Niveliä särkee
Kirotut hormonit. Välillä särkee enemmän, välillä vähemmän. Sormet ja polvet kipuilevat, muut nivelet eivät onneksi niinkään. Toivon niin, että vaihdevuosien jälkeen ei enää särkisi. Olisi kenkkua, jos ei loppuikänä pystyisi tekemään oikein mitään.
Huom. liikunta pahentaa kipuja. Eli siitä ei nyt ole tähän ratkaisuksi. Hormoneja en vielä saa, kun on vasta esivaihdevuodet menossa.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut sen, että n viikko ennen menkkoja särkee nilkkoja ja polvia.
Niin,miten tämä liittyy erityisesti vaihdevuosiin? Itselläni ollut näin aina.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mistä tiedätte että kipu on nimenomaan nivelissä eikä niitä ympäröivissä lihaksissa? Mietin vain kun itselläni on erikoisia kipuja. Onko teillä kipuja myös kurkussa?
Esimerkiksi ranteissa, sormissa, isovarpaassa on tietysti myös lihaksia mutta kuitenkin todella ohuesti, joten lihaskipu on siksikin epätodennäköistä. Kipu ei ole pinnallista vaan tulee syvältä sisältä, "luita kolottaa".
Vierailija kirjoitti:
Moikka!
Neuvon kuten edellä, mene hyvälle vaihdevuosiin perehtyneelle gynelle.
Bonusneuvoni on että vähennä lisättyä sokeria ihan reilusti. Mulla loppui nivelkivut lähes kokonaan kun aloitin herkkulakon - tai siis syön herkkuja vain juhlissa.
Kiitos vinkistä. Jätin sokerin vähemmälle ja särkykin väheni saman päivän aikana.
Menen ensi viikolla yleislääkärille toisen asian takia ja aion pyytää häneltä reseptin minipillereihin. Niillä voi testata, sopivatko hormonikierukka ja ehkäisykapseli, sillä niissä on samat hormonit. Osallehan nuo aiheuttavat jatkuvat kuukautiset tai muita pahoja oireita, siksi on hyvä kokeilla ensin pillereillä, jotka voi helposti lopettaa, jos tulee ongelmia. Jos minipillerit eivät sovi, sitten täytyy mennä gynelle. Tosin minulle eivät e-pillerit eikä paikallinen hormonivalmiste sopineet, joten voi olla, että mitään ratkaisua ei lopulta löydy.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut sen, että n viikko ennen menkkoja särkee nilkkoja ja polvia.
Niin,miten tämä liittyy erityisesti vaihdevuosiin? Itselläni ollut näin aina.
Noita oireita voi alkaa tulla enemmän esivaihdevuosien aikana, eli kun kuukautiskierto muuttuu, muttei vielä ole loppunut.
Minulla tosin on aina ollut esim. kuumia aaltoja kuukautisissakin, joten kyllä noita hormonitasojen muutoksiin liittyviä oireita voi olla ilman vaihdevuosiakin.
-ap
Ei millään pahalla, mutta oletko nyt ihan itse diagnosoinut kipujesi johtuvan nimenomaan hormoneista? Onko lääkäri sulkenut pois kaikki muut mahdolliset syyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menepä ihan kunnon gynekologille, saat estrogeenihoidon. Nimenomaan perimenopaussissa se on tarpeen. Nivelsärky on syy saada resepti.
Ei auta korvaushoito. Kirjottavat summassa esim; liian pieniä annoksia.
Itsellä laastari 37.5mg, ei mitään apua.
Onko sillä muuten vaikutusta, missä kohtaa kehoa laastari on? Mietin, auttaako paremmin, jos laittaa estrogeenivoidetta särkevien nivelten kohdalle kuin muualle kehoon?
-ap
Minulla nivelongelmat vähenivät hormonikorvaushoidolla ja ovat loppuneet vaihdevuosien jälkeen.
Itse olen neurologin tutkimuksissa kipujen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta oletko nyt ihan itse diagnosoinut kipujesi johtuvan nimenomaan hormoneista? Onko lääkäri sulkenut pois kaikki muut mahdolliset syyt?
Nivelsäryt tulevat niissä kierroissa, joissa ei ole ovulaatio-oireita. Ne alkavat kierron puolivälissä ja loppuvat kuukautisiin. On siis hyvin todennäköistä, että nivelsäryt johtuvat hormonaalisista syistä. Jos ne johtuisivat jostakin muusta, esim. reuman puhkeamisesta, niitä olisi todennäköisesti muulloinkin.
-ap
Nivelkivut vähenivät huomattavasti, kun aloitin viljattoman dieetin. Voi olla vielä vaihdevuosivaivoja ittelläkin, 67 v.
Ap tässä taas. Olen nyt ollut ketoosiruokavaliolla muutaman viikon ja yhä vain nivelkivut jatkuvat. Jos en tee sormilla ja polvilla mitään koko päivänä, särky lievittyy. Samoin lämpö tuntuu auttavan vähän. Eivät ne kuitenkaan kokonaan katoa. Kuukautisten jälkeen oli vähän helpompaa, mutta ovulaation jälkeen tämä paheni taas.
Lääkäri ei kirjoittanut reseptiä, vaan kehotti varaamaan uuden ajan, jotta ehtisi kunnolla paneutua tilanteeseeni eli esivaihdevuosien hoitoon. Yksityiselle pääsisi viikossa, mutta mulla ei nyt ole satoja euroja laittaa yhteen lääkärikäyntiin, joten odottelen aikaa julkiselle puolelle.
Ap jatkaa vielä: Nyt särkee sitten varpaiden niveliä. o.O En ollut koskaan edes ajatellut varpaiden niveliä, ennen kuin ne nyt alkoivat särkeä.
Lääkäriaika on ensi kuun alussa. Siitä sitten vielä aika x siihen, kun mahdollisesti saan kierukan ja sen kanssa voi käyttää estrogeenituotteita. Odottavan aika on pitkä, etenkin, kun on kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuppa?
Ei sentään, vain esivaihdevuodet.
ap
Kyllä esivaihdevuosissa oleva saa hormonikorvaushoidon.
En saanut. Tänään tuli lääkäriltä tuomio: munasarjojen toimintaa mittaava hormoni ei ollut riittävän korkea, jotta voisi saada korvaushoidon. Sen pitäisi kuulemma olla yli 30, ja minulla oli vain 8,3. Tuo siis oli julkisen puolen yleislääkärin kommentti. Kokeilen vähän ajan päästä yksityistä gynekologia, josko siellä suhtauduttaisiin naistenvaivoihin eri tavalla. Nyt pitää ensin säästää sukanvarteen, jotta on varaa yksityisen hintoihin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelsäryt tulevat niissä kierroissa, joissa ei ole ovulaatio-oireita. Ne alkavat kierron puolivälissä ja loppuvat kuukautisiin. On siis hyvin todennäköistä, että nivelsäryt johtuvat hormonaalisista syistä. Jos ne johtuisivat jostakin muusta, esim. reuman puhkeamisesta, niitä olisi todennäköisesti muulloinkin.
-ap
Reuma alkoi itsellä hyvin monin, paikkaa vaihtavin oirein. Testauta !
Ei auta korvaushoito. Kirjottavat summassa esim; liian pieniä annoksia.
Itsellä laastari 37.5mg, ei mitään apua.