Norja rakentaa 2 miljardin euroa maksavan 27 km:n tunnelin, jotta Stavangerin ja Bergenin välin pääsee kulkemaan 40 minuuttia nopeammin
Kyseessä siis Turku/Tampere-kokoluokan kaupungeista.
Jos miettii, paljonko enemmän potentiaalia Helsinki-Tallinna-tunnelilla olisi tuohon verratuna, niin...
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/27-kilometrin-tunneli-392-metrin…
Kommentit (43)
Kaksi keskikokoista kaupunkia vs. kaksi valtiota + Suomen yhteys koko Keski-Euroopan rataverkkoon.
Uskon kyllä, että Tallinnan tunneli on järkevä tehdä, mutta miksiköhän se ei etene?
2 miljadia meren alainen 27 km pitkä putki? Tunnin juna maksaa 4.5 miljardia! Pitäisikö Suomen ulkoistaa infrainvestointinsa Norjaan?
Vierailija kirjoitti:
Norjalla on varaa vaikka tehdä se tunneli kullasta. Suomella ja Virolla ei ole varaa edes pahvista tehtyyn junarataan, mistään tunnelista puhumattakaan.
Tietääkseni Norjan käytäntönä on se, että kun rakennetaan uusi tunneli, se on maksullinen niin kauan, että sen rakennuskulut on katettu.
Vierailija kirjoitti:
2 miljadia meren alainen 27 km pitkä putki? Tunnin juna maksaa 4.5 miljardia! Pitäisikö Suomen ulkoistaa infrainvestointinsa Norjaan?
Aika epäilyttävän halvalta kuulostaa kyllä.
Petterin tunnin juna jäi sitten kuivaksi kakkoseksi Trond-Einareiden mustaan aukkoon verrattuna.
No ei paljoa norjan varoissa tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Norjalla on varaa vaikka tehdä se tunneli kullasta. Suomella ja Virolla ei ole varaa edes pahvista tehtyyn junarataan, mistään tunnelista puhumattakaan.
Kyllä on kun Riikka vippaa rahat EKP:stä. Vastahan se on ottanut velkaa tuplavauhdilla tähän asti. Vauhdin voi moninkertaistaa vielä kahden jäljellä olevan hallitusvuoden aikana (ellei hajoa omaan paskaansa koko Orpon viritys kun pikkasen oireilee jo)
Esim. Färsaarilla on hunajaisen kalliita tunnelimaksuja autoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjalla on varaa vaikka tehdä se tunneli kullasta. Suomella ja Virolla ei ole varaa edes pahvista tehtyyn junarataan, mistään tunnelista puhumattakaan.
Tietääkseni Norjan käytäntönä on se, että kun rakennetaan uusi tunneli, se on maksullinen niin kauan, että sen rakennuskulut on katettu.
Niin pitäisi motarienkin olla Suomessa. Yksinään ajaville tuplamaksu, täydellä autolla normaali maksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjalla on varaa vaikka tehdä se tunneli kullasta. Suomella ja Virolla ei ole varaa edes pahvista tehtyyn junarataan, mistään tunnelista puhumattakaan.
Tietääkseni Norjan käytäntönä on se, että kun rakennetaan uusi tunneli, se on maksullinen niin kauan, että sen rakennuskulut on katettu.
Norjassa on tietullit. Moottoritiet muistututtavat meikäläisten perähikiän kuoppateitä ja nopeusrajoitus 80 km/h.
Helsingin ja Turun välillä moottoritiellä on seitsemän tunnelia. Norjassa on paljon maantietunneleita ja rautatietunneleita. Mikä ongelma?
Helsinki-Tallinna-tunnelissa ei ole mitään järkeä niin kauan kuin tuo Ryssy ryssii tuossa vieressä. Sehän räjäyttää tunnelin.
Vierailija kirjoitti:
Norjalla on varaa vaikka tehdä se tunneli kullasta. Suomella ja Virolla ei ole varaa edes pahvista tehtyyn junarataan, mistään tunnelista puhumattakaan.
Jep, tehdään kerralla nelikaistaiseksi! Meillä ei pihistellä.
"Tunneliin rakennetaan kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan."
Vierailija kirjoitti:
Kaksi keskikokoista kaupunkia vs. kaksi valtiota + Suomen yhteys koko Keski-Euroopan rataverkkoon.
Uskon kyllä, että Tallinnan tunneli on järkevä tehdä, mutta miksiköhän se ei etene?
MIetipä hetki jos toinenkin.
Tunneli Suomen ja Irlannin välille? Kreikka? Ideoita..? Entä Espanja tai Puola.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin ja Turun välillä moottoritiellä on seitsemän tunnelia. Norjassa on paljon maantietunneleita ja rautatietunneleita. Mikä ongelma?
Se, että miksei sitä Tallinnan tunnelia jo lapioida?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi keskikokoista kaupunkia vs. kaksi valtiota + Suomen yhteys koko Keski-Euroopan rataverkkoon.
Uskon kyllä, että Tallinnan tunneli on järkevä tehdä, mutta miksiköhän se ei etene?
Ehkä Trumpin jälkeen jos on taas luottamus Naton 5. artiklaan? Nythän on vaarana, että rakennetaan valtavan kallis tunneli, joka johtaa joidenkin vuosien päästä Venäjälle eli on täysi hukkainvestointi.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki-Tallinna-tunnelissa ei ole mitään järkeä niin kauan kuin tuo Ryssy ryssii tuossa vieressä. Sehän räjäyttää tunnelin.
Ja kuskaa kaluston suoraan helsinkiin. Oikein tietää pitkin nyt on sentään meri välissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi keskikokoista kaupunkia vs. kaksi valtiota + Suomen yhteys koko Keski-Euroopan rataverkkoon.
Uskon kyllä, että Tallinnan tunneli on järkevä tehdä, mutta miksiköhän se ei etene?
MIetipä hetki jos toinenkin.
En keksi. Ymmärtääkseni teknisesti ei ole mitään esteitä, vaan on ns. helppoa maata kaivaa. Ja pituus ei ole moninkertainen tuohon Norjan tunneliin vaan vain noin kaksinkertainen. Eli jos tuollainen tehdää kahden pienen kaupungin välillä, olisi aika vahvat perusteet tehdä tuo kahden valtion välille.
Norjalla on varaa vaikka tehdä se tunneli kullasta. Suomella ja Virolla ei ole varaa edes pahvista tehtyyn junarataan, mistään tunnelista puhumattakaan.