Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9680)
Tylsää, kun tämä ketju näyttää muuttuvan pelkäksi videoiden postaamiseksi keskustelun sijasta.
Siis toisaalta kiva, että olette laittaneet linkkejä kiinnostaviin videoihin ym., varsinkin sellaisiin mitä ei ole niin helppo löytää tai ei ole tullut itse ajatelleeksi. En halua nyt loukata ketään, mutta itse kukin kuitenkin osannee etsiä lempibiisiensä live-esityksiä youtubesta, ilman että ihan jokaista tarvitsee linkittää tänne, varsinkaan jos asiasta ei ole muuta sanottavaa (esim. miksi laittoi ko. linkin, onko videolla jotain erityisen kiinnostavaa, tms.).
Täällä on ollut niin kivaa keskustelua, että toivoisin sen edelleen jatkuvan! 🤗
Tuntuisi loogiselta että kamoja on kahdet, yhdet Suomessa ja yhdet Ruotsissa. Kun koko kesän kuitenkin reissaavat ees taas kahden maan väliä.
Ne videot voi skipata.😇
Kyllä mä mieluummin haluan niitä videoita kuin trolleja.
Katsoin juuri Axelin Lidret-haastattelun ja perään uudestaan vielä Jakobin Lidret-haastattelun, vaikka olin sen jo nähnyt. Yllättäen ymmärsin niistä melkein kaiken, vaikka murteella puhuvatkin. Niin se vaan on kielitaito kehittynyt muutamassa kuukaudessa.
Axel on mielenkiintoinen tyyppi; oikea kameleontti. Haastattelussa vaikuttaa hyvin hillityltä, asialliselta ja intellektuellilta. Haastattelijallakin paljon strukturoidumpi tyyli, vaikka tiedän että hän tuntee hyvin sekä Axelin että Jakobin. Hänessä on kuitenkin niin monia muitakin puolia kuten on videoissa, musikaaleissa ja lavalla nähty. Jakob on Lidret-haastattelussa juuri sellainen kuin hän aina julkisuudessa on. Hän kyllä kertoo, että hänellä on myös toinen, hyvin yksityinen puoli, jolloin hän haluaa olla omissa oloissaan.
Axel kertoi, että Botnian jälkeen hän ei pitkään aikaan halunnut tehdä mitään musiikkiin liittyvää. Tuolloin hän kirjoitti kirjoja. Oletteko huomanneet, että vanhemmissa KAJ-levyissä biisien tekijöiksi on merkitty KAJ (+Janne Hyöty), mutta Karar i arbeitissa Hyödyn lisäksi vain Jakob ja Kevin?
Euroviisukappaleet ovat selvästi suositumpia kuin muut kappaleet. Yli 160 miljoonaa ihmistä seuraa esityksiä toukokuussa. Käärijä menestyy parhaillaan Suomessa kappaleella Kaistaa. KAJ voitti Melodifestivalenin vasta 4 kuukautta sitten ja vain 25 euroviisukappaletta on koskaan saavuttanut 100 miljoonaa Spotifyssa. Bara Bada Bastu liittyy pian tähän listaan.
Vierailija kirjoitti:
Tylsää, kun tämä ketju näyttää muuttuvan pelkäksi videoiden postaamiseksi keskustelun sijasta.
Siis toisaalta kiva, että olette laittaneet linkkejä kiinnostaviin videoihin ym., varsinkin sellaisiin mitä ei ole niin helppo löytää tai ei ole tullut itse ajatelleeksi. En halua nyt loukata ketään, mutta itse kukin kuitenkin osannee etsiä lempibiisiensä live-esityksiä youtubesta, ilman että ihan jokaista tarvitsee linkittää tänne, varsinkaan jos asiasta ei ole muuta sanottavaa (esim. miksi laittoi ko. linkin, onko videolla jotain erityisen kiinnostavaa, tms.).
Kieltämättä, tässä on pointtia. Etenkin kun keikkavideoissa on varmasti hauskoja yksityiskohtia tms. Ja niitä on vaikea kaikkien seasta löytää. Että kertokaa toki, miksi olette vaikuttuneet kyseisestä videosta, se auttaa muita. On myös hauska vertailla, ja se on vaikeaa jos ei ole mitään vinkkiä, josta muistaisi, millä keikalla oli erityisen hieno se tai tämä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän kehittyy entisestään. En enää huomaa juurikaan eroa oopperalaulajaan, jos nyt ei ihan huippulaulajista aleta. Tosin olen maallikko. Onko Jakob pudonnut taikajuomapataan lapsena?
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri Axelin Lidret-haastattelun ja perään uudestaan vielä Jakobin Lidret-haastattelun, vaikka olin sen jo nähnyt. Yllättäen ymmärsin niistä melkein kaiken, vaikka murteella puhuvatkin. Niin se vaan on kielitaito kehittynyt muutamassa kuukaudessa.
Axel on mielenkiintoinen tyyppi; oikea kameleontti. Haastattelussa vaikuttaa hyvin hillityltä, asialliselta ja intellektuellilta. Haastattelijallakin paljon strukturoidumpi tyyli, vaikka tiedän että hän tuntee hyvin sekä Axelin että Jakobin. Hänessä on kuitenkin niin monia muitakin puolia kuten on videoissa, musikaaleissa ja lavalla nähty. Jakob on Lidret-haastattelussa juuri sellainen kuin hän aina julkisuudessa on. Hän kyllä kertoo, että hänellä on myös toinen, hyvin yksityinen puoli, jolloin hän haluaa olla omissa oloissaan.
Axel kertoi, että Botnian jälkeen hän ei pitkään aikaan halunnut tehdä mitään musiikkiin liittyvää. Tuolloin hän kirjoitti kirjoja. Oletteko huomanneet
Varmaankin hän tarvitsee tilaa omille hankkeilleen, jatkossa kenties vielä enemmänkin. Tai ehkä hän on siinäkin löytänyt identiteettinsä jo, ja pystyy vapaasti vaihtelemaan kirjailijasta musiikkiin. Yhtä nopeasti kuin hän vaihtelee sukupuolta lavalla. Aika näyttää.
Ja ymmärrän erittäin hyvin, jos Jakobin energialla varustettu ihminen tarvitsee välillä rauhaa muista. Jos hän oikeasti nukkuu kymmenen tuntia päivässä, se varmaan auttaa. En ole koskaan tullut ajatelleeksi, miten erilaisia lahjakkuusprofiileja ihmisillä voi olla, vaikka ne toisaalta menevät päällekkäin. Olen itse jotain Jakobin ja Axelin väliltä, ja on hauskaa miettiä ja peilata omaakin persoonaa vasten.
Eilen illalla oli KAJ'n toinen konsertti Sollidenissa ja kuninkaallisia oli katsomossa: kuningas, prinssi Carl Philip sekä hänen poikansa. KAJ'lla oli myös ollut lyhyt juttutuokio kuninkaallisten kanssa.
Fan Clubin Facessa oli näköjään maininta tästä ja joku kuvakin.
Hienoa meidän pojat!
Vierailija kirjoitti:
Eilen illalla oli KAJ'n toinen konsertti Sollidenissa ja kuninkaallisia oli katsomossa: kuningas, prinssi Carl Philip sekä hänen poikansa. KAJ'lla oli myös ollut lyhyt juttutuokio kuninkaallisten kanssa.
Fan Clubin Facessa oli näköjään maininta tästä ja joku kuvakin.
Hienoa meidän pojat!
Äijämeininki! Uutistoimisto TT:n kuvat ovat täällä https://www.instagram.com/p/DMV67ABsx-n/?igsh=MWIyeDRwYmpseHY0aw%3D%3D ja se fanin ottama juttelukuva täällä https://www.facebook.com/photo/?fbid=10233621356733302&set=pcb.11348948…
Mukana oli myös Madeleinen poika Nicolas. Vain Victorian poika Oscar puuttui joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat ap. yhden hitin polulla?
Tai seuraa Käärijän polkua?
Eikö Käärijän polku ole nimeomaan esimerkillinen, tämän vuoden keikkakalenteri näyttää täydeltä, lähes jokaiselle viikolle buukattu keikka, johonkin päin Suomeaa.
Ja viime tilikaudella tahkosi rahaa n. 0.6 miljoonaa euroa ja teki voittoa neljännesmiljoonan
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/5aab54d2-5427-4fe4-ac82-67b21f…;
Tämän ketjun provosoiva aloitus ja koko kysymyksenasettelu on mielestäni vähän kummallinen. Ikäänkuin tässä olisi vain yritetty saada aikaan väittely ja riitely, ja mahdollisuus päästä dissaamaan keskustelun kohteena olevia bändejä. Sorry nyt tämä minun pessimismini, mutta tällainen vaikutelma minulle vaan tulee.
Onneksi kuitenkin tässä on pysytty asialinjalla jo pidemmän aikaa.
Kaikki suomalaiset musiikintekijät, jotka vievät suomalaista musiikkia ulkomaille ja saavat siellä tunnettuutta, ansaitsevat arvostuksen - genrestä riippumatta. Käärijä on hyvä esimerkki, samoin nyt KAJ, ja onhan näitä vuosien varrella ollut muitakin. Ainakin euroviisuista sai keväällä sen käsityksen, että Suomi noteerataan niissä piireissä jo ihan eri tavalla kuin takavuosina. Tässä asiassa ei todellakaan ole mitään väheksymistä. Euroviisuista kisana voi olla montaa mieltä, mutta sillä on niin valtavan laaja yleisö, että siellä menestyminen avaa artistille parhaassa tapauksessa paljon uusia ovia. Ja luo positiivista Suomi-kuvaa. Niinkuin nyt on nähty.
Joten hattu päästä KAJ ja Käärijä! Toivottavasti menestyksekkäitä vuosia on vielä paljon edessäpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kolmikko on niin lahjakasta sorttia, että osaavat mitä vaan! Vain Pohjanmaalla kasvaa tuollaista sakkia!
Olen miettinyt keihin heitä voisi varovasti Suomessa rinnastaa. Sanoittajina he ovat tyyliltään ja taidoiltaan lähellä Juha Vainiota, Juice Leskistä ja Jukka Virtasta. Sketsihuumori varhaista Spedeä ja fyysinen huumori (Kevin) Loiria. Laulutaidoiltaan eivät kalpene kenenkään rinnalla. Kokonaisuutta ajatellen samantapainen konsepti olisi Lapinlahden linnut tai Kivikasvot. Onko muita ajatuksia?
Mä rinnastan myös Gösta Sundqvistiin. Göstalla oli upea taito luoda ihmiskuvia pienistä tavallisista ihmisistä ja arkisista tragikoomisista tarinoista, samanaikaisesti sekä koomisesti että lämmöllä. (Kuten vaikka Teuvo maanteiden kuningas tai ilmeisesti muistisairas Amalia.) KAJ osaa saman, mutta tarinankerronnassa menevät pidemmälle ja osaavat vielä esittääkin nämä. KAJ'n esittämän party-papparaisen tunnistavat kaikki, ja näen sieluni silmin rouvat kaupassa, kun paikalle saapuu tuntematon poika. Puhumattakaan Tangomarkkinoiden Ritvasta ja raukka Bo Haraldista ä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä, tässä on pointtia. Etenkin kun keikkavideoissa on varmasti hauskoja yksityiskohtia tms. Ja niitä on vaikea kaikkien seasta löytää. Että kertokaa toki, miksi olette vaikuttuneet kyseisestä videosta, se aut
Videot on kivoja, jos on joku erityinen juttu, mikä niissä on kiinnostavaa. Tai joku harvinainen herkku, jota ei YouTubesta helposti löydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Axel kertoi, että Botnian jälkeen hän ei pitkään aikaan halunnut tehdä mitään musiikkiin liittyvää.
Lidret-podcastissa haastattelija Seesar XL (Joel Rönn) yrittää houkutella Jakobia muuttamaan takaisin Pohjanmaalle ja näkee siinä vain hyviä puolia, kun taas Jakob tunnustaa että viihtyy Helsingissä, koska täällä hän saa olla rauhassa näkymätön ja sulautua ihmisten joukkoon.
Nythän tuolla Facebook-ryhmässä kitistään miksi KAJ ei jaa nimmareita eikä järjestä meet & greet -tilaisuuksia faneilleen. No siksi. Eivät he voi antaa itsestään kaikille loputtomasti. Kymmenen tunnin yöunet, lämmin ruoka kahdesti päivässä ja pullakahvit (fika!) ovat välttämätöntä luksusta, jotta pää ei hajoaisi, samoin oikeus olla välillä yksin ja hiljaa. Sellaiset koomikot, jotka kokevat velvollisuudekseen viihdyttää ja vetää show'ta koko ajan myös yksityiselämässään, ovat äärimmäisen rasittavia myös itselleen ja palavat loppuun.
Itse olen sitä mieltä, että videot ihan ok.
Ja jos ne ei kiinnosta, niin jatkaa eteenpäin.
Jokaisella on omat syynsä miten toimii keskustelupalstalla.
Niin kauan kun ei häiriköi eikä hauku muita, niin ok.
Moni voi ihan vaikka piipahtaa ketjussa, ja saattaa avata videon, ja kiinnostua tutkimaan lisää.
Ei viitsitä sortua nipottamiseen😉, vaan mennään hyvän mielen kautta.
Moni ketju kaatuu just siihen että aletaan liikaa määrittelemään että mikä sopii ja mikä ei.
Koska se ei syö tilaa keskustelulta, vaan toimii toisille enemmän kuin keskustelu.
Itse lupaan heittää hymiöitä, ihastelua ja keskustelua jos sorrun laittamaan videoita söpöliineistä.
💚🤎
Kesäkuussa lensivät yksityiskoneella Kokkolasta Poriin ja Porista takaisin Kokkolaan samana päivänä, kun heillä oli 25.6. Ykstyiskeikka Kokkolassa ja 26.6. Keikka Porissa Suomi Areenassa sekä toinen yksityiskeikka Kokkolassa. Porin keikalla KAJ'lla ei ollut saunalavasteita eikä soittimia eikä Jakobilla ollut TEXT-TV-telkkaria päässä. Eli kaikki ylimääräinen jätettiin Kokkolaan. Näin paikalla ollut kaverini kertoi. Mutta silloin tosiaan olivat esiintymässä Kokkolassa uudelleen samana iltana, eli oli luonnollista etteivät roudanneet kaikkea edes takaisin. En tiedä miten tuon Maarianhaminan kanssa toimitaan, että lentääkö kamat KAJ'n mukana esim yksityiskoneella, vai lähtevätkö Oulusta suoraan kohti Ruotsia ja seuraavaa keikkapaikkaa.