Olenko ainoa nainen, joka ei halua kuulla sanaakaan vaihdevuosista ja inhoaa ajatustakin "mummoutumisesta"?
En todellakaan ole innoissani vanhenemisesta.
N43
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään mutta me kaikki vanhenemme. Jokainen meistä. En ole tosin mummoutumassa aikomassa mutta vaihdevuodet on olleet jo joitakin vuosia. Tässä iässä osaa ja hyväksyä elämän realiteetit.
Olet sinäkin mummoutumassa. Pahinta minusta on se kuinka rumaksi iho muuttuu.
Ap
Et sitten yhtään pinnallisempaa asiaa keksinyt vanhenemisessa?
😂😂 Odotapas, kun kaikki muu kaatuu päälle, silloin on naama ihan viimeisenä mielessä. 😂😂
N59
Sinulleko on siis ihan yksi hailee vaikka muutut ihan rusinaksi?
Ap
"""""""""😂voi teitä lapsraukat kyllä teillä tuntuu olevan suuret murheet ...mut olihan se rusin
Tällaiseksi muiden ajatuksia ja huolia vähätteleväksi matamiksi en ainakaan halua muuttua. Ikinä.
Ap
Ai, ulkonäkö ja äly viihtyvät samassa päässä?
No ei, joku "älykäs" kaunis voi luulla päässeensä kansakunnan kaapin päälle älyllään, mutta kyllä se on se ulkonäkö ollut se määräävin tekijä. Sen pohjalta kaikki ylennykset.
Olisikohan ainoa poikkeus ollut entinen kahden kauden presidenttimme Tarja Halonen. Siinä päässä on ollut älyä, vaikka kauneutta ei niin paljon ollutkaan hänelle syntymässä suotu.
Jokaiselle menopaussi saapuu vääjäämättä.
🍀
Tämä on hyväksyttävä. Ei auta itkut.
🍀
Äidilleni mp iski 58-59 välillä. Näillä näkymin olen hänen kiertonsa perinyt, joten vielä mennään säännöllisellä kierrolla pitkään, luomuna ilman itsehoito/reseptihorkkuja. Katson vuosi kerrallaan kehoani kuullostellen. 'Kuumia aaltoja' tai harmaita ei vielä ole. Iho ja hiukset hyvässä kuosissa.
🍀
Aika paljon kustannuksia erilaiset siteet, kuukupit, tamponit jne vuotovermeet tuovat kk-budjettiini. Hyvä vain, jos tämä kova kuluerä jäisi pikkuhiljaa jo pois.
🍀
Rakastakaamme kehojamme, me Suomen Naiset! 👋 🤍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vihaat itseäsi noin paljon?
Rakastan itseäni tällaisena kuin nyt olen. En halua, että mun ulkonäkö muuttuu täysin erilaiseksi.
Ap
Ei muutu jos näen hieman vaivaa.
Toki toisilla armolliset geenit esim paino ei nouse. Veikkaan silti että suurin osa heistä myös liikkuu ja syö valikoiden.
Olen huomannut että itsellä ruokaneuroosit ja tunnesyömiset jääneet. Tämä on valtava helpotus.
Kannattaa hoitaa tuo ikäkriisi pois ennen kuin täytät 50, koska tilanne vaan pahenee.
Verbi kuulostella, 1 ällä,
nopeustypo! 🥳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vihaat itseäsi noin paljon?
Rakastan itseäni tällaisena kuin nyt olen. En halua, että mun ulkonäkö muuttuu täysin erilaiseksi.
Ap
Entä jos sairastut syöpään? Meneekö sekin pois, jos et ajattele asiaa?
Ei kai kukaan ole innoissaan vaihdevuosista. Mutta ei niiltä välty silmät ummistamalla.
Jos identitetti rakentuu vain oman ulkokuoren varaan, niin tuolta varmaan tuntuu.
Kovinta 50+ iässä on ollut omanikäisten syövät ja kuolemat. Ja kun kaikki hoitaa ja hautaa vanhempiaan.
En minäkään ymmärrä tuosta vaihdevuosihömpötyksestä mitään. Ja nyt on sitten vielä keksitty esivaihdevuodet. Hyvin on mennyt ilman niitäkin ja olen sentään jo 67v-
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurimme on tehty hyvin julmaksi vanheneville naisille. Naisen arvo mitataan ulkonäössä ja seksikkyydessä enemmän kuin koskaan aiemmin elinaikanani. Viisaan vanhan naisen arkkityyppi puuttuu kokonaan. t. nainen 68v
Vähän ohi mutta tartun tuohon viisaan vanhan naisen arkkityyppiin - tai sen puutteeseen. Esimerkiksi taloyhtiöissä riehuu näitä vähemmän viisaita ikääntyneitä naisia, jotka kohdistavat elämänpettymyksensä ja itsevihansa muihin ihmisiin . He terrorisoivat osin itse keksimiensä sääntöjen perusteella muita. Ilme ei koskaan taivu hymyyn, koko talo on laputettu naurettavin kielloin ja kehotuksin, muiden asukkaiden virheet raportoidaan auliisti hallituksen puheenjohtajalle.
Siinä katkeran vanhan naisen arkkityyppi, joka itse määritellyssä oikeaoppisuudessaan ja virheettömyydessään on kammottava.
.
Tulossa olevat vaihdevuodet kamaloittavat, mutta kyllä useimmat tottuvat, kun ne ovat kohdalla. Harvoilla seksi loppuu, mutta voi jo ottaa rennosti. Moni onkin nähnyt tapahtuneen muutoksen kuin syntymänä uudestaan. Kynis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurimme on tehty hyvin julmaksi vanheneville naisille. Naisen arvo mitataan ulkonäössä ja seksikkyydessä enemmän kuin koskaan aiemmin elinaikanani. Viisaan vanhan naisen arkkityyppi puuttuu kokonaan. t. nainen 68v
Vähän ohi mutta tartun tuohon viisaan vanhan naisen arkkityyppiin - tai sen puutteeseen. Esimerkiksi taloyhtiöissä riehuu näitä vähemmän viisaita ikääntyneitä naisia, jotka kohdistavat elämänpettymyksensä ja itsevihansa muihin ihmisiin . He terrorisoivat osin itse keksimiensä sääntöjen perusteella muita. Ilme ei koskaan taivu hymyyn, koko talo on laputettu naurettavin kielloin ja kehotuksin, muiden asukkaiden virheet raportoidaan auliisti hallituksen puheenjohtajalle.
Siinä katkeran vanhan naisen arkkityyppi, joka itse määritellyssä oikeaoppisuudessaan ja virheettömyydessään on kammottava.
Heidän elämänsä ei varmaankaan ole ollut helppoa. Monenlaista vaivaa ja vastoinkäymistä taustalla. Kuka sinä olet heitä tuomitsemaan? Mikä antaa sinulle sen jumalallisen oikeuden pitää heitä alempiarvoisina kuin sinä olet?
Minusta sinä olet vastenmielinen.
.
Mun mielestä hormonitoiminnan muutokset liittyvät erittäinkin suuresti elämänlaatuun!
Mä olen ollut aina herkkä hormonivaihteluille. Raskausajat ovat olleet suorastaan elämäni parasta aikaa. Pystyn silloin ajattelemaan järkevästi ja kaikki on niin harmonista. Minulla on adhd ja olen ymmärtänyt että adhd aivot hyötyvät estrogeenista joten ei ihmekkään että on näin.
Sitten olen saanut sellaisen käsityksen että pmmd ja adhd saattavat esiintyä usein yhdessä, etenkin esivaihdevuosissa. Estrogeeni lisää dopamiinin tuotantoa ja adhd tyyppiset aivot tarvitsevat dopamiinia joten laskut hormonitoiminnassa tuovat aivosumua.
Kyllä nämä asiat ovat olennaisia siinä että voimme hyvin!
Hormooneja naiset pelkää, mutta mulla ne auttoi ja reippaasti.
Kokeiltiin laastaria, mun iho ei kestänyt. Sitten meni pitkään geelillä. Kunnes tarvittiin jo pillerit.
Mun vaihtarit oli tosi vaikeat, tuntui että joka paikkaan sattui ja kaikki "neste" kehosta kuivui. Silmät oli kipeät ja karhasi, alapää tulessa, tukka omituinen, kuin kuivaa lankaa, iho kuivui ja tuli kummalliseksi rumaksi, huulet oli ihan rusinat. Rinnoista tuli kuivat pussit. Olin kyllä laihtunut oikein kivasti, mutta ei se paljon muuten auttanut, näytin ihan mummolta ja olin vielä alle 50. Näytin jotenkin harmaalta ja värittömältä.
Ei muuta kuin gynelle vaan. Onneksi oli hyvä lääkäri.
Geeli oli se ihmeaine. Ei mennyt kuin viikko tai pari, kun muutos jo näkyi. Muistan miten ihanalta tuntui, kun kävelin rappusia alas, ja rinnat ikäänkuin kipeytyi, mutta se oli ihana tunne. Kun tunsi, että niissä on eloa!
Iho parani äkkiä ja oikeastaan ihan kaikki. Ajattelin, että jos hormonihoito minulla tehoaa ja minulle sopii, en luovu siitä ikinä. Enkä ole luopunut, vaikka täytin jo 70. Käyn joka vuosi gynellä, se kannattaa. Mitään haittavaikutuksia ei ole minulle tullut.
Ei se mikään nuorennuslääke ole, mutta uskon, että siitä kuitenkin on hyötyä niille, kenelle se sopii. Minusta minun ihoni on ikäisekseen hyvän näköinen. Ja hiukset on vielä hyvin tuuheat ja hyvät.
Maksaläiskiltä, ikäluomilta ja suonikohjuilta olen säästynyt, mutta se voi johtua ihan perimästäkin, äidilläkään ei niitä ollut.
Minulla vaihdevuodet alkoi jo 47-vuotiaana, eli suht. aikaisin, olen kuullut että ne alkaa keskimäärin yli viisikymppisenä. Äidilläni alkoi vielä aikaisemmin, joten voi olla, että se menee suvussa. Kyselkääpä äideiltänne.
Inhoan vanhenemista. Terveys menee, ulkonäkö menee ja niin edelleen. Mutta minkäs asialle mahtaa
Vierailija kirjoitti:
Jos identitetti rakentuu vain oman ulkokuoren varaan, niin tuolta varmaan tuntuu.
Tämä on minusta todella outo ajatus, että jos välittää ulkonäöstään niin identiteetti rakentuu vain ulkonäön varaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen sinua kymmenen vuotta vanhempi ja olin kauhuissani vaihdevuosista. Mutta ei se niin kamalaa nyt sitten olekaan. Menkat loppuivat, mutta mitään muuta en ole huomannut. En koe mummoutuneeni mitenkään erityisemmin tai sitten sitä ei vaan itse huomaa. En ole edes hommannut hormonikorvaushoitoa kun en tunne sitä tarvitsevani.
Odotas vielä 6 vuotta
Minulla on ollut vaihdevuosiin hormonikorvaushoito jo vuosia, siksi en kärsi niistä, enkä ole myöskään mummoutunut. Estrogeenihoito kai pitää ihon parempikuntoisena ja tukan tuuheampana. Mummoutuminen on muunlainen ilmiö, enemmän henkistä laatua, eikä siten mikään välttämättömyys.