Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (17752)

Vierailija
17721/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasabladetissa/Österbottens tidningissä on kiinnostavimmat jutut. Juuri bongasin, että siellä on tänään julkaistu juttu amerikkalaisesta fanista, joka on parhaillaan Vöyrillä. Tämä on  sama, joka teki videon Moccamasterista. Hän on nyt puolen vuoden sisällä toista kertaa Suomessa

Olipa hyvä juttu ja kiinnostava ihminen.

Todella. Vaikken muuten ihaile amerikkalaista kulttuuria, niin ihailen heidän rohkeuttaan ja itsevarmuuttaan. Minä olen käynyt Vöyrillä, mutta en todellakaan kehdannut mennä mihinkään fanivaatteet päällä tai käydä kyselemässä miten löydän tiettyihin kappaleista tuttuihin paikkoihin tai edes grillille syömään KAJ-purilaista. Minua hävetti olla fani, mutta nykyään minua oikeastaan paradoksaalisesti hävettää ja suututtaa se, että häpeän faniuttani. On tämä vaan niin mahtava ja iloinen asia, että kyllä sen kanssa voisi tulla rohkeasti esiin. Onneksi on näitä ihania kansainvälisiä faneja ja joitakin rohkeita suomalaisiakin.

Michellen kajahtamistarina on kiinnostava. Hänelle oli periaatteessa käynyt ihan samalla tavalla kuin minullekin. Hän oli netissa sattumalta törmännyt johonkin materiaaliin ja sitten ajautunut kaivamaan syvemmältä ja syvelmmältä. Hän ei ole mikään viisufani eikä ole fanittanut muita bändejä aiemmin. Hän jäi koukkuun siitä huolimatta, että hänellä ei ollut mitään yhtymäkohtaa Suomeen tai suomalaisuuteen. Itseäni kiinnosti KAJ alunperin tietenkin myös siksi, että he suomalaisina pääsivät edustamaan Ruotsia, mutta lopulta fanittamiseni on ollut omalla kohdallanikin todella yllättävää.

KAJ:ssa on kyllä jotain ihan todella poikkeuksellista kun he aikaansaavat tällaista eri puolilla maailmaa asuvissa ihmisissä.

Minusta oli jännää, että hän oli ymmärtänyt Halv åtta hos KAJ'n vitsejä ilman mitään ruotsin taitoa. Olen huonolla menestyksellä yrittänyt houkutella ystävää Tampere-taloon, mutta hän vänkää, ettei hän ymmärtäisi tarpeeksi. 

Vierailija
17722/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasabladetissa/Österbottens tidningissä on kiinnostavimmat jutut. Juuri bongasin, että siellä on tänään julkaistu juttu amerikkalaisesta fanista, joka on parhaillaan Vöyrillä. Tämä on  sama, joka teki videon Moccamasterista. Hän on nyt puolen vuoden sisällä toista kertaa Suomessa

Todella. Vaikken muuten ihaile amerikkalaista kulttuuria, niin ihailen heidän rohkeuttaan ja itsevarmuuttaan. Minä olen käynyt Vöyrillä, mutta en todellakaan kehdannut mennä mihinkään fanivaatteet päällä tai käydä kyselemässä miten löydän tiettyihin kappaleista tuttuihin paikkoihin tai edes grillille syömään KAJ-purilaista. Minua hävetti olla fani, mutta nykyään minua oikeastaan paradoksaalisesti hävettää ja suututtaa se, että häpeän faniuttani. On tämä vaan niin mahtava ja iloinen asia, että kyllä sen kanssa voisi tulla rohkeasti esiin. Onneksi on näitä ihania kansainvälisiä faneja ja joitakin rohkeita suomalaisiakin.

Michellen kajahtamistarina on kiinnostava. Hänelle oli periaatteessa käynyt ihan samalla tavalla kuin minullekin. Hän oli netissa sattumalta törmännyt johonkin materiaaliin ja sitten ajautunut kaivamaan syvemmältä ja syvelmmältä. Hän ei ole mikään viisufani eikä ole fanittanut muita bändejä aiemmin. Hän jäi koukkuun siitä huolimatta, että hänellä ei ollut mitään yhtymäkohtaa Suomeen tai suomalaisuuteen. Itseäni kiinnosti KAJ alunperin tietenkin myös siksi, että he suomalaisina pääsivät edustamaan Ruotsia, mutta lopulta fanittamiseni on ollut omalla kohdallanikin todella yllättävää.

KAJ:ssa on kyllä jotain ihan todella poikkeuksellista kun he aikaansaavat tällaista eri puolilla maailmaa asuvissa ihmisissä.

Minusta oli jännää, että hän oli ymmärtänyt Halv åtta hos KAJ'n vitsejä ilman mitään ruotsin taitoa. Olen huonolla menestyksellä yrittänyt houkutella ystävää Tampere-taloon, mutta hän vänkää, ettei hän ymmärtäisi tarpeeksi. 

Mulla myös vähän sama homma ystävän kanssa. Olen yrittänyt sanoa, että kuuntelisi etukäteen KAJ'n biisejä ja katsoisi sanoitusten käännöksiä, ja mahdollisesti keikkavideoitakin, jotta saisi käsitystä millainen bändi on kyseessä ja minkätyyppistä musiikkia soittaa. Siitähän sitten vähän näkisi, kiinnostaako/nappaako yhtään vai ei. Todennäköisesti Tampereellakin spiikataan osittain myös suomeksi ja englanniksi,joten luulen että mitään ymmärtämättömänä ei kenenkään tarvitse siellä istua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17723/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös vähän sama homma ystävän kanssa. Olen yrittänyt sanoa, että kuuntelisi etukäteen KAJ'n biisejä ja katsoisi sanoitusten käännöksiä, ja mahdollisesti keikkavideoitakin, jotta saisi käsitystä millainen bändi on kyseessä ja minkätyyppistä musiikkia soittaa. Siitähän sitten vähän näkisi, kiinnostaako/nappaako yhtään vai ei. Todennäköisesti Tampereellakin spiikataan osittain myös suomeksi ja englanniksi,joten luulen että mitään ymmärtämättömänä ei kenenkään tarvitse siellä istua. 

Mun mielestä esityksestä nauttiminen ei välttämättä edes vaadi kielitaitoa. Musiikki ja etenkin heidän valovoimainen esiintyminen tekevät vaikutuksen muutenkin. En itsekään aluksi ymmärtänyt oikein ollenkaan vöyriä.

Vierailija
17724/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voihan musiikista ja tunnelmasta nauttia vaikkei sanoituksia aivan ymmärtäisikään.

Vierailija
17725/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin tilauksesta tuli tämä, joka käsittelee vitsien ymmärtämistä.

https://www.instagram.com/stories/humorgruppen.kaj/3902628043931975292

Vierailija
17726/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos täällä oli mainittu Seinäjoen Supersunnuntain 19.7. aikataulusta. KAJ:n aloitusajaksi on merkattu 18:15 ja seuraavan esiintyjän (Cledos) klo 20. Näyttää todellakin olevan koko perheen tapahtuma, koska päivän aloittaa Ryhmä Hau klo 11:30.  KAJ on ilman muuta Ryhmä Wau 😄

Vierailija
17727/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja voihan musiikista ja tunnelmasta nauttia vaikkei sanoituksia aivan ymmärtäisikään.

Aivan. Täällähän on moneen kertaan käytetty esimerkkinä Eros Ramazzottia. Kuinka moni osaa tai ymmärtää italiaa.... 

Ihmisillä on välillä hieman turhiakin ennakkoluuloja. Musiikin kieli on kuitenkin universaali, joskus voi vaan unohtaa kaikki "luulotellut" esteet ja nauttia. Käyn joskus oopperassa, ja tutustun yleensä juoneen etukäteen. Paikan päällä en monesti edes välitä seurata tekstityksiä, vaan keskityn näyttämön tapahtumiin ja musiikkiin. Täyden elämyksen voi saada näinkin. 

Vierailija
17728/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuuttakaas nyt niille ystävillenne, että Jakobin hymyn ymmärtää satavarmasti, vaikka ruotsia ei ymmärtäisi sanan puolikastakaan.

Vierailija
17729/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.instagram.com/stories/humorgruppen.kaj/3902634425775196284

Rakastan tätä Fazerin uutta mainosta. Oikein hauska mielestäni.
Jakob ääntää yleensä moitteettomasti suomea, mutta yhtiö on vaikea sana. 

Vierailija
17730/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakobin pieni lipsahdushan tekee tuosta mainoksesta vaan entistä suloisemman. Mä olen ollut pitkään suklaalakossa, mutta se loppui just äsken ja vain ja ainoastaan tämän reklaamin takia. Tämä tyttö ostaa seuraavalla kauppareissulla isoimman suklaaskivan, joka hyllystä löytyy!

Vierailija
17731/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jakobin pieni lipsahdushan tekee tuosta mainoksesta vaan entistä suloisemman. Mä olen ollut pitkään suklaalakossa, mutta se loppui just äsken ja vain ja ainoastaan tämän reklaamin takia. Tämä tyttö ostaa seuraavalla kauppareissulla isoimman suklaaskivan, joka hyllystä löytyy!

Harmi että niitä lp-levyjä ei kaupasta löydy.

Vierailija
17732/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ja aina vaan arvostan näitä poikia entistä enemmän, kun jopa Jakobin perfektionismista huolimatta on uskallusta antaa päästää julkisuuteen mainos, johon jää virhe. Tämä heidän suomen käyttämisensä on kielimuurin kaatamiselle järjettömän iso asia: He näyttävät jatkuvasti, että on ok puhua kieltä, vaikka sitä ei osaisi täydellisesti.

Ja se on ok, vaikka jotkut olisivatkin sitä mieltä, että suomalaisen pitää kyetä puhumaan hyvää suomea/ruotsia. Onhan jopa tässä ketjussa ollut aiemmin kommentteja, joissa on kritisoitu sitä, että joku ei ole osannut puhua "riittävän hyvin" ruotsia. Ei tarvitse osata. Ja parhaiten oppii, kun käyttää sitä taitoa mitä osaa, oli se aivan millaista vain.

Vierailija
17733/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Täällähän on moneen kertaan käytetty esimerkkinä Eros Ramazzottia. Kuinka moni osaa tai ymmärtää italiaa.... 

Ihmisillä on välillä hieman turhiakin ennakkoluuloja. Musiikin kieli on kuitenkin universaali, joskus voi vaan unohtaa kaikki "luulotellut" esteet ja nauttia. Käyn joskus oopperassa, ja tutustun yleensä juoneen etukäteen. Paikan päällä en monesti edes välitä seurata tekstityksiä, vaan keskityn näyttämön tapahtumiin ja musiikkiin. Täyden elämyksen voi saada näinkin. 

Minun kaikki ystäväni ja tuttuni ovat valitettavasti samanlaisia.  Sanovat, etteivät voi tulla keikoille kun eivät ymmärrä ruotsia. En tiedä onko se vain tekosyy. En enää pyydä ketään mukaan ja käyn KAJ:n keikoilla mieluummin yksikseni. Voin jonottaa niin kauan kuin haluan ja olla juuri niin hullaantunut kuin miltä tuntuu tarvitsematta miettiä, että menikö överiksi. Ystävien kanssa menen sitten suomenkielisten artistien keikoille.

Vierailija
17734/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin, en maininnut sitä sen takia. Minusta on kiinnostavaa havainnoida mitkä asiat ja äänteet suomen kielessä ovat vieraskielisille vaikeita. Yhtiö on hankala sana. Jäin oikein pyörittelemään sitä suussani. 

Vierailija
17735/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaj ei varmasti puhu Tampereen-konsertissa vöyriä vaan selkeää standardiruotsia. Pojat tietää, että yleisö on siellä suurimmaksi osaksi suomenkielistä. Joten spiikeistä saa kaikki varmasti selvän. Jokainen suomalainen ymmärtää ruotsia paljon paremmin kuin luuleekaan, onhan sitä oppia on jaettu koulussa niin monta vuotta. Se on eri asia, että ruotsin puhuminen on monille vaikeaa, mutta ei yleisön ole tarkoituskaan puheita pitää. 

Ja biiseistä voi tietysti nauttia ihan vain musiikkina. Harva ymmärtää ranskan-, italian-, espanjan- tai saksankielisten laulujenkaan sanoja, mutta eipä se estä niitä kuuntelemasta. Miksi ruotsi (vöyri) olisi tässä suhteessa poikkeus.

Vierailija
17736/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan näin. Itsellä ainakin jo monet englanninkieliset kappaleet menee yli hilseen, vaikka kietä osaankin, mutta ei haittaa.

Vierailija
17737/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kohtaa perjantaita alkaa ihminen olla niin puhki, että ei paljon tarvitse täyteen hepuliin. Ajattelin äsken, että panen vielä menemään yhden työmeilin ja sain saman tien automaattivastauksen, että "meillä on tyky-päivä, palaan asiaasi maanantaina". Putosin totaalisesti.  :D

Vierailija
17738/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ja aina vaan arvostan näitä poikia entistä enemmän, kun jopa Jakobin perfektionismista huolimatta on uskallusta antaa päästää julkisuuteen mainos, johon jää virhe. Tämä heidän suomen käyttämisensä on kielimuurin kaatamiselle järjettömän iso asia: He näyttävät jatkuvasti, että on ok puhua kieltä, vaikka sitä ei osaisi täydellisesti.

Ja se on ok, vaikka jotkut olisivatkin sitä mieltä, että suomalaisen pitää kyetä puhumaan hyvää suomea/ruotsia. Onhan jopa tässä ketjussa ollut aiemmin kommentteja, joissa on kritisoitu sitä, että joku ei ole osannut puhua "riittävän hyvin" ruotsia. Ei tarvitse osata. Ja parhaiten oppii, kun käyttää sitä taitoa mitä osaa, oli se aivan millaista vain.

Varmaan kaikki pojat ovat tästä puhuneet, mutta etenkin Axelin muistan monessakin haastiksessa sanoneen, että tärkeintä on, että puhuu vaan, vaikka tietäisikin ettei välttämättä nyt mene ihan oikein. KOIssahan Axel spiikkasi suomeksi ennen Hupparipäivää, ja joku verbin taivutusmuoto siinä ei nyt kohdilleen osunut, mutta en usko, että yhtään kukaan yleisössä oli tästä pahoillaan tai närkästynyt. Päinvastoin, ilolla ja innolla otettiin vastaan rohkeus käyttää myös suomea. 

Vierailija
17739/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku lukenut sitä Maaseudun tulevaisuuden juttua Axelista ja osaisi sanoa, minkä päivän paperilehdessä se on? Oon just menossa kirjastoon ja sieltä varmaan kyseinen lehti löytyy niin täytyypä etsiä se artikkeli käsiin. Ja Hbl-lehtiä selata myös, eiköhän sielläkin ole taas viime aikoina ollut jotain Kaj-juttua.

Juttu on MT:n toukokuun Kantri lehdessä. Ei tavallisessa Maaseudun tulevaisuudessa. 

Vierailija
17740/17752 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HBL 15.5. näkyy kirjoittaneen jotakin KAJ'sta (verkkoversiosta päätellen), painetussa ehkä 16.5. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi