Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt faktat kehiin, menetänkö säästöt jos työpaikka menee?

Vierailija
04.07.2025 |

Eli: Olen saanut kerättyä ihan kivasti säästöjä, 100ke osakesalkku ja iso omistusasunto on puoliksi maksettu.

Jos joudun nyt työttömäksi, pitääkö ansiosidonnaisen loputtua myydä omaisuus ja käyttää säästöt?

En ole eläissäni ollut työttömänä joten en tiedä miten systeemi toimii. 

Kommentit (262)

Vierailija
221/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän yleistuen saaminen edellyttäisi taloudellisen tuen tarvetta eli yleistuki olisi tarveharkintainen etuus (kuten nykyinen työmarkkinatuki). Tarveharkinta tarkoittaisi nykyisen työmarkkinatuen tarveharkinnan tapaan sitä, että henkilön muut kuin ansiotulot vaikuttaisivat yleistuen määrään tulorajan ylittävältä osalta. Näitä tuloja olisivat esimerkiksi pääomatulot tai vuokratulot (joista vähennettäisiin esim. sen hankkimisesta ja säilyttämisestä aiheutuneet menot kuten yhtiövastike ja sähkömaksut vuokratulojen osalta). Eli henkilön oma varallisuus ei vaikuttaisi yleistuen määrään, mutta varallisuuden tuotto voi vaikuttaa.  Lähde:stm

No vaikuttaahan se varallisuus jo nytkin asumistukeen eli aivan varmasti tulee vaikuttamaan myös yleistuen asumisosaan. 

Valmiissa yleistuessa ei ole asumisosaa. Se on vain tuossa noin vuoden kestävässä siirtymävaiheessa. Eli se ei koske nyt työssä olevia, koska siirtymävaihe on ohi jo ennen kuin ansiosidonnainen loppuu. Yleistukeen on kaavailtu myös kattoa tarveharkinnankin osalta. Se olisi maksimissaan nykyisen toimeentulotuen perusosan ja asumistuen summan suuruinen ilman erityistä perustetta, mikä voisi olla sairauskulut. Ylisuureen vuokraan ei saisi yleistukea.

Vierailija
222/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täällä itkee 100k€ sijoittelijat että asumistuki loppuu? Mitä vittua?

Älä huoli, kohta ovat yhtä köyhiä kun sinäkin ja sitten sinulla on hyvä mieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse myydä mitään jos pystyy elämään 595 eurolla neljä viikkoa.

Vierailija
224/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis täällä itkee 100k€ sijoittelijat että asumistuki loppuu? Mitä vittua?

Itku koskee työmarkkinatukea, eli korvausta työttömyydestä. Kokoomus haluaa ettei työttömyydestä tarvitse maksaa korvausta vastoin perustuslakia.

Missä kohtaa perustuslakia sanotaa, että työttömyydestä tulee maksaa korvausta? Vasemmistoliiton märkä unelma!

Oletko samaa mieltä myös siinä vaiheessa kun itseltä lähtee työpaikka ja karu todellisuus iskee naamaan kun uutta työtä ei löydy.

Vierailija
225/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän näitä aleta sitten veivaamaan taas takaisin jossain vaiheessa kun väki paalutalossa vaihtuu. Onhan tuota asumistuen varallisuusrajaakin ees taas venkslattu.

Vierailija
226/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisessä vaiheessa näin. Lopullisessa yleistuessa noita eri osioita ei ole. On vain yksi tarveharkintainen tuki. Kuten itsekin sanot, että mikäli tarvitsee. Mikäli on omaa massia, niin mitään ei tipu. Hyvin yksinkertainen tuki. Oli oikein tai väärin.

Että sellainen oikein massiivinen tulonsiirto työssäkävyvältä keskiluokalta loisjengille olisi tulossa ja ihan oikeiston tekemänä. Ihanko tosissasi näin unelmoit. 

No, kokoomus on wef puolue. Et omista mitään ja olet onnellinen, se oli se tulevaisuuden unelma mitä kansalle olis tarjolla

Vierailija
227/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse myydä mitään jos pystyy elämään 595 eurolla neljä viikkoa.

Et saa tukia enää uudessa mallissa jos on myytävää.

Vierailija
228/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää mulle, että jos teillä on omaisuutta, niin miksi ihmeessä haluatte säätää työkkärin ja kelan kanssa??? Itselleni riitti kaksi kertaa, oli sen verran nöyryyttävää touhua. Sen jälkeen olen työttömyyspätkät elänyt pienillä säästöilläni, mitä pienistä tuloistani saan. Asunto on jo oma. 

T. pätkätyöläinen 

Tämä! Olisi lottovoitto, jos pystyisi elämään esim. pääomatuloilla. Vai kohdellaanko varakkaita jotenkin paremmin työkkärissä/Kelassa? Ei virheellisiä/laittomia päätöksiä, veetuilua tai palkatonta pakkotyötä?

Tällaiset tavalliset säästäjä-sijoittajat eivät pysty elämään pääomatuloilla. Heiltä tässä viedään säästöt ja puliremmi saa tuet kuten aina. Eihän taloudellisesti riippumattomat nytkään mitään tukia nostele tai pupukursseilla

Kun oikein raivokkaasti yritän hoitaa sijoitussalkkuani ja myydä osakkeita kun hinta tuntuu sopivalta, osinkojen kanssa saa ehkä sellasen 6 tonnia vuodessä käteen. Just ja just vuokran maksaa mutta loput menee sitten yli ja pikku hiljaa potti ja sitä myötä pääomatulotkin pienenee. Lopulta olen köyhänä kelaloisena taas tukia nostelemassa.

Vierailija
229/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli suomeksi sanottuna päädytään yleistukeen joka on harkinnan varainen tuki. Ja ihan kuten asumistukiuudistuksen kohdalla jo nähtiin tulee tuohon tukeen vaikuttamaan myös varallisuus, ei ainoastaan sen tuotto.

Miksi persaukisille sitten pitäisi maksaa, jos kenellekään muillekaan ei makseta?

Näimpä. Mulla on autossa kaskovakuutus ja mä maksan siitä kuten maksan yhteiskunnan tukipalveluita veroillani. Ei vakuutusyhtiö voi sanoa vaikkapa ilkivaltatilanteessa ettei me sulle mitään sun autosta korvata vaikka sulla täyskasko on koska sulla on tilillä rahaa. Pera persaukiselle me kyllä korvataan vaikkei se mitään vakuutuksia ole ikinä maksanutkaan

Vierailija
230/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää mulle, että jos teillä on omaisuutta, niin miksi ihmeessä haluatte säätää työkkärin ja kelan kanssa??? Itselleni riitti kaksi kertaa, oli sen verran nöyryyttävää touhua. Sen jälkeen olen työttömyyspätkät elänyt pienillä säästöilläni, mitä pienistä tuloistani saan. Asunto on jo oma. 

T. pätkätyöläinen 

Tämä! Olisi lottovoitto, jos pystyisi elämään esim. pääomatuloilla. Vai kohdellaanko varakkaita jotenkin paremmin työkkärissä/Kelassa? Ei virheellisiä/laittomia päätöksiä, veetuilua tai palkatonta pakkotyötä?

Tällaiset tavalliset säästäjä-sijoittajat eivät pysty elämään pääomatuloilla. Heiltä tässä viedään säästöt ja puliremmi saa tuet kuten aina. Eihän taloudellisesti riippumattomat

Jos et ole tarpeeksi rikas sijoittaja, et leiki meidän kanssamme. Se on Kokoomuksen ohjenuora. wannabe-rikkaat, pthyi.

Vierailija
231/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun oikein raivokkaasti yritän hoitaa sijoitussalkkuani ja myydä osakkeita kun hinta tuntuu sopivalta, osinkojen kanssa saa ehkä sellasen 6 tonnia vuodessä käteen. Just ja just vuokran maksaa mutta loput menee sitten yli ja pikku hiljaa potti ja sitä myötä pääomatulotkin pienenee. Lopulta olen köyhänä kelaloisena taas tukia nostelemassa."

Hei, mutta tervetuloa takaisin, kun olet ryhdistäytynyt ja mennyt töihin.

Vierailija
232/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun oikein raivokkaasti yritän hoitaa sijoitussalkkuani ja myydä osakkeita kun hinta tuntuu sopivalta, osinkojen kanssa saa ehkä sellasen 6 tonnia vuodessä käteen. Just ja just vuokran maksaa mutta loput menee sitten yli ja pikku hiljaa potti ja sitä myötä pääomatulotkin pienenee. Lopulta olen köyhänä kelaloisena taas tukia nostelemassa."

Kuvittelet etten hae töitä parhaillaankin ja sinne töihin vain mennään?

Vierailija
233/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa.

Vierailija
234/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on alla ihan paska ammatti jonka töitä en halua missään tilanteessa enää tehdä. 15 vuotta sitä sontaa riitti. Ongelma vaan on että sen alan töitä löytyisi ja sinne heti oltaisiin laittamassa. Enkä tiedä miten jonkun toisen ammatin hommaaminen auttaisi kun se entinen paska on kiinni ja pysyy. En kai minä niistä paskatöistä voi mitenkään kieltäytyä ilman että tuet lähtisi.

Vierailija
235/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa.

Kerrohan sinä puolestasi vähän itsestäsi, oletko ollut paljon elämästäsi työttömänä vai oletko viettänyt nykyisessä työpaikassasi pitkän aikaa? Työttömyys tai työtilanteen epävarmuus kun ei tunnu teitä "mene töihin"-väkeä oikein koskettavan.

Vierailija
236/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on alla ihan paska ammatti jonka töitä en halua missään tilanteessa enää tehdä. 15 vuotta sitä sontaa riitti. Ongelma vaan on että sen alan töitä löytyisi ja sinne heti oltaisiin laittamassa. Enkä tiedä miten jonkun toisen ammatin hommaaminen auttaisi kun se entinen paska on kiinni ja pysyy. En kai minä niistä paskatöistä voi mitenkään kieltäytyä ilman että tuet lähtisi.

Miksi pitäisi kieltäytyä? Riittää ettei tule valituksi.

Vierailija
237/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kieltäytyä? Riittää ettei tule valituksi.

No kun meininki on sellaista että "no milloinkas voit aloittaa" niin mitenpä välttää valituksi tulemisen. Entisessä työpaikassa ovat suorastaan epätoivoisia kun alalla on niin suuri työntekijöiden vaihtuvuus eikä kauhean hehkeää hommaa.

Vierailija
238/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän näitä aleta sitten veivaamaan taas takaisin jossain vaiheessa kun väki paalutalossa vaihtuu. Onhan tuota asumistuen varallisuusrajaakin ees taas venkslattu.

Rajoja voidaan vähän kosmeettisesti venkslata, mutta mitään isompaa lakikokonaisuutta ei ole peruutettu vielä koskaan. Hallitus pitää tätä suurena sosiaaliturvauudistuksena. Jos laki läpi menee, ei demaritkaan sitä muuta. Sotesopan kaltainen härdelli tästä luultavasti tulee, mutta se on helposti 30-40 vuoden projekti tehdä uusi kehityskaari entiseen. Eihän taksilaillekaan ole mitään tehty oikeasti. Paskalaki lienee ainoa edes jotenkin peruutettu laki ja sekin vain osittain. Ei sitäkään kokonaan kumottu, eikä kumota.

Vierailija
239/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajoja voidaan vähän kosmeettisesti venkslata, mutta mitään isompaa lakikokonaisuutta ei ole peruutettu vielä koskaan. Hallitus pitää tätä suurena sosiaaliturvauudistuksena. Jos laki läpi menee, ei demaritkaan sitä muuta. Sotesopan kaltainen härdelli tästä luultavasti tulee, mutta se on helposti 30-40 vuoden projekti tehdä uusi kehityskaari entiseen. Eihän taksilaillekaan ole mitään tehty oikeasti. Paskalaki lienee ainoa edes jotenkin peruutettu laki ja sekin vain osittain. Ei sitäkään kokonaan kumottu, eikä kumota.

Jos sitä lakia voidaan muuttaa yhteen suuntaan niin kyllähän sitä voidaan toiseenkin muuttaa, mikä sen estäisi. Paitsi tietysti jos kokoomus jatkaa hallituksessa ja estää vastamuutokset.

Vierailija
240/262 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa.

Kerrohan sinä puolestasi vähän itsestäsi, oletko ollut paljon elämästäsi työttömänä vai oletko viettänyt nykyisessä työpaikassasi pitkän aikaa? Työttömyys tai työtilanteen epävarmuus kun ei tunnu teitä "mene töihin"

Hiljaisuus tarkoittanee sitä että osui ja uppos tai sitten on kiihkeä tarinan kehittely meneillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä