaavan pizzaa saksilla, mutta ehkä ihan toimivakin tapa ja jos kädet tutaavat ("tärisevät) niin ehkä jopa mukavampoi tapa kuin veitsellä. - Pizzojen suurkuluttajilla on varmaan erillinen pizzaleikkuri, jollaist ei ainakaan omasta taloudestani löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat eivät kuulu tilaisuuksiin joissa on muita kuin oman perheen jäseniä.
No ohhoh. En itse käytä mitään muita sukkia kuin villasukkia. Avojaloinko mun pitäis mennä töihin, lääkäriin yms? Puuvillasukat hiostaa ja haisee ja niissä paleltuu jalat.
Eli sun jalat haisee, jos sukat haisee. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin eksiä ei panna.
Miksei? Ne on ihan vapaita ihmisiä, jotka on oikeutettuja ihastumaan ja rakastumaan ja panemaan.
No, se ei nyt vain ole tyylikästä eikä hienotunteista.
Siitä tuleekin mieleen, että ole hienotunteinen.
Kaverini paneskelee eksäni kanssa, eikä minua harmita yhtään. Eksä on syystäkin eksä ja hyvä että kaverille kelpasi.
Vierailija kirjoitti:
Ruokapöydässä ei puhuta kehon toiminnoista.
Ei ole muutenkaan korrektia tiedottaa, mitä tarvetta lähtee vessaan toimittamaan tai että meinaa päästää ilmaa. Jos päästää ilmaa tai röyhtäisee vahingossa toisen seurassa, pyytää heti anteeksi.
Koira vapaana lenkki polulla.
Eiku tästä onkin sääntö laki kirjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumisaappaat ei ole hautajaisjalkine missään sääolosuhteissa.
Eikö edes kaatosateella?
Ei ole. Jos jalat vähän kastuvat, niin ihminen kestää sen kyllä. Yleensä paikalla on aivan musertavasta surusta kärsiviä ihmisiä, ja näkyvä huolehtiminen omasta mukavuudesta siinä kohtaa on äärimmäisen moukkamaista käytöstä.
Epäasianmukaista pukeutumista vältetään niin häissä kuin hautajaisissa. Jos sataa vettä, silloin laitetaan jalkaan kumikengät. Normaali omainen ei pahoita siitä mieltään. Hautajaiset eivät ole mikään muotiparaati.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä teet työksesi" ei ole nykymaailmassa mikään harmittoman rento keskustelunaloitus täysin tuntemattoman ihmisen kanssa. Työttömiä, pitkäaikaissairaita ja epävarmassa/stressaavassa työllisyystilanteessa olevia ihmisiä on niin paljon. Eikä asiaan liittyvistä vaikeuksista puhuminen tuikituntemattomalle ole helppoa eikä luontevaa.
Tämän kun ihmiset oppisivat! Tai: "pitkästä aikaa Liisa, kiva nähdä! Missäs sä nykyään vaikutat?" // "ihan kotisohvalla, olen työtön."
Joo, siihen loppuu vaivaton keskustelu kuin seinään.
Minä käsitin tuon vaikuttamisen kyselyn asuinpaikan kyselynä. Onko tuo murrealueista riippuvaa? Miksei voi kysyä, mitä kuuluu?
Hautajaisissa joku vainajan hasardi tuttava ei varasta showta omalla draamallaan (esim. ulvomalla kovaan ääneen) vaan hillitsee itsensä.
Kun mies tulee naisen luo ensimmäistä kertaa kyläilemään, niin hän tuo mukanaan kukkia. Ei tulla tyhjin käsin pelkät kondomit taskussa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä teet työksesi" ei ole nykymaailmassa mikään harmittoman rento keskustelunaloitus täysin tuntemattoman ihmisen kanssa. Työttömiä, pitkäaikaissairaita ja epävarmassa/stressaavassa työllisyystilanteessa olevia ihmisiä on niin paljon. Eikä asiaan liittyvistä vaikeuksista puhuminen tuikituntemattomalle ole helppoa eikä luontevaa.
Tämän kun ihmiset oppisivat! Tai: "pitkästä aikaa Liisa, kiva nähdä! Missäs sä nykyään vaikutat?" // "ihan kotisohvalla, olen työtön."
Joo, siihen loppuu vaivaton keskustelu kuin seinään.
Minä käsitin tuon vaikuttamisen kyselyn asuinpaikan kyselynä. Onko tuo murrealueista riippuvaa? Miksei voi kysyä, mitä kuuluu?
Tottakai voi kysyä mitä kuuluu. Mutta jos kaikki jatkokysymykset koskee ammattia ja työpaikkaa, se on osalle ihmisistä vaikeaa. Yksi pitkäaikaistyötön tuttavani lähes eristäytyi kotiinsa tämän takia. Niin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Nastakengillä EI ASTELLA muuta kuin ulkona ja raakabetonilattialla. Jopa kivilattiat naarmuuntuvat.
HHAHAHAHAHAHAAH
-lattiasentaja
Vierailija kirjoitti:
Jos haistaa pahan hajun, EI kovaan ääneen kailoteta MIKS TÄÄL HAISEE PASKA.
Mä huudan joka kerta kun triittaan. Joskus jopa ennen triittausta
Vierailija kirjoitti:
Ammatti määrittelee ihmistä todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin eksiä ei panna.
Julkisella paikalla pidetään kuulokkeet jos kuunnellaan tai katsellaan mediaa.
Tämä on outoa ettei kaverin eksiin saisi sekaantua. Miksei? Eksiähän ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokapöydässä ei puhuta kehon toiminnoista.
Ei ole muutenkaan korrektia tiedottaa, mitä tarvetta lähtee vessaan toimittamaan tai että meinaa päästää ilmaa. Jos päästää ilmaa tai röyhtäisee vahingossa toisen seurassa, pyytää heti anteeksi.
Minulle kerran mies sanoi ensimmäisillä treffeillä, että menee kuselle. Treffit loppuivat lyhyeen sen jälkeen kun hän palasi kuseltaan. Ei jatkoon! Moukka, mikä moukka! En minä ollut hänen äitinsä, joka tulee potalle pyyhkimään. Oma kusimulkkua en ollut itselleni etsimässä.
Kun kaupassa joku on edessä katsomassa tuotetta minkä haluaisit niin jäädään venailee lähistölle. (ei jäädä aivan viereen tuijottaa vaan katsellaan jotain tuotetta) Ei mennä kiilaamaan.
Ainoa poikkeus on jos kaikki muut tuotteet on jo kerätty ja on kova kiire ettei voi odottaa niin sitten sanotaan "anteeksi" ja otetaan tuote.
Kun toinen kassa aukeaa sinne siirtyy he jotka on odottaneet pisimpää.
Vierailija kirjoitti:
Pysäkillä, linja-auton saapuessa, päästetään kyytiin ensimmäisenä ollut eli pisimpään pysäkillä odottanut, tai jos on vahnempia henkilöitä paikalla niin vanhemmat ensin.
Ihan uutta mulle. Mun mielestä ekana menee se joka on lähimpänä ovea.
T. 50-v
Hankintasuunnitelmat kirjoitetaan yhteen.