Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Norja rakentaa 2 miljardin euroa maksavan 27 km:n tunnelin, jotta Stavangerin ja Bergenin välin pääsee kulkemaan 40 minuuttia nopeammin

Vierailija
04.07.2025 |

Kyseessä siis Turku/Tampere-kokoluokan kaupungeista.

Jos miettii, paljonko enemmän potentiaalia Helsinki-Tallinna-tunnelilla olisi tuohon verratuna, niin...

 

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/27-kilometrin-tunneli-392-metrin…

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjalla on varaa vaikka tehdä se tunneli kullasta.  Suomella ja Virolla  ei ole varaa edes pahvista tehtyyn junarataan, mistään tunnelista puhumattakaan.

 

Vierailija
2/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi keskikokoista kaupunkia vs. kaksi valtiota + Suomen yhteys koko Keski-Euroopan rataverkkoon.

Uskon kyllä, että Tallinnan tunneli on järkevä tehdä, mutta miksiköhän se ei etene?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 miljadia meren alainen  27 km pitkä putki? Tunnin juna maksaa 4.5 miljardia!  Pitäisikö Suomen ulkoistaa infrainvestointinsa Norjaan?

Vierailija
4/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjalla on varaa vaikka tehdä se tunneli kullasta.  Suomella ja Virolla  ei ole varaa edes pahvista tehtyyn junarataan, mistään tunnelista puhumattakaan.

 

Tietääkseni Norjan käytäntönä on se, että kun rakennetaan uusi tunneli, se on maksullinen niin kauan, että sen rakennuskulut on katettu.

Vierailija
5/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 miljadia meren alainen  27 km pitkä putki? Tunnin juna maksaa 4.5 miljardia!  Pitäisikö Suomen ulkoistaa infrainvestointinsa Norjaan?

Aika epäilyttävän halvalta kuulostaa kyllä.

Vierailija
6/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petterin tunnin juna jäi sitten kuivaksi kakkoseksi Trond-Einareiden mustaan aukkoon verrattuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei paljoa norjan varoissa tunnu. 

Vierailija
8/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjalla on varaa vaikka tehdä se tunneli kullasta.  Suomella ja Virolla  ei ole varaa edes pahvista tehtyyn junarataan, mistään tunnelista puhumattakaan.

 

Kyllä on kun Riikka vippaa rahat EKP:stä. Vastahan se on ottanut velkaa tuplavauhdilla tähän asti. Vauhdin voi moninkertaistaa vielä kahden jäljellä olevan hallitusvuoden aikana (ellei hajoa omaan paskaansa koko Orpon viritys kun pikkasen oireilee jo)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Färsaarilla on hunajaisen kalliita tunnelimaksuja autoille.

Vierailija
10/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjalla on varaa vaikka tehdä se tunneli kullasta.  Suomella ja Virolla  ei ole varaa edes pahvista tehtyyn junarataan, mistään tunnelista puhumattakaan.

 

Tietääkseni Norjan käytäntönä on se, että kun rakennetaan uusi tunneli, se on maksullinen niin kauan, että sen rakennuskulut on katettu.

Niin pitäisi motarienkin olla Suomessa. Yksinään ajaville tuplamaksu, täydellä autolla normaali maksu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjalla on varaa vaikka tehdä se tunneli kullasta.  Suomella ja Virolla  ei ole varaa edes pahvista tehtyyn junarataan, mistään tunnelista puhumattakaan.

 

Tietääkseni Norjan käytäntönä on se, että kun rakennetaan uusi tunneli, se on maksullinen niin kauan, että sen rakennuskulut on katettu.

 

Norjassa on tietullit. Moottoritiet muistututtavat meikäläisten perähikiän kuoppateitä ja nopeusrajoitus 80 km/h.

Vierailija
12/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin ja Turun välillä moottoritiellä on seitsemän tunnelia. Norjassa on paljon maantietunneleita ja rautatietunneleita. Mikä ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki-Tallinna-tunnelissa ei ole mitään järkeä niin kauan kuin tuo Ryssy ryssii tuossa vieressä. Sehän räjäyttää tunnelin.

Vierailija
14/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjalla on varaa vaikka tehdä se tunneli kullasta.  Suomella ja Virolla  ei ole varaa edes pahvista tehtyyn junarataan, mistään tunnelista puhumattakaan.

 

Jep, tehdään kerralla nelikaistaiseksi! Meillä ei pihistellä.

"Tunneliin rakennetaan kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi keskikokoista kaupunkia vs. kaksi valtiota + Suomen yhteys koko Keski-Euroopan rataverkkoon.

Uskon kyllä, että Tallinnan tunneli on järkevä tehdä, mutta miksiköhän se ei etene?

MIetipä hetki jos toinenkin.

Vierailija
16/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunneli Suomen ja Irlannin välille? Kreikka? Ideoita..? Entä Espanja tai Puola.

Vierailija
17/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin ja Turun välillä moottoritiellä on seitsemän tunnelia. Norjassa on paljon maantietunneleita ja rautatietunneleita. Mikä ongelma?

Se, että miksei sitä Tallinnan tunnelia jo lapioida?

Vierailija
18/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi keskikokoista kaupunkia vs. kaksi valtiota + Suomen yhteys koko Keski-Euroopan rataverkkoon.

Uskon kyllä, että Tallinnan tunneli on järkevä tehdä, mutta miksiköhän se ei etene?

Ehkä Trumpin jälkeen jos on taas luottamus Naton 5. artiklaan? Nythän on vaarana, että rakennetaan valtavan kallis tunneli, joka johtaa joidenkin vuosien päästä Venäjälle eli on täysi hukkainvestointi.

Vierailija
19/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki-Tallinna-tunnelissa ei ole mitään järkeä niin kauan kuin tuo Ryssy ryssii tuossa vieressä. Sehän räjäyttää tunnelin.

Ja kuskaa kaluston suoraan helsinkiin. Oikein tietää pitkin nyt on sentään meri välissä

Vierailija
20/43 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi keskikokoista kaupunkia vs. kaksi valtiota + Suomen yhteys koko Keski-Euroopan rataverkkoon.

Uskon kyllä, että Tallinnan tunneli on järkevä tehdä, mutta miksiköhän se ei etene?

MIetipä hetki jos toinenkin.

En keksi. Ymmärtääkseni teknisesti ei ole mitään esteitä, vaan on ns. helppoa maata kaivaa. Ja pituus ei ole moninkertainen tuohon Norjan tunneliin vaan vain noin kaksinkertainen. Eli jos tuollainen tehdää kahden pienen kaupungin välillä, olisi aika vahvat perusteet tehdä tuo kahden valtion välille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme