Onko jollain aamulla herätessä hyvä olo?
Mua väsyttää, hikoiluttaa, huimaa ja oksettaa. Päätä särkee ja syke nousee.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ja pomppaan aina hyvillä mielin ylös sängystä aamuviideltä kellon soittaessa. Päivä kannattaa aloittaa positiivisella mielellä.
Käy nukkumaan niin että ehdit nukkua tarpeeksi.
Ei saatana, hanki joku terapeutti jolle voit puhua.
Siis mitä?! Jos ihminen herää uuteen päivään iloisesti ja positiivisesti, niin täällä synkistelijät käskevät hankkiutumaan terapeutille. Ei ihmekään että jengi on ihan pihalla, ja ainut asia elämässä on vauvasivut. -sivusta-
Yleensä aamuisin on muutakin jäykkää kuin käytös.
Ennen (nuorena) nukuin monesti kellon ympäri ja olo oli usein todella palautunut. Nyt kun on tullut ikävuosia jää uni usein 5 tuntiin. Jotenkin ei vain saa nukuttua enempää. En kylläkään yleensä herää kertaakaan yöllä vaan sikeästi 4-6 tuntia. Joo ei ole olo aina ihan levännyt, mutta turha jäädä sänkyynään makoilemaan kun ei kuitenkaan saa unta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ja pomppaan aina hyvillä mielin ylös sängystä aamuviideltä kellon soittaessa. Päivä kannattaa aloittaa positiivisella mielellä.
Siis mitä?! Jos ihminen herää uuteen päivään iloisesti ja positiivisesti, niin täällä synkistelijät käskevät hankkiutumaan terapeutille. Ei ihmekään että jengi on ihan pihalla, ja ainut asia elämässä on vauvasivut. -sivusta-
Yhden veetin trollauskommentin takia teit päätelmän, että kaikki av:n kirjoittelijat on synkistelijöitä, pihalla eikä meillä ole elämää. Aikamoinen tulkinta.
Ei ikinä ole aamuisin hyvä olo ennenkuin saa lääkityksen kuntoon.
Fyysisesti olo on aamuisin ihan siedettävä. Nivelkipuja joihin olen jo tottunut. Henkisesti herääminen on aina yhtä syvältä. Eniten v kaikki kun herää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden veetin trollauskommentin takia teit päätelmän, että kaikki av:n kirjoittelijat on synkistelijöitä, pihalla eikä meillä ole elämää. Aikamoinen tulkinta.
Aivan tuota samaa täällä tehdään joka ketjussa. Yleistetään kaikki kaikesta. Joten turha sun on yhtään ylentää itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aina ollut noin vai onko uusi vaiva? Ikä ja sukupuoli?
Jos uusi vaiva ja olet n 40 v nainen, niin voi olla esivaihdevuodet.
Miksi et usko sen olevan uniapneaa? Monelle se tulee yllätyksenä, ei sitä niin helposti itse pysty yöllä havainnoimaan. Mutta siihenkin oireet kyllä sopisivat.
Ja voihan monet veriarvot myös vaikuttaa uneen, jos eivät ole kunnossa. Eli jos vaiva pitkittyy, niin ei muu auta, kuin mennä lääkäriin.
Aina.
Ap
Oisko sitten syytä hakeutua tutkimuksiin?
Ja tutullani on diagnosoitu uniapnea vaikkei kuulu "riskiryhmiin". Hänellä on joku rakenteellinen tekijä taustalla.
En sanoisi että hyvä, mutta ei kyllä noin huonokaan. Lähinnä ehkä tokkurainen, menee tosi pitkään että saan itseni hereille ja ylös. En käytä herätyskelloa, nukun sen minkä nukuttaa, yleensä 6-8h yössä.
Pirteä en ole kyllä ikinä koskaan milloinkaan, paras mihin yllän on "Ei väsynyt". Miltähän sellainen pirteys edes tuntuisi, ja millä huumeilla sen voisi saavuttaa..?
Jos olisin ap, ostaisin verenpaine- sekä verensokerimittarit, ja mittaisin aamuin illoin mitä ne näyttää.
Elintapamuutoksen jälkeen ymmärsin, että kun normaali terve ihminen laittaa elintavat kuntoon, lähes kaikki vaivat katoavat.
Syön mielestäni nyt erittäin terveellisesti. Sokerit, einekset ja vehnäjauhot pois. Rasvat tasapainossa, riittävästi proteiinia, paljon kasviksia, marjoja ja kalaa, vähän punaista lihaa. Kaikki mahdollinen luomuna ja ruoka itsetehtynä.
Liikuntaa paljon, lihaskuntoa, aerobista ja liikkuvuutta.
Lopputuloksena hyvä uni ja olo, sekä rauhallinen mieli. Elämä on täynnä valintoja.
Uniapnea tai liian pitkä lepopaasto. Onko rauta-arvot tutkittu? Syötkö kunnon iltapalan?
Itseni kyllä aamuisin aina väsyttää mutta muuten on ok olo. Jos nukun yli 8 tuntia niin päätä alkaa särkeä julmetusti.
On, täällä etelänkodissa. nukun hyvin ja aamulla herään kuin pumpulissa, sellaista tunnetta ei ole ikinä ollut Suomessa.
Johtuu lämmöstä mikä saa minut kivuttomaksi, kokopäiväisestä ulkonaolosta ja levollisuudentunteesta minkä tämä paikka minulle antaa
On kyllä. Joskus työpäivien aamuina kun unta on tullut vain 3-5 tuntia, vähän väsyttää, mutta sekin on semmoista mukavaa raukeutta, ei erityisen epämiellyttävää. Sitten kun esim. lomalla saan nukkua niin paljon kuin nukuttaa ja herätä ilman kelloja, olo on aamulla mielettömän ihana. Tekee mieli vaan jäädä sinne sänkyyn köllimään vielä hetkeksi ja nauttia siitä olosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et usko sen olevan uniapneaa? Monelle se tulee yllätyksenä, ei sitä niin helposti itse pysty yöllä havainnoimaan. Mutta siihenkin oireet kyllä sopisivat.
Ja voihan monet veriarvot myös vaikuttaa uneen, jos eivät ole kunnossa. Eli jos vaiva pitkittyy, niin ei muu auta, kuin mennä lääkäriin.
Eikä mulla ole mitään uniapnean riskitekijöitä eikä muita oireita kuin se, että aamulla väsyttää.
Ap
Uniapneassa ei ole mitään riskitekijöitä.
Voi olla, että hengitysteiden rakenne muuttuu.
Itsellä bruksismin hoitoon annettu kisko aiheuttaa uniapnen.
Vierailija kirjoitti:
Elintapamuutoksen jälkeen ymmärsin, että kun normaali terve ihminen laittaa elintavat kuntoon, lähes kaikki vaivat katoavat.
Syön mielestäni nyt erittäin terveellisesti. Sokerit, einekset ja vehnäjauhot pois. Rasvat tasapainossa, riittävästi proteiinia, paljon kasviksia, marjoja ja kalaa, vähän punaista lihaa. Kaikki mahdollinen luomuna ja ruoka itsetehtynä.
Liikuntaa paljon, lihaskuntoa, aerobista ja liikkuvuutta.
Lopputuloksena hyvä uni ja olo, sekä rauhallinen mieli. Elämä on täynnä valintoja.
Ja höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mulla ole mitään uniapnean riskitekijöitä eikä muita oireita kuin se, että aamulla väsyttää.
Ap
Uniapneassa ei ole mitään riskitekijöitä.
Voi olla, että hengitysteiden rakenne muuttuu.
Itsellä bruksismin hoitoon annettu kisko aiheuttaa uniapnen.
"Riskitekijät
Kaksi kolmesta uniapneapotilaasta on lihavia tai ylipainoisia. Muita riskitekijöitä ovat kasvojen, ylähengitysteiden ja purennan rakenteelliset poikkeavuudet, nenän tukkoisuus ja kilpirauhasen vajaatoiminta.
Myös tietyt keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet, kuten bentsodiatsepiinit (lääkkeitä, joita käytetään muun muassa ahdistuksen hoitoon), alkoholin nauttiminen ja tupakointi lisäävät uniapnean riskiä.
Naisilla raskauden aikaiset muutokset (painon nousu, pallean kohoasento, nesteen kertyminen) saattavat altistaa odottavan äidin hengityshäiriöille unen aikana. Myös vaihdevuosien jälkeen naisilla esiintyy enemmän uniapneaa kuin ennen vaihdevuosia.
Uniapneaa esiintyy suvuittain, mutta sen periytyvyyttä koskeva (geneettinen) perusta tunnetaan huonosti."
Minä myös ihmettelen niitä, jotka heräävät virkeänä. Vaikka olisin nukkunut hyvin, minulla menee pari tuntia heräämisen jälkeen, että olen suht virkeä. Illalla sitten virkistyy, kun pitäisi mennä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Uniapnea voi kehittyä ilman riskitekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Uniapnea voi kehittyä ilman riskitekijöitä.
Ja olla oireeton?
Ap
Fibromyalgia? Verensokeri?