Osaatteko itse trimmata koiranne/koirienne turkin vai viettekö hoidettavaksi ulkopuoliselle?
Kommentit (6)
Saksin itse koiran turkin lyhyemmäksi. Rotuna tiibetinterrieri enkä tykkää sellaisista aivan ajelluista turkeista, mitä näille trimmaamossa tehdään. Saksilla saa paljon luontevamman lopputuloksen.
Lähdin itse ensimmäisinä kertoina vain hiljalleen lyhentämään karvaa ja hakemaan sopivaa mallia. Ohennan latvoja samalla, jotta lopputulos ei näytä saksitulta. Pyrin leikkaamissssa jäljittelemään puolipitkäkarvaisten koirien turkin muotoa eli en leikkaa karvaa joka puolelta kehoa aivan tismalleen samanlaiseksi, vaan jätän jalkojen takaosaan, rintaan jne hieman enemmän karvaa.
Koira makaa tai istuu operaation ajan trimmauspöydällä ja hommassa menee föönauksen ja kampauksen kanssa noin tunti - ensimmäisellä kerralla pidempään, kun lähdettiin ihan pitkästä turkista kokemattomaan liikkeelle.
Trimmaan itse. Ehkä vanhempana vien trimmattavaksi. Minusta ihan sen suhteen koiran kanssa on tärkeää, että omistaja hallitsee kaikki hoitotoimet.
Itse trimmaan. Alkuun hankalaa ja todella aikaavievää puuhaa, kun koira pitää totuttaa trimmaamiseen. Usein trimmaan ensin selän ja takapään ja seuraavana päivänä haastavimmat kohdat eli pään ja etutassut, joihin koira ei antaisi koskea. Kun jakaa trimmauksen usealle päivälle, homma on vähemmän stressaavaa ja haastavaa koiralle, ja näin se alkaa sujua vähitellen, kerta kerralta helpommin. Taukoja kannattaa pitää aluksi usein, jotta koira tottuu käsittelyyn. Jos koira on valtavan stressaantunut, trimmaus on todella raskasta ja "hikistä" hommaa myös trimmaajalle. Itselläni on villakoira jonka turkki pitää trimmata parin kuukauden välein. Trimmaamokäsittely on uuvuttavaa koiralle. Monet trimmaajat eivät kohtele koiria kovin helläkätisesti. Kannattaa valita trimmaaja todella tarkkaan, jos koiran hyvinvointi kiinnostaa.
Mies hoitaa meillä koiran trimmauksen kompromissina siitä että päädyttiin hänen haluamaansa trimmattavaan rotuun kun koiran hankimme.
Mä olen kasvattanutkin rotua ja trimmaan paitsi omia, myös omia kasvattaja monia. Nyppimällä trimmattava terrierirotu kyseessä. Eli osaan joo trimmata, myös näyttelykoirat näyttelykuntoon. Omat kasvatit teen myös hyvin edullisesti, alle puoleen hintaan siitä mitä kaupalliset trimmauspalvelut ottaa noin 2 tuntia kestävästä nyppimisestä.
Muinoin kun meillä oli kääpiövillakoira niin itse trimmattiin